Hankinta, sopimuksen purkaminen, lääkärirekrytointipalvelu, Sosiaali- ja terveystoimiala
Lääkärirekrytointipalvelun sopimuksen purkaminen
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti purkaa 18.6.2021 § 106 tekemänsä päätöksen perusteella tehdyn sopimuksen lääkärirekrytointipalvelusta Medimanagerin kanssa. Medimanageri on ryhmittymä, johon kuuluvat Medimanageri Oy (ryhmittymän vetäjä), Barona Oy (ryhmittymän jäsen) ja Barona Sote Oy (ryhmittymän jäsen).
Sopimuksen purkaminen astuu voimaan 28.2.2022.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti 18.6.2021 § 106 hankkia lääkäreiden rekrytointipalvelua Medimanageri Oy:ltä (ryhmittymänä Barona Oy:n ja Barona Sote Oy:n kanssa).
Sopimuskausi on yhden (1) vuoden mittainen ja se alkoi 1.9.2021. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollisuus jatkaa kolmella (3) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala (tilaaja) lähetti Medimanagerille (palveluntuottaja) kirjallisen reklamaation 3.2.2022. Reklamaatiossa tilaaja eritteli havaitsemansa laiminlyönnit ja puutteet sopimuksen toteuttamisessa ja totesi, että Medimanagerin tuottama rekrytointipalvelu ei ole sopimuksen mukaista eikä vastaa tilaajan tarvetta. Medimanagerin tekemä rekrytointi on ollut määrältään täysin riittämätöntä koko sopimuskauden ajan. Useisiin sopimuksessa mukana oleviin yksiköihin ei ole tehty lainkaan rekrytointeja sopimuskauden aikana. Palveluntuottaja on myös laiminlyönyt velvollisuutensa aktiivisesta yhteydenpidosta tilaajan yksiköiden kanssa. Lisäksi palveluntuottajan tuottama markkinointimateriaali on ollut puutteellista, sillä siitä on puuttunut kokonaan osa sopimuksen piiriin kuuluvista tilaajan yksiköistä.
Reklamaatiossa tilaaja totesi myös, että sopimuksen mukaisesti molemmilla osapuolilla on oikeus purkaa sopimus päättymään välittömästi ilman irtisanomisaikaa, jos toinen osapuoli olennaisesti rikkoo tai laiminlyö sopimuksen asettamia velvoitteita, eikä osapuoli neljäntoista (14) päivän kuluessa kirjallisen huomautuksen lähettämisestä korjaa menettelyään.
Medimanageri vastasi reklamaatioon 9.2.2022. Vastineessaan Medimanageri toi esiin oman näkemyksensä tilanteesta sekä listasi syitä, jotka ovat vaikuttaneet palvelun puutteelliseen toteutumiseen. Reklamaatiovastineessaan Medimanageri ehdotti, että sopimusosapuolet järjestäisivät mahdollisimman pian neuvottelun, jossa sovittaisiin yhteisesti joko yhteistyön päättämisestä kokonaan tai sopimuksen jatkamisesta.
Tilaaja ja palveluntuottaja pitivät palaverin 16.2.2022. Palaverissa tilaaja ilmoitti palveluntuottajalle, että sopimus tullaan purkamaan 28.2.2022. Syynä sopimuksen purkamiseen ovat sopimusvelvoitteiden olennainen rikkominen ja laiminlyönti. Olennaisia rikkeitä ja laiminlyöntejä ovat palvelukuvauksessa mainittujen toimenpiteiden tekemättä jättäminen, tai puutteellisesti tekeminen.
Lääkärirekrytointipalvelussa on kyse kriittisestä palvelusta, sillä sen avulla pyritään turvaamaan lääkäreiden riittävyys kaupungin palveluissa, ja sen kautta lakisääteisten palveluiden saatavuus myös jatkossa. Medimanagerin tekemä rekrytointi ei ole ollut riittävää, jotta lääkäreiden määrä pystyttäisiin turvaamaan. Lääkäreitä rekrytoidaan vuodeksi, jopa puoleksitoista vuodeksi eteenpäin. Palveluntuottajan tekemä riittämätön rekrytointi heijastuu Tilaajan toimintaan jo tulevana keväänä ja viimeistään vuoden tai kahden kuluttua, jolloin lääkärivajetta on liian myöhäistä lähteä korjaamaan.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala tulee kilpailuttamaan palvelun uudestaan mahdollisimman pian. Lääkärirekrytointipalvelua tullaan hankkimaan suorahankintana toiselta palvelutuottajalta siihen saakka, että uuden kilpailutuksen mukainen sopimus saadaan voimaan.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus purkaa sopimus perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 27.4.2021 § 89 koskien lääkärirekrytointipalvelun hankinnan periaatteita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 27.4.2021 § 89 hyväksynyt lääkärirekrytointipalvelun hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttanut toimialajohtajan tekemään asiasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Päätös tullut nähtäväksi 22.02.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611