Työntekijöiden siirto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta Palvelukeskus Helsinkiin
Puhtauspalveluhenkilöstön siirto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta Palvelukeskus Helsinkiin.
Päätös
Kansliapäällikkö päätti siirtää liitteessä mainitut työntekijät vakansseineen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta Palvelukeskus Helsinkiin 1.3.2022. Henkilöt siirtyvät nykyisillä palvelussuhteen ehdoilla. Määräaikaiset työsuhteet ovat voimassa aiemmin sovitun määräajan loppuun. Päätöksellä täydennetään kansliapäällikön asiassa 19.11.2021, § 240 tekemää päätöstä.
Päätöksen perustelut
Hallintosäännön 12 luvun 1 momentin 1 §:n 10 kohdan perusteella kansliapäällikkö päättää viran ja viranhaltijan siirtämisestä toimialalta toiseen tai toimialan ja keskushallinnon välillä sekä päättää työntekijän siirtämisestä toimialalta toiseen tai toimialan ja keskushallinnon välillä.
Puhtauspalveluja hoitava henkilöstö siirtyy Palvelukeskus Helsinkiin 1.3.2022 alkaen. Tällä päätöksellä siirretään 19.11.2021 annetussa päätöksessä siirrettävien lisäksi liitteessä 1 mainitut työtekijät; yksi määräaikainen työntekijä sekä 14 vakinaista työntekijää, joista osa on siirtymähetkellä työvapaalla vakinaisesta tehtävästään ja hoitaa määräaikaisena toista tehtävää. Määräaikaisten tehtävien päätyttyä vakinaiset työsuhteet jatkuvat entisin ehdoin.
Puhtauspalveluhenkilöstön siirto Palvelukeskus Helsinkiin tarjoaa henkilöstölle tehtävän sisällön tuntevan esihenkilön, laajemmat mahdollisuudet ammatilliseen kehittymiseen ja tasavertaisen perehdytyksen. Puhtauspalvelutyöntekijät ovat Palvelukeskus Helsingin työntekijöitä, mutta toimivat osana päiväkotien, leikkipuistojen ja Arbiksen työyhteisöjä, kuten tähänkin asti. Työnantaja on edelleen Helsingin kaupunki.
Puhtauspalveluhenkilöstön nykyisten esihenkilöiden työ helpottuu muutoksen myötä. Muutoksen jälkeen he eivät enää vastaa sijaisjärjestelyistä, rekrytoinnista eikä puhtauspalveluihin liittyvien hankintojen tekemisestä. Aikaa jää enemmän henkilöstöjohtamiseen ja toimialan ydintehtävään, kasvatukseen ja koulutukseen. Muutos yhtenäistää puhtauspalvelujen tuottamista ja hankintaa toimialalla ja selkiyttää näin puhtauspalveluiden kokonaisuutta.
Asia on käsitelty siirtyvän henkilöstön kanssa yhteistoimintamenettelyn mukaisesti. Puhtauspalveluhenkilöstölle sekä heidän esihenkilöilleen järjestettiin valmisteluvaiheen keskustelu- ja tiedotustilaisuus 20.8.2021. Yhteistoimintamenettelyn mukaiset käsittelyt puhtauspalvelutyöntekijöiden ja esihenkilöiden kanssa pidettiin ajalla 23.8. - 16.9.2021. Yhteistoiminta todettiin toteutuneeksi toimialan henkilöstötoimikunnassa 20.9.2021, Palvelukeskus Helsingin henkilöstötoimikunnassa 21.9.2021 ja kaupungin henkilöstötoimikunnassa 27.9.2021.
Päätös tullut nähtäväksi 01.03.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Helena Wendorf, asiantuntija, työnantajapolitiikka, puhelin: 09 310 23529
Tiina Harju-Kukkula, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 09 310 33939
Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033