Työntekijöiden siirto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta Palvelukeskus Helsinkiin

HEL 2022-002637
Ärendet har nyare handläggningar
§ 52

Puhtauspalveluhenkilöstön siirto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta Palvelukeskus Helsinkiin.

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti siirtää liitteessä mainitut työntekijät vakansseineen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta Palvelukeskus Helsinkiin 1.3.2022. Henkilöt siirtyvät nykyisillä palvelussuhteen ehdoilla. Määräaikaiset työsuhteet ovat voimassa aiemmin sovitun määräajan loppuun. Päätöksellä täydennetään kansliapäällikön asiassa 19.11.2021, § 240 tekemää päätöstä.

Päätöksen perustelut

Hallintosäännön 12 luvun 1 momentin 1 §:n 10 kohdan perusteella kansliapäällikkö päättää viran ja viranhaltijan siirtämisestä toimialalta toiseen tai toimialan ja keskushallinnon välillä sekä päättää työntekijän siirtämisestä toimialalta toiseen tai toimialan ja keskushallinnon välillä.

Puhtauspalveluja hoitava henkilöstö siirtyy Palvelukeskus Helsinkiin 1.3.2022 alkaen. Tällä päätöksellä siirretään 19.11.2021 annetussa päätöksessä siirrettävien lisäksi liitteessä 1 mainitut työtekijät; yksi määräaikainen työntekijä sekä 14 vakinaista työntekijää, joista osa on siirtymähetkellä työvapaalla vakinaisesta tehtävästään ja hoitaa määräaikaisena toista tehtävää. Määräaikaisten tehtävien päätyttyä vakinaiset työsuhteet jatkuvat entisin ehdoin.

Puhtauspalveluhenkilöstön siirto Palvelukeskus Helsinkiin tarjoaa henkilöstölle tehtävän sisällön tuntevan esihenkilön, laajemmat mahdollisuudet ammatilliseen kehittymiseen ja tasavertaisen perehdytyksen. Puhtauspalvelutyöntekijät ovat Palvelukeskus Helsingin työntekijöitä, mutta toimivat osana päiväkotien, leikkipuistojen ja Arbiksen työyhteisöjä, kuten tähänkin asti. Työnantaja on edelleen Helsingin kaupunki.

Puhtauspalveluhenkilöstön nykyisten esihenkilöiden työ helpottuu muutoksen myötä. Muutoksen jälkeen he eivät enää vastaa sijaisjärjestelyistä, rekrytoinnista eikä puhtauspalveluihin liittyvien hankintojen tekemisestä. Aikaa jää enemmän henkilöstöjohtamiseen ja toimialan ydintehtävään, kasvatukseen ja koulutukseen. Muutos yhtenäistää puhtauspalvelujen tuottamista ja hankintaa toimialalla ja selkiyttää näin puhtauspalveluiden kokonaisuutta.

Asia on käsitelty siirtyvän henkilöstön kanssa yhteistoimintamenettelyn mukaisesti. Puhtauspalveluhenkilöstölle sekä heidän esihenkilöilleen järjestettiin valmisteluvaiheen keskustelu- ja tiedotustilaisuus 20.8.2021. Yhteistoimintamenettelyn mukaiset käsittelyt puhtauspalvelutyöntekijöiden ja esihenkilöiden kanssa pidettiin ajalla 23.8. - 16.9.2021. Yhteistoiminta todettiin toteutuneeksi toimialan henkilöstötoimikunnassa 20.9.2021, Palvelukeskus Helsingin henkilöstötoimikunnassa 21.9.2021 ja kaupungin henkilöstötoimikunnassa 27.9.2021.

Detta beslut publicerades 01.03.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Helena Wendorf, asiantuntija, työnantajapolitiikka, puhelin: 09 310 23529

helena.wendorf@hel.fi

Tiina Harju-Kukkula, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 09 310 33939

tiina.harju-kukkula@hel.fi

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033

kari.salovaara@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Nina Gros
henkilöstöjohtaja

Bilagor

1. Lista siirrettävistä työntekijöistä
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Päätöshistoria: 19.11.2021, 240 § HEL 2021-012674
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.