Talousarvioaloite, automaattinen liikenneturvallisuusvalvonta Oulunkyläntielle
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Timo Harakan ym. talousarvioaloitteesta koskien automaattista liikenneturvallisuusvalvontaa Oulunkyläntielle
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Risto Rautava: Pyydän asian pöydälle.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Risto Rautavan ehdotuksesta.
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Oulunkyläntien liikennemäärä on ollut vuoden 2016 laskennassa 7500–8500 ajoneuvoa vuorokaudessa (syksyn keskimääräisen arkivuorokauden liikenne). Määrä on varsin tyypillinen alueellisen kokoojakadun liikennemäärä, muttei suurimmasta päästä. Poliisin tietoon tulleita liikenneonnettomuuksia on tapahtunut vuosina 2012–2016 yhteensä 14 ja vuosina 2017–2021 yhteensä kahdeksan, jotka tapahtuivat ajanjakson alussa vuosina 2017–2018. Loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia tapahtui neljä vuosina 2012-2016 ja kolme vuosina 2017-2021. Loput onnettomuuksista johtivat omaisuusvahinkoihin. Vuoden 2018 jälkeen kadulla ei ole tapahtunut yhtään poliisin tietoon tullutta onnettomuutta. Koko Helsingissä on tapahtunut vuoden 2018 jälkeen yli 3400 poliisin tietoon tullutta onnettomuutta (vuoden 2021 loppuun mennessä). Nopeusrajoitus on koko kadun osuudella 40 km/h. Oulunkyläntien suojatiet on varustettu keskisaarekkeilla ja niillä ei ole tapahtunut yhtään jalankulkijaonnettomuutta 10 vuoden tarkastelujaksolla. Sivukatujen risteyksissä on käytetty korotettuja suojateitä. Oulunkyläntien pohjoispään liikennejärjestelyjä parannetaan Raide-Jokerin rakentamisen yhteydessä.
Oulunkyläntien ympäristöön on valmisteilla kaavahanke, jossa suunnitellaan asuntoja Oulunkyläntien varrelle ja uutta koulua Kirkkoherrantien risteykseen. Kaavahankkeen yhteydessä laaditaan liikennesuunnitelma, joka koskettaa Oulunkyläntietä välillä Maaherrantie – Kotoniityntie. Alustavassa suunnitelmaluonnoksessa esitetään useita parannuksia myös liikenneturvallisuuteen. Ajorataa kavennetaan ja osalle katua on suunniteltu korotettua erotuskaistaa erisuuntaisten ajoratojen väliin. Ajoradan kaventaminen ja keskikoroke yhdessä ajoratapysäkkien kanssa rauhoittavat ajonopeuksia. Kirkkoherrantien risteykseen on suunniteltu liikennevalot, jotka parantavat kadun ylittämisen turvallisuutta koulureitillä. Lisäksi katuosuudelle on suunniteltu yksisuuntaiset pyörätiet, jotka parantavat pyöräilijöiden turvallisuutta etenkin risteyksissä. Kameravalvontapisteen rakentamiseen voidaan varautua hankkeen katusuunnittelun yhteydessä. Mahdollinen kameravalvontapiste on järkevää toteuttaa samalla, kun Oulunkyläntien ympäristön kaavahankkeeseen liittyvä liikennesuunnitelma toteutetaan. Potentiaalinen valvottava kohde voisi olla esimerkiksi Oulunkyläntien ja Kirkkoherrantien risteys, jossa voidaan valvoa ajonopeuksien lisäksi liikennevalojen noudattamista.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kokouksessaan 6.11.2018 automaattisen kameravalvonnan sijoittamisperiaatteet ja yleissuunnitelman noin 70 uudesta kameravalvontapisteestä. Yleissuunnitelman toteuttamiseen on varattu vuosille 2020–2024 noin miljoona euroa. Osa kohteista on jo rakennettu ja loput toteutetaan vuosien 2022–2024 aikana. Suunnitelman kohteet on valittu siten, että ne noudattavat mahdollisimman hyvin uusia sijoittamisperiaatteita. Koska sijoittamisperiaatteet täyttäviä kohteita olisi Helsingissä huomattavasti enemmän kuin on mahdollista rakentaa lyhyellä aikavälillä, on suunnitelman laadinnassa huomioitu periaatteiden lisäksi alueellista kattavuutta. Tavoitteena on, että valvontapisteitä olisi lähes kaikilla tärkeimmillä pääkaduilla ja koko Helsingin alueella. Alueellisesti kattava sijoittelu ohjaa autojen kuljettajia noudattamaan liikennesääntöjä koko kaupungin alueella, kun valvontapisteitä ei ole keskitetty vain tietyille harvoille kaduille ja maanteille. Tällä tavoitellaan ajotapojen muuttumista pitkällä aikavälillä, jotta ajonopeuksien taso laskisi koko kaupungissa ja liikennevalojen noudattaminen parantuisi muuallakin kuin valvottavilla katuosuuksilla.
Ehdotettu katu täyttää aloitteessakin mainitut kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymät sijoittamisperiaatteet osittain. Kadulla ei ole sattunut paljon onnettomuuksia verrattuna saman tyyppisiin katuihin ja yleissuunnitelmaan valittuihin kohteisiin. Oulunkyläntie ei korostu myöskään Helsingin kaupungin vuonna 2020 tekemässä liikenneturvallisuusaiheisessa asukaskyselyssä tai palautteiden määrässä erityisen ongelmallisena katuna. Katuluokan peruste täyttyy, mutta liikennemäärä on alle 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Nopeusrajoituksen peruste täyttyy myös. Alueellisen perusteen periaatteen (lähistöllä paljon jalankulkua, tiivistä asutusta tai erityiskohde kuten koulu) voidaan katsoa myös täyttyvän. Kohteessa ei tällä hetkellä ole liikennevaloja, joten automaattinen valvonta rajoittuu ajonopeuksiin. Muiden liikennerikkeiden valvonta on teoriassa mahdollista tieliikennelain mukaan, mutta niiden valvonta vaatii enemmän kenttätyötä poliisilta kuin ajonopeuksien ja liikennevalojen noudattamisen valvonta.
Tähän mennessä toteutettujen kameravalvontapisteiden kustannukset ovat vaihdelleet noin 12 000–35 000 euron välillä ja keskimääräinen yhden valvontapisteen rakentamisen kustannus on ollut noin 19 000 euroa. Kustannuksiin vaikuttavat eniten tarvittavien maarakennustöiden määrä. Vuoden 2018 yleissuunnitelman mukaiset kohteet täyttävät nykyiset investointimäärärahat, joten uusia kohteita ei nykyisten määrärahojen puitteissa voida toteuttaa jättämättä jotain toista kohdetta toteuttamatta. Yleissuunnitelman kohteet on valittu yhdessä poliisin kanssa ja suunnitelma on hyväksytty poliittisesti, joten kohteita ei ole perusteltua vaihtaa. Uusia kameravalvontapisteitä yleissuunnitelman kohteiden lisäksi voidaan mahdollisesti toteuttaa tulevaisuudessa, mutta menettelytavoista ja määrärahoista ei ole vielä tehty päätöksiä. Toive automaattivalvonnasta Oulunkyläntielle on kirjattu listaan, johon on kerätty asukkailta tulleita toiveita uusista kameravalvontakohteista. Lisäksi Oulunkyläntien ympäristön kaavahankkeen yhteydessä voidaan katusuunnittelun yhteydessä tarvittaessa varautua kameravalvontapisteen asennukseen.
Hanke ei edellä mainituista syistä sisälly vuoden 2023 talousarvioehdotukseen.
Talousarvioaloite
Valtuutettu Timo Harakka ja kolme muuta valtuutettua ovat tehneet 2.3.2022 seuraavan talousarvioaloitteen:
"Talousarvioaloite automaattisesta liikenneturvallisuusvalvonnasta Oulunkyläntiellä
Oulunkyläntie on alueellinen kokoojakatu, jonka nykyisinkin korkea liikennemäärä kasvaa entisestään Oulunkylän keskustasuunnitelman, Veräjämäen koulun ja sitä vastapäätä rakennettavien uusien kerrostalojen myötä. Nopeusrajoitus on 40 km/h, joka ylittyy asukashavaintojen mukaan yhtä mittaa, erityisesti noin 700 m pitkällä suoralla (pohjoisesta katsoen Kirkkoherrantien risteyksen ja kiertoliittymän välissä), jonka varrelle molempiin suuntiin sijoitettavat kameravalvontapisteet parantaisivat liikenneturvallisuutta sekä vähentäisivät jo ennestään huomattavaa melua ja tärinää.
Ylinopeuksien hillitseminen Oulunkyläntiellä on erityisen tärkeää siksi, että tien varteen rakennetaan uusi koulu Kirkkoherrantien risteykseen. Nykyisinkin lapset kulkevat Koskelan puutaloalueelta ja Taivaskalliolta Koskelan ala-asteelle ja Juhana Herttuan päiväkotiin Jaalantien loppupään kautta ja joutuvat ylittämään vilkasliikenteisen kadun. Suoralla on myös Oulunkyläntien kenttä, jota käyttävät pääasiassa lapsiperheet.
Sekä koulun, Kotopellon uusien kerrostalojen että voimakkaasti kasvavan asemanseudun asukasliikenne tulee lisäämään Oulunkyläntien liikennemääriä entisestään. Liikennemääristä ei ole tuoreita, tarkkoja tietoja ja ennusteita esimerkiksi Oulunkylän keskustasuunnitelman aineistoissa – ne olisi syytä päivittää ja julkistaa. Myös melusta, tärinästä ja pakokaasupäästöistä tarvittaisiin ajantasaista tietoa ja ennustetta.
Oulunkyläntien suora on nopeuksien takia vaarallinen erityisesti lapsille. Myös näkyvyys on heikko varsinkin talvisin aamu- ja iltahämärissä, kun tienvarren pysäköintipaikat on luovutettu hylättyjen ajoneuvojen ja peräkärryjen säilytykseen. Runsaslumisena talvena ne muodostavat kaksimetrisiä kinoksia suojateiden eteen, jolloin tien ylittäjää on vaikea nähdä autosta. (Kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.2.22 ponnen kantakaupungin pysäköintirajoituksista. Tulen tekemään aloitteen ajoneuvojen ilmaisen säilytyspysäköinnin aikarajoituksesta sekä liikenneturvallisuuden että kaupunkitilan mielekkään käytön parantamiseksi.)
Liikenneturvallisuuskamerat voisi sijoittaa pohjoisesta tultaessa Kotoniityntien risteyksen tienoille ja etelästä tultaessa ennen Oulunkyläntien kenttää. Aloite Oulunkyläntien liikenneturvallisuuden parantamiseksi noudattaa kaupunkiympäristöjaoston 8.7.2019 päättämiä periaatteita automaattisen kameravalvonnan sijoittelusta Helsingissä.
1) Kohteessa on tapahtunut paljon onnettomuuksia ja kohde myös koetaan turvattomaksi. On onnekasta, jos edelliseltä on vältytty, mutta jälkimmäinen ehto toteutuu täydellisesti.
2) Kohde sijaitsee alueellisella kokoojakadulla ja keskimääräinen liikennemäärä lienee tai ainakin tulee olemaan yli 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
3) Kohde sijaitsee kadulla, jonka nopeusrajoitus on vähintään 40 km/h
4) Kohteen läheisyydessä on paljon jalankulkua, tiivistä asutusta tai erityiskohde kuten koulu
5) Kohteessa olevalla valvontapisteellä pystyy valvomaan ajonopeuden lisäksi myös ajotapoja ja väistetäänkö pysäkiltä poistuvia linja-autoja
Erityisen tärkeää on tässä kohteessa huomioida myös automaattisen kameravalvonnan vaikutus ajotapoihin. Kun Oulunkyläntien suoralla on nyt vain pohjoispäässä (vaikeasti havaittava) nopeustaulu eikä tiessä mitään nopeutta rajoittavia rakenteita, totunnainen ajotapa ylittää nopeusrajoituksen. Se on erityisesti koulun ja leikkikentän kohdalla vaarallista. Tietoisuus kameravalvonnasta muuttaa pitkään vallinnutta tilannetta tavalla, johon liikennemerkki ei pysty.
Me allekirjoittaneet esitämme automaattisten nopeusvalvontakameroiden asentamista Oulunkyläntien suoralle molempiin ajosuuntiin."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 14.9.2022 mennessä.
Päätös tullut nähtäväksi 09.09.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jussi Yli-Seppälä, liikenneinsinööri: 09 31037054