Hankinta, puitejärjestely, siltojen ja taitorakenteiden asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala
Siltojen ja taitorakenteiden asiantuntijapalveluiden hankinnan puitejärjestely 2023 - 2024 (optiokaudet 2025 ja 2026)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään siltojen ja taitorakenteiden asiantuntijapalveluja koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:
Osatehtävä 1. Siltojen ja taitorakenteiden yleis- ja rakennussuunnittelu
Osatehtävä 2. Siltojen ja taitorakenteiden kuntotutkimukset ja korjaussuunnittelu
Osatehtävä 3. Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelun projektinjohtopalvelut
Osatehtävä 4. Siltojen ja taitorakenteiden kunnossapidon projektinjohtopalvelut
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea tarjouskilpailusta Sweco PM Oy:n tarjouksen osatehtävän 3 osalta sekä Welado Oy:n ja Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n tarjoukset osatehtävän 4 osalta, koska yritykset eivät täyttäneet tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettuja vaatimuksia nimettävien projektipäälliköiden osalta.
Hankinta toteutetaan hankintarenkaana yhdessä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymän kanssa. Muut hankintarenkaan osapuolet osallistuvat osatehtäviin 1 ja 2. Hankintarenkaan osapuolet tekevät hankinnasta omat päätöksensä sekä sopimuksensa.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo hankintakaudella mahdolliset optiokaudet mukaan lukien on kaupunkiympäristön toimialan osalta 16 400 000 euroa (enimmäisarvo 21 600 000 euroa) ja koko hankintarenkaan osalta 18 500 000 euroa (enimmäisarvo 25 600 000 euroa). Kaupunkiympäristön toimialan osuus hankinnan arvioidusta kokonaisarvosta jakautuu eri osatehtäville seuraavasti:
Osatehtävä 1: ennakoitu arvo 10 000 000 euroa (enimmäisarvo 12 800 000 euroa)
Osatehtävä 2: ennakoitu arvo 5 200 000 euroa (enimmäisarvo 6 800 000 euroa)
Osatehtävä 3: ennakoitu arvo 800 000 euroa (enimmäisarvo 1 200 000 euroa)
Osatehtävä 4: ennakoitu arvo 400 000 euroa (enimmäisarvo 800 000 euroa)
Kaikissa edellä mainituissa, arvioiduissa arvoissa on huomioitu myös molemmat mahdollisesti käyttöönotettavat optiokaudet 2025 ja 2026.
Sopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.1.2023 ja se päättyy 31.12.2024. Sopimusta voidaan jatkaa yhteensä enintään kahdella vuodella alkuperäistä sopimusta vastaavilla ehdoilla.
Tilaaja voi ottaa käyttöön yhden optiokauden kerrallaan tai päättää molempien optiokausien käyttöönotosta ennen käynnissä olevan sopimuskauden päättymistä. Tilaaja tekee optiokauden käyttämisestä erillisen hankintapäätöksen. Varsinainen sitova päätös optiokauden käyttöönotosta syntyy vasta kun hankintapäätös optiokaudesta on lainvoimainen.
Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Sopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Puitejärjestelyllä hankitaan yksilöimättömiä siltojen ja taitorakenteiden asiantuntijapalveluita.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella sopimukset 31.12.2024 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä tai kahdella optiovuodella.
Hankinta on jaettu neljään (4) eri osatehtävään seuraavasti:
Osatehtävä 1. Siltojen ja taitorakenteiden yleis- ja rakennussuunnittelu
Osatehtävä 2. Siltojen ja taitorakenteiden kuntotutkimukset ja korjaussuunnittelu
Osatehtävä 3. Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelun projektinjohtopalvelut
Osatehtävä 4. Siltojen ja taitorakenteiden kunnossapidon projektinjohtopalvelut
Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista.
Puitejärjestelyn osatehtäviin 1 ja 2 valitaan 6 sopimustoimittajaa ja osatehtäviin 3 ja 4 valitaan 3 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 29.8.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-0003815 sekä alkuperäisen tarjouspyynnön korjausilmoitukseen 16.9.2022. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 3.10.2022 klo 10.00 mennessä tarjouksen jätti 11 tarjoajaa osatehtävittäin seuraavasti:
- AFRY Finland Oy, osatehtävä 1- Insinööritoimisto Ponvia Oy, osatehtävä 1- Rakennuttajatoimisto HTJ, osatehtävä 4- Ramboll CM Oy, osatehtävä 3- Ramboll Finland Oy, osatehtävät 1 ja 2- Siltainsinöörit TH Oy, osatehtävä 4- Sitowise Oy, osatehtävät 1, 2 ja 3- Sweco PM Oy, osatehtävä 3- Sweco Rakennetekniikka Oy, osatehtävät 1 ja 2- Welado Oy, osatehtävä 4- WSP Finland Oy, osatehtävät 1,2,3 ja 4
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
ESPD-lomakkeessa ja tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Osatehtävään 3 tarjottavilta projektipäälliköiltä edellytettiin tarjouspyynnön ESPD-lomakkeella, että tämä täyttää jonkin seuraavista vaatimuksista:
- Vähintään 2 vuoden kokemus siltojen suunnittelusta tai- FISE Oy:n myöntämä Betonirakenteiden korjaustyönjohtajan, vähintään Vaativa -vaativuusluokan betonirakenteiden työnjohtajan tai I-luokan betonityönjohtajan pätevyys (myönnetty ennen 1.9.2014). Pätevyyden ei tarvitse olla voimassa ja se voidaan korvata esittämällä vastaavat todistukset ja näytöt tai- Hyväksytysti suoritettu Väyläviraston siltojen yleistarkastajapätevyyskurssi. Pätevyyden ei tarvitse olla voimassa tai- Siltojen ja muiden liikennöityjen alueiden vedeneristystöiden valvojan/työnjohtajan koulutus.
Sweco PM Oy:n osatehtävään 3 tarjoamista kahdesta projektipäälliköstä toisen henkilön osalta ei tarjouksesta ilmennyt, että edellä mainittu pätevyysvaatimus täyttyisi. Siten tarjouspyynnössä edellytetty vaatimus vähintään kahdesta nimettävästä, soveltuvuusvaatimukset täyttävästä projektipäälliköstä ei täyty. Sweco PM Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Osatehtävään 4 tarjottavilta projektipäälliköiltä edellytettiin tarjouspyynnön ESPD-lomakkeella siltojen ja muiden liikennöityjen alueiden vedeneristystöiden valvojan/työnjohtajan koulutusta sekä hyväksytysti suoritettuna jokin seuraavista pätevyyksistä:
- FISE Oy:n myöntämä Betonirakenteiden korjaustyönjohtajan, vähintään Vaativa -vaativuusluokan betonirakenteiden työnjohtajan tai I-luokan betonityönjohtajan pätevyys (myönnetty ennen 1.9.2014). Pätevyyden ei tarvitse olla voimassa ja se voidaan korvata esittämällä vastaavat todistukset ja näytöt tai- Hyväksytysti suoritettu Väyläviraston siltojen yleistarkastajapätevyyskurssi. Pätevyyden ei tarvitse olla voimassa.
Welado Oy:n osatehtävään 4 tarjoamista kahdesta projektipäälliköstä toisen henkilön osalta ei tarjouksesta ilmennyt, että edellä mainittu pätevyysvaatimus täyttyisi. Siten tarjouspyynnössä edellytetty vaatimus vähintään kahdesta nimettävästä, soveltuvuusvaatimukset täyttävästä projektipäälliköstä ei täyty. Welado Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Tarjouspyynnön ESPD -lomakkeessa lueteltiin henkilöresurssit, jotka tuli löytyä tarjoajalta sekä erikseen alikonsultointina sallittavat (ei nimettävät) henkilöresurssit. Sopimusluonnoksen kohdassa 10.1 on todettu, että ”Tehtävissä, joihin konsulttia on pyydetty alkuperäisessä tarjouksessaan nimeämään henkilö, ei saa teettää alihankintana”. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy tarjosi osatehtävän 4 projektipäälliköiksi henkilöitä, jotka ovat alihankkijoiden palveluksessa, vaikka tätä oli tarjouspyyntöasiakirjoissa rajattu edellä mainitulla tavalla. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella:
- Hinta, painoarvo 30 % - Laatu, painoarvo 70 %
Jokainen osatehtävä vertaillaan omana kokonaisuutena.
Hintavertailu
Osatehtävän vertailuhintana käytetään osatehtävälle annettua henkilöryhmän SKOL 01 mukaista tuntiveloitushintaa.
Halvin tarjoushinta saa painoarvo huomioiden 30 pistettä ja halvinta tarjoushintaa yli puolitoista kertaa kalliimpi tarjous saa 0 pistettä.
Laatuvertailu
Laatuarviointi perustuu tarjoajien esittämien projektipäälliköiden referensseihin. Tarkemmat vertailuperusteet ja perustelut tehdylle arvioinnille käyvät ilmi päätöksen liitteistä Tarjousten arviointiperiaatteet sekä osatehtäväkohtaisista vertailutaulukoista.
Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti
Osatehtävä 1. Siltojen ja taitorakenteiden yleis- ja rakennussuunnittelu
- AFRY Finland Oy - Insinööritoimisto Ponvia Oy - Ramboll Finland Oy - Sitowise Oy - Sweco Rakennetekniikka Oy - WSP Finland Oy
Osatehtävä 2. Siltojen ja taitorakenteiden kuntotutkimukset ja korjaussuunnittelu
- Ramboll Finland Oy - Sitowise Oy - Sweco Rakennetekniikka Oy - WSP Finland Oy
Osatehtävä 3. Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelun projektinjohtopalvelut
- Ramboll CM Oy - Sitowise Oy - WSP Finland Oy
Osatehtävä 4. Siltojen ja taitorakenteiden kunnossapidon projektinjohtopalvelut
- Siltainsinöörit TH Oy - WSP Finland Oy
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Sopimuskaudelle valituille projektipäälliköille lasketaan osatehtävittäin henkilökohtainen vertailuluku. Vertailuluku muodostetaan kokonaistaloudellisen edullisuusperiaatteen mukaisesti projektipäällikön referenssipisteistä ja tämän edustaman yrityksen antamasta tarjoushinnasta samoilla hinnan ja laadun painotuksilla kuin toimittajien valinnassa. Vertailuluvun perusteella tarjoajien projektipäälliköt asetetaan osatehtävittäin etusijajärjestykseen.
Puitesopimuksen mukaiset toimeksiannot annetaan sopimuksen mukaisesti ensisijaisesti osatehtävittäin parhaan vertailuluvun saaneelle projektipäällikölle, jonka edustamalla yrityksellä on resurssit ja pätevää työvoimaa toimeksiannon toteuttamiseen.
Mikäli etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen konsultti ei pysty toteuttamaan toimeksiantoa tai konsultin kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon sisällöstä, aikataulusta, henkilöistä ja tuntimäärästä tai muista tilaajan tilauksessaan edellyttämistä vaatimuksista, käynnistetään neuvottelut etusijajärjestyksessä seuraavana olevan projektipäällikön kanssa.
Sopimuksessa on määritelty myös muut perusteet poiketa etusijajärjestyksestä, kuten aiempien käynnissä olevien toimeksiantojen myöhästyminen.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 20.9.2022 § 507) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 05.12.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eero Sihvonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39448