Palkan takaisinperintä, kaupunkiympäristön toimiala, pelastuslaitos
Palkan takaisinperintä
Päätös
Hallintopäällikkö päätti periä
**********
takaisin tälle perusteetta maksettua palkkaa 2139,34 euroa (brutto).
Työnantajan vallitsevan linjan mukaisesti virheellisesti maksetut palkkaedut peritään takaisin. Vallitseva käytäntö ja virheellisen palkkaedun määrä huomioiden takaisinperintää ei ole pidettävän kohtuuttomana.
Päätöksen perustelut
Asianomainen on eronnut palveluksesta 9.8.2021, mutta eroamisesta ei ole tehty ilmoitusta palkkahallintoon tehnyt hakemusta tai ilmoitusta palkattomasta poissaolosta, jonka johdosta hänelle on maksettu palkkaa aiheetta 10.-31.8.2021. Työnantaja on maksanut palkkaa, vaikka asianomainen on ollut palkattomalla poissaololla. Palkka on maksettu perusteettomasti.
Perittävä summa on 2814,34 euroa (brutto), joista kuitataan maksamaton lomaraha 675,00 euroa (brutto). Perittäväksi summaksi jää 2139,34 euroa (brutto).
Kunnallisen viranhaltijalain 56 §:n mukaan aiheettomasti maksettu palkka saadaan periä takaisin. Työnantaja voi luopua takaisinperinnästä joko kokonaan tai osittain, jos takaisinperintää on olosuhteet huomioon ottaen pidettävä kohtuuttomana tai jos aiheettomasti maksettu määrä on vähäinen.
Asianomaiselle on varattu tilaisuus tulla kuulluksi eikä hän ole vastustanut takaisinperintää. Pelastuslaitos puoltaa maksusuunnitelman laatimista, jos asianomainen sellaista pyytää.
Tiedoksi palkanlaskentaan.
Päätös tullut nähtäväksi 17.03.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010