Hankinta, ensihoidon suoja-asut 2022, pelastuslaitos

HEL 2022-004417
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 15

Ensihoidon suoja-asujen hankinta

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja päätti hyväksyä Image Wear Oy:n 25.11.2022 päivätyn tarjouksen HEL 2022-004417 -hankinnassa (EU).

Pelastuskomentaja päätti oikeuttaa huoltovarmuuspäällikön tekemään Helsingin pelastuslaitoksen tilaukset Image Wear Oy:ltä määrärahojen puitteissa tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti vuosina 2023 - 2025.

Lisäksi pelastuskomentaja valtuutti huoltovarmuuspäällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.

HEL 2022-004417 -hankinnan arvo on yhteensä enintään 447.750 euroa (alv 0%).

Hankinta sisältää Tarjouspyynnön mukaiset enintään 2600 kpl suoja-asun housuja kappalehintaan 61,00 euroa (alv 0%), enintään 1400 kpl vetoketjullisia välitakkeja kappalehintaan 56,50 euroa (alv 0%) ja enintään 800 kpl Softshell-takkeja kappalehintaan 92,00 euroa (alv 0%) yhteensä enintään 311.300,00 euroa (alv 0%). Edelleen hankinta sisältää optiot vastaavista vuodelle 2024 enintään 47.050,00 euroa (alv 0%) ja vuodelle 2025 enintään 49.400,00 euroa (alv 0%). Mahdollisille muutostöille varataan yhteensä enintään 40.000 euroa.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.

Touchpoint Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vaatimusten vastaisena.

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Päätöksen perustelut

Pelastuslaitos on kilpailuttanut EU:n avoimella menettelyllä ensihoidon suoja-asujen hankinnan. EU-hankintailmoitus ja tarjouspyyntö julkaistiin 5.5.2022 sähköisesti osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi Määräaika tarjousten jättämiselle oli 25.7.2022 klo 12:00. Määräaikaan mennessä saapui kaksi (2) tarjousta. Tarjouksen jättivät Image Wear Oy ja Touchpoint Oy. Molemmat tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset, mutta molempien tarjoukset olivat olennaisilta osin tarjouspyynnön vastaisia.

Pelastuskomentaja päätti 17.8.2022/62§, että koska ensihoidon suoja-asujen avoimessa kilpailutusmenettelyssä HEL 2022-004417 ei saatu yhtään hyväksyttävää tarjousta, vaan kaikki tarjoukset olivat olennaisilta osin tarjouspyynnön vastaisia, siirrytään ilman uutta hankintailmoitusta neuvottelumenettelyyn, jonne kutsutaan avoimessa menettelyssä asetetut muotovaatimukset täyttäneen tarjouksen jättäneet säädetyt kelpoisuusvaatimukset täyttävät toimittajat.

Neuvottelumenettelykutsu ja tarjouspyyntö julkaistiin 6.10.2022 sähköisesti osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi Määräaika tarjousten jättämiselle oli 28.11.2022 klo 12:00.

Määräaikaan mennessä saapui kaksi (2) tarjousta. Tarjouksen jättivät Image Wear Oy ja Touchpoint Oy.

Tarjouspyynnön minimivaatimuksena ollut muun muassa työturvallisuuteen ja potilasturvallisuuteen perustuva laitospestävyysvaatimus sekä laitospesutestin hyväksymisvaatimus ovat ympärivuorokautiseen ensihoidon ammattikäyttöön soveltuvalle suoja-asulle asetettuja olennaisia ehdottomia minimivaatimuksia.

Helsingin pelastuslaitoksen ensihoitopalvelun käytössä oleville suoja-asun housuille tulee noin 20 laitospesukertaa yhden vuoden aikana. Kuudessa vuodessa, mikä on housuparin suunniteltu käyttöikä, tulee yhteensä vähintään 120 laitospesukertaa. Ensihoitotehtävien yhteydessä tapahtuvat ns. ylimääräiset likaantumiset lisäävät vielä laitospesukertoja.

Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy:n koepesuraportin sekä paikan päällä suoritettujen havaintojen perusteella todettiin, etteivät Touchpoint Oy:n suoja-asujen housut sovellu laitospesuun. Touchpoint Oy:n koepestyissä suoja-asun housuissa havaittiin laitospesu- ja kulutuskestävyyden kannalta merkittäviä poikkeamia.

Hankintatyöryhmä arvioi yksimielisesti, että Touchpoint Oy:n asukokonaisuuden välitakki ja Softshell-takki läpäisivät koepesutestin, mutta suoja-asun housut eivät täyttäneet ympärivuorokautiseen ensihoidon ammattikäyttöön soveltuvalle suoja-asulle asetettuja olennaisia ehdottomia minimivaatimuksia laitospesun osalta. Image Wear Oy:n suoja-asukokonaisuus läpäisi kokonaisuudessaan koepesutestin ja vain sen osalta siirryttiin koekäyttöön. Mallivaatteiden koepesun loppuraportti liitteenä.

Koekäytön perusteella Image Wear Oy:n asukokonaisuus arvioitiin ympärivuorokautiseen ammattimaiseen ensihoitopalveluun hyvin soveltuvaksi sekä muiltakin osin tarjouspyynnön minimivaatimukset täyttäväksi.

Tarjousten täydentäminen on sallittua ainoastaan, jos kysymys on epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta tai virheestä. Touchpoint Oy:n tarjouksen osalta kysymys on ollut tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksen täyttymättä jäämisestä eikä edellä mainitusta epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta tai virheestä.

Hankintalain mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä. Annettujen tarjousten jälkikäteinen muuttaminen tai tarkentaminen on kielletty. Tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää, ettei yhdellekään tarjoajalle anneta mahdollisuutta saattaa tarjouspyyntöä vastaamatonta tarjoustaan tarjouspyynnön mukaiseksi tai muulla tavalla parantaa tarjoustaan. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.

Sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan myös sen velvollisuus silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.

Edellä mainituilla perusteilla Image Wear Oy:n tarjous hyväksytään tarjouskilpailuun. Vastaavasti Touchpoint Oy:n tarjous suljetaan tarjouskilpailusta olennaiselta osin tarjouspyynnön vastaisena.

Kokonaistaloudellinen tarjousvertailu ei ole tarpeen, koska hyväksyttäviä tarjouksia on vain yksi.

Koska hyväksyttävän tarjouksen hinta vastaa hankintayksikön käsitystä hankittavan kohteen yleisestä hintatasosta nykyisessä markkinatilanteessa, ei hankinnan uudelleen kilpailuttaminen ole perusteltua, vaikka hyväksyttäviä tarjouksia ei saatu kuin yksi.

Hankinta-asiakirjat ovat nähtävillä sihteerillä.

Päätös tullut nähtäväksi 31.03.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 09 310 30040

tomi.kuula@hel.fi

Päättäjä

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja