Hankinta, hoitajavuokraus, suun terveydenhuolto, sosiaali- ja terveystoimiala
Suun terveydenhuollon hoitajavuokrauksen hankinta
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä suun terveydenhuollon hoitajavuokrauksen hankinnassa seuraavien tarjoajien tarjoukset seuraavassa etusijajärjestyksessä:
1. Kultaiset Hoitajat Oy
2. SpiderMed Oy
3. Medistaff Oy
4. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä seuraavien tarjoajien tarjoukset:
- FenixCare Oy
- KotiHammas Oy
- Pisara terveyspalvelut Oy
- Primus Work
- Sievä tuki Oy
- SuperHoiva Oy
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo on noin 2,6 miljoonaa euroa (alv 0 %) mahdolliset optiokaudet mukaan lukien.
Helsingin suun terveydenhuolto ei sitoudu tarjouspyyntöasiakirjoissa mainittujen vähimmäismäärien lisäksi muihin määrällisiin velvoitteisiin, vaan palvelua hankitaan suun terveydenhuollon kulloisenkin tarpeen mukaan.
Päätös on valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tilaajavastuulain mukaiset selvitykset sekä rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty. Edellä mainitut selvitykset ja dokumentit tulee toimittaa asetettuun määräaikaan mennessä.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi kokouksessaan 21.6.2022 § 127 hankintaa koskevat periaatteet ja ehdot.
Hankinnan kohteena on hoitajatyövoiman vuokraus suun terveydenhuollon tarpeisiin.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Hankintamenettelynä oli avoin menettely. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 3.8.2022 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 28.8.2022 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 1.9.2022. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 9.9.2022.
Määräaikaan mennessä saapui 12 tarjousta. Tarjouksensa jättivät:
- FenixCare Oy (32427308)
- KotiHammas Oy (2547260–2)
- Kultaiset hoitajat Oy
- Med Group (2080120–0)
- Medistaff Oy (29616044)
- Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156–9)
- Pisara terveyspalvelut Oy (FI32839484)
- Primus Work (32087403)
- Sievä tuki Oy (3176084–6)
- Spider Med Oy
- SuperHoiva Oy (FI31945939)
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174–4)
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkastaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjouspyynnössä määritellyt harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset sekä rikosrekisteriotteet tarkastetaan vain siltä tarjoajalta, joka näyttää vertailun perusteella tulevan valituksi palveluntuottajaksi.
Selvityspyyntö alhaisesta hinnasta
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1396/2016) § 96 velvoittaa hankintayksikköä vaatimaan tarjoajalta selvityksen tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta.
Primus Worksin tarjouksessa tuntihinta yhdelle ammattihenkilölle arki-iltaisin klo 16–20 tapahtuvaan palveluntuotantoon oli poikkeuksellinen alhainen verrattuna muiden tarjoajien antamiin hintoihin ja verrattuna tarjoajan antamaan tuntihintaan arkipäivisin klo 7–16 tapahtuvaan palveluntuotantoon.
Hankintayksikkö on lähettänyt 15.9.2022 selvityspyynnön Primus Worksille poikkeuksellisen alhaisesta tuntihinnasta.
Primus Work on antanut selvityksen 16.9.2022. Selvityksessään Primus Work toteaa, että annetussa tuntihinnassa on kyse huolimattomuusvirheestä ja että oikea hinta arki-illalle on päivähinta lisättynä ilmoitetulla iltahinnalla (iltalisällä), josta muodostuu arki-illan tuntihinta
Tarjouksen täsmennyspyyntö
Hankintapalvelut on lähettänyt 16.9.2022 Sievä Tuki Oy:lle tarjoukseen liittyvän täsmennyspyynnön koskien referenssinantajien yhteystietoja.
Sievä Tuki Oy on vastannut täsmennyspyyntöön 19.9.2022.
Perustelut tarjousten hylkäämiselle
Tarjouspyynnössä oli vaadittuna, että tarjoaja ilmoittaa vähintään kaksi (2) hankinnan kohdetta vastaavaa referenssiä terveydenhuollon ammattihenkilöiden henkilövuokrauksesta julkiselle taholle (aiempaa toimitusta). Referensseihin liittyvien sopimusten oli tullut olla voimassa tarjouksen jättöhetkellä vähintään 6 kuukautta, jona aikana tarjoaja on tuottanut ammattihenkilövuokrausta referenssin antajalle.
Referenssit ovat olleet osa tarjoajan soveltuvuuden arviointia. Hankintapalvelut on tarkastanut ilmoitetuilta yhteyshenkilöiltä annetun referenssitiedon.
Puutteellisten referenssitietojen vuoksi hylätään seuraavien tarjoajien tarjoukset:
- FenixCare Oy:n tarjous hylätään, koska vaadittu referenssiaika (vähintään 6 kuukauden sopimus) ei toteutunut kummassakaan annetussa referenssissä.
- KotiHammas Oy:n tarjous hylätään, koska vaadittu referenssiaika (vähintään 6 kuukauden sopimus) ei toteutunut toisessa ilmoitetuista referensseistä.
- Pisara terveyspalvelut Oy: tarjous hylätään, koska kaksi annetuista referensseitä ei ollut kestoltaan vaadittua 6 kuukautta. Yksi referenssiantaja totesi, että he eivät ole hankkineet vuokratyövoimaa Pisara terveyspalvelut Oy:ltä.
- Sievä tuki Oy:n tarjous hylätään, koska toinen ilmoitetuista referensseistä totesi, että Sievä tuki Oy on palveluntuottajana palvelusetelitoiminnassa, mutta ei vuokratyövoiman hankinnassa. Toinen selvityspyynnössä ilmoitetuista referensseistä oli sellainen, että sitä ei oltu ilmoitettu tarjouksessa, joten em. referenssiä ei voida hyväksyä. Referenssikohteen muuttaminen katsotaan tarjouksen kielletyksi parantamiseksi.
- SuperHoiva Oy:n tarjous hylätään, koska vaadittu referenssiaika (vähintään 6 kuukauden sopimus) ei toteutunut toisessa ilmoitetuista referensseistä.
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy:n tarjous hylätään, koska toinen ilmoitetuista referenssinantajista totesi, että he eivät ole hankkineet vuokratyövoimaa tarjoajalta.
Primus Work:n tarjous hylätään, koska tarjoaja on ilmoittanut hintaan liittyvään selvityspyyntöön antamassaan vastauksessaan hinnan olevan väärin ja ilmoittanut pyydetyssä selvityksessä arki-illalle uuden hinnan.
Julkisissa hankinnoissa hankintayksikön on mahdollista pyytää tarjoajalta täsmennystä ja tarjouksen täydentämistä sellaisissa tarjouksessa olleissa epäoleellisissa puutteissa, ristiriidoissa tai virheissä, joilla ei ole oleellista merkitystä hankinnan kokonaisuuden kannalta. Myös hinnoitteluun liittyen on mahdollista pyytää tarjoajalta täsmennyksiä, mikäli kyseessä olisi esimerkiksi hinta, jota ei käytettäisi vertailussa.
Suun terveydenhuollon vuokratyövoiman hankinnassa arki-illan tuntihinnalla on ollut kokonaisvertailuhinnasta 30 prosentin painoarvo. Tästä johtuen Primus Work:n ilmoittamaa uutta hintaa ei voida ottaa huomioon, vaan tarjoaja hylätään.
Valintaperusteet
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia.
Kokonaisvertailuhinta ja hintavertailupisteet muodostuivat ammattihenkilön tuntihinnasta arkipäivälle (70 % hinnasta) ja -illalle (30 % hinnasta).
Resurssien varmistamiseksi palveluntuottajia valittiin tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti siten, että tilaajan arvioima vuokratyövoiman enimmäistarve (20 henkilöä) täyttyi. Tarjoajia valittiin neljä ja tarjoajien määrän valintaan vaikutti tarjoajan tarjouksessaan ilmoittama, tarjottavien ammattihenkilöiden määrä. Vähimmäisvaatimus oli viisi ammattihenkilöä, maksimimäärää ei oltu määritelty.
Palvelun sisältö ja tilaamiseen liittyvät käytännöt olivat kuvattuna tarjouspyynnön liitteenä olleessa palvelukuvauksessa.
Valinta
Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 13.10.2022 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.
Hyväksytyt tarjoajat, yhteishinta ja hintavertailupisteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1). Liitteessä ei ole mukana hylättyjen tarjoajien tietoja.
Sopimus ja sopimuskausi
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Sopimuskauden on suunniteltu alkavan 1.12.2022. Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan 14 kuukautta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus 34 kuukauden optiokauteen, jonka käyttöönotosta ja pituudesta tilaaja päättää viimeistään kolme kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä. Optiokuukaudet voidaan ottaa käyttöön yhdessä tai useammassa osassa ja joko yhden tai useamman palveluntuottajan kanssa.
Hankintavaltuudet
Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus tehdä hankinnasta päätös perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan 21.6.2022 § 127 päätökseen, jossa sosiaali- ja terveyslautakunta valtuutti terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Päätös tullut nähtäväksi 18.10.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Anni Helkiö, johtava ylihammaslääkäri, puhelin: 050 402 2663
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 341 2834