Avustuksen myöntämisperusteet, taide- ja kulttuuriavustukset, monivuotiset toiminta-avustukset, toinen hankekausi 2023-2026
Monivuotisten toiminta-avustusten toinen hankekausi 2023–2026
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päätti monivuotisten toiminta-avustusten jatkamisesta toisella hankekaudella 2023–2026 ja monivuotisten toiminta-avustusten kohdentamisesta esittävän taiteen ja musiikin valtionosuusjärjestelmän piirissä oleville toimintayksiköille.
Kulttuuri- ja kirjastojaosto hyväksyi monivuotisten toiminta-avustusten kriteerit sekä hakuprosessin liitteen 2 mukaisesti.
Kulttuurin edistämisen päällikkö valtuutettiin tekemään hakuun ja tulevaan hakuilmoitukseen liittyen tarvittaessa pienimuotoisia muutoksia.
Hankekauden pituus on neljä vuotta.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli erityissuunnittelija Salla Mistola. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Monivuotisten toiminta-avustusten kehittämistä, uutta kohdentamista ja painopisteiden valintaa perustellaan ensimmäisen avustuskauden tuloksilla (liite 1) sekä muuttuneella toimintaympäristöllä. Kokonaisuudessa on huomioitu muun muassa pilotoinnin aikana havaitut kehittämistarpeet ja onnistumiset, 1.1.2022 voimaan tullut laki esittävän taiteen edistämisestä (1820/2020) sekä toiminta-avustusta saavien yhteisöjen erityispiirteet.
Vuosina 2019–2022 toteutettiin monivuotisten toiminta-avustusten ensimmäinen hankekausi, jossa pilotoitiin toiminta-avustusten myöntämistä useammalle vuodelle. Monivuotiseen toiminta-avustukseen sisältyi pilotointivaiheessa erilaisia kehittämistavoitteita, kumppanuuskeskustelut sekä se, että avustustaso säilyi pääasiallisesti saman suuruisena yksittäisten vuosien välillä.
Pilotoinnin tuloksia ja kokonaisuuden evaluointia esitellään tarkemmin liitteessä 1. Pääasiassa avustuksen saajien kokemukset olivat positiivisia ja monivuotiset toiminta-avustukset nähtiin tärkeänä ja merkityksellisenä avustamisen tapana. Erityisesti mainintoja sai avustusmuodon turvaama jatkuvuus ja sen takaama työrauha. Pilotointiin vaikutti läpileikkaavasti koronapandemia, jolla oli vaikutusta pilotoinnin kaikkiin osa-alueisiin. Tietyiltä osin koettiin, että monivuotinen toiminta-avustus, jossa avustuksen suuruus pysyi samana koko monivuotiskauden, ei kyennyt vastaamaan toimintaympäristön muutoksiin tai toiminnan vuosivaihteluihin. Myös kehittämistavoitteiden rooli oli osin ristiriitainen – varsinainen vahvempi kehittäminen olisi edellyttänyt aiempaa korkeampaa avustustasoa, toisaalta taas monella vakiintuneella toimijalla kehittämiskohteet eivät ole enää niin selkeitä kuin vasta toimintaansa vakiinnuttamassa olevilla toimijoilla.
Samanaikaisesti pitkään valmisteltu valtionosuusjärjestelmän uudistus valmistui ja vuoden 2022 alusta alkaen voimassa on ollut uusi laki esittävän taiteen edistämisestä (1820/2020). Samassa yhteydessä toimijoiden valtionosuuskelpoisuutta on tarkasteltu ja sen osana arvioitu myös toimijoiden kuntarahoituksen tasoa. Tästä johtuen niiden valtionsouusjärjestelmän piirissä olevien toimijoiden, joille Helsinki on myöntänyt toiminta-avustusta, osalta tarkasteltiin myös kuntarahoituksen tasoa vuoden 2022 toiminta-avustuksia myönnettäessä. Avustusmäärärahan ollessa rajallinen päätettiin asettaa toistaiseksi kuntarahoituksen tavoitetasoksi 15 % toiminnan kokonaiskuluista. Valtionosuusjärjestelmän lähtökohtana on kustannusten jakautuminen tasapainossa valtionosuuden, muun julkisen tuen ja toimintayksikön omien tuottojen osalta.
Monivuotinen avustamisen tapa on ollut laajalti taide- ja kulttuuritoimijoiden keskuudessa toivottu tukemisen tapa. Taiteen edistämiskeskus on tukenut yhteisöjä yksivuotisten toiminta-avustusten lisäksi kolmi- ja viisivuotisilla toiminta-avustuksilla. Näihin toiminta-avustuksiin, jotka koskevat yksinomaan vapaan kentän yhteisöjä, on liittynyt erilaisia kehittämistavoitteita. Helsingin kaupungin monivuotisten toiminta-avustusten saajissa on vuonna 2022 kolmetoista esittävän taiteen ja musiikin VOS-toimintayksikköä (joista valtaosa on ollut valtionosuusjärjestelmän piirissä jo ennen vuotta 2022); neljä visuaalisten taiteiden toimijaa, joilla on galleriatoimintaa; yksi alustatoimija; yksi museo; kaksi esittävän taiteen festivaalia; yksi VOS-järjestelmän ulkopuolinen teatteritoimija; yksi kansallinen taidelaitos. Toimijat ovat pääasiassa yhdistyspohjaisia, mutta joukossa on myös yksi osakeyhtiö ja kaksi säätiötä.
Monivuotisen toiminta-avustuksen lähtökohtana on, että sen piirissä olevat toimijat ovat riittävän kokoisia ja joiden toiminnan vakiintuneisuus osoitetaan valtionosuuskelpoisuuden kriteerien täyttämisen kautta. Näin niiden toiminnan kaupungin rahoitusosuuden jatkuvuuden lähtökohtana on monivuotinen rahoitusmalli.
Vuosittain päätettävillä yksivuotisilla toiminta-avustuksilla kyetään vastaamaan muuttuvaan toimintaympäristöön tai toimijan kehittymiseen puolestaan joustavammin. Lisäksi kehittämistä voidaan tukea erillisillä kehittämisavustuksilla, jotka jatkossa on tarkoitus kohdentaa vain valtionosuuden ulkopuolella oleville toimijoille.
Toimijoita, joiden toimintaan liittyy selkeää uudistumis- tai kehittymistarvetta, ennakoitavissa olevia toimintaympäristön muutoksia tai merkittäviä rahoituspohjan muutoksia, tuetaan edelliseen perustuen ensisijaisesti vuosittaisilla toiminta-avustuksilla. Näin muutoksiin pystytään myös reagoimaan, kaupungin avustusmäärärahojen mahdollistamissa rajoissa.
VOS-toimijoiden valtionrahoitus perustuu pitkäjänteisyyteen ja toteutuneisiin kuluihin. Monivuotisilla toiminta-avustuksilla Helsingin kaupunki sitoutuu valtionosuustoimijoiden rahoitukseen pitkäjänteisesti ja kuntarahoituksen tason vertailuun perustuen. Avustamisen tapa auttaa rahoitustason ennakoinnissa, toiminnan pitkäjänteisyydessä ja tietyn toiminnan tason ylläpidossa.
Toimivalta
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on päättänyt kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteiset avustusperiaatteet 14.12.2022, § 202 ja täydentänyt 15.3.2022, § 47 avustusperiaatteita Helsingin kaupunkia velvoittavilla pakotteilla.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaosto on hyväksynyt tarkemmat avustusmuodot ja arviointikriteerit 20.3.2018, § 10.
Kaupungin hallintosäännön, 17 luku, § 2, mukaisesti kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta (kohta 3) sekä hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta (kohta 4).
Päätös tullut nähtäväksi 26.04.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Salla Mistola, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 35771