Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2023 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2023 - 2025
- Helsingin kaupunginvaltuusto 20/23.11.2022
- Helsingin kaupunginvaltuusto 19/16.11.2022
- Helsingin kaupunginhallitus 40/07.11.2022
- Helsingin kaupunginhallitus 40/07.11.2022
- Helsingin kaupunginhallitus 39/31.10.2022
- Helsingin kaupunginhallitus 39/31.10.2022
- Kansliapäällikkö 22.09.2022
- Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto 10/19.09.2022
- Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto 10/19.09.2022
- Kaupunkiympäristölautakunta 28/13.09.2022
- Kasvatus- ja koulutuslautakunta 13/13.09.2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 17/13.09.2022
- Tarkastuslautakunta 10/13.09.2022
- Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara) 10/08.09.2022
- Työterveysliikelaitoksen johtokunta 7/07.09.2022
- Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta 4/07.09.2022
- Kaupunkiympäristölautakunta 27/06.09.2022
- Kasvatus- ja koulutuslautakunta 12/06.09.2022
- Sosiaali- ja terveyslautakunta 14/06.09.2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 16/06.09.2022
- Liikenneliikelaitoksen johtokunta 11/06.09.2022
- Sosiaali- ja terveyslautakunta 13/30.08.2022
- Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 4/24.08.2022
Kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotus vuodeksi 2023 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosiksi 2023-2025
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä kaupunginhallitukselle esitettäväksi kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotuksen vuodeksi 2023 sekä taloussuunnitelmaehdotuksen vuosiksi 2023-2025.
Kaupunkiympäristölautakunta ilmaisi huolensa siitä, että toimialan talousarvio sisältää tänä vuonna poikkeuksellisen monia ongelmallisia kohtia, eikä esitystä voi tällaisenaan tuoda osaksi ensi vuoden talousarviota.
Toimialan raamipäätöksessä budjetin osaksi tuodut HSL:n infrakorvaukset tuovat toimintamenoihin 4,4 miljoonan euron vajeen, joka toteutuessaan tarkoittaisi sitä, että lukuisia toimialan tehtäviä, kuten kaupungin siisteyttä, lumen vastaanoton kehittämistä, pyöräväylien talvihoitoa tai perustavanlaatuista kaavoitus- ja suunnittelutyötä ei voida hoitaa asianmukaisella ja kaupunkistrategian edellyttämällä tavalla. Lautakunta katsoo, että kaupunkiympäristön toimialan talousarviota on seuraavassa vaiheessa korjattava näiltä osin.
Edellä olevaan liittyen lautakunta kiinnitti erikseen huomiota kaupunkiympäristön toimialan työntekijöiden kuormittuneisuuteen. Lautakunta näki, että kokonaisuudessaan riittävällä tasolla olevat resurssit ja mahdollisuus tehdä työnsä hyvin vaikuttavat sekä tuloksellisuuteen että työhyvinvointiin myönteisesti. Lautakunta painotti sitä, että tarpeellisten rekrytointien viivästyttämistä ei tule käyttää säästötoimenpiteenä. Näistäkin syistä edellä mainittu määrärahatarve on tärkeä.
Lisäksi lautakunta korosti, että toimialan budjetin pienentäminen vuosittain HSL:n infrakorvauksen verran on epätarkoituksenmukainen mekanismi, joka sekä vaikeuttaa toimialan perustoimintaa että luo potentiaalisesti strategian kaupungin kestävää kasvua vastaan toimivan kannusteen, kun tuloja kasvattavien hankkeiden pääomakustannuksia leikataan toimintamenoista. Lisäksi ei ole toimivaa että osan liikennehankkeista pääomakustannukset näkyvät käyttömenoissa mutta osan ei.
Lautakunta totesi, että nyt esitelty investointitaso ei ole riittävä ja että investoinneissa tarpeita on niin koulu- ja päiväkotihankkeissa, pyöräilyn ja kävelyn määrärahoissa kuin puistojen ja liikunta-alueiden investoinneissa. On myös tärkeää, että Viikin-Malmin raitiotie tuodaan osaksi kymmenvuotista suunnitelmaa.
Lautakunta painotti, että toimialan tulopuolen hankinnassa täytyy arvioida huolella ja taloudellisen kestävyyden kannalta pitkäjänteisesti tontin myyntejä koskevia päätöksiä.
Lisäksi lautakunta edellytti, että Venäjän hyökkäyssotaan liittyvän energiakriisin vuoksi valmisteltu kokonaisuus, jossa tiivistämme ja nopeutamme niitä toimia, jotka lisäävät kaupungin toimintojen energiatehokkuutta ja vähentävät energiankulutusta, on riittävän pitkälle valmisteltu talousarvion päätösprosessia varten. Tässä tilanteessa on erityisen tärkeää löytää ne toimet, joiden avulla säästetään energiaa tulevana talvena ja ne keinot, joissa tehtävät, pienetkin, investoinnit, maksavat itsensä nykyisillä energian hinnoilla nopeasti takaisin.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat tiimipäällikkö Tuula Pipinen ja suunnittelupäällikkö Pekka Tirkkonen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Kaupunkiympäristölautakunta ilmaisee huolensa siitä, että toimialan talousarvio sisältää tänä vuonna poikkeuksellisen monia ongelmallisia kohtia, eikä esitystä voi tällaisenaan tuoda osaksi ensi vuoden talousarviota.
Toimialan raamipäätöksessä budjetin osaksi tuodut HSL:n infrakorvaukset tuovat toimintamenoihin 4,4 miljoonan euron vajeen, joka toteutuessaan tarkoittaisi sitä, että lukuisia toimialan tehtäviä, kuten kaupungin siisteyttä, lumen vastaanoton kehittämistä, pyöräväylien talvihoitoa tai perustavanlaatuista kaavoitus- ja suunnittelutyötä ei voida hoitaa asianmukaisella ja kaupunkistrategian edellyttämällä tavalla. Lautakunta katsoo, että kaupunkiympäristön toimialan talousarviota on seuraavassa vaiheessa korjattava näiltä osin.
Edellä olevaan liittyen lautakunta kiinnittää erikseen huomiota kaupunkiympäristön toimialan työntekijöiden kuormittuneisuuteen. Lautakunta näkee, että kokonaisuudessaan riittävällä tasolla olevat resurssit ja mahdollisuus tehdä työnsä hyvin vaikuttavat sekä tuloksellisuuteen että työhyvinvointiin myönteisesti. Lautakunta painottaa sitä, että tarpeellisten rekrytointien viivästyttämistä ei tule käyttää säästötoimenpiteenä. Näistäkin syistä edellä mainittu määrärahatarve on tärkeä.
Lisäksi lautakunta korostaa, että toimialan budjetin pienentäminen vuosittain HSL:n infrakorvauksen verran on epätarkoituksenmukainen mekanismi, joka sekä vaikeuttaa toimialan perustoimintaa että luo potentiaalisesti strategian kaupungin kestävää kasvua vastaan toimivan kannusteen, kun tuloja kasvattavien hankkeiden pääomakustannuksia leikataan toimintamenoista. Lisäksi ei ole toimivaa että osan liikennehankkeista pääomakustannukset näkyvät käyttömenoissa mutta osan ei.
Lautakunta toteaa, että nyt esitelty investointitaso ei ole riittävä ja että investoinneissa tarpeita on niin koulu- ja päiväkotihankkeissa, pyöräilyn ja kävelyn määrärahoissa kuin puistojen ja liikunta-alueiden investoinneissa. On myös tärkeää, että Viikin-Malmin raitiotie tuodaan osaksi kymmenvuotista suunnitelmaa.
Lautakunta painottaa, että toimialan tulopuolen hankinnassa täytyy arvioida huolella ja taloudellisen kestävyyden kannalta pitkäjänteisesti tontin myyntejä koskevia päätöksiä.
Lisäksi lautakunta edellyttää, että Venäjän hyökkäyssotaan liittyvän energiakriisin vuoksi valmisteltu kokonaisuus, jossa tiivistämme ja nopeutamme niitä toimia, jotka lisäävät kaupungin toimintojen energiatehokkuutta ja vähentävät energiankulutusta, on riittävän pitkälle valmisteltu talousarvion päätösprosessia varten. Tässä tilanteessa on erityisen tärkeää löytää ne toimet, joiden avulla säästetään energiaa tulevana talvena ja ne keinot, joissa tehtävät, pienetkin, investoinnit, maksavat itsensä nykyisillä energian hinnoilla nopeasti takaisin.
Kannattaja: Eveliina Heinäluoma
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä kaupunginhallitukselle esitettäväksi kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotuksen vuodeksi 2023 sekä taloussuunnitelmaehdotuksen vuosiksi 2023-2025.
Kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotus vuodeksi 2023 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosiksi 2023-2025 on laadittu kaupunginhallituksen 27.6.2022 antaman vuoden 2023 talousarvioehdotuksen raamin ja talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2023-2025 laatimisohjeen mukaisesti.
Kaupunginhallitus hyväksyi talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2023-2025 laatimisohjeet ja niihin sisältyvät kaupunkitasoisen käyttötalouden kokonaisraamin toimintamenoille, investointiraamin sekä alustavan investointiohjelman vuosiksi 2023-2032.
Talousarvioehdotuksen 2023 raami ja laatimisohjeet perustuvat yleiseen talouskehityksen ja sotepe-muutoksen huomioimiseen kaupungin verorahoituksessa 2023-2025, sotepe-muutoksen ja HKL:n yhtiöittämisen huomioimiseen strategian taloustavoitteissa, kaupunginstrategian käyttötalouden vastuuperiaatteeseen sekä kokonaisinvestointien mitoittamisen tavoitteisiin (toiminnan ja investointien rahavirran taso sekä lainakannan kasvu).
Käyttötalous
Kaupunkiympäristön toimialan käyttötalous sisältää talousarviokohdat:
- Kaupunkirakenne TA-kohta 3 10 01 (brutto)
- Rakennukset TA-kohta 3 10 02 (netto)
- Asuntotuotanto TA-kohta 3 10 03 (netto)
- HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet TA-kohta 3 10 04 (brutto)
- Tuki HKL liikelaitokselle TA-kohta 3 10 06 (brutto)
- Joukkoliikenne TA-kohta 3 10 07 (netto)
- Palvelut ja luvat TA-kohta 3 10 08 (netto)
Esitys kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2023 talousarvioksi ja vuosien 2023-2025 taloussuunnitelmaksi on liitteenä 1.
3 10 01 Kaupunkirakenne
Talousarviokohdan 3 10 01 Kaupunkirakenne toimintamenot ovat valtuuston nähden sitovia. Kaupunkirakenteen talousarvioehdotuksen mukaiset käyttötalouden tulot (toimintatuotot ja valmistus omaan käyttöön) ovat 448,2 milj. euroa ja käyttömenot 158,5 milj. euroa. Talousarviokohdan tulot laskevat 45,6 milj. euroa vuoden 2022 talousarvioon verrattuna (Palvelut ja luvat -71,9 milj. euroa, osakkeiden myynnin luovutusvoitto + 24,0 milj. euroa, muut tulot + 2,3 milj. euroa). Menojen kokonaismäärä laskee 45,0 milj. euroa johtuen pääosin Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden siirtymisestä omaksi talousarviokohdaksi (netto) ja ICT-kustannusten jyvittämisestä Kaupunkirakenteesta Palvelut ja luvat -talousarviokohdalle.
Talousarvioehdotus on laadittu siten, että joukkoliikenteen infrakustannuksiin (talousarviokohtaan 3 10 04 sisältyvistä HSL:n kuntaosuudella katettavista infrakustannuksista kaksi kolmasosaa, 3 10 06 Tuki HKL liikelaitokselle menot ja 3 10 07 Joukkoliikenne toimintakate) esitettävä määrärahamuutos yhdessä talousarviokohdalle 3 10 01 Kaupunkirakenne esitettävän määrärahamuutoksen kanssa ovat yhteensä enintään strategian menokasvutavoitteen 2,21 % mukaiset, kun huomioidaan lisäksi Palvelut ja luvat -talousarviokohdalle merkitty, toimintakatetavoitteen ylittävä tulonlisäys 2 milj. euroa. Kaupunkirakenteen talousarvioehdotus sisältää säästö- ja sopeutustoimenpiteitä mm. palveluiden ostoista (konsulttiostot, matka-, koulutus- ja työhyvinvointimenot, puistokäytävien talvihoidon merkittävä vähentäminen, Katajanokan osittaisvastuuhoidon lopettaminen, pyöräreittien tehostetun talvihoidon vähentäminen, leikkipuistojen kahluualtaita ei täytetä vedellä eikä hoideta). Talousarviokohdan käyttötalous on esitetty liitteessä 6.
3 10 02 Rakennukset
Talousarviokohdan 3 10 02 Rakennukset toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Rakennukset - talousarviokohdan talousarvioehdotuksen mukainen sitova toimintakate esitetään pysyvän kuluvan vuoden tulosbudjetin tasolla 215,7 milj. euroa.
Rakennusten talousarvioehdotuksessa tuloja (toimintatuotot ja valmistus omaan käyttöön) arvioidaan toteutuvan 616,8 milj. euroa ja käyttömenoarvio on 401,1 milj. euroa. Talousarviokohdan tulojen arvioidaan kasvavan noin 32,1 milj. euroa (+5,5 %) vuoden 2022 talousarvioon verrattuna. Tuottojen kasvu on arvioitu nykyisen vuokramallin mukaisesti huomioiden tilakannan muutokset. Talousarviokohdan menojen arvioidaan kasvavan noin 32,1 milj. euroa (+8,7 %) vuoden 2022 talousarvioon verrattuna, johtuen muun muassa energiakustannusten kasvusta, ylläpitokustannusten ja vuokrakustannusten noususta (tilakannan kasvu ja indeksit) sekä palkkojen sopimuskorotuksista. Talousarviokohdan käyttötalous on esitetty liitteessä 6.
3 10 03 Asuntotuotanto
Talousarviokohdan 3 10 03 Asuntotuotanto toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Asuntotuotannon talousarvioehdotuksen mukainen sitova toimintakate on 3,3 milj. euroa. Asuntotuotannon talousarvioehdotuksessa tuloja arvioidaan toteutuvan 29,3 milj. euroa ja käyttömenoarvio on 26,0 milj. euroa. Toimintakatteen arvioidaan laskevan 3,3 milj. eurolla (-50,3 %) vuoden 2022 talousarvioon verrattuna johtuen pääosin rakennusaikaisten lainojen koronnoususta. Talousarviokohdan käyttötalous on esitetty liitteessä 6.
3 10 04, 3 10 06 ja 3 10 07 talousarviokohdat
Talousarviokohdat 3 10 04 HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet, 3 10 06 Tuki HKL:lle ja 3 10 07 Joukkoliikenne on esitetty liitteessä 6.
3 10 08 Palvelut ja luvat
Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus siirtyy 1.1.2023 alkaen Kaupunkirakenteesta omaksi nettobudjetoiduksi talousarviokohdakseen 3 10 08 Palvelut ja luvat. Talousarviokohdan toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Talousarvioehdotuksen mukainen sitova toimintakate on 27,1 milj. euroa. Talousarvioehdotuksessa tuloja arvioidaan toteutuvan 73,9 milj. euroa ja käyttömenoarvio on 46,8 milj. euroa. Talousarviokohdan käyttötalous on esitetty liitteessä 6.
Investoinnit
Talousarvioehdotuksen investointiesitykset vuodelle 2023 perustuvat kaupunginhallituksen 27.6.2022 päättämään tekniseen raamiin. Investointimenoista kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön osoitetut talousarviokohdat 8 01 Kiinteä omaisuus, 8 03 Kadut ja liikenneväylät, 8 04 Puistot ja liikunta-alueet, 8 09 Kaupunkiuudistus sekä 8 10 Suuret liikennehankkeet on kaupunginhallituksen raamissa esitetty yhtenä kokonaisuutena. Muut investointimenot on esitetty raamissa talousarviokohdittain.
Investointitulot
Vuonna 2023 kiinteää omaisuutta arvioidaan myytävän 85 milj. eurolla, josta kiinteän omaisuuden myyntiin kirjataan tasearvon mukaiset 4,25 milj. euroa. Erotuksena syntyvät 80 milj. euron myyntivoitot kirjataan tuloiksi talousarviokohtaan Kaupunkirakenne.
Vuonna 2023 kiinteistöjä ja osakehuoneistoja arvioidaan myytävän 90 milj. eurolla, josta muuhun pääomatalouteen kirjataan tasearvon mukaiset 60 milj. euroa. Erotuksena syntyvät myyntivoitot kirjataan talousarviokohtaan Kaupunkirakenne.
Taloussuunnitelmavuonna 2024 arvioidaan kiinteistöjen ja osakehuoneistojen myynnin olevan 10 milj. euroa ja vuonna 2025 noin 10 milj. euroa.
Investointimenot
Talousarvioehdotuksessa esitetään kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön määrärahaa yhteensä 578,3 milj. euroa.
Talousarviokohtaan 8 01 01 Kiinteistöjen ja kiinteistöjen hallintaan oikeuttavien osakkeiden ostot ja lunastukset sekä täydennysrakennuskorvaukset kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 13,5 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 01 03 Esirakentaminen, täyttötyöt, rakentamiskelpoiseksi saattaminen sekä täydennyskorvaukset ja korvausinvestoinnit kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 18,7 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 02 Rakennukset uudis-, lisärakennus- ja korjaushankkeisiin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 296,6 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 03 Kadut ja liikenneväylät uudisrakentamiseen, perusparannukseen sekä muihin investointeihin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 73,8 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 04 Puistot ja liikunta-alueet uusiin puistoihin ja puistojen peruskorjauksiin sekä pääosin liikuntapaikkojen ja ulkoilualueiden peruskorjauksiin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 22,4 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 05 03 Irtaimen omaisuuden perushankinta kaupunkiympäristön toimialan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 4,6 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 06 01 Hitas-osakkeiden ostaminen kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 1 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 09 Kaupunkiuudistus, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 8,1 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 10 Suuret liikennehankkeet, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 139,6 milj. euron määrärahaa.
Investointeja koskevat tarkemmat tiedot on esitetty liitteissä 7-16.
Sitovat ja muut toiminnalliset tavoitteet
Sitovien toiminnallisten tavoitteiden kytkeytyminen kaupunkistrategiaan on esitetty liitteessä 4.
Toimialan muut toiminnalliset tavoitteet ovat sitovia toiminnallisia tavoitteita täydentäviä tavoitteita, jotka tukevat kaupunkistrategian tavoitteiden toteutumista. Muut toiminnalliset tavoitteet on esitelty liitteessä 5.
Määrälliset tavoitteet ja yksikkökustannukset
Suoritteet ja tunnusluvut sekä yksikkökustannukset talousarviokohdittain on esitetty liitteessä 3.
Toimialan henkilöstötoimikunnan lausunto
Kaupunkiympäristön toimialan henkilöstötoimikunnan lausunto on liitteessä 17.
Kaupunkiympäristölautakunta 06.09.2022 § 450
06.09.2022 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
30.08.2022 Pöydälle
24.08.2022 Ehdotuksen mukaan
Päätös tullut nähtäväksi 22.09.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Leena Sutela, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 39841
Pekka Tirkkonen, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36637