Virkasuhteen täyttäminen, pelastuslaitos (onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikkö), johtava palotarkastaja (3 kpl), työavain PEL-02-9-22

HEL 2022-005582
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 5
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Virkasuhteen täyttäminen, Pelastuslaitos, Johtavat palotarkastajat 3 kpl (onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikkö), työavain PEL-02-9-22

Riskienhallintapäällikkö

Päätös

Riskienhallintapäällikkö päätti ottaa onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikköön johtavan palotarkastajan virkaan ********** ********** ja ********** 3563,57 euron tehtäväkohtaisella palkalla 1.6.2022 alkaen.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista.

Päätöksen perustelut

Pelastuslaitoksen toimintasäännön mukaan riskienhallintapäällikkö ottaa virkaan osastonsa henkilökunnan.

Virka oli julkisesti haettavana 16.3.-31.3.2022. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi ja TE-palveluissa.

Viran kelpoisuusehdot:

- Viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva alempi korkeakoulututkinto

- Hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Edellä mainittujen kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin hakijalta osaamista ja ymmärrystä palotarkastajan perustehtävästä sekä onnettomuuksien ehkäisyn sisällön ja menetelmien tuntemista. Lisäksi edellytettiin esihenkilötyössä vaadittavia kokemuksella hankittuja ajanhallinnan, neuvottelun ja ongelmanratkaisun taitoja. Hakemuksessa todettiin myös, että hakijalta odotetaan kykyä ja sitoutumista esihenkilötyöhön, jossa korostuvat vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja työsuhdetaidot, suunnitelmallisuus sekä kyky hahmottaa kokonaisuuksia.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki määräaikaan mennessä seitsemän hakijaa:

**********

Kaikki hakijat eivät täyttäneen kelpoisuusvaatimuksia.

Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin kuusi hakijaa:

**********

Haastattelut suoritettiin 11.4.-19.4.2022. Hakijoita haastatteli onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikönpäällikkö, riskienhallintapäällikkö sekä riskienhallintapalveluiden osaston HR Partner.

Arviointi

Hakuasiakirjoihin ja haastatteluun perustuen ********** ********** ja ********** on parhaat edellytykset johtavan palotarkastajan virkaan kuuluvien tehtävien hoitamiseen. Kelpoisuusehtojen sekä muiden edellä mainittujen vaatimusten ja eduksi katsottavien tekijöiden valossa valintaryhmä teki hakijoista kokonaisarvioinnin perustuen hakuasiakirjoihin ja haastatteluun. Kokonaisarvioinnissa huomioitiin hakijoiden osaaminen soveltuvan koulutuksen ja kokemuksen perusteella; hakijoiden henkilökohtaiset ominaisuudet ja soveltuvuus tehtäväsisällön kannalta; hakijoiden näkemys tehtäväsisällön menestyksekkäästä hoitamisesta; sekä hakijoiden soveltuvuus osaksi työyhteisöä.

********** on yli neljän vuoden työkokemus palotarkastajan työtehtävistä ja lisäksi hän on työskennellyt yli kaksi vuotta paloilmoitinliikkeessä. Hakijalla on yli 10 vuoden kokemus erilaisista tehtävistä sopimuspalokunnassa. Haastattelun perusteella hakija on motivoitunut esihenkilötyöhön. Omalla toiminnallaan hakija pyrkii edistämään tavoitteiden toteutumista sekä tukemaan työtovereita onnistumisessa. Toiminnan asiakaslähtöisyys on hakijalle tärkeää.

********** on yli kuuden vuoden työkokemus palotarkastajan tehtävistä ja kolmen vuoden työkokemus onnettomuuksien ehkäisyn johtamisesta. Haastattelussa hakija osoitti vahvaa motivaatiota esihenkilötyötä kohtaan. Hakija on erittäin yhteistyökykyinen ja huolehtii työyhteisön hyvinvoinnista sekä toiminnan tuloksellisuudesta.

********** on työskennellyt yli neljä vuotta palotarkastajana ja 1,5 vuotta johtavana palotarkastajana. Lisäksi hakijalla on aiempaa turvallisuuteen ja esihenkilötyöhön liittyvää työkokemusta. Haastattelun perusteella hakija on kiinnostunut esihenkilötyöstä ja työhyvinvoinnin kehittäminen on hänelle tärkeä asia. Hakija toimii yhteistyöhakuisesti ja on aktiivinen viestijä. Valmentava johtaminen on hakijalle luonteva toimintatapa.

Tiedoksianto

Päätös muutoksenhakuohjeineen tiedoksi Helbitin kautta.

Päätös tullut nähtäväksi 29.04.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Pekka Itkonen, riskienhallintapäällikkö, puhelin: 09 310 30037

pekka.itkonen@hel.fi

Päättäjä

Pekka Itkonen
riskienhallintapäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Hakijayhteenveto johtavat palotarkastajat onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikkö

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.