Hankinta, toteutustyö, koronapandemiasta elpyminen, sosiaali- ja terveystoimiala
Koronaelpymisprojektin toteutustyön hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hankkia hankintalain 15 §:n perusteella koronaelpymisprojektille tarvittavan toteutustyön Oy Apotti Ab:ltä. Työ arvioidaan toteutettavan ajalla 1.5.2022–30.6.2022. Hankinnan kokonaiskustannukset ovat enintään 426 535,33 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveystoimiala on käynnistänyt koronaelpymisprojektin, jonka tavoitteena on määritellä, pilotoida ja ottaa tuotantokäyttöön datavetoinen malli ennakoivien interventioiden tunnistamiseen haastavissa kohderyhmissä. Perinteiset palvelutuotantotavat eivät tavoita näissä kohderyhmissä olevia ihmisiä ja heille ei ole olemassa riskitekijäpohjaista hoitosuunnitelmaa. Näiden seurauksena nykyisten resurssiallokaatioiden niukkuuden vuoksi kohderyhmään kuuluvat eivät saa tarvitsemaansa apua ennen sairauksiensa kriisiytymistä. Koronaelpymisprojektin toteuttamisessa Apotti-järjestelmässä olevilla tiedoilla on keskeinen rooli, ja Apotti-tietojen integraatio on ensisijainen prioriteetti. Projektin mahdollistamiseksi on laadittu sovellusarkkitehtuuri (tietohallintopäällikkö 66 § 9.12.2021, 59 784 euroa) sekä laadittu tarkempi määrittely (tietohallintopäällikkö 10 § 22.2.2022, 189 706 euroa) projektin toteuttamista varten. Määrittelyn yhteydessä tunnistettiin tarve lisämäärittelylle ennen toteutuksen käynnistymistä (tietohallintopäällikkö 14 § 1.4.2022, 213 267,67 euroa). Helsingillä on tarve hankkia ratkaisun toteutukseen liittyvää osaamista, jotta projektin määrittelemä tekninen ympäristö, integraatiot ja loppukäyttäjien palvelut voidaan toteuttaa. Hankinnan kokonaisarvo on tämän hankinnan jälkeen 889 293 euroa.
Terveyshyötyarvio tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille työvälineen ja toimintamallin, jonka avulla he voivat hyödyntää asiakas- ja potilastietojärjestelmää erilaisissa hoito- ja palveluvajeissa olevien asiakkaiden tunnistamisessa yhteydenottoja varten silloin, kun asiakas ei ole kieltänyt yhteydenottoja. Koronaelpymisprojekti tuo ammattilaisille lisää työkaluja nimenomaan haastavissa kohderyhmissä olevien asiakkaiden tavoittamiseen, joille koronapandemia on voinut aiheuttaa tai voi jatkossa aiheuttaa terveys- tai hyvinvointitilanteen kriisiytymistä. Lisäksi tässä projektissa toteutetaan teknisiä ratkaisuja ja tietoturvalliseen tietojen käsittelyyn liittyviä menetelmiä ja käytäntöjä, joita voidaan jatkossa suoraan hyödyntää sosiaali- ja terveystoimialalla tapahtuvassa asiakas- ja potilastietojen käsittelyssä tietojohtamista varten. Asukkaat hyötyvät siitä, että tietojärjestelmiin tehdyt panostukset näkyvät entistä enemmän nopeampina ja vaikuttavampina sosiaali- ja terveydenhuollon ennakoivina palveluina.
Tätä varten hankitaan Oy Apotti Ab:ltä toteutukseen palvelua, jolla tarvittavat osa-alueet voidaan testata ja toteuttaa huomioiden tuotantokäyttöä varten tarvittavat tietosuojakäytänteet ja tietoturvallisuuspalvelut. Palvelun käyttöönotosta tehdään myöhemmin oma päätöksensä.
Hankinnan kustannukset maksetaan koronaelpymis- sekä tiedolla johtaminen, raportointi/tietoallas -projekteille varatuista määrärahoista.
Oy Apotti Ab on kaupungin sidosyksikkö. Hankintalakia (1397/2016) ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään (hankintalaki 15 §).
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 18.1.2022 § 7.
Päätös tullut nähtäväksi 20.05.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Iiro Jarnila, tilastopäällikkö, puhelin: 09 310 22921