Avustuksen hakeminen, valtionavustus, metron kapasiteettihankkeen suunnittelu- ja valmistelukustannukset vuosina 2020–2023, TRAFICOM
Valtionavustuksen hakeminen metron kapasiteettihankkeen suunnittelu- ja valmistelukustannuksiin vuosina 2020–2023
Päätös
Toimitusjohtaja päätti hakea Helsingin kaupungille valtionavustusta metron kapasiteettihankkeen suunnittelu- ja valmistelukustannuksiin vuosina 2020–2023. Avustushakemus on päätöksen liitteenä 1.
Liikenne- ja viestintävirastolta (Traficom) haettava avustus on suuruudeltaan yhteensä enintään 1.594.314 (alv 0 %) euroa.
Päätöksen perustelut
Liikenneliikelaitoksen (HKL) METKA-hankkeessa uudistetaan metron junien kulunvalvontajärjestelmä myös tulevaisuuden kapasiteettitarpeet tyydyttävällä, kokonaistaloudellisesti kustannustehokkaalla, korkeamman automaatiotason tarjoavalla järjestelmällä. Näin voidaan varmistaa metrojärjestelmän kyky vastata mahdolliseen nopeasti kasvavaan kysyntään. Tehtävä uudistus mahdollistaa metron vuorovälien lyhentämisen ja 25 % kapasiteetin noston nykyisestä.
Haettava avustus perustuu Helsingin seudun kuntien ja valtion välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksen 2020-31 (MAL2020-31 -sopimus) toimenpiteeseen 7. Avustusta haetaan metron liikenteenohjauksen osien suunnitteluun Helsingin Mellunmäestä ja Vuosaaresta Espoon Kivenlahteen niin, että avustuserien yhteismäärä on enintään 2,808,560 euroa (alv 0 %). Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia liikenteenohjaushankkeen suunnittelun kustannuksista vuosina 2020–2023. Helsingin kaupungin osuus nyt haettavasta avustuksesta on arviolta 1.594.314 euroa.
Hankkeen suunnittelun ja toteutuksen kokonaiskustannusarvio on 110 milj. euroa (alv 0 %) vuosien 2022–29 aikana. Toteutukseen haetaan avustusta vuonna 2023 Helsingin kaupunginvaltuuston ja Espoon kaupunginvaltuuston hyväksyttyä toteutuksen hankesuunnitelman.
MAL2020-31 -sopimuksessa on sovittu seuraavasti:
”Helsinki ja Espoo suunnittelevat ja valmistelevat yhdessä HSL:n kanssa metron kapasiteetin nostohankkeen, ja toteuttavat hankinnan vuosina 2024–2030 suoritettavaan automaatiohankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on kyetä vastaamaan seudun kasvuun ja metron kasvavaan matkustajamäärään nykykapasiteetin loppuessa vuoteen 2030 mennessä. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on 341 M€, josta 6 M€ on kauden 2020–2023 kustannus. Metron länsipään liikennejärjestelyt tulevat vaatimaan kasvavien liikennemäärien vuoksi muutoksia. Metron länsipään kapasiteetin lisäratkaisun kustannusarvio on 100 M€, josta 10 M€ on kauden 2020–2023 kustannus. Valtio arvioi metron kehittämishankkeita kokonaisuutena suunnittelun ja kustannusarvioiden tarkentuessa. Kustannusten jaosta valtion ja kuntien välillä sovitaan tarvittaessa erikseen.”
Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Helsingin ja Espoon kaupungin sitoutuvat MAL2020–31 -sopimuksen tavoitteisiin ja erityisesti luovat edellytyksiä tonttitarjonnan ja asuntotuotannon merkittävälle lisäämiselle hankkeen vaikutusalueella.
Metron liikenteenohjaushankkeen vuosien 2020–2023 suunnittelun kustannusarvio on 9,361,867 euroa. Avustuskelpoisia menoja ovat liikenteenohjauksen ja siihen liittyvän radioverkon suunnittelu-, hankinta- ja toteutuskustannukset, jotka sisältyvät hankkeen kustannusarvioon ja joista aiheutuu menoja vuodesta 2020 alkaen. Avustus maksetaan arvonlisäverottomiin menoihin. Valtionapuviranomaisena toimii Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Helsingin kaupunki on HKL:n kautta tehnyt Espoon kaupungin kanssa kaupunkien välisen yhteistyösopimuksen metron kapasiteettihankkeen suunnittelusta, jossa sovitaan osapuolten yhteistyön keskeisistä periaatteista. Kaupungit ovat yhteistyösopimuksella perustaneet hanketta varten yhteistyö- ja ohjausryhmän valvomaan hankkeen toteutusta. Ryhmän jäseninä ovat HKL, Espoon kaupunki, Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymä, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Länsimetro Oy.
Avustuksen saajina ovat Helsingin kaupunki ja Espoon kaupunki. Espoon kaupunki päättää erikseen valtioavun hakemisesta osaltaan.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 14 § 1. momentin 3. kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty liikenneliikelaitoksen johtaja hakee kaupungin puolesta liikelaitoksen toimialaan kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset sekä niihin verrattavat etuudet, lukuun ottamatta Euroopan Unionin rahoitusta, ja käyttää näissä asioissa kaupungin puhevaltaa.
Päätös tullut nähtäväksi 04.05.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277