Katusuunnitelma, Linnanrakentajantie, Abraham Wetterin tie, Johan Sederholmin tie, Herttoniemi, nro 31665/1-5, nro 31670/1 ja nro 31671/1
Linnanrakentajantien pohjoisosa, Itäväylä ja Operaattorinkatu, katusuunnitelmien hyväksyminen, Herttoniemi
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat projektinjohtaja Taru Sihvonen, liikenneinsinööri Markus Ahtiainen ja tiimipäällikkö Johanna Iivonen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Pöydällepanoehdotus:
Risto Rautava: Pyydän asian pöydälle.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Risto Rautavan ehdotuksesta.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat liitteenä olevat katusuunnitelmat ja siltasuunnitelman:
- Linnanrakentajantie välillä Itäväylä–Laivalahdenportti piirustus nro 31665/1 (liite 2), jota on muutettu 16.12.2022 nähtävilläolon jälkeen
- Linnanrakentajantien risteyssilta piirustus nro 31665/4 (liite 3)
- Itäväylä välillä EV-alue−Suunnittelijankatu piirustus nro 31666/1-2 (liite 5-6)
- Operaattorinkatu piirustus nro 31669/1 (liite 8), jota on muutettu 16.12.2022 nähtävilläolon jälkeen.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Linnanrakentajantien pohjoisosan suunnittelualueeseen kuuluu kaksi nykyistä rakennettua pääkatua sekä yksi rakennettu nykyinen tonttikatu.
Suunnittelun tavoitteena on parantaa Linnanrakentajantien liikenneturvallisuutta ja välityskykyä kasvavan liikenteen tarpeisiin alueen maankäytön kehityksen myötä. Linja-autoliikenteen linjaliikenne lisääntyy alueella nykyisestään Kruunusillat-raitiotien käyttöönoton jälkeen. Linnanrakentajantien ja Itäväylän joukkoliikennejärjestelyjä kehitetään kasvun tarpeisiin. Lisäksi pyöräliikenteen järjestelyt nykyaikaistetaan ja kävelyreittejä parannetaan ja yhtenäistetään.
Suunnitellut ratkaisut pohjautuvat Herttoniemen keskustan liikennesuunnitteluperiaatteisiin (kaupunkisuunnittelulautakunta 9.5.2017) ja liikenne- ja katusuunnittelupalvelun Linnanrakentajantien alueesta laatimaan yleissuunnitelmaan nro 31232/1000.
Liikennejärjestelyjen muutoksien yhteydessä kadut peruskorjataan ja Itäväylän yli rakennetaan uusi risteyssilta, koska nykyiset sillat ovat huonokuntoiset. Lisäksi rakennetaan uusi moottoriajoneuvoliikenteen yhteys Linnanrakentajantieltä Itäväylälle itään. Sen myötä Itäväylälle suunniteltujen rinnakkaiskatujen rooli autoliikenteen välittäjänä vähenee.
Yleiskaavassa Linnanrakentajantielle on osoitettu pikaraitiotievaraus. Suunnittelun yhteydessä pikaraitiotiehen varaudutaan kadun maanalaisilla rakenteiden sijoituksella siten, että kadun keskialue jää viemäreistä, johdoista ja kaapeleista vapaaksi alueeksi. Mahdollinen pikaraitiotie on kuitenkin erillinen tulevaisuuden hanke, joka etenee oman aikataulunsa mukaisesti.
Katusuunnitelmat pohjautuvat voimassa oleviin asemakaavoihin nro 12089 (tullut voimaan 28.6.2013), nro 11507 (tullut voimaan 12.10.2007), nro 10797 (tullut voimaan 28.7.2000), nro 10548 (tullut voimaan 5.3.1999), nro 10264 (tullut voimaan 28.7.1995), nro 10025 (tullut voimaan 7.5.1993), nro 10055 (tullut voimaan 12.3.1993), nro 8238 (tullut voimaan 25.9.1981) ja nro 7248 (tullut voimaan 6.2.1976).
Suunnitelma
Linnanrakentajantie välillä Itäväylä–Laivalahdenportti suunnitelmapiirustus nro 31665/1 (liite 2), muutettu nähtävilläolon jälkeen 16.12.2022, Linnanrakentajantien risteyssilta suunnitelmapiirustus nro 31665/4 (liite 3)
Linnanrakentajantie on nykyinen pääkatu, joka toimii ainoana katuyhteytenä Laajasalon ja Santahaminan kaupunginosiin. Suunnittelualueen pohjoispäässä katu liittyy liikennevalo-ohjatulla eritasoliittymällä Itäväylän ramppeihin ja Hiihtomäentiehen. Suunnittelualueen eteläpäästä katu jatkuu Linnanrakentajantienä kohti etelää. Poikkikaduista Operaattorinkadulta säilyy jalankulku- ja pyöräily-yhteys Linnanrakentajantielle ja Insinöörinkadun liittymässä säilyy lisäksi ajoneuvoliikenteen ajoyhteys. Kipinä niminen katu muutetaan päättyväksi kaduksi, jolle on Linnanrakentajantieltä jalankulun ja pyöräliikenteen yhteys.
Linnanrakentajantiellä on suoraan meneviä ajokaistoja kaksi suuntaansa. Sen lisäksi kadulla on kääntyville ajoneuvoille omia ryhmittymiskaistoja. Joukkoliikennettä sujuvoitetaan rakentamalla suunnittelualueelle joukkoliikennekaistoja ja yksi linja-autopysäkki lisää. Lisäksi pyöräliikenteelle rakennetaan baanatasoiset väylät ja kävelyreittejä parannetaan ja yhtenäistetään.
Itäväylän ylittävät Linnanrakentajantien huonokuntoiset sillat puretaan ja lisäksi Itäväylän itäpuolella sijaitsevat Linnanrakentajantien alikäytävät puretaan. Tilalle rakennetaan yksi uusi teräsbetonirakenteinen risteyssilta. Edellä mainitut toimet mahdollistavat myös Linnanrakentajantieltä Itäväylälle itään kääntyvän kaistan, kaukalorampin, rakentamisen. Silta, kaukaloramppi ja tukimuurit ovat betonipintaisia.
Linnanrakentajantieltä joudutaan kaatamaan ja/tai siirtämään useita puita katutilan uudelleenjärjestelyn takia. Uusia tai siirrettyjä puita istutetaan riittävät kasvuedellytykset täyttäviin kohtiin. Muutamia erotuskaistoilla sijaitsevia nykyisiä puita säilytetään. Kapeisiin keskisaarekkeisiin rakennetaan köynnöspylväitä.
Nähtävilläolon jälkeen piirustusta 31665/1 on muutettu lisäämällä Operaattorinkadun risteykseen katuvihreää. Lisäksi Linnanrakentajantien piirustusten lehtijakoa on päivitetty siten, että piirustuksessa 31665/1 esitetään katusuunnitelma vain Laivalahdenportille saakka. Linnanrakentajantien katusuunnitelmat välillä Laivalahdenportti–Herttoniemensalmi tuodaan päätöksentekoon myöhemmin erikseen. Katusuunnitelma on myös vuorovaikutuksen jälkeen jaettu kahtia. Linnanrakentajantien eteläosuudesta arvioidaan ajokaistatarpeita uudelleen. Mikäli suunnitelma muuttuu arvioinnin myötä, vuorovaikutetaan se uudelleen ja tuodaan päätöksentekoon sen jälkeen.
Itäväylä välillä EV-alue−Suunnittelijankatu suunnitelmapiirustus nro 31666/1-2 (liite 5-6)
Itäväylä on nykyinen pääkatu, joka alittaa Linnanrakentajantien ja johon Linnanrakentajantieltä liitytään rampein. Itäväylän ylittävät nykyiset sillat puretaan ja tilalle rakennetaan uusi silta ja uusi ramppiyhteys Linnanrakentajantieltä itään. Itäväylän nykyistä korkeusasemaa joudutaan uuden sillan kohdalla hiukan laskemaan. Uudelta sillalta rakennetaan jalankulkuyhteydet Itäväylän varteen rakennettaville uusille linja-autopysäkeille. Kadun eteläreunalla pyöräily ja jalankulku erotellaan toisistaan. Itäväylän varteen rakennetaan betonipintaisia tukimuureja Linnanrakentajantien ja Suunnittelijankadun väliselle osuudelle. Tukimuurit liittyvät nykyisiin tukimuureihin. Lisäksi rakennetaan betonipintaiset tukimuurit linja-autopysäkeille johtavien jalkakäytävien molemmille puolille. Kadun keskialueelle ja reuna-alueille istutetaan uusia pensasistutuksia ja nurmikkoa.
Operaattorinkatu suunnitelmapiirustus nro 31669/1 (liite 8), muutettu nähtävilläolon jälkeen 16.12.2022
Operaattorinkatu on nykyinen tonttikatu. Katu liittyy länsipäästä Linnanrakentajantiehen ja Itäväylän ylittävään Linnanrakentajantien uuteen siltaan sekä itäpäästään rakennettuun ja valo-ohjattuun Suunnittelijankatuun. Operaattorinkatu on pääosin jalankulku- ja pyöräilyaluetta, jossa on sallittu huoltoajo. Kadun itäpäästä on ajoyhteys lähipalvelukeskus Hertsin maanalaiseen pysäköintilaitokseen.
Kadun kulkupinnat päällystetään asfaltilla ja pyöräpysäköintialueet kivetään betonikivellä. Länsipäässä katu kivetään luonnonkivilaatalla ja alueelle istutetaan puu- ja pensasryhmiä. Operaattorinkatu rajautuu Itäväylän nykyisiin ja rakennettaviin betonipintaisiin tukimuureihin.
Nähtävilläolon jälkeen piirustusta 31669/1 on muutettu lisäämällä Operaattorinkadun länsipäähän katuvihreää.
Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista nro 31665/1 (liite 1), nro 31666/1 (liite 4) ja nro 31669/1 (liite 7).
Kadut on suunniteltu niin, että ne sopeutuvat asemakaavojen mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat: Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy.
Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 9.3.−22.3.2022 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla ja sanomalehdessä. Suunnitelmaluonnosten esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 2.3.2022 osana Uutta Kaakkois-Helsinkiä verkkotilaisuutta.
Asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon. Vuorovaikutusmuistio on liitteenä 9.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 3.8.–16.8.2022 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Suunnitelmista on jätetty yksi muistutus.
Muistus ei aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.
Muistutuksen käsittely
Muistutus 1
Muistutuksessa esitetään, että katusuunnitelmassa esitetyt ratkaisut eivät edistä kestävää ja hiilineutraalia kaupunkia. Suunnitelma tulee lisäämään ja helpottamaan autoilua alueella. Muistutuksessa kadun nykytilannetta pidetään ylimitoitettuna liikennemäärien suhteen ja niiden arvioidaan hoituvan kahdella kaistalla ja ilman lisäkääntymiskaistojen tarvetta. Katua kaventamalla saataisiin asukkaille merkittävästi parempi elinympäristö.
Esittelijän vastaus muistutukseen
Uusien asemakaavojen myötä Laajasalon asukasmäärä tulee jopa kaksinkertaistumaan. Linnanrakentajantie on ainut autoliikenteen reitti Laajasalon ja Santahaminan suuntaan. Jotta liikenne kulkee jatkossakin toivotusti, on liikennejärjestelmää välttämätöntä päivittää nykyisestä tässä vaiheessa.
Linnanrakentajantien pohjoispään katusuunnitelmassa esitettyjen henkilöautoliikenteen ajokaistojen määrä ei muutu nykyisestä. Kadulle rakennetaan uusia kaistoja ja yksi uusi pysäkki joukkoliikenteelle. Linja-autoliikenteen määrä tulee kasvamaan tulevaisuudessa ja esitetyillä ratkaisuilla parannetaan joukkoliikenteen sujuvuutta ja toimivuutta.
Muistutus ei aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat noin 20 700 000 euroa (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat seuraavasti:
yht. euroa (alv. 0 %) | euroa/m² (alv. 0 %) | |
Linnanrakentajantie | 11 150 000 | 558 |
Itäväylä | 9 300 000 | 351 |
Operaattorinkatu | 250 000 | 65 |
Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 350 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset ovat noin 100 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.
Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2023 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 08 02 04 Kruunuvuorenranta ja 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Tiedoksianto
Päätös toimitetaan yleistiedoksiantona, koska vastaanottajia on yli 30.
Asiakirjan nähtäville asettamisesta ilmoitetaan viranomaisen ilmoitustaululla.
Päätös tullut nähtäväksi 13.02.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Taru Sihvonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38434