Tietopyyntö, eräät Haipro-kirjaukset Auroran sairaalan psykiatrisissa toiminnoissa, Yleisradio Oy

HEL 2022-007067
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 57
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Päätös tietopyynnöstä

Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Yleisradion toimittaja pyytää Helsingin kaupungille 24.5.2022 saapuneessa sähköpostissaan, että hänelle toimitetaan kaikki tiedot Helsingin kaupungin Auroran sairaalan psykiatrisissa toiminnoissa tapahtuneista HaiProhon kirjatuista vakavista haittatilanneilmoituksista, joissa kyseessä on osastolla tapahtunut itsemurha tai sen yritys. Toimittaja pyytää tietoja vuosilta 2018-2022.

HaiPro on sosiaali- ja terveystoimialan työntekijöille tarkoitettu ilmoitusmenettely, jonka avulla kiinnitetään huomiota työprosesseissa tapahtuviin poikkeamiin ja edistetään asiakas- ja potilasturvallisuutta etsimällä parannuskeinoja havaittuihin virhealttiisiin kohtiin työprosesseissa. Keskeistä järjestelmän käytössä on yhteinen vaaratapahtumailmoitusten käsittely yksikössä, jolloin voidaan sopia myös asiakas- ja potilasturvallisuutta edistävistä toimintatavoista moniammatillisessa yhteistyössä.

HaiPro -ilmoitusmenettelyssä kertyneistä tiedoista muodostuvat asiakirjat eivät ole sellaisia asiakirjoja, jotka olisi arkistolainsäädännön mukaan liitettävä arkistoon. HaiPro-tietojen käyttötarkoitus on henkilökunnan huomion kiinnittäminen asiakas- ja potilasturvallisuutta edistäviin toimintatapoihin. Kysymys on näin ollen asiakirjoista, joita on pidettävä viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) 5 §:n 4 momentissa tarkoitettuna viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuina asiakirjoina, joita ei liitetä arkistolainsäädännön mukaan arkistoon.

Koska julkisuuslakia ei edellä mainitun säännöksen mukaan sovelleta viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin, joita ei liitetä arkistoon, ei kysymyksessä ole julkisuuslain perusteella luovutettavista viranomaisen asiakirjoista. Tämän vuoksi pyydettyjä asiakirjoja ei voida luovuttaa. Lisäksi asiakirjat sisältävät tietoja, joista on merkintöjä potilasasiakirjoissa ja jotka on yksilöitävissä hoitoa saaneisiin potilaisiin. Hoitotietoja sisältävät asiakirjat ovat salassa pidettäviä.

Päätöksen perustelut

Päätös perustuu lakiin viranomaisen toiminnan julkisuudesta 5§.

Lakia sovelletaan viranomaisissa työskentelevien sekä viranomaisten ja niiden lukuun toimivien yksityisten ja yhteisöjen välisiä neuvotteluja, yhteydenpitoa ja muuta niihin verrattavaa viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin vain, jos asiakirjat sisältävät sellaisia tietoja, että ne arkistolainsäädännön mukaan on liitettävä arkistoon. Jos asiakirjat kuitenkin liitetään arkistoon, viranomainen voi määrätä, että tietoja niistä saa antaa vain viranomaisen luvalla. (4 mom.)

Päätös tullut nähtäväksi 03.06.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Saana Juvonen, hallintoassistentti, puhelin: 09 310 44651

saana.juvonen@hel.fi

Päättäjä

Mikko Tamminen
psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja