Avustusta saaneiden toimijoiden tilinpidontarkastus 2020, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2022-007647
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 107 §

Vuoden 2020 avustusta saaneiden toimijoiden tilinpidontarkastus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsi tiedoksi KPMG Oy:n tekemät raportit vuoden 2020 avustusten saajien tilinpidontarkastuksista.

Toimialan yhteistä avustusten käytön pistokoeluonteista tarkastusmenettelyä jatketaan. Vuoden 2021 avustusten tilinpidontarkastus esitellään lautakunnalle vuoden 2023 keväällä. Lisäksi liikunta- ja nuorisojaostot sekä kulttuuri- ja kirjastojaosto käsittelevät yksittäiset tarkastusraportit kokouksissaan.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat suunnittelija Virpi Talasmäki, erityissuunnittelija Janina Kauppinen ja projektisuunnittelija Inka Kunnala. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo avustusperiaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Lautakunnan jaostot päättävät jaostojen käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta ja hyväksyvät perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta. Lisäksi jaostot valvovat avustusten käyttöä. (luku 17, § 1-4)

Avustustoiminta on yksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan merkittävimmistä tehtävistä, jota toteutetaan kolmessa palvelukokonaisuudessa. Vuosittaiset tilinpidontarkastukset ovat yksi osa toimialan avustusten käytön seurannan yhtenäisistä tavoitteista ja tarkastukset toteutettiin yhdessä nyt kolmatta kertaa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päätöksen (25.5.2021, § 69) mukaan.

Kulttuuri- ja kirjastojaoston, liikuntajaoston ja nuorisojaoston avustuksia myönnettäessä noudatetaan kaupunkiyhteisiä avustusten yleisohjeita. Tämän lisäksi avustuspäätökset tekevillä jaostoilla on yksityiskohtaisemmat myöntämisperusteensa, jotka vaihtelevat avustusmuodoittain.

Avustusten käytön valvonnan tarkoituksena on varmistaa, että avustusta käytetään avustuspäätöksen mukaisesti ja siihen käyttötarkoitukseen, johon se on myönnetty. Tässä tarkoituksessa valvotaan avustusta saaneen yhteisön toimintaa ja taloutta. Valvonta on mitoitettava siten, että avustuksen käytöstä avustuspäätöksen mukaisesti saadaan riittävä varmuus ottaen huomioon avustuksen suuruus ja luonne. Avustuksen myöntäjällä on oikeus tarkastaa avustuksen hakijan/saajan kirjanpito ja hallinto sekä tarvittaessa tehdä muutakin toimintaa koskevia tarkastuksia. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet 28.10.2019)

Keskeinen tavoite on myös tarkastustoiminnan ja vuoropuhelun kautta auttaa yhteisöjä kehittämään omaa toimintaansa. Tarkastustoiminnan avulla kumppanuusyksiköissä pystytään kehittämään avustamiseen liittyvää opastusta ja neuvontaa.

Kaikki tarkastuksen kohteena olevat yhteisöt saavat oman tarkastusraportin, jonka lisäksi kumppanuusyksiköt käyvät tarvittaessa jokaisen kanssa keskustelun raportin pohjalta ja sovitaan yhteisesti kehittämistoimenpiteistä.

Tarkastus vuoden 2020 taloudesta ja toiminnasta

Tilinpidontarkastuksen toteutti KPMG Oy, joka suoritti tarkastuksen myös viime vuonna. Yhdistysten toimintaa tarkasteltiin suhteessa kunkin avustuksen myöntämisperusteisiin/arviointikriteereihin, yhdistys- ja kirjanpitolakeihin sekä hyvän hallinnon periaatteisiin. Tarkastus toteutettiin yhteisen palaverin pohjalta sovittujen periaatteiden ja tehdyn sopimuksen mukaisesti.

Tarkastus kohdistui 15 avustuskohteeseen, jotka valikoituivat pistokoeluonteisesti avustusvalmistelijoiden harkintaan perustuen ja edustamaan erityyppisiä toimijoita. Tarkastettaville yhteisöille toimitettiin tarkastajan toimesta lista materiaaleista, joita heidän tuli toimittaa tarkastuksen tekemistä varten. Lisäksi kunkin yksikön avustusvalmistelijat toimittivat tarkastajille avustushakemuksiin ja niiden päätöksiin liittyvän materiaalin.

Tarkastetut yhteisöt olivat:

  1. Edistyksellinen nykytanssi ja –baletti yhdistys ry (kulttuuri)
  2. European theatre collective assosiation ry (kulttuuri)
  3. Föreningen Luckan rf (kulttuuri)
  4. Helsingin Nuorten Miesten Kristillinen yhdistys ry (kulttuuri, nuoriso ja liikunta)
  5. Sivuun Ensamble ry (kulttuuri)
  6. Toimintakeskus Semja ry (kulttuuri ja nuoriso)
  7. Helsingin Kokoomusnuoret ry (nuoriso)
  8. Helsingin Vihreät Nuoret ry (nuoriso)
  9. Liikkuva yhteisö ry (nuoriso)
  10. Tieto on valtaa ry (nuoriso)
  11. Hietsu Beach Volley ry (liikunta)
  12. Meido-Kan ry (liikunta)
  13. Pallo-Pojat Juniorit ry (liikunta)
  14. SATA-Tennis ry (liikunta)
  15. Suomalainen Voimisteluseura ry (liikunta)

Ensimmäistä kertaa tarkastuksessa oli mukana myös useammasta toimialan avustusmäärärahasta avustusta saavia yhteisöjä.

Tarkastuksen havaintoja

Yleishavaintona voidaan todeta, samoin kuin viime vuonna, että useimmilla yhteisöillä taloudenpito ja hallinto ovat kirjanpito- ja yhdistyslain mukaisia ja niitä hoidetaan riittävän huolellisesti. Halu tehdä oikein on suuri ja toiminta on lähtökohtaisesti luottamukseen perustuvaa, avointa ja vastuullisesti organisoitua.

Yhdistyksen koko vaikuttaa talouden ja hallinnon järjestämiseen ja tarkastuksessa mukana olleissa yhdistyksissä oli monen eri kokoluokan toimijoita. Osassa tarkastettavissa yhdistyksissä taloutta ja hallintoa tehdään vapaaehtoistyönä, kun taas toisilla on mahdollisuus ostaa se ammattilaisilta. Käytettävissä oleva osaaminen vaikuttaa suuresti hallinnon järjestämiseen. Myös aikaisempien tarkastusten havaintona on ollut, että hakijoiden taloushallinnan ja hallinnollisen osaamisen vähyys voi johtaa avustusten valmistelussa sekä järjestöjä itseään että valmistelijoita liikaa työllistäviin lisätietopyyntöihin ja päätösten teon viivästymisiin. Ikävimmillään toimijoiden osaamisen vähyys voi johtaa avustuksen epäämiseen tai siihen, että jo myönnetty avustus joudutaan perimään takaisin.

Suurimmalla osalla kirjanpito on ulkoistettu. Tämä kuitenkin vaatii, että kirjanpitäjällä on kokemusta tai tietoa avustamisen ehdoista tai päätöksistä, jotta he osaavat huomioida tai neuvoa yhteisön hallitusta avustuksen seurannan osalta.

Tarkastuksen tehnyt KPMG Oy totesi koronatilanteen näkyneen toiminnassa. Suurella osalla toimintoja on jouduttu supistamaan tai perumaan tai tekemään etänä, joka on pienentänyt suunniteltuja ja toteutuneita kustannuksia. Toisaalta on myös ollut avustuksen saajia, joiden toimintaa korona on lisännyt. Yleisavustuksen/toiminta-avustuksen osalta haastavaa on ollut se, kuinka käsitellään tilanteita, joissa toiminta on ylijäämäistä. Tarkastettavien kohteiden luonne on ollut moninainen ja avustusten seurannan järjestäminen vaihtelee. Yleisesti voidaan todeta, että ohjeistuksessa on syytä edelleen painottaa vahvasti avustuskohtaisen kirjanpidon seurannan tärkeyttä. Varsinaisia väärinkäytöksiä tai tukikelvottomia kustannuksia tarkastuksen perusteella ei esiintynyt.

Kehittäminen ja jaostokäsittely

Kumppanuusyksiköt korostavat, että yhteisöjen tilinpidontarkastukset ja niistä tuotettavat raportit ovat hyvä väline niin vuoropuhelun lisäämiseen kuin seurannan kehittämiseen sekä toimialan sisällä että suhteessa avustuksen saajiin.

Toimialan yhteistä tilinpidontarkastuksen mallia on suhteessa aikaisempiin vuosiin kehitetty lisäämällä yhdeksi työkaluksi valmistelijoiden konsultointi ja opastus avustusvalmisteluun liittyvissä haastavissa tilanteissa. Kaikille toimialan avustusvalmistelijoille tarkoitetusta konsultoinnista ja opastuksesta on tehty erillinen sopimus kht-tilintarkastajan kanssa. Kumppanuusyksiköt näkevät tärkeänä, että konsultointi- ja opastusmahdollisuutta jatketaan ja sitä laajennettaisiin myös avustusta saaviin toimijoihin. Näin vältyttäisiin tilanteilta, että osaamattomuus tai tahattomat virheet tekevät avustuksen saamisesta mahdotonta ja näin vievät pohjaa pois monimuotoiselta ja muutoin tärkeältä ja tarpeelliselta kansalaistoiminnalta.

Tarkastusraportit esitellään syksyllä 2022 kussakin jaostossa, joissa päätetään mahdollisista jatkotoimenpiteistä käytön valvonnan osalta. Avustusten käytön seurantaa sekä yhteisöjen talouden ja hallinnon kehittämistä edistetään edelleen toimialayhteisesti.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 23.06.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Laura Aalto

Lisätietojen antaja

Taina Korell, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38038

taina.korell@hel.fi

Veikko Kunnas, kulttuurin edistämisen päällikkö, puhelin: 09 310 37002

veikko.kunnas@hel.fi

Markku Toivonen, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 09 310 89053

markku.toivonen@hel.fi

Virpi Talasmäki, suunnittelija, puhelin: 09 310 89132

virpi.talasmaki@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Kulttuuri_Edistyksellinen nykytanssi ja -baletti yhdistys ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Kulttuuri_European theatre collective assosiation ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Kulttuuri_Föreningen Luckan rf
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Kulttuuri_Helsingin Nuorten Miesten Kristillinen yhdistys ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Kulttuuri_Sivuun Ensamble ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Kulttuuri_Toimintakeskus Semja ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Liikunta_Helsingin Nuorten Miesten Kristillinen yhdistys ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Liikunta_Hietsu Beach Volley ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Liikunta_Meido-kan ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Liikunta_Pallo-Pojat Juniorit ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
11. Liikunta_Sata-Tennis ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
12. Liikunta_Suomalainen Voimisteluseura ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
13. Nuoriso_Helsingin Kokoomusnuoret ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
14. Nuoriso_Helsingin Nuorten Miesten Kristillinen yhdistys ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
15. Nuoriso_Helsingin Vihreät Nuoret ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
16. Nuoriso_Liikkuva yhteisö ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
17. Nuoriso_Tieto on Valtaa ry
Liitettä ei julkaista internetissä.
18. Nuoriso_Toimintakeskus Semja ry
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.