Hankinta, puitejärjestely, teollisten kylmälaitteistojen huolto- ja asennustyöt, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2022-007730
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 16

Kylmälaitteistojen huolto- ja asennustöiden puitesopimus

Liikuntajohtaja

Päätös

Liikuntajohtaja päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeuttaa ylläpitoyksikön päällikön tekemään kiinteistöjen ja ulkoilualueiden kunnossapitoon liittyvistä kylmälaitteistojen huolto- ja asennustöiden puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Osa-alue 1) Ammoniakkilaitokset
1. Cervi Talotekniikka Oy
2. Findri Finland Oy
3. Suomen Tekojää Oy

Osa-alue 2) Hiilidioksidilaitokset
1. Cervi Talotekniikka Oy
2. MV-Jäähdytys Oy
3. Findri Finland Oy

Osa-alue 3) Synteettiset kylmälaitokset
1. Cervi Talotekniikka Oy
2. Are Oy
3. MV-Jäähdytys Oy

Suomen Teollisuuskylmä Oy:n tarjouksen liikuntajohtaja päätti hylätä, koska tarjous saapui myöhässä sähköpostitse 8.1.2024 13.36.

KK-kylmäpalvelut Oy:n tarjouksen liikuntajohtaja päätti hylätä, koska tarjoaja ei täyttänyt osa-alueen 2 referenssivaatimuksia.

Määrärahat tulevat kulttuurin- ja vapaa-ajan liikuntapalvelukokonaisuuden kunkin sopimuksen voimassaolovuoden vahvistetusta ylläpitoon tarkoitetusta määrärahasta, sekä kaupunkiympäristön osoittamasta määrärahasta.

Sopimus ei synny vielä päätöksestä tiedottamalla, vaan vasta, kun odotusaika ja valitusaika ovat kuluneet ja kaupunki ja päätöksellä valittu toimittaja ovat allekirjoittaneet kirjallisen hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankitaan kiinteistöjen ja rakennusten kylmälaitteistojen huolto- ja asennuksiin liittyviä töitä. Hankintojen arvioitu arvonlisäveroton arvo sopimuskaudelle 12 kuukautta mukaan lukien mahdolliset kolme (3) 12 kuukauden optiokautta on enintään 2 200 000 euroa

Tarjouskilpailulla valitaan, jos mahdollista 3 yritystä, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset vuosille 2024–2028. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kolmella (1+1+1) optiovuodella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina sopimuskauden ajaksi.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan 15.11.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-007730. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinta toteutetaan puitesopimuksella. Tarjouskilpailun perusteella valitaan jokaiseen kolmeen (3) osa-alueeseen, jos mahdollista kolme (3) puitesopimusurakoitsijaa, joilta tilataan kylmälaitteistojen huolto- ja asennustöitä etusijajärjestyksen perusteella. Halvin hinta on etusijalla ja laatu on määritelty vähimmäisvaatimuksissa.

Hankinnasta on 15.11.2023 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 8.1.2024 kello 12.00 mennessä tarjouksen jätti 7 tarjoajaa:

Are Oy (0989493-6)
Osa-alue 3) Synteettiset kylmälaitokset

Cervi Talotekniikka Oy (FI27488819)
Osa-alue 1) Ammoniakkilaitokset
Osa-alue 2) Hiilidioksidilaitokset
Osa-alue 3) Synteettiset kylmälaitokset

Findri Finland Oy (FI09802675)
Osa-alue 1) Ammoniakkilaitokset
Osa-alue 2) Hiilidioksidilaitokset
Osa-alue 3) Synteettiset kylmälaitokset

Johnson Controls Finland Oy (FI10884938)
Osa-alue 1) Ammoniakkilaitokset

KK-Kylmäpalvelu Oy (FI23581899)
Osa-alue 2) Hiilidioksidilaitokset
Osa-alue 3) Synteettiset kylmälaitokset

Mv-Jäähdytys Oy (2487661-3)
Osa-alue 2) Hiilidioksidilaitokset
Osa-alue 3) Synteettiset kylmälaitokset

Suomen Tekojää Oy (FI10945913)
Osa-alue 1) Ammoniakkilaitokset
Osa-alue 2) Hiilidioksidilaitokset
Osa-alue 3) Synteettiset kylmälaitokset

Suomen Teollisuuskylmä Oy:n tarjous hylätään, koska tarjous saapui myöhässä sähköpostitse 8.1.2024 13.36.

Tarjouskilpailussa tarjouksen lähettäjä vastaa siitä, että hän lähettää viestinsä oikeaan aikaan oikeaan osoitteeseen asianmukaisilla välineillä.

Tarjouspyynnössä tarjousten jättämiselle asetetun määräajan noudattaminen varmistaa sen, että kaikilla tarjoajilla on sama aika tarjouksen valmisteluun hankintailmoituksen ja tarjouspyynnön julkaisemisen jälkeen.

Siksi tarjous on hylättävä, jos se on saapunut määräajan päättymisen jälkeen.

KK-kylmäpalvelut Oy:n tarjous hylätään, koska tarjoaja ei täyttänyt vähimmäisvaatimuksiin kuuluneita osa-alueen 2 referenssivaatimuksia.

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD- ja eForms-lomakkeilla vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset:

1. Liikevaihtovaatimus
2. Vastuuvakuutusvaatimus
3. Taloudellista ja rahoituksellista koskeva vaatimus (Rating luokka)
4. Teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskeva vaatimus (Referenssit ja kokemus)

Hankintayksikkö tarkisti tarjoajille asetetut vaatimukset (1, 2 ja 3) Vastuugroup.fi -palvelusta sekä Suomen Asiakastieto Oy:n palvelusta.

Puitesopimukset tulevat voimaan, kun sopimukset on allekirjoitettu. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kolmella yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvan optiokauden.

Teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset pyydettiin toimittamaan tarjouslomakkeella.

Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnön mukaan Tilaaja valitsee puitejärjestelytoimittajaksi, jos mahdollista, korkeintaan kolme (3) pyydetyt laatuvaatimukset täyttävää tarjoajaa hinnaltaan edullisimmassa järjestyksessä. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hinnaltaan halvin tarjous.

Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat etusijajärjestyksessä osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1) Ammoniakkilaitokset
1. Cervi Talotekniikka Oy
2. Findri Finland Oy
3. Suomen Tekojää Oy

Osa-alue 2) Hiilidioksidilaitokset
1. Cervi Talotekniikka Oy
2. MV-Jäähdytys Oy
3. Findri Finland Oy

Osa-alue 3) Synteettiset kylmälaitokset
1. Cervi Talotekniikka Oy
2. Are Oy
3. MV-Jäähdytys Oy

Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet rikosrekisteriotteet.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Hankinnat puitesopimuksen sisällä tehdään ensisijaisesti etusijajärjestyksen perusteella. Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos esimerkiksi toimittaja ei pysty vaadittuun aikatauluun.

Mikäli tilattavan puitesopimustyön arvo ylittää 30 000 euroa (alv 0%), Tilaaja voi järjestää puitejärjestelyyn valittujen puitesopimusurakoitsijoiden kesken minikilpailutuksen hankittavasta työstä.

Viranhaltijan toimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 31.10.2023, 14./ 153§ oikeuttaa kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan liikuntajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen sekä allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianomaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Päätös tullut nähtäväksi 20.03.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Teijo Korva, tiimiesimies, puhelin: 09 310 87915

teijo.korva@hel.fi

Päättäjä

Tarja Loikkanen
liikuntajohtaja