Hallinnollisten pakkokeinojen asettaminen, paloturvallisuusasia, Helsingin kaupungin pelastuslaitos
PÄÄTÖS HALLINTOLLISTEN PAKKOKEINOJEN ASETTAMISESTA
Päätös
Pelastusviranomainen on pelastuslain (379/2011) 105 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti päättänyt asettaa alla kuvatulla tavalla seuraavan uhkasakon päävelvoitteen tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisen päävelvoitteen laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteen edellyttämät asiat liitteenä olevassa selityspyynnössä edellytettyjen vaatimusten mukaisesti viivytyksettä.
Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi.
Pelastusviranomainen asettaa 2500,00 € (kahdentuhannen viidensadan euron) kiinteän uhkasakon. Päävelvoitteen noudattamista tarkastellaan seuraavan kerran 16.08.2022, ellei asianosainen ilmoita päävelvoitteen noudattamisesta Pelastuslaitokselle tätä aikaisemmin.
Päätöksen perustelut
PÄÄVELVOITE 1
Asianosaisen on vähennettävä huoneiston tavaramäärä asianmukaiselle tasolle niin, ettei tavaramäärä haittaa turvallista poistumista asunnosta tai vaikeuta mahdollisten pelastustoimien suorittamista onnettomuus- tai sairauskohtaustilanteissa. (Pelastuslaki 379/2011 4, 9 ja 10 §) Poistumisturvallisuuden ja pelastustoimien kannalta huoneiston kaikista tiloista tulee johtaa 80 cm levyiset kulkukelpoiset reitit huoneiston ulko-ovelle.
Laiminlyönti havaittiin 15.06.2021 suoritetun asunnon palotarkastuksen aikana. Pelastusviranomainen määritti korjausmääräyksen määräajaksi 18.08.2021. Tämän jälkeen pelastusviranomainen suoritti kohteeseen jälkitarkastuksen 18.08.2021, tällöin asianosaista kuultuaan pelastusviranomainen määritti korjausmääräyksen uudeksi määräajaksi 14.09.2021. Huoneistoon suoritettiin lisäksi jälkivalvontaa 14.09.2021, 19.10.2021, 29.12.2021 sekä 15.02.2022. Jokaisella jälkivalvontakerralla laiminlyönti oli korjaamatta, eikä asianosaisella ollut esittää konkreettista suunnitelmaa tai aikataulua asian korjaamiseksi. Yhdessä sovittuja aikatauluja ei ole noudatettu.
Asianosaiselle annettiin mahdollisuus tehdä määrätyt korjaukset 15.02.2022 mennessä. Asianosaiselle ilmoitettiin, ettei määräaikaa tulla tämän jälkeen enää jatkamaan ja tarvittaessa pelastusviranomainen siirtyy pelastuslain 379/2011 105§ mukaisiin pakkokeinoihin (uhkasakko ja teettämisuhka).
Pelastusviranomainen varasi asianosaiselle mahdollisuuden antaa asiasta kirjallisen selityksen velvoitteen ja uhkasakon asettamista koskien 31.3.2022 mennessä.
Pelastusviranomaiselle ei ole toimitettu vastinetta päävelvoitteeseen 1 liittyen, minkä johdosta asia ratkaistaan ilman sitä. Uhkasakon tarpeellisuus uudelleenarvioitiin käymällä kohteessa 23.05.2022. Huoneiston haltijalle ilmoitettiin käynnistä postitse kirjeellä sekä puhelimitse tekstiviestillä. Huoneiston haltija ei ollut paikalla tarkastuksella. Käynnillä tehtyjen havaintojen perusteella päävelvoitetta ei ollut noudatettu. Lisäksi huoneiston lieden päällä havaittiin helposti syttyvää materiaalia. Helposti syttyvä materiaali siirrettiin keittiön sivupöydälle pelastusviranomaisen toimesta.
Pelastusviranomainen teki päätöksen uhkasakon asettamisesta 10.06.2022.
YHTEENVETO
PÄÄVELVOITE 1Asetettava hallintopakkomenettely: Kiinteä uhkasakko, 2500,00 €Hallintopakkomenettelyn jakautuminen asianosaisten kesken: Kiinteä uhkasakko asetetaan **********
Määräaika päävelvoitteen korjaamiselle: 16.08.2022
Asianosaisilla on valitusoikeus päätöksestä uhkasakon asettamisesta hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty.
Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18§).
Päätös tullut nähtäväksi 15.06.2022
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Essi Aho, palotarkastaja, puhelin: 09 31031352