Hallinnollisten pakkokeinojen asettaminen, paloturvallisuusasia, Helsingin kaupungin pelastuslaitos
PÄÄTÖS HALLINTOLLISTEN PAKKOKEINOJEN ASETTAMISESTA
Päätös
Pelastusviranomainen on pelastuslain (379/2011) 105 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti päättänyt asettaa alla kuvatulla tavalla seuraavan uhkasakon alla eritellyn päävelvoitteen tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisen päävelvoitteen laiminlyönti.
Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteen edellyttämät asiat liitteenä olevassa selityspyynnössä edellytettyjen vaatimusten mukaisesti viivytyksettä.
Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi.
Pelastusviranomainen asettaa 2000,00 € (kahden tuhannen euron) kiinteän uhkasakon. Päävelvoitteen noudattamista tarkastellaan seuraavan kerran 16.08.2022, ellei asianosainen ilmoita päävelvoitteen noudattamisesta Pelastuslaitokselle tätä aikaisemmin.
Pelastusviranomainen teki päätöksen uhkasakon asettamisesta 10.06.2022. Päätöksen yhteydessä pelastusviranomainen on arvioinut uhkasakon suuruuden uudelleen ja huomioinut asianosaisen tekemät toimenpiteet päävelvoitteen noudattamisen edistämiseksi.
Päätöksen perustelut
PÄÄVELVOITE
Korjausmääräys: Tavaran määrää on vähennettävä asianmukaiselle tasolle. (Pelastuslaki 379/2011 4 §, 9 § ja 10 §)
Korjausmääräys on annettu palotarkastuspöytäkirjalla 27.07.2020, pöytäkirjan numero 81 574. Korjausmääräys on lainvoimainen.
Asunnon tavaramäärää on vähennettävä, jotta pelastuslain 4 §, 9 § ja 10 § vaatimukset täyttyvät.
Pelastuslain 4 §:n mukaan jokaisen on oltava huolellinen tulipalon tai muun onnettomuuden vaaran ja vahingon välttämiseksi. Jokaisen on mahdollisuuksiensa mukaan valvottava, että hänen määräysvaltansa piirissä noudatetaan tulipalon ja muun onnettomuuden ehkäisemiseksi ja henkilöturvallisuuden varmistamiseksi annettuja säännöksiä ja määräyksiä.
Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus,
rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että:
1) tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen;
2) rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin;
3) pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista;
4) pelastushenkilöstön turvallisuus on otettu huomioon.
Pelastuslain 10 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti.
PERUSTELUT
Laiminlyönti havaittiin 27.07.2020 suoritetun asunnon palotarkastuksen aikana. Asianosaista kuultuaan pelastusviranomainen määritti korjausmääräyksen määräajaksi 31.08.2020. Pelastusviranomainen on suorittanut huoneistoon jälkivalvontaa 31.08.2020, 29.10.2020, 27.01.2021, 31.03.2021, 5.5.2021, 29.9.2021 sekä 9.3.2022. Jokaisella jälkivalvontakerralla laiminlyönti oli korjaamatta, eikä asianosaisella ollut esittää konkreettista suunnitelmaa tai aikataulua asian korjaamiseksi. Yhdessä sovittuja aikatauluja ei ole noudatettu.
Asianosaiselle annettiin mahdollisuus tehdä määrätyt korjaukset 9.3.2022 mennessä. Asianosaiselle ilmoitettiin, ettei määräaikaa tulla tämän jälkeen enää jatkamaan, mikäli puutteiden korjaamisessa ei ole tapahtunut merkittävää edistystä/sovittuja toimenpiteitä ja tarvittaessa pelastusviranomainen siirtyy pelastuslain 379/2011 105§ mukaisiin pakkokeinoihin (uhkasakko ja teettämisuhka).
Huoneiston suuri tavaramäärä aiheuttaa vähäistä suuremman tulipalon leviämisen vaaran sekä vaarantaa turvallisen poistumisen asunnosta. Suuren tavaramäärän aiheuttama palokuorma syttyessään voi johtaa voimakkaasti kehittyvään paloon, joka aiheuttaa palo-osastoinnin sekä kantavien rakenteiden palonkeston vaarantumisen ja palon leviämisen naapurihuoneistoon. Lisäksi suuresta tavaramäärästä johtuen pelastustoiminnan suorittaminen huoneistossa ei ole turvallista ja tehokasta. Huoneistosta pelastaminen tai sammutustoiminta voi aiheuttaa riskin pelastushenkilöstön turvallisuudelle.
Arviointi Clutter Image Rating asteikolla 1-9:
Asteikon avulla arvioidaan tavaramäärää. Huomattava palo- ja onnettomuusriski syntyy, kun huoneet ovat asteikolla välillä 5-9. Clutter Image Rating asteikkoa kuvaava kuvasarja on asiakirjan liitteenä.
Pelastusviranomaisen 9.3.2022 jälkitarkastuksella tekemän arvioinnin mukaan asunnon huoneet ovat arvioitu seuraavasti:
Olohuone/keittiö – vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 6
Eteinen - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 3
Makuuhuone 1 - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 9
Makuuhuone 2 - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 9
Pelastusviranomainen katsoo tavaramäärän olevan asianmukainen kuvista 1-4 ilmenevillä tasoilla. Olohuone/keittiötilan sekä makuuhuoneiden 1 ja 2 osalta asianmukainen taso ylittyy.
ASIANOSAISEN VASTINE
Pelastusviranomainen varasi asianosaiselle mahdollisuuden antaa asiasta kirjallisen selityksen velvoitteen ja uhkasakon asettamista koskien 30.04.2022 mennessä. Asianosaisen pyynnöstä selityksen antamiselle annettua määräaikaa jatkettiin 06.05.2022 asti. Asianosainen toimitti vastineen Helsingin kaupungin kirjaamoon 06.05.2022.
Laajassa vastineessaan asianosainen toi ilmi päävelvoitteen korjaamiseen liittyviä haasteita. Saapunut vastine on käsitelty. Vastine on asiakirjan liitteenä.
Uhkasakon tarpeellisuus uudelleenarvioitiin käymällä kohteessa 06.06.2022. Käynnillä tehtyjen havaintojen perusteella asianosainen on edistänyt päävelvoitteen noudattamista. Uudelleen arviointikäynnillä asianosainen ei päästänyt pelastusviranomaista huoneiston kylpyhuone/saunatilaan. Asianosaisen kanssa on sovittu, että hän päästää pelastusviranomaisen kyseessä olevaan tilaan seuraavalla tarkastuskäynnillä 16.08.2022.
Arviointi Clutter Image Rating asteikolla 1-9:
Asteikon avulla arvioidaan tavaramäärää. Huomattava palo- ja onnettomuusriski syntyy, kun huoneet ovat asteikolla välillä 5-9. Clutter Image Rating asteikkoa kuvaava kuvasarja on asiakirjan liitteenä.
Pelastusviranomaisen 06.06.2022 uhkasakon tarpeellisuuden uudelleen arviointikäynnillä tekemän arvioinnin mukaan asunnon huoneet ovat arvioitu seuraavasti:
Olohuone/keittiö – vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 4
Eteinen - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 3
Makuuhuone 1 - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 1
Makuuhuone 2 - vastaa Clutter Image Rating asteikolla kuvaa 9
Pelastusviranomainen katsoo tavaramäärän olevan asianmukainen kuvista 1-4 ilmenevillä tasoilla. Makuuhuoneen 2 (huoneiston ulko-ovelta katsottuna jälkimmäinen makuuhuone) osalta asianmukainen taso ylittyy.
YHTEENVETO
PäävelvoiteAsetettava hallintopakkomenettely: Kiinteä uhkasakko, 2000,00 €Hallintopakkomenettelyn jakautuminen asianosaisten kesken: Kiinteä uhkasakko asetetaan **********
Määräaika päävelvoitteen korjaamiselle: 16.08.2022
Asianosaisilla on valitusoikeus päätöksestä uhkasakon asettamisesta hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty.
Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18§)
Päätös tullut nähtäväksi 15.06.2022
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Essi Aho, palotarkastaja, puhelin: 09 31031352
Juho Paakkala, palotarkastaja, puhelin: 09 31031369