Avustuksen myöntäminen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kulttuurin ja liikunnan laitosavustukset 2023
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto 6/07.12.2023
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 9/08.12.2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 9/08.12.2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto 6/08.12.2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto 6/08.12.2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 17/13.09.2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 16/06.09.2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 6/30.08.2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto 4/30.08.2022
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan esitys kaupunginhallitukselle kulttuurin ja liikunnan laitosavustuksista vuodelle 2023
Esitys
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti kaupunginhallitukselle kulttuurin ja liikunnan laitosavustuksia vuoden 2023 Helsingin kaupungin talousarvioon seuraavasti:
Kulttuurin laitosavustukset (TA-kohta 41002)
Kulttuurin laitosavustukset | TA 2022 | Haettu 2023 | TAE 2023 |
HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr | 0 | 0 | 6 879 000 |
-toiminta-avustus | 0 | 0 | 5 914 000 |
-vuokra-avustus | 0 | 0 | 20 000 |
-biennaaliavustus | 0 | 0 | 500 000 |
-kompensointiavustus | 0 | 0 | 445 000 |
Helsingin teatterisäätiö sr | 13 621 000 | 14 919 000 | 13 438 000 |
- laina-avustus | 5 110 000 | 4 875 000 | |
- toiminta-avustus | 5 618 000 | 5 618 000 | |
- vuokra-avustus | 2 893 000 | 2 945 000 | |
Korkeasaaren eläintarhan säätiö sr | 4 580 000 | 5 000 000 | 4 580 000 |
Suomen Kansallisooppera ja -baletti -säätiö sr | 3 694 000 | 3 694 000 | 3 694 000 |
Suomen Urheilumuseosäätiö sr | 89 000 | 99 000 | 89 000 |
UMO säätiö sr | 816 000 | 929 064 | 916 000 |
Yhteensä | 22 800 000 | 24 641 064 | 29 596 000 |
Liikunnan laitosavustukset (TA-kohta 41003)
Liikunnan laitosavustukset | TA 2022 | Haettu 2023 | TAE 2023 |
Helsinki Stadion Oy, josta | 338 000 | 225 000 | 225 000 |
- toiminta-avustus | 298 000 | 185 000 | 185 000 |
- vuokra-avustus | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
Jääkenttäsäätiö sr, josta | 1 328 000 | 1 332 000 | 1 332 000 |
- korot ja lyhennykset | 1 094 000 | 1 090 000 | 1 090 000 |
- vuokra-avustus | 234 000 | 242 000 | 242 000 |
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy | 605 000 | 1 341 000 | 669 000 |
Stadion-säätiö sr, josta | 6 234 904 | 8 303 408 | 7 018 504 |
- korot ja lyhennykset | 5 650 000 | 6 433 600 | 6 433 600 |
- toiminta-avustus | 0 | 700 000 | 0 |
- vuokra-avustus | 584 904 | 1 169 808 | 584 904 |
Urhea-säätiö sr | 250 000 | 270 000 | 250 000 |
Urheiluhallit Oy | 4 000 000 | 5 210 000 | 4 023 000 |
Vuosaaren Urheilutalo Oy | 2 340 000 | 3 025 000 | 2 342 000 |
Muut laitosavustukset | 249 000 | 589 795 | 249 000 |
Kaikki yhteensä | 15 355 904 | 20 296 203 | 16 108 504 |
Energianhinnan nousu näkyy selvästi laitosavustusta saavien kustannustasossa ensi vuonna. Laitosavustusten tasoa tulisi nostaa vastaamaan nousseita energian hintoja. Alustavan arvioiden mukaan energian hinnan nousun vaikutus on ensi vuonna Olympiastadionilla 2 miljoonaa euroa, Jääkenttäsäätiöllä 770 000 euroa, Urheiluhallit Oy:lla 200 000 euroa, Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:lla 170 000 euroa, Vuosaareen Urheilutalo Oy:lla 150 000 euroa, Kaupunginteatterille 175 000 euroa ja Korkeasaarelle 80 000 euroa.
Lisäksi lautakunta huomauttaa, että laitosavustuksiin ei ole tehty tasokorotuksia. Yleinen inflaatio ja sovitut palkankorotukset tarkoittavat, että laitosten kustannukset ovat nousseet merkittävästi energiahinnan nousun lisäksi. Myös tämä tulisi huomioida laitosavustusten tasossa.
Käsittely
Esteelliset: Nina Miettinen, Tarja Loikkanen, Katri Vänttinen, Nina Suomalainen
Esteellisyyksien syy: yhteisöjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 5)
Vastaehdotus:
Paavo Arhinmäki: Lisätään esityksen loppuun:
”Energianhinnan nousu näkyy selvästi laitosavustusta saavien kustannustasossa ensi vuonna. Laitosavustusten tasoa tulisi nostaa vastaamaan nousseita energian hintoja. Alustavan arvioiden mukaan energian hinnan nousun vaikutus on ensi vuonna Olympiastadionilla 2 miljoonaa euroa, Jääkenttäsäätiöllä 770 000 euroa, Urheiluhallit Oy:lla 200 000 euroa, Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:lla 170 000 euroa, Vuosaareen Urheilutalo Oy:lla 150 000 euroa, Kaupunginteatterille 175 000 euroa ja Korkeasaarelle 80 000 euroa.
Lisäksi lautakunta huomauttaa, että laitosavustuksiin ei ole tehty tasokorotuksia. Yleinen inflaatio ja sovitut palkankorotukset tarkoittavat, että laitosten kustannukset ovat nousseet merkittävästi energiahinnan nousun lisäksi. Myös tämä tulisi huomioida laitosavustusten tasossa.”
Kannattaja: Heimo Laaksonen
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Paavo Arhinmäen vastaehdotuksen yksimielisesti.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esittää kaupunginhallitukselle kulttuurin ja liikunnan laitosavustuksia vuoden 2023 Helsingin kaupungin talousarvioon seuraavasti:
Kulttuurin laitosavustukset (TA-kohta 41002)
Kulttuurin laitosavustukset | TA 2022 | Haettu 2023 | TAE 2023 |
HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr | 0 | 0 | 6 879 000 |
-toiminta-avustus | 0 | 0 | 5 914 000 |
-vuokra-avustus | 0 | 0 | 20 000 |
-biennaaliavustus | 0 | 0 | 500 000 |
-kompensointiavustus | 0 | 0 | 445 000 |
Helsingin teatterisäätiö sr | 13 621 000 | 14 919 000 | 13 438 000 |
- laina-avustus | 5 110 000 | 4 875 000 | |
- toiminta-avustus | 5 618 000 | 5 618 000 | |
- vuokra-avustus | 2 893 000 | 2 945 000 | |
Korkeasaaren eläintarhan säätiö sr | 4 580 000 | 5 000 000 | 4 580 000 |
Suomen Kansallisooppera ja -baletti -säätiö sr | 3 694 000 | 3 694 000 | 3 694 000 |
Suomen Urheilumuseosäätiö sr | 89 000 | 99 000 | 89 000 |
UMO säätiö sr | 816 000 | 929 064 | 916 000 |
Yhteensä | 22 800 000 | 24 641 064 | 29 596 000 |
Liikunnan laitosavustukset (TA-kohta 41003)
Liikunnan laitosavustukset | TA 2022 | Haettu 2023 | TAE 2023 |
Helsinki Stadion Oy, josta | 338 000 | 225 000 | 225 000 |
- toiminta-avustus | 298 000 | 185 000 | 185 000 |
- vuokra-avustus | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
Jääkenttäsäätiö sr, josta | 1 328 000 | 1 332 000 | 1 332 000 |
- korot ja lyhennykset | 1 094 000 | 1 090 000 | 1 090 000 |
- vuokra-avustus | 234 000 | 242 000 | 242 000 |
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy | 605 000 | 1 341 000 | 669 000 |
Stadion-säätiö sr, josta | 6 234 904 | 8 303 408 | 7 018 504 |
- korot ja lyhennykset | 5 650 000 | 6 433 600 | 6 433 600 |
- toiminta-avustus | 0 | 700 000 | 0 |
- vuokra-avustus | 584 904 | 1 169 808 | 584 904 |
Urhea-säätiö sr | 250 000 | 270 000 | 250 000 |
Urheiluhallit Oy | 4 000 000 | 5 210 000 | 4 023 000 |
Vuosaaren Urheilutalo Oy | 2 340 000 | 3 025 000 | 2 342 000 |
Muut laitosavustukset | 249 000 | 589 795 | 249 000 |
Kaikki yhteensä | 15 355 904 | 20 296 203 | 16 108 504 |
Vuoden 2023 kulttuurin ja liikunnan laitosavustusten haku päättyi perjantaina 22.4.2022.
Hakemusten käsittelyprosessi toteutetaan Helsingin kaupungin hallintosäännön, avustuksia koskevien päätösten ja ohjeiden sekä kaupunginkanslian ohjeiden mukaisesti.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päätöksen 28.05.2019, § 14 mukaisesti laitosavustuksen saajien edellytetään vuodesta 2020 lähtien toimittavan avustushakemuksen yhteydessä kolmivuotisen toimintasuunnitelman sekä siihen liittyvän talousarvion Helsingin kaupungin talousarvioesityksen ennustettavuuden parantamiseksi.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti.
Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 14.12.2021, § 202 toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan kulttuurin ja vapaa-ajan avustuksilla rakennetaan demokraattista ja elinvoimaista kaupunkia. Avustukset edistävät helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä. Avustuksin edistetään YK:n Agenda 2030 tavoitteita. Avustuksilla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa, helsinkiläisten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta ja tuetaan monipuolista kulttuurin ja vapaa-ajantoimintaa. Parannetaan helsinkiläisten mahdollisuuksia merkitykselliseen elämään, sekä niillä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurillisesti kestävää toimintaa.
Vuoden 2023 toiminnan suunnitteluun vaikuttaa edelleen epävarmuustekijöitä kuten koronasta palautuminen sekä energian hinnan voimakas nousu. Näistä tekijöistä mahdollisesti aiheutuvan taloudellisen aseman heikkeneminen ja mahdollinen lisärahoituksen tarve tulisi arvioida erikseen tarveperusteisesti. Tällaisen arvioinnin yhteydessä tärkeänä lähtökohtana on aiheutumisperiaatteen tarkastelu. Tällaisen toimintatavan mukaan kunkin laitosavustusta saavan osalta olisi tarpeen arvioida erikseen mahdollisen lisätuen tarve ja määrä.
Esitys tehty yhteistyössä kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston talous- ja konserniohjauksen kanssa.
Kulttuuri- ja kirjastojaosto antoi 30.8.2022, § 24 laitosavustuksia koskevan esityksen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle sisällytettäväksi vuoden 2023 Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialaa koskevaan talousarvioon. Kulttuuri- ja kirjastojaosto esitti huolensa lautakunnalle, että ensi vuodelle esitetyt laitosavustukset ovat pääasiassa saman suuruiset kuin tänä vuonna, eivätkä ota huomioon hintojen ja palkkojen nousua eikä inflaatiota.
Liikuntajaosto antoi 30.8.2022, § 16 laitosavustuksia koskevan esityksen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle sisällytettäväksi vuoden 2023 Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialaa koskevaan talousarvioon. Liikuntajaosto esitti yksimielisesti huolen energian hinnan vaikutuksesta toimintamäärärahojen riittävyyteen.
Kulttuurin laitosavustukset
Laitosavustuksiin esitetään 6 796 000 euron lisäystä. Keskeisin syy määrärahan esitettyyn kasvuun on Helsingin taidemuseo HAM:n säätiöittäminen.
HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr
Helsingin taidemuseo HAM:n säätiöittäminen: taidemuseo HAM esitetään sisällytettäväksi ehdotetulla tavalla uutena toimijana kulttuurin laitosavustusten piiriin edellyttäen, että kaupunginvaltuusto hyväksyy asian.
Hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan kaupunginvaltuusto päättää merkittävistä ja taloudellisesti laajakantoisista kaupungin hallinnon järjestämisen periaatteista. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 21.6.2022, § 114 esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että valtuusto hyväksyisi Helsingin taidemuseon säätiöittämisen vuodesta 2023. Lautakunta katsoi päätöksessään, että säätiöittäminen on mahdollista vain, jos tähän tarvittava lisärahoitus osoitetaan kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nykyisen talousarvion ulkopuolelta. Nyt esiteltävä esitys taidemuseon laitosavustukseksi on euromääräisesti sama kuin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan 21.6.2022 tekemässä päätöksessä.
Helsingin taidemuseosäätiö sr:n toiminta-avustus on tässä esityksessä 5 914 000 euroa ja vuokra-avustus 20 000 euroa. Kertaluonteisia eriä ovat biennaaliavustus 500 000 euroa sekä kompensointiavustus 445 000 euroa. Helsinki Biennaalin rahoituksen kaupungin rahoitusosuus tulee vuodesta 2024 alkaen sisältymään kaupungin säätiölle osoittamaan laitosavustukseen. Kompensointiavustus on puolestaan omaisuuden luovutuksen yhteydessä annettava ylimääräinen rahamääräinen erä, jonka myötä siirrettävän omaisuuden määrä vastaa siirrettävien velkojen määrää. Näin ollen luovuttajalle tai vastaanottajalle ei muodostu luovutuksen yhteydessä voittoa tai tappiota. Tämän lisäksi kaupunginhallituksen käyttövaroista on tarkoituksena osoittaa säätiön pääomittamiseen erillinen 2 000 000 euron avustus, jota ei ole kirjattu tähän päätösesitykseen.
Asian valmistelu jatkuu ja nyt esitetyt euromäärät voivat muuttua ja täsmentyä vielä valmisteluprosessin aikana. Täsmentyviin euromääriin vaikuttaa ainakin säätiön arvonlisäverokohtelua koskevan ennakkoratkaisun lainvoimaisuus.
Helsingin teatterisäätiölle sr
Helsingin teatterisäätiölle sr:lle esitettävä tuki ei vähene, vaikka säätiön kokonaisavustus on 183 000 euroa pienempi kuin vuonna 2022. Teatterin lainanhoitokustannukset vähenevät 235 000 eurolla, lisäksi vuokrakustannuksiin esitetään 52 000 euron korotusta.
Suomen Kansallisooppera ja -baletti sr
Suomen Kansallisooppera ja -baletti sr:lle osoitettu rahoitusosuus perustuu pääkaupunkiseudun kaupunkien tekemään rahoitussopimukseen kaupunkien osallistumisesta oopperan käyttökustannuksiin vuodesta 2014 lukien. Tämän lisäksi kaupungeilla on yhteistyötä koskeva puitesopimus ja vuosittain vahvistettava yhteistyösopimus. Kukin rahoitukseen osallistuva kaupunki tekee oopperan kanssa oman erillisen sopimuksensa.
Käyttökustannuksia koskevan rahoitussopimuksen mukaan kaupungit maksavat avustuksen Suomen Kansallisooppera ja -baletti sr:lle vuoden 2012 avustuksen suuruisena alennettuna yhdellä (1) prosenttiyksiköllä. Kukin kaupunki vastaa omasta avustusosuudestaan, joka on Helsingin kaupungille 68,9 %, Espoon kaupungille 21,2 %, Vantaan kaupungille 8,8 % ja Kauniaisten kaupungille 1,1 %. Sopimus jatkuu nyt uuden viisivuotiskauden 1.1.2023–31.12.2027 alkaen koska sopijapuolet eivät ole muuta ilmaisseet 31.12.2022.
Puitesopimus määrittelee yhteistyön alueiksi muun muassa taidekasvatushankkeet, pienimuotoiset oopperaproduktiot ja konsertit sekä tilojen käyttöön ja viestintään liittyvää yhteistyötä. Nämä yhteistyön muodot määritellään tarkemmin vuosittain vahvistettavassa toimintasuunnitelmassa.
UMO säätiö sr
UMO-säätiölle esitetään 100 000 eron korotusta toiminnan vakauttamiseen. Korotusesitys on kirjattu toimialan raamipaineita koskevaa esitykseen.
Liikunnan laitosavustukset
Ehdotus noudattaa vuoden 2022 tasoa lukuun ottamatta seuraavia kaupungin tytäryhteisöjen avustuksia:
Jääkenttäsäätiö sr:n osalta vuokra-avustusta esitetään korotettavan 8 000 euroa. Vuokra-avustus liittyy laitokselta perittävään maanvuokraan.
Stadion-säätiö sr:n (+ 783 600 euroa), Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n (+64 000 euroa), Urheiluhallit Oy:n (+23 000 euroa) ja Vuosaaren Urheilutalo Oy:n (+2 000 euroa) osalta korotusesitykset liittyvät lainojen lyhennysten ja korkojen ennakoituun kasvuun.
Lisäksi Stadion-säätiön vuokra-avustukseen liittyen päätösehdotuksessa on huomioitu, että kaupunki perii laitokselta vuokrasta (97 484 euroa kuukaudessa eli 1 169 808 euroa vuodessa) 50 % niin kauan kuin vuokrakohdetta käytetään pääasiassa liikunta- ja kulttuuritoimintaan.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 06.09.2022 § 126
30.08.2022 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
30.08.2022 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Päätös tullut nähtäväksi 16.09.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Veikko Kunnas, kulttuurin edistämisen päällikkö, puhelin: 09 310 37002
Taina Korell, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38038