Hankinta, liikkuvan väestön hätämajoitus, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-009539
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 199 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Paperittomien henkilöiden ryhmämuotoisen tilapäisen majoituksen hankinnan periaatteet

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä paperittomien henkilöiden ryhmämuotoisen tilapäisen majoituksen hankinnan periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Etelän aikuissosiaalityön päällikkö Sari Karisto ja hankinta-asiantuntija Maria Kirjavainen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraava hylkäysehdotus:

Hylkäysehdotus 1:
Jäsen Laura Korpinen: Esitän päätösehdotuksen hylkäämistä. Helsingin ei tule ryhtyä hankkimaan päätösehdotuksessa tarkoitettuja majoituspalveluita laittomasti maassa oleville, vaan kannustaa heitä palaamaan kotimaihinsa.

Kannattaja: jäsen Mikko Paunio

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Hylkäysehdotus 1 (jäsen Laura Korpinen)

Jaa-äänet: 11
Samuel Adouchief, Eva Biaudet, Maaret Castrén, Kati Juva, Minna Lindgren, Seija Muurinen, Matti Niiranen, Nelli Nurminen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Sinikka Vepsä

Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 11 - 2.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Katso äänestystulos taulukkona

Äänestys 1

Jaa: Esityksen mukaan

Ei: Esitän päätösehdotuksen hylkäämistä. Helsingin ei tule ryhtyä hankkimaan päätösehdotuksessa tarkoitettuja majoituspalveluita laittomasti maassa oleville, vaan kannustaa heitä palaamaan kotimaihinsa.

Jäsen Valtuustoryhmä
Adouchief, Samuel Ei valtuustoryhmää
Biaudet, Eva Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Nurminen, Nelli Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Silvennoinen, Oula Vihreä valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Paunio, Mikko Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Sulje
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä Jaa Ei Tyhjä Poissa
Kokoomuksen valtuustoryhmä 4 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 3 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 2 0 0 0
Ei valtuustoryhmää 1 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 1 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 2 0 0
Sulje

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Etelän aikuissosiaalityön päällikkö Sari Karisto ja hankinta-asiantuntija Maria Kirjavainen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Taustaa

Helsingin kaupunki ostaa asunnottomuuteen liittyvää hätämajoituspalvelua itse tuottamansa palvelun lisäksi yksityisiltä palveluntuottajilta sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille.

Helsingin kaupunki ostaa nyt hätämajoituspalveluja paperittomille, mutta paikkamäärä on riittämätön, kun tähän mennessä järjestöavustuksin turvattu hätämajoituspalvelu tulee ostopalveluna hankittavaksi.

Perustuslain 19 §:n 1 momentin takaama ihmisarvoisen elämän edellyttämä välttämätön huolenpito merkitsee, että sellaisessa tilanteessa, jossa henkilö on vailla vakinaista asuntoa ja hänen olosuhteensa muutoin edellyttävät kiireellisen asumisen tai majoituksen järjestämistä, voi kunnalle syntyä velvoite järjestää kiireellisesti asumista tai asumisolosuhteita koskeva ratkaisu järjestämällä sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisia asumispalveluja.

Hätämajoituksella tarkoitetaan sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaista tilapäistä asumista, jota järjestetään henkilöille, jotka tarvitsevat lyhytaikaista, kiireellistä apua asumisessa tai asumisensa järjestämisessä.

Paperittomalla viitataan tässä hankinnassa henkilöön, jolla ei ole kotikuntalain tarkoittamaa kotikuntaa ja joka on

  • saanut kielteisen lainvoimaisen päätöksen turvapaikkahakemukseen ja joka ei vapaaehtoisesti poistu maasta
  • jäänyt maahan oleskeluluvan, viisumin tai muun oleskeluoikeuden umpeuduttua riippumatta siitä, onko oleskelulupahakemus vireillä
  • kolmannen maan kansalainen (muusta maasta kuin EU-, Eta-maasta tai Sveitsistä tuleva), jolla on oleskelulupa toisessa EU-, Eta-maassa tai Sveitsissä riippumatta siitä, onko oleskelulupahakemus vireillä
  • EU-kansalainen (esimerkiksi Romanian tai Bulgarian kansalainen), joka ei ole sosiaaliturvavakuutettu omassa maassa
  • kolmannesta maasta tullut henkilö, joka on saanut oleskeluluvan, jonka edellytyksenä ollut yksityinen sairausvakuutus on päättynyt tai se ei ole kattava.

Hankinnan kohde

Hätämajoituksen kohderyhmät ovat

  • kohderyhmä 1: päihteetön ryhmämuotoinen hätämajoitus, jossa asiakkaina ovat päihteettömät asunnottomat ja ensisijaisesti yksin tai puolisonsa kanssa elävät paperittomat. Kohderyhmän 1 osalta tilaaja sitoutuu 100 paikkamäärään ja sen ylittävältä osalta palvelua tilataan tarpeen mukaan palveluntuottajan erillisen vuorokausihinnan mukaan

 

  • kohderyhmä 2: päihdeongelmaisten ryhmämuotoinen hätämajoitus, jossa asiakkaina ovat ensisijaisesti päihdeongelmaiset asunnottomat paperittomat henkilöt. Arvioitu tarve on 10 paikkaa. Kohderyhmän 2 osalta tilaaja ei sitoudu kiinteisiin hankintamääriin.

Kohderyhmien paikkamäärä vastaa nykyisellään järjestöavustuksin turvattua paikkamäärää.

Tarjouskilpailu

Paperittomien henkilöiden ryhmämuotoinen tilapäinen majoituksen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouksen voi esittää yhteen tai useampaan hankinnan kohteista. Esityksen liitteenä (1–11) olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetään vähimmäisvaatimukset tuotettavalle palvelulle sekä palveluntarjoajille.

Näiden ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan, ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti. Tarjousten vertailu suoritetaan tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävien tarjoajien kesken.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle vaadittavan laatutason, joten palveluntuottajien valinta toteutetaan kohteittain kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella vertaamalla palvelulle annettua hintaa.

Osa-alueeseen kohderyhmä 1: päihteetön ryhmämuotoinen hätämajoitus valitaan yksi palveluntuottaja.

Osa-alueeseen kohderyhmä 2: päihdeongelmaisten ryhmämuotoinen hätämajoitus valitaan yksi tai useampi palveluntuottaja tarjousvertailun mukaisessa etusijajärjestyksessä huomioiden palvelulle vaadittava kapasiteettitarve sekä asiakaskunnan erityistarpeet. Mikäli valitaan useampi palveluntuottaja, asiakaskohtaisen palvelun valinta tehdään puitejärjestelyn sisällä sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön edellytykset huomioiden etusijajärjestyksessä ensimmäiseltä soveltuvalta palveluntuottajalta.

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen verkkosivuilla, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Tehtävät sopimukset

Hankinnan sopimuskausi on yhden (1) vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2023. Sopimuskausi päättyy 31.12.2023, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi.

Sosiaali- ja terveystoimessa on valmisteilla tilapäisasumisen tuotantotapa-analyysi. Tarkoituksena on kilpailuttaa tilapäinen asuminen kokonaisuutena siten, että uudet sopimukset alkavat 1.1.2024.

Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvonlisäveroton kokonaisarvo on 1 100 000 euroa.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.5.2022 § 104 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 22.09.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 197, 198, 199 (A), 200, 202 ja 204 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 199 (B), 201 (B) ja 203 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Sari Karisto, etelän aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 37579

sari.karisto@hel.fi

Maria Kirjavainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35993

maria.kirjavainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
2. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
3. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
4. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
5. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
6. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
7. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
8. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
9. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
10. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
11. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.