Hankinta, kilpailutus, koulu- ja päiväkotikuvaukset 2023-2027, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2022-009744
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 45 §

Koulu- ja päiväkotikuvauksien hankintaa koskevan päätöksen itseoikaisu

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikaista 17.1.2023/§7 tekemäänsä hankintapäätöstä kohderyhmän 6 osalta. Hankintayksikön itseoikaisun myötä koulu- ja päiväkotikuvauksia hankitaan esittelijän perusteluissa esitetyin perustein seuraavasti:

Sija 1: Markus Bergman Oy (Kohderyhmät 2, 4)
Sija 2: Oma Desing Oy (Kohderyhmät 5)
Sija 3: KuvaSeppälä-yhtiöt (Kohderyhmä 3)
Sija 4: Kuvahaka Oy (Kohderyhmä 1)
Sija 5: Pildikompanii OÜ (Kohderyhmä 6)

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää esittelijän perusteluissa esitetyin perustein sulkea pois tarjouskilpailusta Foto-Silmunen Oy:n (Y-tunnus: 0857433-2).

Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää valtuuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tätä päätöstä vastaavan hankintasopimuksen ja tekemään päätökset optiokausien käyttöönotosta.

Arvioitu hankinnan kokonaisarvo on noin 3,6 milj. euroa (alv 0%) sisältäen mahdolliset optiokaudet.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta teki päätöksen 17.1.2023/§7 (diaarinumero HEL 2022-009744) koulu- ja päiväkotikuvausten hankinnasta.

Toimiala päätti oikaista 17.1.2023 tekemäänsä koulu- ja päiväkotikuvausten hankintapäätöstä 17.1.2023/§7. Alkuperäisen koulu- ja päiväkotikuvausten tarjousvertailun jälkeen ilmeni, etteivät Foto-Silmunen Oy:n tarjouksensa yhteydessä antamat tarjoajan hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaista soveltuvuutta koskevat selvitykset yrityksen vakavaraisuudesta vastanneet tarjoajalta tarjouspyynnössä edellytettyä soveltuvuusvaatimusta. Yritys oli toimittanut selvityksenä tasekirjansa ajalta 1.8.2020 – 31.7.2021. Foto-Silmunen Oy:n tasekirjaan merkitty liikevaihto oli kyseisellä aikavälillä 306 102,09 euroa. Tuoreimmat yrityksen taloustiedot kuitenkin osoittivat, ettei Foto-Silmunen Oy täyttänyt toimialan tarjouspyynnössä asettamaa vakavaraisuuden osoittavaa 200 000 euron liikevaihtovaatimusta ajalta vuodelta 2021. Toimiala oli saanut ulkopuolisen yhteydenoton siitä, ettei Foto-Silmunen Oy täyttäisi toimialan tarjouspyynnössä asettamaa liikevaihtoa koskevaa soveltuvuusvaatimusta vuodelle 2021.

Toimiala kuuli asiassa Foto-Silmunen Oy:tä sähköpostitse 16.1.2023. Yritys toimitti 20.1.2023 vakavaraisuutensa osoittamiseksi vapaamuotoisen kirjallisen selvityksen.

Hankintalain 92 § 2 mom. mukaan tarjoajan on osoitettava hankintayksikölle taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevien sekä muiden vaatimusten täyttyminen.

Hankintayksikön ei tule sallia tarjousten olennaista muuttamista hankintalain 3 §:n yleisten periaatteiden vastaisesti. Hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Harkintavalta tarjouksen täsmentämisen ja täydentämisen osalta on hankintayksiköllä, eikä velvollisuutta tällaisen mahdollisuuden antamiseen hankintayksiköllä ole. Sallittua ei näin ollen ole pyytää tarjoajalta täsmennyksiä, täydennyksiä tai korjauksia siten, että menettelyllä olisi olennainen vaikutus kyseessä olevan tarjoajan asemaan. Sallittua ei myöskään ole, että hankintayksikkö pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa, tarjoukseen liitettävää asiakirjaa.

Toimiala päätti hankkimansa selvityksen perusteella ja asiassa toista osapuolta kuultuaan sulkea Foto-Silmunen Oy:n pois tarjouskilpailusta, sillä se ei täyttänyt toimialan tarjouspyynnössä asettamaa vakavaraisuutta koskevaa soveltuvuusvaatimusta. Toimiala katsoi, ettei yritys ollut esittänyt riittävää selvitystä vakavaraisuudestaan. Foto-Silmunen Oy ei ollut osoittanut riittävällä tavalla, että sen selvityksessään esittämät lisäresurssit tosiasiallisesti olisivat sen käytettävissä sopimuskauden aikana. Lisäksi vetoaminen alihankkijaresursseihin oli tapahtunut vasta jälkikäteen tarjousajan päätyttyä. Näin ollen Foto-Silmusen katsottiin täydentäneen tarjoustaan jälkikäteen, ja tarjous oli myös tästä syystä hylättävä.

Foto-Silmunen Oy oli ilmoittanut tarjouspyynnön osa-alueen 6 ensisijaisuusjärjestyksessään sijalle 1, jolle myös yritys valittiin. Foto-Silmunen Oy sijoittui arvonnan kolmannelle (3.) sijalle tarjouspyynnön osa-alueessa 6. Tarjoajat, jotka ovat sijoittuneet osa-alueen 6 arvonnassa sijoille (4-5) ovat jo saaneet itselleen ilmoittamansa ensisijaisuuden perusteella valitut alueet. Tarjouspyynnön osa-alueelle 6 valittiin siis arvontajärjestyksessä sijalle kuusi (6.) valikoitunut tarjoaja.

Tarjouspyynnön osa-alueelle 6 valituksi palveluntuottajaksi tuli Pildikompanii OÜ (10236301), joka täyttää hankintamenettelyssä esitetyt vähimmäisvaatimukset ja tarjouspyynnöllä vaaditun liikevaihtovaatimuksen (200 000 euroa). Alkuperäisessä hankintapäätöksessä ilmoitettiin, että tarjoajien sijajärjestys määräytyy arvonnan perusteella. Pildikompanii OÜ sijoittui 3.1.2023 suoritetussa arvonnassa sijalle kuusi (6.). Tämä sijoitus on seuraava arvontajärjestyksessä sijalle viisi (5.) sijoittuneesta Foto-Silmunen Oy:stä, joka nyt suljetaan pois tarjouskilpailusta soveltuvuusvaatimusten täyttymättä jäämisen vuoksi.

Toimialan 17.1.2023 tekemän alkuperäisen hankintapäätöksen johdosta ei ollut saapunut muutoksenhakuasiakirjoja Helsingin kaupungin kirjaamoon tai markkinaoikeuteen 15.2.2023 klo 9.00 mennessä hankintapäätöksen tiedoksiannosta lasketun muutoksenhakuajan päättymisen jälkeen.

Muilta osin Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tekemä alkuperäinen hankintapäätös pysyy voimassa.

Sopimuskausi on 1.3.2023 – 28.2.2025. Hankintaan sisältyy yhden (1) + yhden (1) vuoden optiokausien mahdollisuus.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).

Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2021-013274, 14.12.2021 § 394).

Sulje

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 17.01.2023 § 7

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perustein, että koulu- ja päiväkotikuvaukset hankitaan seuraavasti:

Markus Bergman oy (Kohderyhmät 2,4)
Oma Desing oy (Kohderyhmät 5)
Foto Silmunen oy (Kohderyhmä 6)
KuvaSeppälä-yhtiöt (Kohderyhmä 3)
Kuvahaka oy (Kohderyhmä 1)

Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimukset ja tarvittaessa päättämään Helsingin kaupungin puolesta sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti valtuuttaa toimialajohtajan tekemään päätökset optiokausien käyttöönotosta.

Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta sopimuksen allekirjoituksesta. Hankintaan sisältyy yhden (1) + yhden (1) vuoden optiokausien mahdollisuus.

Arvioitu hankinnan kokonaisarvo on noin 3,6 milj. euroa (alv 0%) sisältäen mahdolliset optiokaudet.

Esittelijä
vs. kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Outi Salo
Lisätiedot

Sampsa Pentsinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 36778

sampsa.pentsinen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 30.03.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 45 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 45 §.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Sulje

Esittelijä

vs. kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Outi Salo

Lisätietojen antaja

Janne Tarkoma, hankintalakimies, puhelin: 09 310 21582

janne.tarkoma@hel.fi