Hankinta, Ukrainalaisten huostaanotettujen lasten ympärivuorokautinen lastensuojelupalvelu

HEL 2022-010430
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 201 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Ukrainasta huostaanotettujen lasten sijaishuollon suorahankinta

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä Ukrainasta huostaanotettujen lasten sijaishuollon suorahankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, myöhemmin hankintalaki) 40 §:n 2 kohdan 4 momentin perusteella 100 ukrainalaiselle lapselle seuraavilta palveluntuottajilta:

- Diakonissalaitos

- Familar Oy

- Hoivatie Oy

- Humana

- Mankalakoti Oy

- Pelastakaa lapset ry

- Perhekuntoutuskeskus Lauste

- SOS-Lapsikylä

- Sospro.

Palveluntuottajien kanssa tehdään puitesopimukset, jotka laaditaan toistaiseksi voimassa olevana. Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo 100 lapselle on noin 16 miljoonaa euroa vuodessa.

B Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisesta ja purkamisesta.

Käsittely

Asiassa tehtiin seuraava hylkäysehdotus:

Hylkäysehdotus 1:
Jäsen Laura Korpinen: Esitän päätösehdotuksen hylkäämistä.

Asian perusteluosiosta tai liiteasiakirjoista (joita ei päätöskohdassa ollut) ei ilmene se, mihin lakiin nojaten Helsingin kaupunki olisi asiassa toimintavelvollinen. Perusteluosiossa mainitusta Haagin sopimuksesta ei seuraa Helsingin kaupungille velvoitetta toimia lasten osalta, jotka jo ovat sijoitettuna lastenkotiin Ukrainassa. Tehtyjen lisäkysymysten jälkeen on vedottu lastensuojelulain 17 §:ään, mutta kyseistä lainkohtaa ei ensinnäkään ole tarkoitettu kuin yksittäistilanteisiin, ja toiseksi, lastensuojelulain 17 §:n velvoite Helsingin kaupungille tulee sanamuotonsa mukaan sovellettavaksi vain, jos lapsen sijoittamista perhehoitoon tai laitoshoitoon koskeva asia tuomioistuimen toimivallasta, päätösten tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta avioliittoa ja vanhempainvastuuta koskevissa asioissa ja kansainvälisestä lapsikaappauksesta annetun neuvoston asetuksen (EU) 2019/1111 tai Suomea sitovan valtiosopimuksen nojalla on ratkaistava Suomessa. Perusteluista ei ilmene, miksi asia olisi ratkaistava juuri Suomessa. Jos asia ei kuulu ratkaistavaksi juuri Suomessa, hankinta ei kuulu Helsingin kaupungille.

Kun lakiperusteinen perusta hankinnalle näyttää asiassa puuttuvan, en katso asian kuuluvan muutoinkaan kunnan yleiseen toimivaltaan. Mikäli lastenkotilapsia Ukrainassa halutaan auttaa, se voidaan tehdä paikan päällä murto-osalla siitä kustannuksesta, jota nyt ollaan esittämässä, jos auttaminen muutoin kuuluisi kunnan toimivaltaan.

Lasten etu ei muutoinkaan mielestäni toteudu lasten oikeuksien yleissopimuksen tarkoittamalla tavalla, jos lapset viedään pois kotimaastaan ja pois omasta kieli- ja kulttuuriympäristöstään, ja pois sukulaistensa luota, ja tuodaan elämään laitoksessa Suomeen.

Näin suureen hankintaan ei voida ryhtyä vain suusanallisten keskustelujen perusteella ilman, että on asianmukaista päätöstä ministeriöltä Suomessa. Muutoin ei ole taetta siitä, että Helsingille aiheutuvat kustannukset korvataan.

Perusteluissa ilmoitettu kustannusten korvaus 15 miljoonaa euroa on alimitoitettu, ottaen huomioon perusteluissa ilmoitetut vuorokausihinnat 458 - 700 euroa/vrk/lapsi.

Päätösesitys on myös puutteellisesti muotoiltu siten, että palvelutuottajia ei ole yksilöity asianmukaisesti, oikeilla, rekisteriin merkityillä nimillään.

Kannattaja: jäsen Mikko Paunio

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Hylkäysehdotus 1 (jäsen Laura Korpinen)

Jaa-äänet: 11
Samuel Adouchief, Eva Biaudet, Maaret Castrén, Kati Juva, Minna Lindgren, Seija Muurinen, Matti Niiranen, Nelli Nurminen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Sinikka Vepsä

Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 11 - 2.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Katso äänestystulos taulukkona

Äänestys 1

Jaa: Esityksen mukaan

Ei: Esitän päätösehdotuksen hylkäämistä. Asian perusteluosiosta tai liiteasiakirjoista (joita ei päätöskohdassa ollut) ei ilmene se, mihin lakiin nojaten Helsingin kaupunki olisi asiassa toimintavelvollinen. Perusteluosiossa mainitusta Haagin sopimuksesta ei seuraa Helsingin kaupungille velvoitetta toimia lasten osalta, jotka jo ovat sijoitettuna lastenkotiin Ukrainassa. Tehtyjen lisäkysymysten jälkeen on vedottu lastensuojelulain 17 §:ään, mutta kyseistä lainkohtaa ei ensinnäkään ole tarkoitettu kuin yksittäistilanteisiin, ja toiseksi, lastensuojelulain 17 §:n velvoite Helsingin kaupungille tulee sanamuotonsa mukaan sovellettavaksi vain, jos lapsen sijoittamista perhehoitoon tai laitoshoitoon koskeva asia tuomioistuimen toimivallasta, päätösten tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta avioliittoa ja vanhempainvastuuta koskevissa asioissa ja kansainvälisestä lapsikaappauksesta annetun neuvoston asetuksen (EU) 2019/1111 tai Suomea sitovan valtiosopimuksen nojalla on ratkaistava Suomessa. Perusteluista ei ilmene, miksi asia olisi ratkaistava juuri Suomessa. Jos asia ei kuulu ratkaistavaksi juuri Suomessa, hankinta ei kuulu Helsingin kaupungille. Kun lakiperusteinen perusta hankinnalle näyttää asiassa puuttuvan, en katso asian kuuluvan muutoinkaan kunnan yleiseen toimivaltaan. Mikäli lastenkotilapsia Ukrainassa halutaan auttaa, se voidaan tehdä paikan päällä murto-osalla siitä kustannuksesta, jota nyt ollaan esittämässä, jos auttaminen muutoin kuuluisi kunnan toimivaltaan. Lasten etu ei muutoinkaan mielestäni toteudu lasten oikeuksien yleissopimuksen tarkoittamalla tavalla, jos lapset viedään pois kotimaastaan ja pois omasta kieli- ja kulttuuriympäristöstään, ja pois sukulaistensa luota, ja tuodaan elämään laitoksessa Suomeen. Näin suureen hankintaan ei voida ryhtyä vain suusanallisten keskustelujen perusteella, ilman, että on asianmukaista päätöstä ministeriöltä Suomessa. Muutoin ei ole taetta siitä, että Helsingille aiheutuvat kustannukset korvataan. Perusteluissa ilmoitettu kustannusten korvaus 15 miljoonaa euroa on alimitoitettu, ottaen huomioon perusteluissa ilmoitetut vuorokausihinnat 458 - 700 euroa/vrk/lapsi. Päätösesitys on myös puutteellisesti muotoiltu siten, että palvelutuottajia ei ole yksilöity asianmukaisesti, oikeilla, rekisteriin merkityillä nimillään.

Jäsen Valtuustoryhmä
Adouchief, Samuel Ei valtuustoryhmää
Biaudet, Eva Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Nurminen, Nelli Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Silvennoinen, Oula Vihreä valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Paunio, Mikko Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Sulje
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä Jaa Ei Tyhjä Poissa
Kokoomuksen valtuustoryhmä 4 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 3 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 2 0 0 0
Ei valtuustoryhmää 1 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 1 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 2 0 0
Sulje

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Ukraina on esittänyt EU-maille pyynnön evakuoida lastenkoteihin sijoitettuja lapsia sodan vuoksi. Suomeen suunnitellaan evakuoitavan noin 100 huostaanotettua lasta Ukrainasta. Haagin sopimuksen perusteella Ukrainassa tehty huostaanottopäätös on tunnustettava Suomessa. Tämä tarkoittaa sitä, että lapset ovat suoraan lastensuojelustatuksella Suomessa ja heihin sovelletaan Suomen lastensuojelulakia. Lastensuojelulain 17 §:n perusteella Helsingin kaupungilla on perhe- ja laitoshoidon järjestämisvastuu niiden lasten osalta, joiden vanhemmilla ei kummallakaan ole ollut asuin- eikä oleskelukuntaa Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeriö on ilmoittanut, että valtion talousarvioon on varattu 5 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja 15 miljoonaa euroa vuonna 2023 kustannusten korvaamiseksi Helsingin kaupungille.

Tämänhetkisen arvion mukaan ensimmäiset lapset saapuvat Suomeen syyskuun 2022 puolivälissä. Lasten saapuminen Suomeen on kuitenkin vielä epävarmaa. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala varautuu lasten saapumiseen valmistelemalla sijaishuollon suorahankintaa.

Lasten arvioidaan olevan Ukrainan sotatilanteesta traumatisoituneita. Muita tarkempia tietoja lasten tarpeista ei ole.

Lapset sijoitetaan aluksi erityistason laitoshoitoon kahden viikon arviointijaksolle. Kahden viikon arviointijakson jälkeen lapset sijoitetaan tarpeitaan vastaavaan pitkäaikaiseen sijaishuoltopaikkaan. Lapset pyritään sijoittamaan osastoille, joilla ei ole samanaikaisesti hoidossa muita lapsia. Uusien laitosten ja osastojen perustaminen hankintaa varten on mahdollista.

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 kohdan 4 momentin mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, kun sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt kesällä 2022 Helsingin kaupunkia varautumaan Ukrainasta tulevien lastenkotiin sijoitettujen lasten vastaanottoon syksyllä 2022. Aikataulu on poikkeuksellisen kiireellinen ja sijoitettavien lasten määrä on poikkeuksellisen suuri ja tarpeet erityiset.

Suorahankintaa varten Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala pyysi valitsemiltaan palveluntuottajilta sähköpostitse hoitovuorokauden hinnan. Hinnan lisäksi palveluntuottajilta pyydettiin arvio siitä, kuinka monta osastoa ja asiakaspaikkaa palveluntuottaja pystyy tarjoamaan sekä tiedon siitä, missä kyseiset tarjotut osastot sijaitsevat.

Sosiaali- ja terveystoimiala sai hinnat sekä arvion osastojen ja asiakaspaikkojen määrästä seuraavilta palveluntuottajilta:

- Diakonissalaitos

- Familar Oy

- Hoivatie Oy

- Humana

- Mankalakoti Oy

- Pelastakaa lapset ry

- Perhekuntoutuskeskus Lauste

- SOS-Lapsikylä

- Sospro.

Palveluntuottajia valitaan tarjottujen osasto- ja asiakaspaikkamäärien perusteella siten, että tarvittava 100 lapsen paikkamäärä täyttyy. Palveluntuottajien valinnassa huomioitiin osaston etäisyys Helsingistä, mahdollisen venäjän- tai ukrainankielisen hoito-, kasvatus- ja/tai avustavan henkilöstön olemassaolo sekä mahdollisesti useamman palveluntuottajan tarjoaman osaston sijaitseminen lähellä toisiaan.

Kahden viikon arviointijakson hinnat ovat:

Palveluntuottaja Hoitovuorokauden hinta (euroa/lapsi/vrk) (alv 0%) Arviointijakso
Diakonissalaitos 667,00
Familar Oy 549,00
Hoivatie Oy 575,00
Humana 465,00
Mankalakoti Oy 700,00
Pelastakaa lapset ry 574,00
Perhekuntoutuskeskus Lauste 458,00
SOS-Lapsikylä 465,00
Sospro 510,00

 

Kahden viikon arviointijakson jälkeen lapset sijoitetaan tarpeitaan vastaavaan pitkäaikaiseen sijaishuoltopaikkaan. Sijaishuolto voi olla perustason tai erityistason laitoshoitoa tai ammatillista perhekotihoitoa. Hoitovuorokauden hinnoitteluun vaikuttaa muun muassa lapsen edellyttämä henkilöstömitoitus. Hoitovuorokauden arvonlisäveroton hinta vaihtelee arviolta 340–549 euron välillä henkilöstömitoituksen ollessa 1,3 tai enemmän.

Sopimus

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimuksen allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.

Toimivalta

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.5.2022 § 104 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo ylittää viranhaltijoiden hankintavaltuudet. Hankinnasta päättää siten sosiaali- ja terveyslautakunta.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 22.09.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 199 (B), 201 (B) ja 203 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 201 § (A).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Anni Haapalinna, Vs. asiakasohjauksen ja valvonnan päällikkö , puhelin: 09 310 24530

anni.haapalinna@hel.fi

Saila Nummikoski, Lastensuojelun johtaja, puhelin: 09 310 43439

saila.nummikoski@hel.fi