Hankinta, tilankäytön seurantajärjestelmäratkaisu, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-010623
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 130
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Tilankäytön seurantajärjestelmäratkaisun hankinta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä käydyn tarjouskilpailun perusteella tilankäytön seurantajärjestelmäratkaisun toimittajaksi inBliss Oy:n.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaiskustannus on 252 779 euroa neljälle käyttövuodelle laskettuna.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.

Sopimus on voimassa määräaikaisesti kaksi vuotta allekirjoittamisesta lukien ja sen jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Päätös on ehdollinen, kunnes valittu toimittaja on toimittanut tarjoajalle asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaiset lisäselvitykset hankintayksikölle ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Helsingin kaupungin toimitilastrategian mukaisesti tilojen käyttö on omaisuutta kunnioittavaa ja tilarakenteeseen sopeutuvaa. Yhdessä tilojen käyttäjien kanssa vahvistetaan periaatteet, joilla käyttäjät voivat edistää tilojen terveellisyyden, turvallisuuden, toimivuuden ja kunnon pitkäaikaista säilymistä. Tavoitteena on löytää ratkaisut, jotka edistävät kaupungin olemassa olevien rakennusten hyödyntämistä osana palveluverkkoa pitkäjänteisesti, sekä mahdollistaa tilojen monipuolinen käyttö tukien samalla toimintaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Tavoitetta tukee tilojen käytön seuraaminen toimialoilla tulevaisuudessa nykyistä tarkemmin. Sosiaali- ja terveystoimiala toteuttaa kaupungin toimitilastrategiaa ja sen tavoitteiden saavuttamisen tueksi toimiala hankkii toimitilojen käytön seuranta- ja raportointiratkaisun.

Hankittavan ratkaisukokonaisuuden kannalta toimitilastrategiasta korostuvat seuraavat tavoitteet:

  • Tilahankintaprosesseja kehitetään siten, että ne toimivat aiempaa nopeammin ja joustavammin.
  • Tiedon ja dokumenttien hallintaa kehitetään, jotta kaikki dokumentaatio saadaan helposti kiinnitettyä oikeaan asiaan, esimerkiksi tilaan, rakennukseen tai käyttäjään.
  • Tilakustannusten hallintaa ja läpinäkyvyyttä kehitetään siten, että tilaan liittyvät tiedot olisivat reaaliaikaisesti käytettävissä tietojärjestelmien yhteisten rajapintojen kautta kaupunginkansliassa, käyttäjällä ja tiloista vastaavalla organisaatiolla.
  • Sisäistä vuokramallia kehitetään siten, että se edistää tilojen kustannusten läpinäkyvyyttä, käyttäjien kustannustietoisuutta ja tilojen käytön tehokkuutta.

Tilankäytön seuranta luo edellytykset tilankäytön tietopohjaiselle suunnittelulle, johtamiselle ja käytölle. Hankittava tilankäytön seurantaratkaisu on tarkoitus ottaa sosiaali- ja terveystoimialan toiminnoissa käyttöön ensi vaiheessa isoissa monitoimijakohteissa, ja sen on tarkoitus tukea tilapalveluiden tiedolla johtamisen tarpeita.

Ratkaisun on tarkoitus helpottaa tilojen käyttöä sekä käytön seurantaa eri sidosryhmille seuraavin tavoin:

  • Reaaliaikainen tilankäytön seuranta mahdollistaa tilojen loppukäyttäjille reaaliaikaisen näkyvyyden tilojen saatavuuteen ja helpottaa vapaan tilan löytämistä.
  • Helppokäyttöinen tilanvaraus mahdollistaa tilojen loppukäyttäjille joustavan sekä miellyttävän työkalun tilojen löytämiseen.
  • Raportit tuovat tilapalveluiden asiantuntijoille nykyistä paremman käsityksen tilojen todellisesta käytöstä tuoden ruuhkahuiput näkyviksi ja mahdollistaen tilojen riittävyyden arvioinnin, tasapuolisemman käytön ja tilankäytön tehostamisen.

Ratkaisun hankintaa on edeltänyt laajasti toteutettu ratkaisun suunnittelu- ja määrittelytyö, kokemukset aikaisemmasta suppeasta järjestelmäratkaisusta sekä markkinakartoitus.

Hankintamenettely

Tilankäytön seurantajärjestelmäratkaisun hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 23.5.2022 julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty palveluna hankittavan tilankäytön seurantajärjestelmäratkaisun tekniset ja toiminnalliset vaatimukset sekä tarjoajille asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä koskevia lisäkysymyksiä 06.06.2022 klo 12:00 mennessä Tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalin välityksellä. Määräaikaan mennessä saapui 38 hankintaa koskevaa lisäkysymystä. Lisäkysymyksiin hankintayksikkö vastasi tarjouspyynnössä ilmoitetusti 17.6.2022 mennessä.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 29.06.2022 klo 12.00. Tarjoukset avattiin 29.6.2022 sähköisestä järjestelmästä.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kaksi tarjoajaa:

  • inBliss Oy
  • Rapal Oy.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 70 pistettä ja laadun painoarvo on 30 pistettä. Vertapisteiden lasku- ja suhteutuskaavat oli esitetty tarjouspyynnössä. Tarjoajan suhteutetut hinta- ja laatuvertailupisteet laskettiin yhteen. Suurimmat kokonaispisteet saanut tarjoaja voitti kilpailun.

Vertailuperusteena käytetty kokonaishinta muodostui tarjouspyynnön kohteista A-D ja F.

A) Käyttöönottoprojekti, sis. käyttöönottosuunnitelmassa kuvatut 9 kohdetta.

B) Jatkuvan palvelun kuukausiveloitus.

C) Kehittämis- ja laajennustyön sekä muun asiantuntijatyön tuntihinta.

D) Muu koulutus tuntihinta.

F1) Optio. Järjestelmän piiriin lisättävät pinta-ala neliömetrit.

F2) Optio. Järjestelmän piiriin lisättävät tila- tai huonesensorit.

F3) Optio. Järjestelmän piiriin lisättävät työpistesensorit.

F4) Optio. Järjestelmän piiriin lisättävän pinta-ala neliömetrin vaikutus tilankäytön seurantajärjestelmän jatkuviin palveluihin.

Laatupisteet annettiin vaatimusluetteloiden pisteytyksien mukaisesti. Tarjoaja sai laatuvertailussa pisteitä vaatimusluetteloiden mukaisesti niistä ei-pakollisista vaatimuksista, jotka sen tarjoama järjestelmäratkaisu täyttää. Toiminnallisten vaatimuksista sai maksimissaan 229 pistettä ja täydentävistä vaatimuksista maksimissaan 120 pistettä. Laatupisteiden enimmäismäärä oli yhteensä 349 pistettä.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Molemmat tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö toimitti molemmille tarjoajille tarjousta koskevan täsmennyspyynnön.

Hankintayksikkö lähetti Rapal Oy:lle alihankkijoita koskevan täsmennyspyynnön. Rapal Oy:n tarjousdokumentti ja tarjouksen mukana toimitetut tarjoajan oma ja alihankkijoiden ESPD-lomakkeet olivat ristiriidassa keskenään alihankkijoita koskevien tietojen osalta. Rapal Oy oli tarjouksessaan ilmoittanut, että se ei käytä alihankkijoita, eikä Rapal Oy toimittanut tarjouksensa mukana tarjouspyynnössä edellytettyä alihankkijaliitettä. Rapal Oy oli kuitenkin tarjouksen mukana toimitetussa ESPD-lomakkeissa nimennyt alihankkijat. Rapal Oy vastasi täsmennyspyyntöön hankintayksikön asettamassa määräajassa ja toimitti täsmennyksenä puuttuvan alihankkijaliitteen. Alihankkijaliitteessä Rapal Oy oli nimennyt samat alihankkijat, joiden tiedot löytyivät ESPD-lomakkeista.

Hankintayksikkö katsoi, että alihankkijatiedot tulee ensisijaisesti ilmoittaa tarjouksen ESPD-lomakkeilla ja Rapal Oy oli toimittanut nämä lomakkeet tarjouksensa yhteydessä. Hankintayksikkö hyväksyi Rapal Oy:n täsmennyksen. Alihankkijatiedon täsmentäminen ei johtanut tarjouksen kiellettyyn muuttamiseen tai parantamiseen.

Hankintayksikkö lähetti inBliss Oy:lle täsmennyspyynnön koskien tarjouksen hintoja. Hankintayksikkö katsoi, että inBliss Oy:n tarjouksen hinnat voivat olla poikkeuksellisen alhaisia huomioiden, että inBliss Oy oli tarjouksessaan ilmoittanut täyttävänsä sekä kaikki vaatimusluetteloiden pakolliset että ei-pakolliset vaatimukset.

Hankintalain (1397/2016) 96.1 §:n mukaisesti hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Pyyntö ja selvitys voivat koskea erityisesti valmistusmenetelmää, palvelun suorittamisen taloudellisia ja teknisiä ratkaisuja, hankinnan poikkeuksellisen edullisia ehtoja, tavaroiden tai palvelujen omintakeisuutta, 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden noudattamista, alihankintoja sekä tarjoajan saamaa valtiontukea. Hankintalain 96.2 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ja muu toimitettu näyttö ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa. Hankintayksikön on hylättävä tarjous, jos tarjouksen poikkeuksellisen alhainen hinta tai kustannukset johtuvat 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyömisestä.

Täsmennyspyynnössä hankintayksikkö pyysi inBliss Oy:tä kirjallisesti selvittämään, edellä viitattujen lainkohtien mukaisesti, mihin seikkoihin tarjotut hinnat perustuvat. inBliss Oy vastasi pyyntöön hankintayksikön asettamassa määräajassa. Hankintayksikkö tarkasti inBliss Oy:n antaman selvityksen ja totesi saadun selvityksen perusteella, että asiassa ei ole aihetta epäillä poikkeuksellisen alhaista tarjoushintaa. Hintojen täsmentäminen ei johtanut tarjottujen hintojen kiellettyyn muuttamiseen tai parantamiseen.

Muilta osin hankintayksikkö totesi, että molempien tarjoajien tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia ja molempien tarjoajien tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja toimittajan valinta

Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 93 § mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo valinnassa oli 70 pistettä ja laadun painoarvo oli 30 pistettä.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouspyynnössä pyydetyn tilankäytön seurantajärjestelmäratkaisun tarjosi inBliss Oy vertailuhinnalla 252 779 euroa (alv 0 %). Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä 1.

Sopimus ja sopimuskausi

inBliss Oy:n kanssa tehdään hankintasopimus.

Tilankäytön seurantajärjestelmäratkaisun määräaikainen sopimuskausi on kaksi vuotta sopimuksen allekirjoittamisesta lukien.

Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus voidaan irtisanoa päättymään tilaajan puolelta kuuden kuukauden ja toimittajan puolelta kahdentoista kuukauden kuluttua irtisanomisesta. Irtisanomisaika lasketaan sen kuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana sopimus on irtisanottu.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Toimivaltaperuste

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 24.5.2022 § 104.

Päätös tullut nähtäväksi 09.09.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jukka-Pekka Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 24074

jukka-pekka.lehtomaa@hel.fi

Carl Slätis, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 26307

carl.slatis@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja