Virkamatka, sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan jäsenet, Alankomaat
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan varsinaisten jäsenten virkamatka Amsterdamiin, Alankomaihin 11.1.–13.1.2023
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan varsinaiset jäsenet tekemään kolmen päivän virkamatkan Amsterdamiin, Alankomaihin 11.1.–13.1.2023. Mikäli varsinainen jäsen on estynyt osallistumaan, voi matkalle osallistua varajäsen. Matkan tarkoituksena on tutustua Alankomaiden sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä pelastustoimeen.
Käsittely
Puheenjohtaja Daniel Sazonov oli hetkellisesti estynyt osallistumaan kokoukseen ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi. Varapuheenjohtaja Pentti Arajärvi toimi puheenjohtajana tämän asian käsittelyn ajan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginhallitus hyväksyi 6.5.2019 § 321 luottamushenkilöiden virkamatkoja koskevat periaatteet. Kaupunginhallituksen päätöksen mukaan matkustamisen yleiset periaatteet ovat:
- Toimielimet voivat perustellusta syystä tehdä virkamatkoja. Virkamatkan tulee liittyä toimielimen toimialaan ja virkamatkasta tulee olla hyötyä toimielimen toimivaltaan liittyvien tehtävien hoitamisessa.
- Virkamatka on tehtävä niin lyhyessä ajassa, vähin kokonaiskustannuksin ja ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavalla tavalla kuin mahdollista ottaen huomioon matkan tavoitteen tarkoituksenmukainen saavuttaminen.
Saman päätöksen mukaisesti virkamatkasta päättää lähtökohtaisesti se toimielin, joka vastaa toimielimen määrärahojen käytöstä. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta aloittaa toimintansa 1.1.2023 alkaen. Lautakunnan matkasta päättää sosiaali- ja terveyslautakunta.
Toimielimen tai toimielimen hallintotehtäviä hoitava organisaatio vastaa talousarvion puitteissa toimielimen virkamatkan liittyvistä kustannuksista. Luottamushenkilölle virkamatkasta aiheutuvat välttämättömät kustannukset korvataan enintään kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen ja kaupunginvaltuuston 23.6.2021 § 213 hyväksymien luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien mukaisina.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan virkamatka Amsterdamiin, Alankomaihin on suunniteltu tehtäväksi 11.1.–13.1.2023. Matkan tarkoituksena on tutustua Alankomaiden sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä pelastustoimeen. Alustava matkaohjelma on tämän asian liitteenä 1.
Matkalle osallistuvat sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan jäsenet. Mikäli varsinainen jäsen on estynyt osallistumaan, voi matkalle osallistua varajäsen. Liitteestä 2 ilmenevien lautakunnan jäsenten lisäksi matkalle osallistuvat toimialajohtaja, palvelukokonaisuuksien johtajat, hallintojohtaja, pelastuskomentaja, viestintäpäällikkö, yksikön päällikkö, johtava hallintoasiantuntija ja lautakunnan sihteeri sekä FCG:n edustajat.
Matkan arvioidut kokonaiskustannukset ovat 44 953,36 euroa, ja ne on eritelty liitteessä 3.
Päätös tullut nähtäväksi 20.12.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Veera Komulainen, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 36594