Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuosille 2023-2025, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-011791
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 23 §

Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuosille 2023-2025

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä liitteen 1 mukaisen ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjauksen vuosille 2023–2025.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Ulkoilmakonserttien meluilmoitusvelvollisuus

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 118 §:n mukainen melua tai tärinää aiheuttava tilapäinen toiminta vaatii kirjallisen ilmoituksen tekemisen kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle, jos melun tai tärinän on syytä olettaa olevan erityisen häiritsevää. Tällaisia toimintoja ovat mm. ulkoilmakonsertit.

Helsingin 15.7.2019 (kaupunkiympäristölautakunta, ympäristö- ja lupajaosto) päivitettyjen ympäristönsuojelumääräysten mukaisesti meluilmoitusvelvollisuus on vain niillä ulkoilmakonserteilla tai muilla yleisötapahtumilla, jossa käytetään äänenvahvistimia kello 22–7. Näin ollen päiväaikaan (kello 7–22) järjestettävillä ulkoilmakonserteilla ilmoitusvelvollisuutta ei ole.

Ympäristönsuojeluviranomaisen on meluilmoituksen johdosta annettava päätös. Helsingissä päätösvalta on delegoitu ympäristöpalveluiden ympäristöseuranta ja -valvonta yksikön päällikölle. Päätöksessä on annettava tarpeelliset määräykset toiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja toiminnan järjestämiseen liittyvien jätelain mukaisten velvollisuuksien täyttämiseksi. Määräykset koskevat usein toiminta-aikoja, meluntorjunta toimenpiteitä sekä melulle asetettuja raja-arvoja. Päätöksessä voidaan lisäksi antaa määräyksiä toiminnan tarkkailusta ja tiedottamisesta asukkaille. Yöaikaan päättyvien konserttien määräykset koskevat tyypillisesti päättymisaikaa, melumittausta ja asukastiedotusta. Meluhaitan kohtuullisuutta arvioidaan melulle eniten altistuvien asukkaiden kannalta. Viranomainen voi kieltää toiminnan, jos yleiselle tai yksityiselle edulle aiheutuvia huomattavia haittoja ei voida määräyksillä riittävästi vähentää.

Taustaa

Päättymisajan rajaaminen on kaikkein vaikuttavin keino vähentää konserttimelun häiritsevyyttä. Häiritsevyys kasvaa mitä myöhempään konsertti jatkuu. Ennen vuotta 2016 pääsääntönä yöaikaan (kello 22–7) päättyville konserteille oli, että yksipäiväisten konserttien tuli päättyä kello 23.00 ja monipäiväisten kello 22.00 mennessä. Lisäksi kussakin tapahtumapaikassa sallittiin yksi edellä mainittuja päättymisaikoja pidempään kestänyt tapahtuma. Strategian perustuen linjausta oli kuitenkin tarpeen päivittää. Silloinen Helsingin kaupungin ympäristökeskus toteutti yhteistyössä kaupunginkanslian kanssa vuonna 2015 laajan asukaskyselyn ulkoilmakonserttien vaikutuksista viiden suositun tapahtumapaikan lähistön asukkaille. Kyselyssä selvitettiin asukkaiden suhtautumista esimerkiksi konserttien vaikutuksiin kaupunginosan elävöittäjänä kuin myös häiriövaikutuksia, jotka liittyvät mm. meluun ja roskaantumiseen. Kyselyn mukaan suurin osa tapahtuma-alueiden lähiasukkaista piti sopivana tapahtumien päättymisaikana kello 23 arkisin ja kello 24 viikonloppuisin. Sopivimpana myöhäisten tapahtumien esiintymistiheytenä pidettiin joko joka toista viikonloppua tai yhtä viikonloppua kuukaudessa.

Kyselyn pohjalta ympäristönsuojeluosasto laati tammikuussa 2016 päättymisaikalinjauksen yöaikaan jatkuville ulkoilmakonserteille. Linjauksessa määriteltiin tapahtumapaikoittain enimmäismäärät kello 22 jälkeen jatkuville tapahtumapäiville. Määrittelyssä on tapahtumapaikkakohtaisten kyselytulosten lisäksi otettu huomioon alueen sijainti suhteessa asutukseen sekä olosuhteet melun leviämiselle. Tapahtumapaikoiksi kirjattiin ne alueet, joilla konsertteja aiempina vuosina oli järjestetty ja joiden arvioitiin tulevaisuudessakin kiinnostavan tapahtumajärjestäjiä. Vuonna 2017 ei päättymisaikalinjauksiin tehty muutoksia. Vuonna 2018 päättymisaikalinjaukset laajennettiin koskemaan suurempaa määrää tapahtumapaikoista.

Vuonna 2018 uusittiin laaja asukaskysely. Kyselyn tulosten mukaan suurin osa lähialueen asukkaista suhtautui edelleen myönteisesti tapahtumien järjestämiseen. Myönteisesti suhtautuvien määrä oli kuitenkin laskenut noin kymmenellä prosenttiyksiköllä vuoden 2015 kyselystä. Musiikki melua piti vähintäänkin melko häiritsevänä yli 50 % vastaajista, kun vuonna 2015 vastaava luku oli noin 40 %. Myös tapahtumien määrän lisääntymiseen myönteisesti suhtautuvien määrä oli laskenut aiemmasta kyselystä. Sopivimpina pidettiin edelleen kello 23 ja 24 päättymisaikoja, joskin päättymisaikoihin suhtauduttiin hieman tiukemmin kuin aiemmassa kyselyssä. Vuoden 2018 kyselyn tulokset osoittavat siten, että konserttien katsotaan edelleen tuovan kaupungille hyvää mainetta ja edistävän kaupungin taloutta. Kuitenkin konsertteihin liittyvä häiriön kokeminen on lisääntynyt jonkin verran.

Vuodelle 2019 päättymisaikalinjaukset pidettiin ennallaan. Tapahtumallisuuden edistämiseksi päädyttiin vuodelle 2020 esittämään aiempaa enemmän kello 24 soittoaikoja. Samalla tapahtuma-alueiden määrää vähennettiin ja päättymisaikalinjaukset rajattiin koskemaan vain niitä tapahtuma-alueita, joilla oli aiempien vuosien toteutuneiden tapahtumien perusteella todellinen tarve ennakollisesti rajoittaa tapahtumien määrää. Vuoden 2021 soittoaikalinjaukset pidettiin muilta osin ennallaan, mutta peräkkäisten yökonserttien määrää rajattiin siten, että yksittäisellä tapahtumalla sai olla enintään kaksi kello 22 jälkeen päättyvää tapahtumapäivää.

Vuosina 2013–2021 Ulkoilmakonserttien aiheuttamista meluhaitoista on tullut ympäristöseuranta- ja -valvonta -yksikköön (tai sen edeltäjiin) palautetta vaihtelevasti määrin. Vuosina 2021 ja 2020 palautteita ei käytännössä tullut lainkaan koronaepidemian vuoksi ja myös vuonna 2014 palautteita tuli vähän. Vuosien 2015, 2016 ja 2018 suuret palautemäärät taas johtuivat suurelta osin Helsingissä järjestetyn Weekend-festivaalin aiheuttamista meluhaitoista. Useimmiten valitukset koskevat bassovaltaista musiikkia etenkin ilta- ja yöaikaan. Negatiivisten asukaspalautteiden määrä on ollut tyypillisesti sitä suurempi, mitä myöhempään konsertti on kestänyt. Lisäksi osassa palautteissa on tuotu esiin puutteellinen tiedotus, liikennejärjestelyt, roskaantuminen sekä häiriökäyttäytyminen.

Päättymisaikalinjaus vuonna 2022

Koronaviruspandemiasta johtuvien rajoitusten vuoksi Helsingissä ei kuitenkaan järjestetty vuosina 2020 ja 2021 käytännössä lainkaan tapahtumia. Näiden kahden hiljaisemman vuoden jälkeen päättymisaikalinjauksia päivitettiin vuodelle 2022 seuraavasti:

  1. Malmin entiselle lentokentälle lisättiin kaksi kappaletta 22–01 soittoaikaa.
  2. Olympiastadionin kello 22–00 päättyvien ulkoilmakonserttien määrää lisättiin 16 kappaleeseen. Tämän lisäksi tapahtumiin on mahdollista tarvittaessa saada lisälupia hakemalla.

    Olympiastadionin kohdalla linjaus ei koske urheilutapahtumia, koska urheilutapahtumien (esim. jalkapallo-otteluiden) erilaisen luonteen huomioiden häiritsevän melun voidaan olettaa jäävän vähäisemmäksi kuin musiikkitapahtumien kohdalla
  3. Useampipäiväisten tapahtumien kello 22.00 jälkeen päättyvien tapahtumapäivien määrää lisättiin yhdellä kappaleella kolmeen siten, että kolmannen tapahtumapäivän on päätyttävä kello 23.00.

    Useamman peräkkäisen tapahtumapäivän kohdalla käytetään tapauskohtaista harkintaa, jossa huomioidaan mm. tapahtuman kokonaiskesto, muiden alueelle hyväksyttyjen yöaikaisten tapahtumien määrä ja tapahtumasta aiheutuva melutaso.

Vuoden 2022 päättymisaikalinjauksen valmistelun yhteydessä ympäristöseuranta- ja -valvonta -yksikkö lähetti tapahtuma-alueiden ympäristön asukasyhdistyksille kuulemiskirjeen päättymisaikalinjausehdotuksesta. Asukasyhdistykset eivät kuitenkaan jättäneet asiasta mielipiteitä, mikä osoittaa, että vuoden 2021 mallin mukaisesti laadittu esitys oli asukasyhdistysten kannalta hyväksyttävissä.

Soittoaikakiintiöiden käyttö vuonna 2022

Vuoden 2022 päättymisaikalinjaus mahdollisti yhteensä 52 kello 22.00 jälkeen päättyvän ulkoilmakonsertin järjestämisen Helsingissä. Päättymisaikalinjauksen piirissä olevilla tapahtuma-alueilla järjestettiin vuonna 2022 yhteensä 20 ulkoilmakonserttia, jotka jakautuivat eri tapahtuma-alueille Kuvan 1. mukaisesti.

Kuva 1. Soittoaikojen toteuma suhteessa kiintiöihin sekä kokonaiskapasiteetin toteuma.

Kuva 2. Tapahtuma-alueiden käyttöasteet sekä kokonaiskapasiteetin käyttöaste (%).

Käyttöasteella mitattuna vuonna 2022 päättymisaikalinjauksen mukaisesta kokonaiskapasiteetista käytettiin 38%. Tapahtuma-alueiden välillä vaihtelu oli suurta ja esimerkiksi Suvilahdessa käyttöaste oli 90 %, kun se jäi Kansalaistorilla ja Töölönlahden puistossa sekä Malmin entisellä lentokentällä noin 10 %:iin. Olympiastadionin osalta käyttöaste oli 44 %, mutta tähän lukuun sisältyvät vain ulkoilmakonsertit. Näiden lisäksi Olympiastadionilla järjestettiin useita urheilutapahtumia, jotka eivät vuoden 2022 päättymisaikalinjauksen mukaisesti kuluta Olympiastadionin kiintiötä.

Yhteenveto kesän 2022 palautteista

Ympäristöseuranta- ja valvontayksiköön saapui vuonna 2022 95 palautetta, jotka koskivat päättymisaikalinjauksessa olevien tapahtuma-alueiden konsertteja. Näistä palautteista yksi palaute oli luonteeltaan positiivinen. Negatiivinen palaute kohdistui enimmäkseen konserttien äänitasoihin tai matalien bassotaajuuksien häiritsevyyteen. Yksittäisissä palautteissa mainittiin melun lisäksi roskaantuminen, tilapäiset liikennejärjestelyt tai puutteellinen tiedottaminen. Kuvassa 3. on eritelty tarkemmin eri tapahtumien palautteen määrät. Huomattavaa on Tokoinrannassa järjestetyn Helsingin Juhlaviikkojen Huvila-teltan aiheuttaman palautteen määrä.

Kuva 3. Tapahtumakohtainen palaute (kaikki meluilmoitusvelvolliset tapahtumat).

Tapahtumista ja tapahtuma-alueista eniten palautteita aiheuttivat Olympiastadionin konsertit (Antti Tuisku ja Ed Sheeran) ja Suvilahden konsertit (Flow-festival ja Tuska). Muiden tapahtuma-alueiden tapahtumista Ympäristöseuranta- ja -valvonta -yksikköön tuli huomattavasti vähemmän. Kuvassa 4. on esitetty palautteen määrä suhteessa kunkin tapahtuma-alueen toteutuneisiin konserttipäiviin ja käyttöasteeseen.

Kuva 4. Palautteen määrä suhteessa konserttipäivien määrän ja käyttöasteeseen

Suvilahden tapahtumien aiheuttamia meluhaittoja koettiin alueen lähiympäristössä ja toisaalta kauempana alueilla joihin melu pääsee leviämään esteettä meren ylitse (Kuva 5.).

Kuva 5. Suvilahden ulkoilmakonserteista annettujen palautteiden sijainti. Symboli vasemmassa reunassa esittää yhtä Espoosta tullutta palautetta.

Olympiastadion paluu ulkoilmakonserttien käyttöön näkyy myös palautteessa. Yksittäisistä Olympiastadionin tapahtumista Antti Tuiskun konsertit tuottivat eniten palautetta. Toisaalta Haloo Helsingin ja Apulannan konserteista palautetta tuli hyvin vähän tai ei lainkaan. Olympiastadionin konserttien meluhaittoja koetaan eniten stadionin välittömässä läheisyydessä ja toisaalta Meilahdessa, Ruskeasuolla ja Pasilassa.

Kansalaistorin ja Töölönlahden puiston, Kaisaniemen ja Malmin entisen lentokentän tapahtumien osalta palautteen määrä oli niin vähäinen, ettei niiden osalta tehty vastaavaa karttatulkintaa.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 07.02.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Katariina Serenius

Lisätietojen antaja

Tuukka Tonteri, vs. Tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 42137

tuukka.tonteri@hel.fi

Kyösti Kanerva, vs. ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 23897

kyosti.kanerva@hel.fi

Liitteet (pdf)

2. Vastine - Stadion-säätiö
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Vastine - Fullsteam Agency Oy
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Kesän 2022 palautteet tapahtumapaikoittain
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.