Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuosille 2023-2025, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-011791
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 13. / 23 §

Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuosille 2023-2025

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä liitteen 1 mukaisen ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjauksen vuosille 2023–2025.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Ulkoilmakonserttien meluilmoitusvelvollisuus

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 118 §:n mukainen melua tai tärinää aiheuttava tilapäinen toiminta vaatii kirjallisen ilmoituksen tekemisen kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle, jos melun tai tärinän on syytä olettaa olevan erityisen häiritsevää. Tällaisia toimintoja ovat mm. ulkoilmakonsertit.

Helsingin 15.7.2019 (kaupunkiympäristölautakunta, ympäristö- ja lupajaosto) päivitettyjen ympäristönsuojelumääräysten mukaisesti meluilmoitusvelvollisuus on vain niillä ulkoilmakonserteilla tai muilla yleisötapahtumilla, jossa käytetään äänenvahvistimia kello 22–7. Näin ollen päiväaikaan (kello 7–22) järjestettävillä ulkoilmakonserteilla ilmoitusvelvollisuutta ei ole.

Ympäristönsuojeluviranomaisen on meluilmoituksen johdosta annettava päätös. Helsingissä päätösvalta on delegoitu ympäristöpalveluiden ympäristöseuranta ja -valvonta yksikön päällikölle. Päätöksessä on annettava tarpeelliset määräykset toiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja toiminnan järjestämiseen liittyvien jätelain mukaisten velvollisuuksien täyttämiseksi. Määräykset koskevat usein toiminta-aikoja, meluntorjunta toimenpiteitä sekä melulle asetettuja raja-arvoja. Päätöksessä voidaan lisäksi antaa määräyksiä toiminnan tarkkailusta ja tiedottamisesta asukkaille. Yöaikaan päättyvien konserttien määräykset koskevat tyypillisesti päättymisaikaa, melumittausta ja asukastiedotusta. Meluhaitan kohtuullisuutta arvioidaan melulle eniten altistuvien asukkaiden kannalta. Viranomainen voi kieltää toiminnan, jos yleiselle tai yksityiselle edulle aiheutuvia huomattavia haittoja ei voida määräyksillä riittävästi vähentää.

Taustaa

Päättymisajan rajaaminen on kaikkein vaikuttavin keino vähentää konserttimelun häiritsevyyttä. Häiritsevyys kasvaa mitä myöhempään konsertti jatkuu. Ennen vuotta 2016 pääsääntönä yöaikaan (kello 22–7) päättyville konserteille oli, että yksipäiväisten konserttien tuli päättyä kello 23.00 ja monipäiväisten kello 22.00 mennessä. Lisäksi kussakin tapahtumapaikassa sallittiin yksi edellä mainittuja päättymisaikoja pidempään kestänyt tapahtuma. Strategian perustuen linjausta oli kuitenkin tarpeen päivittää. Silloinen Helsingin kaupungin ympäristökeskus toteutti yhteistyössä kaupunginkanslian kanssa vuonna 2015 laajan asukaskyselyn ulkoilmakonserttien vaikutuksista viiden suositun tapahtumapaikan lähistön asukkaille. Kyselyssä selvitettiin asukkaiden suhtautumista esimerkiksi konserttien vaikutuksiin kaupunginosan elävöittäjänä kuin myös häiriövaikutuksia, jotka liittyvät mm. meluun ja roskaantumiseen. Kyselyn mukaan suurin osa tapahtuma-alueiden lähiasukkaista piti sopivana tapahtumien päättymisaikana kello 23 arkisin ja kello 24 viikonloppuisin. Sopivimpana myöhäisten tapahtumien esiintymistiheytenä pidettiin joko joka toista viikonloppua tai yhtä viikonloppua kuukaudessa.

Kyselyn pohjalta ympäristönsuojeluosasto laati tammikuussa 2016 päättymisaikalinjauksen yöaikaan jatkuville ulkoilmakonserteille. Linjauksessa määriteltiin tapahtumapaikoittain enimmäismäärät kello 22 jälkeen jatkuville tapahtumapäiville. Määrittelyssä on tapahtumapaikkakohtaisten kyselytulosten lisäksi otettu huomioon alueen sijainti suhteessa asutukseen sekä olosuhteet melun leviämiselle. Tapahtumapaikoiksi kirjattiin ne alueet, joilla konsertteja aiempina vuosina oli järjestetty ja joiden arvioitiin tulevaisuudessakin kiinnostavan tapahtumajärjestäjiä. Vuonna 2017 ei päättymisaikalinjauksiin tehty muutoksia. Vuonna 2018 päättymisaikalinjaukset laajennettiin koskemaan suurempaa määrää tapahtumapaikoista.

Vuonna 2018 uusittiin laaja asukaskysely. Kyselyn tulosten mukaan suurin osa lähialueen asukkaista suhtautui edelleen myönteisesti tapahtumien järjestämiseen. Myönteisesti suhtautuvien määrä oli kuitenkin laskenut noin kymmenellä prosenttiyksiköllä vuoden 2015 kyselystä. Musiikki melua piti vähintäänkin melko häiritsevänä yli 50 % vastaajista, kun vuonna 2015 vastaava luku oli noin 40 %. Myös tapahtumien määrän lisääntymiseen myönteisesti suhtautuvien määrä oli laskenut aiemmasta kyselystä. Sopivimpina pidettiin edelleen kello 23 ja 24 päättymisaikoja, joskin päättymisaikoihin suhtauduttiin hieman tiukemmin kuin aiemmassa kyselyssä. Vuoden 2018 kyselyn tulokset osoittavat siten, että konserttien katsotaan edelleen tuovan kaupungille hyvää mainetta ja edistävän kaupungin taloutta. Kuitenkin konsertteihin liittyvä häiriön kokeminen on lisääntynyt jonkin verran.

Vuodelle 2019 päättymisaikalinjaukset pidettiin ennallaan. Tapahtumallisuuden edistämiseksi päädyttiin vuodelle 2020 esittämään aiempaa enemmän kello 24 soittoaikoja. Samalla tapahtuma-alueiden määrää vähennettiin ja päättymisaikalinjaukset rajattiin koskemaan vain niitä tapahtuma-alueita, joilla oli aiempien vuosien toteutuneiden tapahtumien perusteella todellinen tarve ennakollisesti rajoittaa tapahtumien määrää. Vuoden 2021 soittoaikalinjaukset pidettiin muilta osin ennallaan, mutta peräkkäisten yökonserttien määrää rajattiin siten, että yksittäisellä tapahtumalla sai olla enintään kaksi kello 22 jälkeen päättyvää tapahtumapäivää.

Vuosina 2013–2021 Ulkoilmakonserttien aiheuttamista meluhaitoista on tullut ympäristöseuranta- ja -valvonta -yksikköön (tai sen edeltäjiin) palautetta vaihtelevasti määrin. Vuosina 2021 ja 2020 palautteita ei käytännössä tullut lainkaan koronaepidemian vuoksi ja myös vuonna 2014 palautteita tuli vähän. Vuosien 2015, 2016 ja 2018 suuret palautemäärät taas johtuivat suurelta osin Helsingissä järjestetyn Weekend-festivaalin aiheuttamista meluhaitoista. Useimmiten valitukset koskevat bassovaltaista musiikkia etenkin ilta- ja yöaikaan. Negatiivisten asukaspalautteiden määrä on ollut tyypillisesti sitä suurempi, mitä myöhempään konsertti on kestänyt. Lisäksi osassa palautteissa on tuotu esiin puutteellinen tiedotus, liikennejärjestelyt, roskaantuminen sekä häiriökäyttäytyminen.

Päättymisaikalinjaus vuonna 2022

Koronaviruspandemiasta johtuvien rajoitusten vuoksi Helsingissä ei kuitenkaan järjestetty vuosina 2020 ja 2021 käytännössä lainkaan tapahtumia. Näiden kahden hiljaisemman vuoden jälkeen päättymisaikalinjauksia päivitettiin vuodelle 2022 seuraavasti:

  1. Malmin entiselle lentokentälle lisättiin kaksi kappaletta 22–01 soittoaikaa.
  2. Olympiastadionin kello 22–00 päättyvien ulkoilmakonserttien määrää lisättiin 16 kappaleeseen. Tämän lisäksi tapahtumiin on mahdollista tarvittaessa saada lisälupia hakemalla.

    Olympiastadionin kohdalla linjaus ei koske urheilutapahtumia, koska urheilutapahtumien (esim. jalkapallo-otteluiden) erilaisen luonteen huomioiden häiritsevän melun voidaan olettaa jäävän vähäisemmäksi kuin musiikkitapahtumien kohdalla
  3. Useampipäiväisten tapahtumien kello 22.00 jälkeen päättyvien tapahtumapäivien määrää lisättiin yhdellä kappaleella kolmeen siten, että kolmannen tapahtumapäivän on päätyttävä kello 23.00.

    Useamman peräkkäisen tapahtumapäivän kohdalla käytetään tapauskohtaista harkintaa, jossa huomioidaan mm. tapahtuman kokonaiskesto, muiden alueelle hyväksyttyjen yöaikaisten tapahtumien määrä ja tapahtumasta aiheutuva melutaso.

Vuoden 2022 päättymisaikalinjauksen valmistelun yhteydessä ympäristöseuranta- ja -valvonta -yksikkö lähetti tapahtuma-alueiden ympäristön asukasyhdistyksille kuulemiskirjeen päättymisaikalinjausehdotuksesta. Asukasyhdistykset eivät kuitenkaan jättäneet asiasta mielipiteitä, mikä osoittaa, että vuoden 2021 mallin mukaisesti laadittu esitys oli asukasyhdistysten kannalta hyväksyttävissä.

Soittoaikakiintiöiden käyttö vuonna 2022

Vuoden 2022 päättymisaikalinjaus mahdollisti yhteensä 52 kello 22.00 jälkeen päättyvän ulkoilmakonsertin järjestämisen Helsingissä. Päättymisaikalinjauksen piirissä olevilla tapahtuma-alueilla järjestettiin vuonna 2022 yhteensä 20 ulkoilmakonserttia, jotka jakautuivat eri tapahtuma-alueille Kuvan 1. mukaisesti.

Kuva 1. Soittoaikojen toteuma suhteessa kiintiöihin sekä kokonaiskapasiteetin toteuma.

Kuva 2. Tapahtuma-alueiden käyttöasteet sekä kokonaiskapasiteetin käyttöaste (%).

Käyttöasteella mitattuna vuonna 2022 päättymisaikalinjauksen mukaisesta kokonaiskapasiteetista käytettiin 38%. Tapahtuma-alueiden välillä vaihtelu oli suurta ja esimerkiksi Suvilahdessa käyttöaste oli 90 %, kun se jäi Kansalaistorilla ja Töölönlahden puistossa sekä Malmin entisellä lentokentällä noin 10 %:iin. Olympiastadionin osalta käyttöaste oli 44 %, mutta tähän lukuun sisältyvät vain ulkoilmakonsertit. Näiden lisäksi Olympiastadionilla järjestettiin useita urheilutapahtumia, jotka eivät vuoden 2022 päättymisaikalinjauksen mukaisesti kuluta Olympiastadionin kiintiötä.

Yhteenveto kesän 2022 palautteista

Ympäristöseuranta- ja valvontayksiköön saapui vuonna 2022 95 palautetta, jotka koskivat päättymisaikalinjauksessa olevien tapahtuma-alueiden konsertteja. Näistä palautteista yksi palaute oli luonteeltaan positiivinen. Negatiivinen palaute kohdistui enimmäkseen konserttien äänitasoihin tai matalien bassotaajuuksien häiritsevyyteen. Yksittäisissä palautteissa mainittiin melun lisäksi roskaantuminen, tilapäiset liikennejärjestelyt tai puutteellinen tiedottaminen. Kuvassa 3. on eritelty tarkemmin eri tapahtumien palautteen määrät. Huomattavaa on Tokoinrannassa järjestetyn Helsingin Juhlaviikkojen Huvila-teltan aiheuttaman palautteen määrä.

Kuva 3. Tapahtumakohtainen palaute (kaikki meluilmoitusvelvolliset tapahtumat).

Tapahtumista ja tapahtuma-alueista eniten palautteita aiheuttivat Olympiastadionin konsertit (Antti Tuisku ja Ed Sheeran) ja Suvilahden konsertit (Flow-festival ja Tuska). Muiden tapahtuma-alueiden tapahtumista Ympäristöseuranta- ja -valvonta -yksikköön tuli huomattavasti vähemmän. Kuvassa 4. on esitetty palautteen määrä suhteessa kunkin tapahtuma-alueen toteutuneisiin konserttipäiviin ja käyttöasteeseen.

Kuva 4. Palautteen määrä suhteessa konserttipäivien määrän ja käyttöasteeseen

Suvilahden tapahtumien aiheuttamia meluhaittoja koettiin alueen lähiympäristössä ja toisaalta kauempana alueilla joihin melu pääsee leviämään esteettä meren ylitse (Kuva 5.).

Kuva 5. Suvilahden ulkoilmakonserteista annettujen palautteiden sijainti. Symboli vasemmassa reunassa esittää yhtä Espoosta tullutta palautetta.

Olympiastadion paluu ulkoilmakonserttien käyttöön näkyy myös palautteessa. Yksittäisistä Olympiastadionin tapahtumista Antti Tuiskun konsertit tuottivat eniten palautetta. Toisaalta Haloo Helsingin ja Apulannan konserteista palautetta tuli hyvin vähän tai ei lainkaan. Olympiastadionin konserttien meluhaittoja koetaan eniten stadionin välittömässä läheisyydessä ja toisaalta Meilahdessa, Ruskeasuolla ja Pasilassa.

Kansalaistorin ja Töölönlahden puiston, Kaisaniemen ja Malmin entisen lentokentän tapahtumien osalta palautteen määrä oli niin vähäinen, ettei niiden osalta tehty vastaavaa karttatulkintaa.

Kuva 6. Olympiastadionin ulkoilmakonserteista annettujen palautteiden sijainti. Sininen lippu kuvaa positiivista palautetta.

Kokonaisuudessaan ympäristöseuranta- ja valvontayksikköön tuli vuonna 2022 157 palautetta, jotka koskivat ulkoilmakonsertteja. Kahden hiljaisemman koronavuoden jälkeen vuoden 2022 ulkoilmakonserttien määrä palautui aikaisempien vuosien tasolle (Kuva 7). Vuosien 2015, 2016 ja 2018 korkeat palautemäärät selittyvät Helsingissä järjestetyn Weekend-festivalin aiheuttaman palautteen määrällä. Kaikista näiden vuosien palautteesta ko. festivaali on aiheuttanut yli 75 %.

Kuva 7. Ulkoilmakonserttien palautemäärät vuosittain.

Asukaskysely 2022

Toteutus

Taloustutkimus Oy toteutti syksyllä 2022 ympäristöpalveluiden toimeksiannosta asukaskyselyn ulkoilmakonserttien vaikutuksista. Tutkimus selvittää Kaisaniemen, Olympiastadionin, Suvilahden ja Tokoinrannan tapahtuma-alueilla kesäkaudella 2022 järjestettyjen ulkoilmakonserttien vaikutuksia. Alueista Kaisaniemi ja Suvilahti olivat samoja kuin aiemmassa vuonna 2018 tehdyssä selvityksessä. Kysely kohdistettiin kesäkauteen 2022, sillä koronapandemian vuoksi ulkoilmakonsertteja ei järjestetty vuosina 2020 ja 2021.

Tutkimuksen vastaajajoukon muodostivat Kaisaniemen, Suvilahden, Olympiastadionin ja Tokoinrannan tapahtuma-alueiden olevat taloudet. Kyselyalueisiin otettiin mukaan tapahtuma-alueiden lähimpien asuinrakennusten asunnot. Digi- ja väestötietovirasto toimitti osoitetietojen (katu ja katunumero) pohjalta yhteystiedot, satunnaisesti valittu henkilö/asunto. Otoksen koko oli yhteensä 2785 henkilöä.

Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä oli kirjekysely ja internet-kysely. Taloustutkimus postitti kohderyhmään kuuluville lomakkeen ja saatteen 21.10.2022. Yhteensä postitettiin 2785 lomaketta. Muistutuspostitus lähetettiin 8.11.2022. Saatteessa kerrottiin mahdollisuudesta vastata nettilomakkeelle. Kyselylomake lähetettiin suomenkielisille suomeksi ja ruotsinkielisille ruotsiksi. Sähköiseen kyselyyn oli mahdollista vastata myös englanniksi.

Kyselyyn saatiin yhteensä 475 vastausta paperilomakkeella. Netin kautta vastanneita oli 378.Tuplavastaukset poistettiin ja aineistoon hyväksyttiin yhteensä 805 vastausta. Vastausprosentti oli 28,9 %.

Tulokset

Asukaskyselyn tulosten perusteella vastanneista suurin osa kokee konserttien elävöittävän omaa kaupunginosaa, edistävän kaupungin, kaupan ja palveluiden taloutta sekä parantavan kaupungin mainetta. Edelliseen asukaskyselyyn (2018) verrattuna ulkoilmakonserttien järjestäminen nähtiin myönteisemmin ja häiritsevyys oli vähäisempää. Kyselyalueet poikkesivat käytettyjen konserttialueiden vuoksi vuoden 2018 kyselystä, mikä tulee ottaa huomioon tutkimusten tuloksia tarkastellessa.

Konserttien meluhaitat korostuivat niiden tapahtuma-alueiden ympäristössä, jossa on asutusta lähellä konserttipaikkaa ja häiritsee vastausten perusteella eniten nukkumista ja rentoutumista. Vastaajista ainoastaan kolmasosa ei kokenut konserttialueelta kuuluvaa melua lainkaan häiritsevänä, kiusallisena tai ärsyttävänä, kun vuonna 2018 vain viidesosa vastaajista koki konserttien melun tällaisena. Äärimmäisen häiritsevänä, kiusallisena tai ärsyttävänä konserttimelun kokee 6 % vastanneista, kun se vuonna 2018 luku oli 3 %. Häiritseväksi melu koetaan, jos se kuuluu ikkunan tai parvekeoven läpi asunnon sisälle. Vähiten melusta aiheutuvia häiriöitä koetaan Tokoinrannassa ja eniten Olympiastadionin ja Suvilahden alueilla. Ulkoilmakonserttien melun häiritsevyys on kuitenkin vähäisempää kuin vuoden 2018 kyselyn mukaan ja vastaavat vuoden 2015 tuloksia, vaikka konserttimelun äärimmäisen häiritseväksi kokevien osuus on noussut. Eniten ulkoilmakonserttien melun koettiin häiritsevän nukkumista, rentoutumista ja parvekkeella ja pihalla oleskelua.

Lisäksi ulkoilmakonserttien aiheuttama häiritsevyys kohdistuu erilaisiin lieveilmiöihin, kuten tapahtuma-alueiden roskaantumiseen, virtsaamiseen tapahtumapaikan ympäristössä, julkiseen päihteiden käyttöön ja yleiseen metelöintiin. Lieveilmiöistä yleisön metelöinti, ympäristöön kuuluva konserttien musiikki, kuulutukset ja suosionosoitukset korostuvat häiritsevinä Olympiastadionin lähiasukkailla. Kaisaniemessä korostuu päihteiden käytön häiritsevyys ja Suvilahdessa roskaantuminen.

Ulkoilmakonserttien määrän lisäämistä asuntoa lähimmällä konserttipaikalla kannattaa tutkimuksen mukaan 57 % vastaajista, kun vuonna 2018 luku oli 45 %. Tapahtuma-alueittain enemmän konsertteja voisi järjestää Tokoinrannassa (59 % kannatus), Kaisaniemessä (57 %), Suvilahdessa (56 %) ja Olympiastadionilla (51 %). Ulkoilmakonserteille sopivimpina päättymisaikakoina pidettiin edelleen viikolla (sunnuntai-torstai) kello 22 ja 23 päättymisaikaa (yht. 61 %) ja viikonloppuisin (perjantai-lauantai) kello 24 ja 23 päättymisaikoja (yht. 51). Myöhäisiä päättymisaikoja viikonloppuisin (kello 01 tai 02) kannatti vastaajista vain noin kymmenen prosenttia. Kesäkaudella (toukokuu-syyskuu) sopiva määrä konsertteja on vastaajista 36 % mielestä joka toinen viikonloppu ja noin neljäsosan mielestä sekä yhtenä viikonloppuna että yhtenä viikonloppuna kuukaudessa.

Kuuleminen

Päättymisaikalinjauksen valmistelun yhteydessä ympäristöseuranta- ja valvontayksikkö varasi toiminnanharjoittajille mahdollisuuden esittää mielipiteensä valmisteltavasta linjauksesta. Kuulemiskirje lähettiin suurimmille yksityisille toiminnanharjoittajille, Stadionsäätiölle, Helsingin tapahtumasäätiölle ja kaupunginkanslian brändiyksikölle. Kuulemiskirje lähettiin sähköpostitse 22.12.2022 ja määräaikaan 8.1.2023 mennessä mielipiteensä oli esittänyt Stadionsäätiö. Fullsteam Agency Oy:n vastine saapui 9.1.2023 ja muut toimijat eivät jättäneet vastinetta valmisteilla olevasta linjauksesta. Tämän voidaan nähdä osoittavan, että nyt valmisteilla oleva linjaus on suurimpien tapahtumajärjestäjien osalta hyväksyttävissä.

Kuulemiskirje lähettiin seuraaville toimijoille:

  • Finnish Metal Events Oy
  • Flow Festival Oy
  • Fullsteam Agency Oy
  • Helsingin tapahtumasäätiö sr
  • Live Nation Finland Oy
  • Sanoma Media Finland Oy
  • Stadion-säätiö sr
  • Warner Music Finland Oy
  • Kaupunginkanslian brändiyksikkö

Stadion-säätiön vastineen mukaan nyt esitetty päättymisaikalinjaus on pääsääntöisesti hyväksyttävissä ja Olympiastadionille todennäköisesti riittää linjauksen mukainen määrä ulkoilmakonsertteja, kun urheilutapahtumat eivät kuluta annettua kiintiötä.

Fullsteam Agencyn kuulemisvastineessa esiin tuodut huomiot ovat jo nykyisellään huomioitu tapauskohtaisessaharkinnassa jota meluilmoitusmenettelyssä sovelletaan. Lisäksi ympäristönsuojelulaissa on tarkasti määrätty melua ja tärinää aiheuttavaa tilapäistä toimintaa koskevan ilmoituksen käsittelystä.

Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuosille 2023–2025

Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjauksen tavoitteena on edistää tapahtumamyönteisyyttä ottaen huomioon lähialueen asukkaisiin kohdistuvat vaikutukset ja lisätä läpinäkyvyyttä meluilmoitusten viranomaiskäsittelyssä. Samalla pystytään ennakolta tiedottamaan tapahtuma-alueiden vuokraajia, tapahtumajärjestäjiä ja asukkaita tulevan kesän myöhään kestävien tapahtumapäivien enimmäismääristä tietyillä tapahtumapaikoilla. Päättymisaikakiintiöitä on asetettu vain sellaisille tapahtumapaikoille, joihin on keskittynyt paljon tapahtumia. Muilla tapahtumapaikoilla sovelletaan tapauskohtaista harkintaa.

Kaupunkistrategian mukaan tapahtumilla on merkittävä rooli Helsingin viihtyisyyden, elinvoiman ja vetovoimaisuuden rakentamisessa. Helsinki haluaa olla tapahtumallisuuden vastuullinen kehittäjä, luotettava ja innostava kumppani sekä toimiva tapahtumien alusta. Tapahtumajärjestäjien taloudellisten intressien kannalta eduksi olisi vapaa ja laaja mahdollisuus järjestää tapahtumia. Osallistujien kannalta toivottavaa olisi monipuolinen ja laaja tapahtumatarjontaa. Vastaavasti tapahtuma-alueen lähiasukkaiden kannalta olennaista on terveellinen, turvallinen ja viihtyisä asuinympäristö. Päättymisaikalinjaus on kompromissi, jossa on pyritty ottamaan huomioon sekä asukkaiden että tapahtuman järjestämisen näkökulmat niin, että asukkaille aiheutuva meluhaitta jäisi kohtuulliselle tasolle. Päättymisaikalinjaus ei estä kolmi- tai useampipäiväisten tapahtumien järjestämistä, vaan rajaa ainoastaan kello 22 jälkeisten peräkkäisten soittoaikojen määrän kolmeen.

Helsingin tärkeimpien tapahtuma-alueiden soittoaikakapasiteetti mahdollistaa siis nykyistä suuremman määrän yöaikaan päättyviä tapahtumia tai konsertteja kaikilla muilla tapahtuma-alueilla paitsi Suvilahdessa. Suvilahden kohdalla korkea käyttöaste näkyy myös melupalautteiden kohdalla ja alueen ympäristön asuntorakentamisen reipas jatkuminen tulee todennäköisesti tulevaisuudessa lisäämään haitankärsijöiden määrää. Olympiastadionin ulkoilmakonserttien aiheuttaman palautteen ja käyttämättä jääneen kapasiteetin huomioiden myöskään Olympiastadionin soittoaikojen lisääminen ei ole suositeltavaa. Lisäksi Olympiastadionin tapauksessa tapahtumiin on mahdollista tarvittaessa saada lisälupia hakemalla, jos soittoaikojen määrä uhkaa stadionilla loppua kesken.

Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuodelle 2023–2025 on liitteenä. Esitetyt periaatteet vastaavat pitkälti vuoden 2022 linjausta. Näitä ovat mm. meluilmoituksen edellyttäminen vain yöaikaiselta (kello 22–7) äänentoiston käytöltä ja tällöin äänitasoa on mitattava koko tapahtuman ajan. Käyttämättömän kapasiteetin suuresta määrästä johtuen ympäristöseuranta- ja valvontayksikkö ei näe tarpeellisena tehdä suurempia muutoksia soittoaikojen vuosittaisiin määriin.

Verrattuna vuoden 2022 linjaukseen Suvilahden kello 22–24 päättyvien tapahtumapäivien määrää on nostettu kahdella kymmeneen kappaleeseen. Ulkoilmakonserttipaikkojen ympäristön asukkaita tulee linjauksissa kohdella tasavertaisesti eli mitä kovempi musiikkimelu sitä vähemmän pitäisi linjauksissa sallia yöaikaisia konsertteja. Musiikkimelutaso on asuinrakennusten julkisivuilla Suvilahden ympäristössä 70–75 dB (määrä 2+8), Olympiastadionin ympäristössä 75–80 dB (0+16) ja Kaisaniemessä 80–85 dB (0+7). Jos Suvilahden konserttien määrää nostetaan kahdella (2+10), linjauksia voidaan pitää edelleen tasapuolisina asukkaiden kannalta.

Lisäksi yksittäisissä tapauksissa kolmen perättäisen tapahtumapäivän linjauksesta voidaan poiketa käyttäen tapauskohtaista harkintaa. Tässä harkinnassa huomioidaan mm. tapahtuman luonne ja kokonaiskesto, muiden alueelle hyväksyttyjen yöaikaisten tapahtumien määrä sekä tapahtumasta aiheutuva melutaso.

Viranomaistoiminnan ennustettavuuden ja johdonmukaisuuden kannalta nyt esitetyt muutokset päättymisaikalinjaukseen ovat perusteltuja ja luonteeltaan vähäisiä. Ehdotettu linjaus noudattelee aikaisempien vuosien päättymisaikalinjausta ja on siten sovellettavissa vuosille 2023–2025

Stäng

Detta beslut publicerades 07.02.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Katariina Serenius

Mer information fås av

Tuukka Tonteri, vs. Tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 42137

tuukka.tonteri@hel.fi

Kyösti Kanerva, vs. ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 23897

kyosti.kanerva@hel.fi

Bilagor

2. Vastine - Stadion-säätiö
3. Vastine - Fullsteam Agency Oy
4. Kesän 2022 palautteet tapahtumapaikoittain

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.