Julkisuuslainmukainen tietopyyntö, valvontakameratallennetiedot, Helsingin poliisi
Vaatimus tiedon saamisesta
Päätös
Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä Helsingin poliisilaitoksen vaatimuksen saada tieto Hietaniemen palvelukeskuksen asukkaasta, jota epäillään kameratallenteen perusteella matkapuhelimen anastuksesta palvelukeskuksen tiloissa 9.8.2022.
Päätöksen perustelut
Psykiatria- ja päihdepalvelujen johtajan päätösvalta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan 8.5.2018 tekemään päätökseen (§ 134), jonka mukaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä tarkoitetun päätöksen sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta tekee palvelun päällikkö palvelunsa osalta.
Helsingin poliisilaitos perustelee vaatimustaan poliisilain 4 luvun 2 ja 3 §:llä ja koska tiedon saaminen on esitutkinnan kannalta välttämätöntä.
Poliisilain 4 luvun 3 §:n perusteella poliisilla on oikeus saada rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi tarvittavia tietoja yksityiseltä yhteisöltä tai henkilöltä yritys-, pankki- tai vakuutussalaisuuden estämättä. Säännös ei oikeuta poliisia saamaan tietoja viranomaiselta, kuten Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalta.
Poliisilain 4 luvun 2 §:n 1 momentti koskee poliisin oikeutta saada viranomaiselta poliisille kuuluvan tehtävän suorittamiseksi tarpeelliset tiedot ja asiakirjat salassapitovelvollisuuden estämättä, jollei sellaisen tiedon tai asiakirjan antamista poliisille ole laissa nimenomaisesti kielletty tai rajoitettu.
Sosiaalihuollon järjestäjän tai toteuttajan velvollisuudesta ja oikeudesta luovuttaa tietoja muun muassa poliisille säädetään sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (asiakaslaki) 18 §:ssä.
Asiakaslakia koskevan hallituksen esityksen (HE 137/1999 vp) yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan lain 18 §:n osalta:
"Pykälän 2 ja 3 momenteissa olisi poliisilain 35 §:ään ja oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 23 §:ään nähden ensisijaiset säännökset siitä, millä perustella sosiaalihuollon järjestäjä ja toteuttaja olisi velvollinen taikka harkintansa mukaan oikeutettu antamaan tietoja salassa pidettävästä asiakirjasta rikoksen selvittämiseksi." Poliisilakia koskevan hallituksen esityksen (HE 224/2010 vp) yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan lain 4 luvun 2 §:n 1 momentin kohdalla muun ohella:
"momentti vastaisi asiallisesti voimassa olevan poliisilain 35 §:n 1 momenttia sillä poikkeuksella, että säännöksessä mainittaisiin nykyisen erillisen 3 momentin sijaan suoraan siitä, että tietojen hankkimisesta päättää päällystöön kuuluva poliisimies."
Edellä sanotun perusteella voidaan todeta, että sosiaali- ja terveystoimialan asiakastietojen luovuttamista poliisille sääntelee asiakaslain 18 § - ei poliisilain 4 luvun 2 §. Tältä osin viittaan vielä korkeimman hallinto-oikeuden 21.1.2021 antamaan vuosikirjapäätökseen (2774/1/19), jossa oli niin ikään kysymys sosiaali- ja terveystoimialan asiakastietojen luovuttamisesta Helsingin poliisilaitokselle.
Poliisilaitoksen pyytämä tieto koskee sosiaalihuollon asiakasta, ja kyseinen tieto on ehdottomasti salassa pidettävä sekä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan että asiakaslain 14 §:n perusteella. Asiakaslain 18 §:n 2 momentin mukaan sosiaalihuollon järjestäjän tai toteuttajan on annettava tieto salassa pidettävästä asiakirjasta muun muassa poliisille, kun epäillään rikosta, jonka enimmäisrangaistus on vähintään neljä vuotta vankeutta tai josta säädetään ilmoitusvelvollisuus rikoslain 15 luvun 10 §:ssä. Poliisin tietopyyntö liittyy epäiltyyn matkapuhelimen anastukseen. Anastusrikoksista ainoastaan rikoslain 28 luvun 2 §:ssä rangaistavaksi säädetystä törkeästä varkaudesta enimmäisrangaistus on neljä vuotta vankeutta. Matkapuhelimen anastus ei täyttäne törkeän varkauden tunnusmerkistöä, eikä Helsingin poliisilaitos ole tietopyynnössään viitannut siihen. Rikoslain 15 luvun 10 §:ssä ei ole mainintaa törkeästä varkaudesta.
Päätös tullut nähtäväksi 03.11.2022
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Karri Välimäki, lakimies, puhelin: 09 310 43970