Maksuperusteiden määrääminen, kaupunkiympäristön toimiala, rakennusvalvontataksa 1.1.2023 alkaenn

HEL 2022-013101
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 208 §

Rakennusvalvontataksan tarkistaminen 1.1.2023 alkaen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä seuraavat rakennusvalvontataksaan tehtävät muutokset:

Taksan etusivulla olevasta sisällysluettelosta poistetaan 7 § Naapurien kuuleminen ja 13 § Aravalain ja arava-asetuksen sekä maaseutuelinkeinojen rahoituslain mukaiset viranomaistehtävät.

Sisällysluettelon uuden 7 §:n otsikko muutetaan kuulumaan seuraavasti: 7 § Aloittamisoikeus.

Sisällysluettelon 7 §:n jälkeen olevien pykälien otsikot muutetaan kuulumaan seuraavasti: 8 § Kiinteistöinsinöörin toimenpiteet, 9 § Lausunto, 10 § Rasitepäätös ja kiinteistöjen yhteisjärjestelypäätös, 11 § Jatkuva valvonta ja rakennustyön keskeyttäminen, 12 § Maksun alentaminen ja korottaminen, 13 § Maksun suorittaminen ja vapautuksen tai lykkäyksen myöntäminen, 14 § Maksun palauttaminen, 15 § Muistutukset ja oikaisunhaku määrätystä maksusta sekä 16 § Taksan voimaantulo.

Taksan 2 §:n a) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Rakennuslupamaksu kultakin rakennukselta on 950 euroa ja lisäksi rakennuksen tai sen osan kokonaisalan mukaan 7 euroa/m². (Lupatunnus A, B, AM ja BM)

Taksan 2 §:n b) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Ullakkorakentamishankkeen lupamaksu on 3400 euroa rakennukselta ja lisäksi hankkeen kokonaisalan mukaan 25 euroa/m². (Lupatunnus B ja BM)

Taksan 2 §:n c) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Rakennuksen korjaus- tai muutostyön tai käyttötarkoituksen muutoksen sekä kerrostalon linjasaneeraushankkeen rakennuslupamaksu on 950 euroa rakennukselta ja lisäksi rakennuksen tai sen osan kokonaisalan mukaan vakiintuneiden laskentamenetelmien mukaisen korjausasteen osuus (%) 7 euroa/m²:sta. (Lupatunnus D ja DM)

Aiempi taksan 2 §:n d) kohta poistetaan.

Taksan 2 §:n uusi d) kohta kuuluu seuraavasti: Lisämaksu kaupunginosien 1-27 ja 31 rakennuslupahakemuksen käsittelystä on muutoin määräytyvän lupamaksun lisäksi 15 %.

Taksan 2 §:n uusi e) kohta kuuluu seuraavasti: Jos rakennuslupa myönnetään kaksivaiheisena lupana, niin rakennuslupamaksua korotetaan 25 %.

Taksan 2 §:n uusi f) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Käsittelymaksu rakennustyön aikana annetusta suostumuksesta poiketa lupapäätöksessä hyväksytyistä suunnitelmista ja pääsuunnittelijan vaihtamista rakennusluvan myöntämisen jälkeen koskevasta suostumuksesta on 930 euroa. (Tunnus RAM)

Taksassa aiemmin tämän käsittelymaksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi käsittelymaksuksi muutetaan kiinteä 930 euron suuruinen maksu.

Taksan 2 §:n uusi g) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Lisämaksu luvattoman tai luvanvastaisen rakentamisen tai laiminlyönnin vuoksi suoritettujen tarkastus- tai valvontatoimenpiteiden johdosta lupa-asiana rakennusvalvonnan käsiteltäväksi otetusta asiasta rakennusvalvonnalle aiheutuneista kuluista on vähintään 170 euroa ja enintään kaksinkertainen maksu normaaliin lupamaksuun verrattuna.

Taksan 2 §:n uusi h) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Lupamaksu rakennusluvan voimassaolon pidentämiselle töiden aloittamista varten on 550 euroa jokaiselta rakennukselta ja lisäksi 30 % tämän pykälän mukaisesta kokonaisalan mukaan määräytyvästä maksusta.

Taksan 2 §:n uusi i) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Lupamaksu rakennusluvan voimassaolon pidentämiselle töiden loppuunsaattamista varten on 550 euroa.

Taksan 2 §:n uusi j) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Maksu rakennusluvassa, toimenpideluvassa tai erillisessä päätöksessä vahvistetusta kokoontumistilassa samanaikaisesti sallittujen henkilöiden enimmäismäärästä on kokoontumistilaa kohti 250 euroa ja lisäksi kokoontumistilan kokonaisalan mukaan 2 euroa/m². (Lupatunnus A, B, C, D tai Y)

Taksan 2 §:n uusi k) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Rakennuttajavalvontamaksu erikseen tehdyn hakemuksen nojalla hyväksytystä valvontasuunnitelmasta on 500 euroa.

Taksan 2 §:n uusi l) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Maksu luvan voimassaolon jälkeen pidettävästä loppukatselmuksesta on 1590 euroa.

Taksassa aiemmin tämän maksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi maksuksi muutetaan kiinteä 1590 euron suuruinen maksu.

Taksan 2 §:n uusi m) kohta kuuluu seuraavasti: Asuinrakennuksen lupamaksua alennetaan 30 %, jos rakennuksen lämpöhäviöiden laskennallinen energiakulutus on vuositasolla enintään 70 % vähimmäisvaatimukset täyttävän vertailuratkaisun vastaavasta energiankulutuksesta.

Taksan 2 §:n uusi n) kohta kuuluu seuraavasti: Kun kerrostalon linjasaneeraushankkeen yhteydessä tehdään myös rakennuksen ilmanvaihtoon kohdistuvia toimenpiteitä siten, että samalla rakennetaan poistoilman lämmöntalteenotto, tämän pykälän c) kohdan nojalla määrättävää kerrostalon linjasaneeraushankkeen rakennuslupamaksua alennetaan 50 %.

Taksan 2 §:n uusi o) kohta kuuluu seuraavasti: Kun pientalon lupahakemus pannaan vireille 1.10. - 31.1. välisenä aikana, tämän pykälän a) kohdan nojalla määrättävää lupamaksua alennetaan 20 %.

Taksan 3 §:n a) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Toimenpidelupamaksu on 730 euroa. (Lupatunnus C)

Taksassa aiemmin tämän toimenpidelupamaksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi toimenpidelupamaksuksi muutetaan kiinteä 730 euron suuruinen maksu.

Taksan 3 §:n b) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Energiakaivokentän ja yli 1000 metriä syvien lämpökaivojen/energiakaivojen lupamaksu on 1260 euroa hanketta kohti. (Lupatunnus A, B, C tai D)

Taksassa aiemmin tämän lupamaksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi lupamaksuksi muutetaan kiinteä 1260 euron suuruinen maksu.

Taksan 3 §:n c) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Erillisen maastoon sijoitettavan maston lupamaksu on 3920 euroa. (Lupatunnus C)

Taksassa aiemmin tämän lupamaksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi lupamaksuksi muutetaan kiinteä 3920 euron suuruinen maksu.

Taksan 3 §:n d) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Mainosten yleissuunnitelman ja mallihyväksynnän lupamaksu on 730 euroa. (Lupatunnus CMY)

Taksassa aiemmin tämän lupamaksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi lupamaksuksi muutetaan kiinteä 730 euron suuruinen maksu.

Taksan 4 §:n a) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Purkamislupamaksu on 850 – 4200 (keskimäärin 1690) euroa rakennukselta. (Lupatunnus A, B, D tai P)

Taksan 4 §:n c) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Purkamisilmoitusmaksu on 160 euroa. (Tunnus N)

Taksan 5 §:n a) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Maisematyölupamaksu tai maa-aineslupamaksu on 1700 - 4800 (keskimäärin 3250) euroa. (Lupatunnus M)

Taksan 5 §:n c) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Maisematyölausuntomaksu on 80 – 5010 (keskimäärin 160) euroa. (Tunnus MLA)

Taksan 6 §:n a) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Poikkeamispäätöksen maksu on 2910 euroa. (Lupatunnus S)

Taksan 6 §:n c) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Rakennusvalvontaviranomaisen rakennusluvan yhteydessä myöntämän vähäisen poikkeamisen maksu muutoin määräytyvän lupamaksun lisäksi on vähäisten poikkeamisten lukumäärästä riippumatta 1400 euroa.

Taksan 6 §:n d) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Rakennusluvan erityisten edellytysten harkinnan maksu suunnittelutarvealueella on 1450 euroa.

Aiempi taksan 7 §, Naapurien kuuleminen, poistetaan.

Taksan uuden 7 §:n otsikko muutetaan kuulumaan seuraavasti: 7 § Aloittamisoikeus.

Taksan 7 §:n uusi a) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Maksu aloittamisoikeuden antamiselle rakennus-, toimenpide- tai maisematyöluvan mukaisten töiden suorittamiseen on 850 euroa.

Aiemman taksan 9 § muutetaan uuden taksan 8 §:ksi.

Taksan uusi 8 §, Kiinteistöinsinöörin toimenpiteet, muutetaan kuulumaan seuraavasti:

a) Uuden rakennuksen tai lisärakennuksen rakentaminen tai rakennuksen uudestaan rakentaminen: Perusmaksu (sisältää enintään 6 pistettä) on 1965 euroa. Lisämaksu kultakin lisäpisteeltä on 119 euroa.

b) Kohdan a) maksun lisäksi kaupunginosien 1–27 sekä 31 rakennuslupahakemusten osalta lisämaksu on 15 %.

c) Omakotitalon tai paritalon rakentaminen tai niiden laajennus: Perusmaksu (sisältää enintään 6 pistettä) on 997 euroa. Lisämaksu kultakin lisäpisteeltä on 119 euroa.

d) Energiakaivon rakentaminen: Energiakaivon sijaintikatselmuksen perusmaksu on yhdeltä kaivolta 233 euroa. Jokaiselta lisäkaivolta peritään kaivokohtainen maksu 15 euroa. Maastoon merkinnän osalta maksu määräytyy henkilötyöveloituksena.

e) Omakotitalon tai paritalon erillisen varaston, autosuojan, tai muun talousrakennuksen, tai erillisen katoksen tai muun rakennelman tai aidan, tai muun rakenteiltaan vähäisen rakennuksen rakentaminen: Perusmaksu maastoon merkinnästä ja sijaintikatselmuksesta (sisältää enintään 4 pistettä) on 389 euroa. Lisämaksu kultakin lisäpisteeltä on 119 euroa.

f) Jos kohdan e) mukaisesta toimenpiteestä määrätään suoritettavaksi vain sijaintikatselmus: Perusmaksu on 233 euroa (sisältää enintään 4 pistettä). Lisämaksu kultakin lisäpisteeltä on 119 euroa.

g) Mikäli maastoon merkintä tai sijaintikatselmus rakennuttajasta johtuvista syistä joudutaan suorittamaan useassa osassa tai uusimaan, toiselta ja jokaiselta seuraavalta kerralta lisämaksu on puolet edellä mainitusta maksusta.

Aiemman taksan 10 § muutetaan uuden taksan 9 §:ksi.

Taksan 9 §:n uusi a) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Lausuntomaksu hankkeen suunnitelmista tai hankkeeseen liittyvistä selvityksistä pyydetystä lausunnosta on korjaus- ja muutostyöltä 260 euroa sekä lisäksi korjattavan ja muutettavan rakennuksen tai sen osan kokonaisalan mukaan: rakennesuunnitelmat, ilmanvaihtosuunnitelmat ja kvv-suunnitelmat, kaikki 1,1 euroa/m². (Tunnus Z)

Taksan 9 §:n uusi b) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Lausuntomaksu kokoontumisalueiden rakennelmien henkilöturvallisuudesta annettavasta lausunnosta (Tunnus Z), mainoslaitteen tai muun vähäisen kaupunkikuvallisen toimenpiteen toteuttamisesta ja luvanvaraisuudesta annettavasta lausunnosta (Tunnus KL) sekä muun tahon kuin viranomaisen rakennusvalvonnalta pyytämästä lausunnosta (Tunnus LAU) on 640 euroa.

Taksassa aiemmin tämän lausuntomaksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi lausuntomaksuksi muutetaan kiinteä 640 euron suuruinen maksu.

Aiemman taksan 11 § muutetaan uuden taksan 10 §:ksi.

Taksan 10 §:n uusi a) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Asianosaisten sopimukseen perustuvan hakemuksen johdosta tehtävän rakennusrasitteen perustamista, muuttamista ja poistamista koskevan päätöksen päätöskohtainen maksu on 370 euroa, mikä sisältää yhden rasitteen. Lisämaksu jokaiselta seuraavalta rasitteelta on 100 euroa.

Taksan 10 §:n uusi b) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Kun asianosaiset eivät ole sopineet asiasta, hakemuksen johdosta tehtävän rakennusrasitteen perustamista, muuttamista ja poistamista koskevan päätöksen maksu on 2950 euroa. Maksu on sama myös silloin, kun hakemus hylätään.

Taksassa aiemmin tämän maksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi maksuksi muutetaan kiinteä 2950 euron suuruinen maksu.

Taksan 10 §:n uusi c) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Kiinteistöjen yhteisjärjestelyn perustamista, muuttamista ja poistamista koskevan päätöksen maksu on 2950 euroa.

Taksassa aiemmin tämän maksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi maksuksi muutetaan kiinteä 2950 euron suuruinen maksu.

Taksan 10 §:n uusi d) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Yhdyskuntateknisten laitteiden sijoittamista, muuttamista ja poistamista koskevan päätöksen sekä veden johtamista ja ojittamista koskevan päätöksen sekä vähäisten laitteiden sijoittamista koskevan päätöksen maksu on 2950 euroa. Maksu on sama myös silloin, kun hakemus hylätään.

Taksassa aiemmin tämän maksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi maksuksi muutetaan kiinteä 2950 euron suuruinen maksu.

Aiemman taksan 12 § muutetaan uuden taksan 11 §:ksi.

Taksan uuden 11 §:n otsikko muutetaan kuulumaan seuraavasti: 11 § Jatkuva valvonta ja rakennustyön keskeyttäminen.

Taksan 11 §:n uusi a) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Valvontamaksu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä, jolla on asetettu velvoite tai/ja tuomittu jo asetetun velvoitteen uhka täytäntöön pantavaksi, on 2620 euroa päätökseltä.

Taksassa aiemmin tämän valvontamaksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi valvontamaksuksi muutetaan kiinteä 2620 euron suuruinen maksu.

Taksan 11 §:n uusi b) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Maksu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä, jolla rakennustyöt on määrätty keskeytettäväksi, on 2620 euroa.

Taksassa aiemmin tämän maksun kohdalla ollut maksuhaarukka poistetaan ja uudeksi maksuksi muutetaan kiinteä 2620 euron suuruinen maksu.

Aiempi taksan 12 §:n c) kohta poistetaan.

Aiempi taksan 13 §, Aravalain ja arava-asetuksen sekä maaseutuelinkeinojen rahoituslain mukaiset viranomaistehtävät, poistetaan.

Aiemman taksan 14 § muutetaan uuden taksan 12 §:ksi.

Taksan 12 §:n uusi a) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Jos tämän taksan mukaan määräytyvä maksu on yksittäistapauksessa olennaisesti suurempi, kuin mitä ovat asian käsittelystä kaupungille aiheutuvat kulut, maksua voidaan kyseessä olevan yksikön päällikön tapauskohtaisesti niin päättäessä alentaa enintään 50 % ottaen huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat. Tätä maksun alennusta ei kuitenkaan voida antaa silloin, kun maksua alennetaan 2 §:n m), n) tai o) kohdan perusteella.

Taksan 12 §:n uusi c) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Jos hakemus hylätään, maksu on 50 % muutoin määräytyvästä maksusta. Tätä maksun alennusta ei kuitenkaan anneta silloin, kun maksu määrätään 10 §:n b) tai d) kohdan perusteella.

Taksan 12 §:n uusi d) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Jos hakemus jätetään tutkimatta prosessin edellytyksen puuttumisen johdosta, maksu on 260 euroa.

Taksan 12 §:n uusi e) kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: Jos tämän taksan mukaan määräytyvä maksu on yksittäistapauksessa olennaisesti pienempi, kuin mitä ovat asian käsittelystä kaupungille aiheutuvat kulut, maksua voidaan rakennusvalvontapäällikön tapauskohtaisesti niin päättäessä korottaa enintään 50 % ottaen huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Aiemman taksan 15 § muutetaan uuden taksan 13 §:ksi.

Aiemman taksan 16 § muutetaan uuden taksan 14 §:ksi.

Aiemman taksan 17 § muutetaan uuden taksan 15 §:ksi.

Aiemman taksan 18 § muutetaan uuden taksan 16 §:ksi.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti lisäksi todeta, että uusi rakennusvalvontataksa tulee voimaan 1.1.2023 ja että päätöksestä tulee kuuluttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.

Kaupunginvaltuusto on 24.11.1999 hyväksynyt Helsingin kaupungin rakennusvalvontataksan yleiset perusteet.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 11.11.2021 hyväksynyt voimassa olevan rakennusvalvontataksan. Taksa tuli voimaan kuuluttamisen jälkeen 1.1.2022.

Myönnetyt rakennusluvat 1.1. – 30.9.2022

Tässä esitettävät myönnettyjen rakennuslupien neliö- ja kuutiomäärät perustuvat rakennusvalvonnan 25.10.2022 kaupunkiympäristön toimialan kehittämispalveluilta saamiin tietoihin.

Vuosina 2018, 2019, 2020, 2021 ja 2022 ajanjaksolla 1.1. - 30.9. myönnettyjen rakennuslupien määrät olivat seuraavat:

Myönnettyjen rakennuslupien sisältämien rakennusten yhteenlaskettu kerrosala oli vuonna 2018 yhteensä 510 921 neliömetriä, vuonna 2019 yhteensä 520 852 neliömetriä, vuonna 2020 yhteensä 514 017 neliömetriä, vuonna 2021 yhteensä 638 586 neliömetriä ja vuonna 2022 yhteensä 489 801 neliömetriä. Yhteenlaskettu kerrosala on siis vuonna 2022 ollut tällä ajanjaksolla merkittävästi pienempi kuin edeltävinä neljänä vuonna.

Myönnettyjen rakennuslupien sisältämien rakennusten yhteenlaskettu kokonaisala oli vuonna 2018 yhteensä 587 136 neliömetriä, vuonna 2019 yhteensä 585 037 neliömetriä, vuonna 2020 yhteensä 581 966 neliömetriä, vuonna 2021 yhteensä 734 871 neliömetriä ja vuonna 2022 yhteensä 527 866 neliömetriä. Verrattaessa vuoden 2022 lukua edellisen vuoden 2021 lukuun yhteenlaskettu kokonaisala tällä ajanjaksolla 1.1. – 30.9. oli huomattavasti eli yli 200 000 neliömetriä pienempi. Prosenteissa ilmoitettuna yhteenlasketun kokonaisalan väheneminen vuoteen 2021 verrattuna oli yli 28 %. Myös verrattaessa vuoden 2022 lukua vuosien 2018-2020 lukuihin yhteenlaskettu kokonaisala oli selvästi pienempi. Prosenteissa ilmoitettuna vuoden 2022 yhteenlasketun kokonaisalan väheneminen vuosien 2018-2020 keskimääräiseen yhteenlaskettuun kokonaisalaan verrattuna oli lähes 10 %.

Myönnettyjen rakennuslupien sisältämien rakennusten yhteenlaskettu kokonaistilavuus oli vuonna 2018 yhteensä 2 272 214 kuutiometriä, vuonna 2019 yhteensä 2 223 336 kuutiometriä, vuonna 2020 yhteensä 2 611 266 kuutiometriä, vuonna 2021 yhteensä 2 537 804 kuutiometriä ja vuonna 2022 yhteensä 2 086 237 kuutiometriä.

Rakennusvalvontataksan maksut perustuvat rakennusten kokonaisalaan. Rakennusten kokonaisalaan lasketaan kerrosalan lisäksi kellari- yms. tilat.

Rakennusvalvontataksan kateprosentti

Suomen Kuntaliitto antaa malleja ja suosituksia rakennusvalvonnan maksuista. Viimeisin Kuntaliiton suositus on päivätty 1.2.2012. Kuntaliitto suosittaa, että rakennusvalvonnan toimintamenot katetaan kokonaan rakentajilta perittävillä maksuilla. Maksujen tarkastamista ja muuttamista joka vuosi suositellaan. Rakennusvalvonnan ollessa viranomaistoimintaa ei ole tarkoitus, että rakennusvalvonta kerryttäisi kunnalle pysyvästi ylijäämää. Sen sijaan estettä ei ole sille, että vilkkaan rakentamisen vuosina kate on positiivinen, ja vastaavasti rakentamisen hiljetessä kate painuu miinukselle.

Kuntaliiton suosituksen mukaisesti rakennusvalvontataksan nojalla määrättävillä maksuilla tavoiteltava kateprosentti on 100 %. Useana vuotta 2022 edeltäneenä vuonna tähän tavoitteeseen on päästy, koska myönnettyjen rakennuslupien määrät ovat olleet näinä vuosina merkittävät. Vuoden 2022 osalta tähän tavoitteeseen pääsy ei ole vielä lopullisesti selvillä. Ennakoitaessa vuonna 2023 myönnettävien rakennuslupien määrää vaikuttaa siltä, että myönnettävien rakennuslupien määrä tulee edelleen laskemaan, kuten jo vuonna 2022 on tapahtunut.

Rakennusvalvontataksan muutokset

Rakennusvalvontataksan maksuja esitetään korotettavaksi. Esitettävä maksujen korotus on useimpien taksan maksujen osalta 12 %. Taksan 2 §:n a) kohdan ja c) kohdan neliökohtainen lisämaksu esitetään korotettavaksi 5,9 eurosta 7 euroon. Taksan 2 §:n a) kohta koskee uudisrakennuksen rakennuslupamaksua ja c) kohta koskee rakennuksen korjaus- tai muutostyön tai käyttötarkoituksen muutoksen sekä kerrostalon linjasaneeraushankkeen rakennuslupamaksua. Korotuksilla pyritään siihen, että rakennusvalvonnan toimintamenot vuonna 2023 saataisiin katettua rakentajilta perittävillä maksuilla.

Vuoden 2018 jälkeen rakennusvalvontataksan maksuja on alennettu vuodelle 2019 kolmella prosentilla, vuodelle 2020 kolmella prosentilla ja vuodelle 2022 viidellä prosentilla. Vuoden 2021 jälkeen myönnettyjen rakennuslupien määrä ja luvista määrätyt maksut ovat vähentyneet huomattavasti. Tämän vuoksi maksuja joudutaan nyt korottamaan vuoden 2023 rakennusvalvontataksaan.

Kaikki taksaan tehtävät muutokset on selostettu päätösehdotuksessa. Tämän johdosta päätösehdotusteksti on pitkä. Seuraavassa käydään vielä lyhyemmin läpi taksaan tehdyt muutokset.

Taksan 2 §:n, Rakennuslupa, c) kohdan rakennuskohtainen perusmaksu alennetaan saman suuruiseksi 2 §:n a) kohdan rakennuskohtaisen perusmaksun kanssa. Pykälän a) kohta koskee uudisrakentamisen lupamaksuja ja c) kohta koskee rakennuksen korjaus- tai muutostyön tai käyttötarkoituksen muutoksen sekä kerrostalon linjasaneeraushankkeen lupamaksuja.

Taksan 2 §:n d) kohta poistetaan. Tässä d) kohdassa on ollut pientalojen, pientalojen talousrakennusten ja muiden vähäisten hankkeiden korjaus- tai muutostöiden tai käyttötarkoituksen muutosten lupamaksu. Tämän kohdan rakennuskohtainen perusmaksu on ollut pienempi kuin 2 §:n c) kohdan rakennuskohtainen perusmaksu, kun taas neliökohtaiset lisämaksut ovat olleet sekä c) että d) kohdassa saman suuruiset. Kun nyt 2 §:n c) kohdan rakennuskohtainen perusmaksu alennetaan saman suuruiseksi 2 §:n a) kohdan rakennuskohtaisen perusmaksun kanssa, aiemman taksan 2 §:n d) kohdan säilyttämiselle uudessa taksassa ei ole enää tarvetta.

Uuden taksan 2 §:n f) kohdan RAM-maksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu vastaa maksuhaarukan korkeinta maksua.

Uuden taksan 2 §:n l) kohdan luvan voimassaolon jälkeen pidettävästä loppukatselmuksesta määrättävä maksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu vastaa maksuhaarukan keskimääräistä maksua.

Taksan 3 §:n a) kohdan toimenpidelupamaksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu vastaa maksuhaarukan keskimääräistä maksua.

Taksan 3 §:n b) kohtaan lisätään yli 1000 metriä syvien energiakaivojen lupamaksun lisäksi energiakaivokentästä määrättävä lupamaksu. Lisäksi tämän taksankohdan lupamaksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu vastaa maksuhaarukan keskimääräistä maksua. Vähintään 10 energiakaivon muodostamaa aluetta kutsutaan energiakaivokentäksi.

Taksan 3 §:n c) kohdan erillisen maastoon sijoitettavan maston lupamaksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu vastaa maksuhaarukan keskimääräistä maksua.

Taksan 3 §:n d) kohdan mainosten yleissuunnitelman ja mallihyväksynnän lupamaksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu on saman suuruinen kuin 3 §:n a) kohdan toimenpidelupamaksu ja uusi maksu vastaa maksuhaarukan keskimääräistä maksua.

Taksan 6 §:n a) kohdan poikkeamispäätöksen maksu korotetaan merkittävästi nykyistä suuremmaksi. Korotuksella pyritään vähentämään poikkeamisten hakemista etenkin tapauksissa, jolloin rakennuspaikalla on voimassa tuore asemakaava.

Taksan 6 §:n c) kohdan vähäisen poikkeamisen maksu korotetaan merkittävästi nykyistä suuremmaksi. Rakennusluvan yhteydessä myönnettävien vähäisten poikkeamisten hakeminen on jatkuvasti lisääntynyt ja maksun korotuksella pyritään vähentämään vähäisten poikkeamisten hakemista.

Aiemman taksan 7 §, Naapurien kuuleminen, poistetaan. Taksasta on jo aiemmin poistettu pientalohankkeiden naapurien kuulemisesta määrättävä maksu. Nyt tämä maksu poistetaan myös isompien rakennushankkeiden osalta.

Uuden taksan 9 §:n b) kohdan lausuntomaksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu vastaa maksuhaarukan keskimääräistä maksua.

Uuden taksan 10 §:n b) kohdan mukainen, ei sopimukseen perustuvan rasitehakemuksen johdosta tehtävän päätöksen, maksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu vastaa maksuhaarukan keskimääräistä maksua.

Uuden taksan 10 §:n c) kohdan mukainen kiinteistöjen yhteisjärjestelypäätöksen maksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu vastaa maksuhaarukan keskimääräistä maksua.

Uuden taksan 10 §:n d) kohdan mukainen yhdyskuntateknisten laitteiden sijoittamista yms. koskeva maksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu vastaa maksuhaarukan keskimääräistä maksua.

Näiden 10 §:n b), c) ja d) kohtien uusi maksu on suuruudeltaan sama.

Uuden taksan 11 §:n a) kohdan valvontamaksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu vastaa maksuhaarukan keskimääräistä maksua.

Uuden taksan 11 §:n b) kohdan rakennustyön keskeyttämisen johdosta annettavan ympäristö- ja lupajaoston päätöksen maksu muutetaan kiinteäksi maksuksi ja tässä taksankohdassa aiemmin ollut maksuhaarukka poistetaan. Uusi kiinteä maksu vastaa maksuhaarukan keskimääräistä maksua.

Aiemman taksan 12 §:n c) kohta poistetaan. Tämän taksankohdan nojalla on hylätyistä oikaisuvaatimuksista määrätty vain joitakin maksuja vuoden 2022 aikana.

Aiemman taksan 13 §, Aravalain ja arava-asetuksen sekä maaseutuelinkeinojen rahoituslain mukaiset viranomaistehtävät, poistetaan. Tämän taksankohdan nojalla on vuosittain määrätty korkeintaan yksittäisiä maksuja.

Uuden taksan 12 §:n a) kohta koskee maksun alentamista. Tähän taksankohtaan lisätään uusi edellytys maksun alentamiselle: Maksua voidaan kyseessä olevan yksikön päällikön tapauskohtaisesti niin päättäessä alentaa enintään 50 %.

Uuden taksan 12 §:n e) kohta koskee maksun korottamista. Tähän taksankohtaan lisätään uusi edellytys maksun korottamiselle: Maksua voidaan rakennusvalvontapäällikön tapauskohtaisesti niin päättäessä korottaa enintään 50 %.

Näillä 12 §:n a) ja e) kohtiin lisättävillä uusilla edellytyksillä pyritään varmistamaan rakennusvalvonnan yhtenäinen käytäntö mahdollisia maksujen alentamisia ja korottamisia koskien.

Kiinteistöinsinöörin maksut

Kaupunkimittauspalvelut toteaa 9.11.2022 rakennusvalvonnalle toimittamassaan esityksessä kiinteistöinsinöörin maksuista seuraavaa:

Kiinteistöinsinöörin rakennustyön valvontaa koskevaa toimenpidetaksaa on viimeksi tarkistettu vuosille 2021 (ei korotusta) ja 2022 (korotus 3 %). Yleinen kustannustaso on erityisesti viime aikojen maailmanpoliittisten tapahtumien seurauksena noussut huomattavasti, ja inflaatio on ollut lähes ennätyskorkealla tasolla. Lisäksi henkilöstökustannukset ovat kaupunkiympäristön toimialalla viime vuosina jatkaneet nousuaan. Edellä mainittujen seikkojen vuoksi Kaupunkimittauspalvelut esittää kiinteistöinsinöörin toimenpidetaksaan 3 %:n korotusta vuodelle 2023.

Energiakaivojen osalta taksa on kuluvana vuonna jaettu kiinteään hintaan alle kymmenelle kappaleelle kaivoja sekä vähintään kymmenen kappaleen energiakaivokentille. Käytännössä on tunnistettu jokaisen kaivon tuovan eri työvaiheissa lisätyötä ja siten kustannuksia, erityisesti mittavissa kymmenien kaivojen kokonaisuuksissa.

Edellä mainitusta syystä Kaupunkimittauspalvelut esittää energiakaivokentän käsitteestä luopumista taksassa ja siirtymistä sijaintikatselmusten yksittäishinnoitteluun siten, että yhdestä energiakaivosta eteenpäin kustakin lisäkaivosta veloitetaan 15 euroa. Lisäksi luovuttaisiin varsin harvoin tehtävän maastoonmerkinnän osalta kiinteästä maksusta ja siirryttäisiin henkilötyöveloitukseen.

Voimaantulo

Rakennusvalvontataksa tulee voimaan 1.1.2023.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 29.11.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

rakennusvalvontapäällikkö
Leena Jaskanen

Lisätietojen antaja

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi