Hankinta, digitaaliset peruspalvelut 1.1.2023 alkaen, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Digitaalisten peruspalvelujen hankinta DigiHelsinki Oy:ltä Helsingin kaupungin kasvatuksen- ja koulutuksen toimialalle alkaen 1.1.2023
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia sidosyksikköhankintana lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15 §:n perusteella DigiHelsinki Oy:ltä digitaalisia peruspalveluja alkaen 1.1.2023.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta oikeutti toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävän palvelusopimuksen DigiHelsinki Oy:n kanssa. Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Toimiala on varautunut näiden palveluiden hankintoihin vuonna 2023 kaupunginkanslian antamien yhteisten suunnittelutietojen mukaisesti 13,7 miljoonalla eurolla (alv 0 %). Kokonaishankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo vuosina 2023-2026 on toimialan arvion mukaan 54,8 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Käsittely
Esteelliset: Kati Takanen
Esteellisyyden syy: intressijääviys (hallintolain 28.1 § kohta 3)
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti käsitellä esityslistan asian 22 kokouksen neljäntenä asiana.
Asian aikana oli kuultavana ICT-oppimisteknologiapäällikkö Seppo Perälä. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupungin talousarviossa 2022 linjattiin, että kaupungin sisäisten digitaalisten peruspalvelujen tuottamista varten perustetaan inhouse-yhtiö. Yhtiön perustaminen on jatkumoa 2021 toteutetulle toimialojen ja keskushallinnon digitaalisten peruspalvelujen keskittämiselle (digitaalinen perusta).
Kaupunginvaltuusto päätti 1.6.2022 § 142 yhtiön perustamisesta. Vuoden 2023 alusta aloittava yhtiö on nimeltään DigiHelsinki Oy.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on hankkinut digitaalisia infra- perustietotekniikan palveluja Helsingin kaupungin digitaaliselta perustalta alkaen 1.1.2021, ja 1.1.2023 alkaen palvelut hankitaan DigiHelsinki Oy:ltä.
Hankittavat palvelut ovat digitaalisia infra- perustietotekniikan palveluja. Palvelut mahdollistavat Helsinki1-verkon laitteiden ja palvelujen käytön, sekä tuottavat tukipalveluja lisäksi EDU-verkolle. Helsinki1-verkko on käytössä hallinnossa sekä varhaiskasvatuksessa. EDU-verkko on käytössä opetuksessa.
Hankittaviin palveluihin kuuluu seuraavia loppuasiakaspalveluja:
- Tietokoneiden, puhelinten, tulostinten ja AV-laitteiden it-tuki
- Toimistosovellusten ja muiden vakio-ohjelmistojen tekninen tuki
- Tietokoneiden, puhelinten, liittymien, ohjelmistojen ja it-oheistarvikkeiden tilaukset. (näiden asiakastilaukset tehdään kirjallisesti Stadin Helpdeskin kautta)
- Tietokoneiden ja puhelinten asennukset ja käyttöönotto
- Tietokoneiden ja puhelinten huoltoon toimittaminen
- Tietoteknisten häiriötilanteiden hoito ja viestiminen
Kokonaiskustannukset vuodelle 2023 ovat arviolta seuraavat. Lopulliset kustannukset määräytyvät tilattavien palvelujen- ja käytön mukaan.
- Yleismenot (yleismenot, henkilöstömenot, poistot, tukipalvelut, järjestelmät): 4,5 Meur
- Elinkaaripalvelut (mobiilipalvelu, sovelluspalvelu, tuloistuspalvelu, työasemapalvelut): 3,5 Meur
- Kapasiteettipalvelut (palvelimet toimittajakapasiteetti, pilvipalvelu, työryhmäpalvelu): 3,0 Meur
- Tietoliikenne- ja kyberturva (lähiverkko, runkoverkko): 2,2 Meur
- Tukipalvelut: 0,5 Meur
Palvelusta aiheutuvat kustannukset on huomioitu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttömenoissa.
Hankinta sidosyksikköhankintana
DigiHelsinki Oy on hankintayksikkönä toimivan Helsingin kaupungin sidosyksikkö. Hankintalain 15 §:n mukaan hankintalaki ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupunki on tehnyt DigiHelsinki Oy:n kanssa puitesopimuksen. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala liittyy puitesopimukseen liityntäsopimuksella ja tilaa digitaalisia peruspalveluja. Sopimus on toistaiseksi voimassa. Sopimukseen sisältyvien palvelujen laajuutta voidaan muokata kirjallisesti puitesopimuksessa sovitun muutosprosessin kautta.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2021-013274, 14.12.2021 § 394).
Päätös tullut nähtäväksi 21.12.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Soili Haapala, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 86547
Martti Kukkonen, infrapäällikkö, puhelin: 09 310 20350
Seppo Perälä, ICT-oppimisteknologiapäällikkö, puhelin: 09 310 36299