Hankinta, IBM Process Automation Manager -hankinta, kaupunginkansla

HEL 2022-013696
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 24

Sähköisen asioinnin työnkulkuprosessin sovelluksen lisenssihankinta

Digitalisaatiojohtaja

Päätös

Digitalisaatiojohtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin sähköisten asiointipalveluiden työnkulkuprosessiin tarvittavan lisähankinnan Kyndryl Finland Oy:ltä. Hankinnan kohteena on IBM Process Automation Manager Open Edition Virtual Processor Core Subscription License.

Digitalisaatiojohtaja päätti, että lisähankinnan kustannukset maksetaan kaupunginkanslian käyttötalouden talousarviokohdalta 1 40 01 kaupunginkanslia, projektilta 1813007.

Digitalisaatiojohtaja päätti valtuuttaa kehityspäällikön (DPK) allekirjoittamaan tähän lisähankintaan liittyvän sopimuksen.

Lisähankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo on 24 700 euroa.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on linjannut strategiassaan tavoitteen, että kaupungin tarjoamat palvelut ovat helposti saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköiset palvelut ovat ensisijaisia aina kun kaupunkilainen tai yritys haluaa ja kykenee niitä käyttämään, ja ne ovat käytettävissä kattavasti kaikkina viikonpäivinä ja vuorokaudenaikoina.

Helsingin kaupungilla, Oy IBM Finland Ab:lla ja Kyndryl Finland Oy:llä on voimassa oleva pääsopimus PS97003 hel.fi- viestintäpalveluiden ja asiointi.hel.fi- palveluiden alustan kokonaispalveluista. Kyseisen sopimuksen alkuperäinen hankinnan arvo neljältä vuodelta on ollut 4 880 264 euroa. Kokonaispalveluihin kuuluu tekninen palvelualusta, sovellusten hallinta, tuotantoympäristön hallinta sekä kehitys- ja asiantuntijapalvelut. Nyt tehtävä lisähankinta tehdään vuodeksi kyseisen sopimuksen sopimusmuutoksena.

Hankintalain (1397/2016) 136 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai –palveluja, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa ja kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Helsingin kaupunki valmistelee ja toteuttaa sähköisten palveluiden alustan palvelutuottajan hankintalain mukaisen kilpailutuksen vuonna 2023.

Hankintalain 136 §:n 3 momentin perusteella muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Tämän lisähankinnan arvo ei ylitä 50 prosenttia alkuperäisen hankinnan arvosta.

Päätös tullut nähtäväksi 09.12.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Maire Komi, johtava asiantuntija, puhelin: 040 1626373

maire.komi@hel.fi

Päättäjä

Mikko Rusama
digitalisaatiojohtaja
Sami Viitaniemi
kehityspäällikkö DPK

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.