Hankinta, IBM Process Automation Manager -hankinta, kaupunginkansla

HEL 2022-013696
Ärendet har nyare handläggningar
§ 24

Sähköisen asioinnin työnkulkuprosessin sovelluksen lisenssihankinta

Digitaliseringsdirektör

Päätös

Digitalisaatiojohtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin sähköisten asiointipalveluiden työnkulkuprosessiin tarvittavan lisähankinnan Kyndryl Finland Oy:ltä. Hankinnan kohteena on IBM Process Automation Manager Open Edition Virtual Processor Core Subscription License.

Digitalisaatiojohtaja päätti, että lisähankinnan kustannukset maksetaan kaupunginkanslian käyttötalouden talousarviokohdalta 1 40 01 kaupunginkanslia, projektilta 1813007.

Digitalisaatiojohtaja päätti valtuuttaa kehityspäällikön (DPK) allekirjoittamaan tähän lisähankintaan liittyvän sopimuksen.

Lisähankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo on 24 700 euroa.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on linjannut strategiassaan tavoitteen, että kaupungin tarjoamat palvelut ovat helposti saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköiset palvelut ovat ensisijaisia aina kun kaupunkilainen tai yritys haluaa ja kykenee niitä käyttämään, ja ne ovat käytettävissä kattavasti kaikkina viikonpäivinä ja vuorokaudenaikoina.

Helsingin kaupungilla, Oy IBM Finland Ab:lla ja Kyndryl Finland Oy:llä on voimassa oleva pääsopimus PS97003 hel.fi- viestintäpalveluiden ja asiointi.hel.fi- palveluiden alustan kokonaispalveluista. Kyseisen sopimuksen alkuperäinen hankinnan arvo neljältä vuodelta on ollut 4 880 264 euroa. Kokonaispalveluihin kuuluu tekninen palvelualusta, sovellusten hallinta, tuotantoympäristön hallinta sekä kehitys- ja asiantuntijapalvelut. Nyt tehtävä lisähankinta tehdään vuodeksi kyseisen sopimuksen sopimusmuutoksena.

Hankintalain (1397/2016) 136 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai –palveluja, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa ja kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Helsingin kaupunki valmistelee ja toteuttaa sähköisten palveluiden alustan palvelutuottajan hankintalain mukaisen kilpailutuksen vuonna 2023.

Hankintalain 136 §:n 3 momentin perusteella muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Tämän lisähankinnan arvo ei ylitä 50 prosenttia alkuperäisen hankinnan arvosta.

Detta beslut publicerades 09.12.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Maire Komi, johtava asiantuntija, puhelin: 040 1626373

maire.komi@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Rusama
digitalisaatiojohtaja
Sami Viitaniemi
kehityspäällikkö DPK

Bilagor

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.