Lippuautomaattien vähentäminen kantakaupungissa
Lippuautomaattien vähentäminen kantakaupungissa
Päätös
Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että poistetaan lippuautomaatteja kantakaupungista piirustuksen 7358 mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Pysäköinnin maksamista tulee kehittää siihen suuntaan, että lippuautomaateista voidaan jossain vaiheessa luopua kokonaan (Helsingin pysäköintipolitiikka, kaupunginhallitus 17.2.2014 § 221). Automaattien vähentämisestä linjattiin tarkemmin kaupunginhallituksen hyväksymässä (25.4.2016 § 405) Helsingin pysäköinnin maksamisen kehittämisessä 2016-2020. Kehittämisohjelman mukaan mobiilimaksamisen osuuden ollessa 75 % pysäköinnin maksutuloista Helsingissä olisi jäljellä noin 400 pysäköinnin automaattia. Kun mobiilimaksamisen osuus tuloista nousee vakituisesti yli 90 %:n, niin automaateista voidaan luopua kokonaan. Maksuautomaattien vähentämisessä ollaan jääty jälkeen tavoitteista.
Helsingissä oli vuoden 2022 alkupuolella käytössä noin 550 pysäköinnin maksuautomaattia. Mobiilimaksamisen osuus on vuoden 2022 aikana vaihdellut 87-88 %:n välillä. Maksuautomaateilla korttimaksamisen osuus on ollut noin 11 % ja kolikkomaksamisen osuus alle 2 %.
Suunnitelmassa vähennetään automaatteja 209 kappaletta. Yhden automaatin palvelutaso (matka automaatille) säilyy vähentämisen jälkeenkin kohtuullisena. Lähekkäin olevista automaateista poistetaan ensisijaisesti sellaisia automaatteja, joiden tuotto on pieni alueen muihin automaatteihin verrattuna. Pysäköinnin maksaminen on edelleen mahdollista kaikilla maksutavoilla, mutta harvennetulla automaattiverkolla. Merkittävimpien turisti- tai vierailukohteiden lähettyvillä automaatteihin ei ole tehty muutoksia tai muutokset ovat vähäisiä. Tällaisia kohteita ovat mm. Senaatin- ja Kauppatorin ympäristö, Hietaniemen hautausmaa ja uimaranta sekä Helsingin päärautatieaseman ja Rautatientorin ympäristö. Lippuautomaatteja jää poistamisen jälkeen noin 350 kappaletta (liite 2).
Kustannusennuste
Rakennukset ja yleiset alueet, rakennuttaminen 300 000 euroa.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.
Päätös tullut nähtäväksi 05.12.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jouni Korhonen, johtava liikenneasiantuntija, puhelin: 09 310 37080