Otto-oikeudesta päättäminen, viranhaltijoiden päätökset sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan alaisten viranhaltijoiden päätösten otto-oikeus
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti, että sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan alaisten päätösten ottovalvonta toteutetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 18.1.2023 alkaen seuraavasti:
1. Otto-oikeutta käytetään ainoastaan pöytäkirjapäätöksiin.
2. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei käytä otto-oikeuttaan viranhaltijoiden päätöksiin, jotka koskevat:
- yksittäistä viranhaltijaa tai työntekijää
- tutkimuslupia
- vakanssia koskevia muutoksia
- viranhaltijoiden sijaisten määräämistä
- alle 60 000 euron suuruista pienhankintaa
- toimialalle osoitetun, alle 10 000 euron suuruisen lahjoituksen vastaanottamista
- tilojen tilapäistä luovuttamista ulkopuolisten käyttöön
- toimipaikkojen tilapäistä sulkemista
- toimipaikkojen aukioloaikojen supistaminen tilapäisestä syystä
- laskujen hyväksyjien määräämistä
- pankkitilien käyttöoikeuksien määräämistä
- asiakasvarojen vastuuhenkilön määräämistä
- irtaimistoluettelon pitäjien määräämistä
- saatavan suorittamisesta vapauttamista
- vieraanvaraisuuden osoittamista
- yksittäiselle asiakkaalle hankittavaa sosiaali- tai terveydenhuollon palvelua.
3. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei tee nimenomaista päätöstä ottamatta jättämisestä lukuunottamatta toimialajohtajan, palvelukokonaisuuksien johtajien, pelastuskomentajan, hallintojohtajan sekä tietohallintopäällikön tekemiä otto-oikeuden alaisia päätöksiä, jotka ovat nähtävillä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan esityslistan ottoharkintapäätösesityksellä linkkeinä verkossa julkaistuihin otto-oikeuden alaisiin päätöksiin.
4. Toimialajohtajan, palvelukokonaisuuksien johtajien, pelastuskomentajan, hallintojohtajan ja tietohallintopäällikön päätökset on toimitettava viipymättä päätöksen tekemisen jälkeen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan päätöksenteon tuki -yksikköön sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan otto-oikeutta varten.
Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti kumota asiaa koskevan aikaisemman sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 14.9.2021 § 207 (liite 1).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Lautakunnan ottoharkinta
Päätösten ottoharkinnassa on kysymys päätösten lainmukaisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden seurannasta. Luottamushenkilöt ja kaupungin ylin virkamiesjohto voivat tällä tavoin seurata, että niiden alaiset viranomaiset käyttävät päätöksentekovaltaansa tarkoituksenmukaisella tavalla noudattaen lainsäädäntöä ja päätöksentekoa koskevia määräyksiä.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 3 §:n 2 momentin mukaan toimialalautakunta tai apulaispormestari voi ottaa lautakunnan käsiteltäväksi asian, jossa sen alainen toimielin tai viranhaltija on tehnyt päätöksen. Toimialajohtaja voi ottaa toimialalautakunnan käsiteltäväksi asian, jossa sen alainen viranhaltija on tehnyt päätöksen.
Kuntalain 92 §:n 4 momentin perusteella asia on otettava ylemmän toimielimen käsiteltäväksi sen ajan kuluessa, jossa kuntalain 134 §:ssä tarkoitettu oikaisuvaatimus päätöksestä on tehtävä. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 92 §:n 5 momentin mukaan ylemmän toimielimen käsiteltäväksi ei saa ottaa lain tai asetuksen mukaisia lupa-, ilmoitus-, valvonta- tai toimitusmenettelyä koskevia asioita taikka yksilöön kohdistuvia opetustoimen, terveydenhuollon tai sosiaalitoimen asioita.
Toimialalautakunnalla on asiaa käsitellessään sama toimivalta kuin sen alaisella viranomaisella on ollut. Käsiteltäväksi otettavassa asiassa lautakunta voi siten tehdä uuden päätöksen, pysyttää, kumota tai muuttaa aiemmin tehdyn päätöksen taikka palauttaa asian aiemmin päätöksen tehneen viranomaisen käsiteltäväksi.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 3 §:n 6 momentin mukaan toimielin, jolla on otto-oikeus, voi etukäteen päättää, ettei se käytä otto-oikeutta tiettyihin päätöksiin tai että otto-oikeuden käyttöaika on säädettyä lyhyempi.
Esitettävät muutokset
Aikaisempaa sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstä 14.9.2021 § 207 on tarve päivittää sosiaali- ja terveystoimen ja pelastustoimen yhdistyessä 1.1.2023 alkaen. Pelastustoimi siirtyi kaupunkiympäristön toimialalta yhdeksi palvelukokonaisuudeksi uudelle sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle. Pelastustoimen palvelukokonaisuutta johtaa pelastuskomentaja. Jatkossa lautakunnan ottoharkintaan tuodaan esityksen mukaan toimialajohtajan, palvelukokonaisuuksien johtajien, hallintojohtajan sekä tietohallintopäällikön tekemien otto-oikeuden alaisten päätösten lisäksi pelastuskomentajan otto-oikeuden alaiset päätökset. Pelastuskomentaja johtaa yhtä palvelukokonaisuutta samoin kuin palvelukokonaisuuden johtajat, joten pelastuskomentajan päätökset katsotaan tarkoituksenmukaisiksi tuoda lautakunnan ottoharkintaan.
Lisäksi ottoharkinnasta esitetään vapautettavaksi toimipaikan aukioloaikojen supistaminen tilapäisestä syystä. Nämä päätökset koskevat yleensä yksittäisen toimipisteen aukioloaikojen supistamista esimerkiksi henkilöstön koulutuspäivinä, arki- tai juhlapyhien aattopäivinä tai kesälomakauden hiljaisina aikoina.
Muilta osin lautakunnan otto-oikeuden viranhaltijoiden päätöksiin esitetään säilyvän ennallaan verrattuna sosiaali- ja terveyslautakunnan 14.9.2021 § 207 tekemään päätökseen. Pelastuslautakunta ei ole aiemmin tehnyt päätöstä, jolla olisi rajannut otto-oikeuttaan pelastuslaitoksen viranhaltijoiden päätöksiin. Sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden osalta on pyritty samantasoisten johtajien ja päälliköiden yhdenvertaisiin toimivaltamääräyksiin palvelukokonaisuuksien välillä. Tästä syystä nähdään perusteltuna, että pelastustoimen osalta noudatetaan vastaavaa ottovalvontamenettelyä kuin muissakin palvelukokonaisuuksissa.
Päätös tullut nähtäväksi 24.01.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Soili Korhonen, johtava hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 28743
Veera Komulainen, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 36594