Hankinta, digitaaliset peruspalvelut 1.1.2023 alkaen, Palvelukeskusliikelaitos
Hankinta, digitaaliset peruspalvelut 1.1.2023 alkaen, Palvelukeskusliikelaitos
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti hankkia DigiHelsinki Oy:ltä digitaalisia peruspalveluja 1.1.2023 alkaen.
Lisäksi Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta oikeuttaa toimitusjohtajan allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävän liityntäsopimuksen DigiHelsinki Oy:n kanssa. Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on arviolta 3,4 miljoonaa euroa (alv 0 %) vuodelle 2023. Hankinnan sitoumukseton arvo on arviolta 13,6 miljoonaa euroa (alv 0 %) vuosille 2023-2026.
Käsittely
Puheenjohtaja Markus Kühn ilmoitti olevansa esteellinen ja vetäytyi asian käsittelystä, koska hän on toisen sopimusosapuolen, DigiHelsinki Oy:n hallituksen puheenjohtaja.
Tilapäisenä puheenjohtajana toimi iältään vanhin läsnä oleva toimielimen jäsen Arja Karhuvaara. Hän ehdotti itseään asiakohdan varsinaiseksi puheenjohtajaksi ja jäsen Salovaara kannatti häntä tähän tehtävään.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupungin päätösten ja talousarvion 2022 linjausten mukaisesti kaupungin sisäisten digitaalisten peruspalvelujen tuottamista varten perustetaan inhouse-yhtiö. Yhtiön perustaminen on jatkumoa vuonna 2021 toteutetulle toimialojen, liikelaitosten ja keskushallinnon digitaalisten peruspalvelujen keskittämiselle (digitaalinen perusta).
Kaupunginvaltuusto päätti 1.6.2022 DigiHelsinki Oy:n perustamisesta, joka aloittaa toimintansa 1.1.2023.
Palvelukeskus Helsinki on hankkinut digitaalisia infra- ja perustietotekniikan palveluja Helsingin kaupungin digitaaliselta perustalta 1.1.2021 alkaen ja 1.1.2023 alkaen palvelut hankitaan DigiHelsinki Oy:ltä.
Hankittavat palvelut ovat digitaalisia infra- ja perustietotekniikan palveluja.
Hankittaviin palveluihin kuuluu seuraavia loppuasiakaspalveluja:
- Tietokoneiden, puhelinten, tulostinten, ja AV-laitteiden tuki
- Toimistosovellusten ja muiden vakio-ohjelmistojen tekninen tuki
- Tietokoneiden, puhelinten, liittymien, ohjelmistojen ja it-oheistarvikkeiden tilaukset.
- Tietokoneiden ja puhelinten asennukset ja käyttöönotto
- Tietokoneiden ja puhelinten huoltoon toimittaminen
- Tietoteknisten häiriötilanteiden hoito ja viestiminen
Kokonaiskustannukset vuoden 2023 osalta ovat ohessa arviona. Lopulliset kustannukset määräytyvät tilattavien palvelujen- ja käytön mukaan.
- Elinkaaripalvelut (tietokoneet, puhelinpalvelu, tulostuspalvelu): 556 000 Meur
- Kapasiteettipalvelut (pilvipalvelut) 1,496 Meur
- Tietoliikenne- ja kyberturva (lähiverkko, runkoverkko): 138 000 eur
- Yhteensä: noin 2,19 Meur
Lisäksi palveluihin kohdistuu ns. epäsuoria kustannuksia vuonna 2023 yhteensä 1,163 Meur. Vuositasolla DigiHelsinki Oy:n digitaaliset palvelut aiheuttavat noin 3,36 Meur kustannuksen Palvelukeskusliikelaitokselle.
Yhteishankintoina toteutettavat hankinnat sekä toimialojen ja liikelaitosten toimiminen yhteishankintayksikkönä
Kansliapäällikkö päättänee, että liitteen 1 ja liitteen 3 mukaiset hankinnat toteutetaan yhteishankintoina kaupunginkansliassa ja liitteessä 2 esitetyt hankinnat toteutetaan yksittäisinä yhteishankintoina sosiaali- ja terveystoimialalla. Liitteen 3 mukaiset hankinnat toteutetaan yhteishankintoina 1.1.2023 lukien. Tästä päätöksestä huolimatta kansliapäällikkö on esittänyt, että Palvelukeskusliikelaitos voi tehdä seuraavista palveluista oman hankintasopimuksen tai tuottaa palvelut omana toimintana: ensimmäisen asteen tukipalvelut, lähitukipalvelut ja päätelaitepalvelut.
Palveluista aiheutuvat kustannukset on huomioitu Palvelukeskusliikelaitoksen budjetissa.
Tehtävä sopimus
Helsingin kaupunki tekee DigiHelsinki Oy:n kanssa puitesopimuksen. Palvelukeskus Helsinki liittyy myöhemmin kansliapäällikön päätöksen mukaiseen puitesopimukseen liityntäsopimuksella ja tilaa digitaalisia peruspalveluja. Sopimus on toistaiseksi voimassa. Sopimukseen sisältyvien palvelujen laajuutta voidaan tarkentaa kirjallisesti puitesopimuksessa sovitun muutosprosessin kautta.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaisesti toimialalautakunta tai johtokunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista.
Päätös tullut nähtäväksi 23.12.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mikael Neuvonen, päällikkö, puhelin: 09 310 27752
Simo Nirhola, ICT-päällikkö, puhelin: 09 310 27776