Hankinta, puitejärjestely, vaativien tilahankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelun puitejärjestely 2023-2025 (2025-2027), kaupunkiympäristöntoimiala

HEL 2022-014178
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 24 §

Vaativien tilahankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelua koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2023 - 2025 (optiokausi 1 + 1 vuotta)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään vaativien tilahankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelua koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa:

Osa-alue 1, Poikkeuksellisen vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

1. Arkkitehdit von Boehm - Renell Oy

2. Ryhmittymä A-Konsultit & Talli: Arkkitehtitoimisto A-Konsultit Oy, Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy

3. Siren Arkkitehdit Oy

4. Työyhteenliittymä K2S ja AW2: Arkkitehtitoimisto K2S Oy, AW2 Architects Oy

5. JKMM Arkkitehdit Oy

6. Arkkitehdit AFKS

7. VPL Arkkitehdit Oy

Osa-alue 2, Vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

1. Siren Arkkitehdit Oy

2. Arkkitehdit von Boehm - Renell Oy

3. Parviainen Arkkitehdit Oy

4. Jeskanen-Repo-Teränne Arkkitehdit Oy

5. Työyhteenliittymä K2S ja AW2: Arkkitehtitoimisto K2S Oy, AW2 Architects Oy

6. Ryhmittymä Arkkitehtitoimisto Freese Oy + Luutonen Palomeras Arkkitehdit Oy: Arkkitehtitoimisto Freese Oy, Luutonen Palomeras Arkkitehdit Oy

7. HMT Arkkitehdit Oy

Osa-alue 3, Vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

1. Verstas Arkkitehdit Oy

2. Arkkitehdit AFKS

3. JKMM Arkkitehdit Oy

4. Arkkitehdit von Boehm - Renell Oy

5. AOR Arkkitehdit Oy

6. PES-Arkkitehdit Oy

7. Arkkitehtitoimisto Perko Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Arosuo Arkkitehdit Oy:n tarjouskilpailusta, koska Arosuo Arkkitehdit Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 1, koska Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Arkkitehtuuritoimisto Kouvo et Partasen tarjouskilpailusta osa-alueilta 1, 2 ja 3, koska Arkkitehtuuritoimisto Kouvo et Partanen ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Arkkitehtitoimisto Perko Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 2, koska Arkkitehtitoimisto Perko Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Ryhmittymän A-konsultit & Talli tarjouskilpailusta osa-alueilta 2 ja 3, koska Ryhmittymä A-konsultit & Talli ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki työyhteenliittymän K2S AW2 tarjouskilpailusta osa-alueelta 3, koska työyhteenliittymä K2S AW2 ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki ryhmittymän OPUS & ERI tarjouskilpailusta, koska ryhmittymä OPUS & ERI ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 13 000 000 euroa (enimmäisarvo 20 000 000 euroa) jakautuen osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: 4 000 000 euroa (enimmäisarvo 6 000 000 euroa)

Osa-alue 2: 3 500 000 euroa (enimmäisarvo 6 000 000 euroa)

Osa-alue 3: 5 500 000 euroa (enimmäisarvo 8 000 000 euroa)

Puitesopimus tulevat voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimukset päättyvät 28.2.2025. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella yhden vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Käsittely

Esteelliset: Nina-Ilona Törmikoski
Esteellisyyden syy: Hallintolain 28 § 1 mom. 4 kohta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta, että Nina-Ilona Törmikoski ei esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.

Asian aikana kuultavana oli tiimipäällikkö Reetta Amper. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankintaan pää- ja arkkitehtisuunnittelutehtäviä sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin. Toimeksiantojen kohteina ovat pääasiassa kaupunkiympäristön toimialan hallinnoimiin Helsingin kaupungin omistamiin julkisiin rakennuksiin (mm. kasvatus- ja koulutustoimialan, sosiaali- ja terveystoimialan, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan rakennukset sekä toimisto- ja liikerakennukset) kohdistuvat peruskorjaus-, perusparannus-, laajennus- ja uudisrakennushankkeet, joihin liittyy pääsääntöisesti aina ekologisesti kestävän rakentamisen ja kiertotalouden tavoitteita.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 28.2.2025 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella yhden vuoden pituisella optiokaudella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen seuraavasti:

1. Poikkeuksellisen vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

2. Vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

3. Vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista. Puitejärjestelyn kuhunkin osa-alueeseen valitaan 5–7 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tarjouspyyntöön HEL 2022-014178. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 4.12.2022 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 4.1.2023 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti 28 tarjoajaa (suluissa osa-alueet, joita tarjous koskee):

  • AFRY Finland oy (1, 2, 3)
  • AOR Arkkitehdit Oy (3)
  • Arkkitehdit AFKS (1, 2, 3)
  • Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy (1, 2)
  • Arkkitehdit Tommila Oy (2)
  • Arkkitehdit von Boehm - Renell Oy (1, 2, 3)
  • Ryhmittymä A-Konsultit & Talli: Arkkitehtitoimisto A-Konsultit Oy, Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy (1, 2, 3)
  • Ryhmittymä ERAT arkkitehdit: Arkkitehtitoimisto Erat Oy, Insinööritoimisto Lauri Mehto Oy (2)
  • Työyhteenliittymä Arkkitehtitoimistot Hormia Oy ja Minkkinen Oy: Arkkitehtitoimisto Hormia Oy, Arkkitehtitoimisto Minkkinen Oy (1)
  • Työyhteenliittymä K2S ja AW2: Arkkitehtitoimisto K2S Oy, AW2 Architects Oy (1, 2, 3)
  • Arkkitehtitoimisto Küttner Ky (2, 3)
  • Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy (1, 2, 3)
  • Ryhmittymä OPUS & ERI: Arkkitehtitoimisto OPUS Oy, ERI Arkkitehdit Oy (3)
  • Arkkitehtitoimisto Perko Oy (2, 3)
  • Arkkitehtuuritoimisto Kouvo et Partanen (1, 2, 3)
  • Arosuo Arkkitehdit Oy (3)
  • HMT Arkkitehdit Oy (1, 2)
  • Jeskanen-Repo-Teränne Arkkitehdit Oy (1, 2)
  • JKMM Arkkitehdit Oy (1, 2, 3)
  • Kirsti Sivén & Asko Takala Arkkitehdit Oy (2)
  • Ryhmittymä Arkkitehtitoimisto Freese Oy + Luutonen Palomeras Arkki-tehdit Oy: Arkkitehtitoimisto Freese Oy, Luutonen Palomeras Arkkitehdit Oy (1, 2, 3)
  • Parviainen Arkkitehdit Oy (2, 3)
  • PES-Arkkitehdit Oy (3)
  • Siren Arkkitehdit Oy (1, 2)
  • Sweco Finland Oy (1, 2, 3)
  • VERSTAS Arkkitehdit Oy (3)
  • VPL Arkkitehdit Oy (1, 2)

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjousten käsittelyn yhteydessä hankintayksikkö pyysi niitä tarjoajia täsmentämään tarjouksiaan, joiden tarjouksissa tiedot olivat joiltain osin puutteellisia, ristiriitaisia tai virheellisiä. Täsmennyspyynnöt koskivat soveltuvuusvaatimuksena olevien ilmoitettujen referenssikohteiden tietojen täsmentämistä ja nimettyjen pääsuunnittelijoiden pätevyyttä ja nimettyjen vastuullisten arkkitehtisuunnittelijoiden työkokemusta koskevien tietojen täsmentämistä. Lisäksi pyydettiin tarjoajien laadunarviointikaavakkeella ilmoittamien lisäkoulutusten tietojen, referenssihankkeiden sekä kilpailumenestystä ja tutkimus-, asiantuntija- tai opetustehtäviä koske-vien tietojen täsmentämistä.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä ja tarjouspyynnön ESPD-lomakkeella esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Arosuo Arkkitehdit Oy ei täytä esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska se ei ole toimittanut tietoja yritysreferensseistä eikä nimetyistä suunnittelijoista.

Näin ollen Arosuo Arkkitehdit Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy oli ilmoittanut osa-alueelle 1 referenssikohteeksi 1 kohteen, jonka osalta ei ollut selvää, täyttääkö se tarjouspyynnön referenssikohteelle asetetun vaatimuksen siitä, että kohde kuuluu Tilastokeskuksen rakennusluokituksen 2018 mukaisesti luokkiin 0810–0840 (Opetusrakennukset). Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy:tä pyydettiin täsmentämään, millä perusteella referenssikohde 1 täyttää annetut vaatimukset. Tarkastusvaiheessa tarjouksen ja saatujen lisäselvitysten perusteella todettiin, että Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy ei täytä osa-alueelle 1 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska sen osa-alueelle 1 esittämä referenssikohde 1 kuuluu Tilastokeskuksen rakennusluokitus 2018 mukaan luokkaan 0890 Muut opetusrakennukset, vapaan sivistystyön opetusrakennukset, mikä ei ole vastannut tarjouspyynnön vaatimusta.

Näin ollen Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 1 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Arkkitehtuuritoimisto Kouvo et Partanen oli nimennyt pääsuunnittelijaksi osa-alueelle 1 ja 2 henkilön, jonka osalta ei ollut selvää, että täyttääkö hän tarjouspyynnön mukaisen vaatimuksen siitä, että pääsuunnittelijalla tulee täyttää osa-alueella 1 poikkeuksellisen vaativan korjaushankkeen pääsuunnittelijalle asetetut kelpoisuusvaatimukset ja osa-alueella 2 vaativan korjaushankkeen pääsuunnittelijalle asetetut kelpoisuusvaatimukset. Arkkitehtuuritoimisto Kouvo et Partasta pyydettiin täsmentämään, millä perusteella henkilö täyttää annetut vaatimukset. Tarkastusvaiheessa tarjouksen ja saatujen lisäselvitysten perusteella todettiin, että Arkkitehtuuritoimisto Kouvo et Partanen ei täytä osa-alueille 1 ja 2 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska pääsuunnittelijan on täytettävä rakennus- tai erityissuunnittelijan kelpoisuusvaatimukset vähintään samalta tasolta kuin kyseisen rakennushankkeen vaativimmassa suunnittelutehtävässä (Maankäyttö- ja rakennuslaki 120 e §) ja koska Helsingin kaupungin rakennusvalvonta asettaa poikkeuksellisen vaativan korjaus-kohteen rakennussuunnittelijalle vaatimuksen, että hänen tulee olla toi-minut vastuullisena rakennussuunnittelijana vähintään vaativa+ -luokan korjaushankkeissa. Vaativa+ -luokan korjaushankkeen rakennussuunnittelijan tulee vastaavasti olla toiminut vastuullisena rakennussuunnittelijana vähintään vaativa -luokan korjaushankkeissa. (Rakentamisen Top ten -käytännöt: https://toptenrava.fi/doc/tulkintakortit/MRL-120f01D.pdf(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)).

Arkkitehtuuritoimisto Kouvo et Partanen oli ilmoittanut osa-alueelle 3 referenssikohteeksi 1 kohteen, jonka osalta ei ollut selvää, täyttääkö se tarjouspyynnön referenssikohteelle asetetun vaatimuksen siitä, että kohde on 1.1.2013 tai sen jälkeen valmistunut ja vastaanotettu. Arkkitehtuuritoimisto Kouvo et Partasta pyydettiin täsmentämään, millä perusteella referenssikohde 1 täyttää annetut vaatimukset. Tarkastusvaiheessa tarjouksen ja saatujen lisäselvitysten perusteella todettiin, että Arkkitehtuuritoimisto Kouvo et Partanen ei täytä osa-alueelle 3 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska se oli valmistunut vuonna 2011, mikä ei ole vastannut tarjouspyynnön vaatimusta.

Näin ollen Arkkitehtuuritoimisto Kouvo et Partanen tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueita 1, 2 ja 3 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Arkkitehtitoimisto Perko Oy oli ilmoittanut laadunarviointikaavakkeella vastuulliseksi arkkitehtisuunnittelijaksi 2 henkilön, jonka työkokemus tutkinnon suorittamisen jälkeen vähintään vaativien korjausrakennushankkeiden suunnittelusta on 3 vuotta, joista työkokemus vastuullisena rakennussuunnittelijana on 3 vuotta. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Arkkitehtitoimisto Perko Oy ei täytä osa-alueelle 2 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, jonka mukaan vastuullisilla arkkitehtisuunnittelijoilla tulee olla tutkinnon suorittamisen jälkeen vähintään kuuden (6) vuoden työkokemus vaativuudeltaan vähintään vaativien korjausrakennuskohteiden rakennussuunnittelutehtävistä, joista vähintään neljän (4) vuoden työkokemus vaativuudeltaan vähintään vaativien korjauskohteiden rakennussuunnittelutehtävien vastuullisena rakennussuunnittelijana.

Näin ollen Arkkitehtitoimisto Perko Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 2 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Ryhmittymä A-konsultit & Talli oli ilmoittanut osa-alueelle 2 saman henkilön toisen vastuullisen arkkitehtisuunnittelijan rooliin ja arkkitehtisuunnittelijan rooliin sekä osa-alueella 3 saman henkilön toisen vastuullisen arkkitehtisuunnittelijan rooliin ja arkkitehtisuunnittelijan rooliin. Tarkastusvaiheessa todettiin, että ryhmittymä A-konsultit & Talli ei täytä osa-alueelle 2 ja 3 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, jonka mukaan tarjoajien oli nimettävä osa-alueelle 2 ja 3 neljä (4) suunnittelijaa: yksi (1) pääsuunnittelija, kaksi (2) vastuullista arkkitehtisuunnittelijaa ja yksi (1) arkkitehtisuunnittelija. Yhden suunnittelijan/henkilön voi nimetä vain yhteen tehtävään/rooliin eli tarjoajan oli nimettävä neljä (4) eri henkilöä.

Näin ollen ryhmittymä A-konsultit & Talli tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueilta 2 ja 3 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Työyhteenliittymä K2S AW2 oli ilmoittanut osa-alueelle 3 referenssikohteeksi 1 kohteen, jonka osalta ei ollut selvää, täyttääkö se tarjouspyynnön referenssikohteelle asetetun vaatimuksen siitä, että kohde kuuluu Tilastokeskuksen rakennusluokituksen 2018 mukaisesti luokkiin 0810–0840 (Opetusrakennukset). Sama kohde oli ilmoitettu myös osa-alueen 2 laadunarviointikaavakkeen kohtaan 1.2.1. Työyhteenliittymä K2S AW2:ta pyydettiin täsmentämään, millä perusteella referenssikohde kuuluu luokkaan 0820. Tarkastusvaiheessa tarjouksen ja saatujen lisäselvitysten perusteella todettiin, että työyhteenliittymä K2S AW2 ei täytä osa-alueelle 3 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska sen osa-alueelle 3 esittämä referenssikohde 1 kuuluu Tilastokeskuksen rakennusluokitus 2018 mukaan luokkaan 0890 Muut opetusrakennukset, vapaan sivistys-työn opetusrakennukset, mikä ei ole vastannut tarjouspyynnön vaatimusta.

Näin ollen työyhteenliittymä K2S AW2 tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 3 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Ryhmittymä OPUS & ERI olivat ilmoittaneet osa-alueelle 3 vastuullisiksi arkkitehtisuunnittelijoiksi henkilöt, jotka olivat valmistuneet vuonna 2017. Tarkastusvaiheessa todettiin, että ryhmittymä OPUS & ERI ei täytä osa-alueelle 3 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, jonka mukaan vastuullisilla arkkitehtisuunnittelijoilla tulee olla tutkinnon suorittamisen jälkeen vähintään kuuden (6) vuoden työkokemus vaativuudeltaan vähintään VAATIVIEN uudisrakennuskohteiden rakennussuunnittelutehtävistä”. Vastuullisiksi arkkitehtisuunnittelijoiksi nimetyt henkilöt ovat valmistuneet vuoden 2017 aikana niin, ettei heillä ei ole tutkinnon suorittamisen jälkeen vaadittua kuuden (6) vuoden työkokemusta.

Näin ollen ryhmittymä OPUS & ERI tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 3 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

  • hinta, painoarvo 30 %
  • laatu, painoarvo 70 %

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteinä olevista osa-aluekohtaisista vertailu- ja laatuarviointitaulukoista.

Laatutekijät oli esitetty osa-alueittain tarjouspyynnön liitteinä olevilla laadunarviointikaavakkeilla sekä laadunarviointikriteerit-lomakkeella. Tarjoajan tuli täyttää tarjoamiensa osa-alueiden laadunarviointikaavakkeet ja ladata ne tarjouksen liitteeksi.

Tarjoushinnat ilmoitettiin tuntiveloitushintoina SKOL-luokittain tarjous-pyynnön kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit olevalla syöttölomakkeella osa-alueittain. Tarjouksen vertailuhinta muodostuu hankittavalla määrällään (h) kerrottujen tuntiveloitushintojen summasta.

Laatu- ja hintapisteet yhdistetään laskentakaavalla, joka huomioi annettujen pisteiden hajonnan ja painoarvot. Tässä nk. standardointimenetelmässä laatu- ja hintapisteistä muodostetaan standardoidut numeeriset arvot.

Standardointimenetelmä lyhyesti: Jotta hinta ja laatu muodostaisivat pisteytyksessä painoarvonsa (30/70) mukaiset kokonaispisteet, on kehitetty keskihajontaa huomioiva laskentakaava. Jokaisesta tarjouksesta (x) vähennetään tarjouskilpailun keskiarvo (μ), ja tämä erotus jaetaan tarjousten hajonnalla (s). Tarjouksen hintapisteet = (tarjous € - tarjousten keskiarvo €) / (tarjousten hajonta €). Tarjouksen laatupisteet = (laatupisteet - laatupisteiden keskiarvo) / (laatupisteiden hajonta).

Puitejärjestelyyn valitaan toimittajat yhteispistemäärän järjestyksen mukaisesti korkeimmasta pistemäärästä alaspäin.

Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1, Poikkeuksellisen vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

  1. Arkkitehdit von Boehm - Renell OyArkkitehdit von Boehm - Renell Oy
  2. Ryhmittymä A-Konsultit & Talli: Arkkitehtitoimisto A-Konsultit Oy, Ark-kitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy
  3. Siren Arkkitehdit Oy
  4. Työyhteenliittymä K2S ja AW2: Arkkitehtitoimisto K2S Oy, AW2 Achitects Oy
  5. JKMM Arkkitehdit Oy
  6. Arkkitehdit AFKS
  7. VPL Arkkitehdit Oy

Osa-alue 2, Vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

  1. Sirén Arkkitehdit Oy
  2. Arkkitehdit von Boehm - Renell Oy
  3. Parviainen Arkkitehdit Oy
  4. Jeskanen-Repo-Teränne Arkkitehdit Oy
  5. Työyhteenliittymä K2S ja AW2: Arkkitehtitoimisto K2S Oy, AW2 Achitects Oy
  6. Ryhmittymä Arkkitehtitoimisto Freese Oy + Luutonen Palomeras Arkkitehdit Oy: Arkkitehtitoimisto Freese Oy, Luutonen Palomeras Arkkitehdit Oy
  7. HMT Arkkitehdit Oy

Osa-alue 3, Vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

  1. Verstas Arkkitehdit Oy
  2. Arkkitehdit AFKS
  3. JKMM Arkkitehdit Oy
  4. Arkkitehdit von Boehm - Renell Oy
  5. AOR Arkkitehdit Oy
  6. PES-Arkkitehdit Oy
  7. Arkkitehtitoimisto Perko Oy

Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet rikosrekisteriotteet.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Osa-alueilla 1, 2 ja 3 toimeksiannot tilataan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen prosenttijakauman perusteella:

Sija 1: 40–20 %

Sija 2: 30–15 %

Sija 3: 25–10 %

Sija 4: 20–5 %

Sija 5: 15–0 %

Sija 6: 10–0 %

Sija 7: 10–0 %

Prosenttiosuus kuvaa tilausten euromääräistä jakaumaa, ei tilausten lukumäärän jakaumaa.

Tilaaja voi järjestää osa-alueen puitesopimustoimittajien kesken toimeksiantokohtaisen minikilpailutuksen, jos toimeksiannon ennakoitu arvo ylittää 100 000 euroa (alv 0 %) tai kyse on poikkeuksellisen laajasta tai vaativasta toimeksiannosta, jolloin Tilaaja katsoo sen tarkoituksenmukaiseksi. Minikilpailutuksen valintaperusteena on joko laatu tai hinta ja laatu. Minikilpailutuksessa Tilaaja toimittaa kaikille kyseisen osa-alueen puitesopimustoimittajille yhtäaikaisesti kyseistä toimeksiantoa koskevan tarjouspyynnön, jolla pyytää katto- tai kokonaishintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja ja tarvittaessa tarkennettuja toimeksiantokohtaisia ehtoja. Selvyyden vuoksi todetaan, että minikilpailutuksen perusteella tilattavia toimeksiantoja ei lasketa mukaan prosenttijakaumaan.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (13.12.2022 § 711) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 13.03.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

tekninen johtaja
Kari Pudas

Lisätietojen antaja

Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38472

sonja.liljeblad@hel.fi

Anniina Tolonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37438

anniina.tolonen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Laadunarviontitaulukko osa-alue 1
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Laadunarviontitaulukko osa-alue 2
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Laadunarviontitaulukko osa-alue 3
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Vertailutaulukko osa-alue 1
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Vertailutaulukko osa-alue 2
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Vertailutaulukko osa-alue 3
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Osa-alue 1 Laadunarviointikriteerit
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Osa-alue 2 Laadunarviointikriteerit
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Osa-alue 3 Laadunarviointikriteerit
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.