Virkasuhteen täyttäminen, Taloushallintopalveluliikelaitos Talpa, asiakkuusjohtaja, työavain TALPA 01-23-22

HEL 2022-015583
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 7 §

Asiakkuusjohtajan työsuhteeseen ottaminen

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti ottaa asiakkuusjohtajan työsuhteiseen tehtävään kauppatieteiden maisteri Tiia Mäkirannan 6800 euroa/kk mukaisin palkkaeduin. Tehtävässä on kuuden kuukauden koeaika. Mäkiranta aloittaa tehtävässä myöhemmin sovittavana ajankohtana.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taloushallintopalveluliikelaitoksen asiakkuusjohtajan tehtävä oli julkisesti haettavana 16.12.2022 – 13.1.2023. Tehtävää haki hakuajan kuluessa 57 henkilöä. Hakuilmoitus oli esillä Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa, kuten TE-palveluiden, Oikotien ja Duunitorin työnhakusivustoilla sekä LinkedInin työpaikkajulkaisuissa. Näiden lisäksi rekrytoinnin markkinoinnissa käytettiin Duunitorin tehokampanjaa ja Helsingin Sanomien diginostoa.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 11. luvun 1 §:n 1 momentin mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää liikelaitoksen organisaation ylimmästä tasosta ja ottaa liikelaitoksen toimitusjohtajan suoran alaisen, jollainen asiakkuusjohtaja on.

Talpan asiakkuusjohtajan tehtävän kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Lisäksi tehtävän kelpoisuusvaatimuksena on aiempi kokemus vastaavista johtamistehtävistä sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä menestyäkseen hakijalla on oltava kokemusta ja kiinnostusta sopimusasioihin, asiakkuudenhoitoon ja hinnoitteluun. Lisäksi hakijalta toivottiin kokemusta kunta-alan, Helsingin kaupunkiorganisaation tai inhouse -yhtiöiden tuntemuksesta sekä talous- ja/tai palkanlaskentapalvelujen tuntemisesta. Tehtävässä onnistumista edistää, mikäli hakijalla on kykyä tehdä vaikuttavaa sidosryhmäyhteistyötä ja asiakkaiden kanssa työskentely on hakijalle luontevaa. Lisäksi eduksi ovat hyvät viestintä- ja esiintymistaidot.

Kaupungilla johdon tehtävissä sovelletaan kokonaispalkkajärjestelmää. Palkka määräytyy tehtävän vaativuuden sekä tehtävässä menestymisen edellyttämän kokemuksen mukaan. Hallintosäännön 12 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan henkilöstöjohtaja päättää tehtävien vaativuusluokittelusta ja tarkastusjohtajaa lukuun ottamatta siihen perustuvasta palkasta. Henkilöstöjohtaja on rekrytointiprosessin yhteydessä päättänyt Talpan asiakkuusjohtajan kokonaispalkaksi 6800 euroa kuukaudessa.

Tehtävää haki hakuajan puitteissa 57 henkilöä. Hakijaluettelo on tämän päätöksen liitteenä 1. Kaikki jatkoon valitut hakijat täyttivät tehtävään asetetut kelpoisuusvaatimukset. Vaikka hakijoiden työkokemus ja osaaminen vaihtelevat, heillä kaikilla on kokemusta usealla tehtävän vastuulle kuuluvalla osa-alueella. Hakijoita kontaktoitiin jo hakuaikana, kuten työpaikkailmoituksessa tuotiin esiin.

Hakijoiden osaamista ja soveltuvuutta arvioitiin hakemusten ja osaa myös Helbit-rekrytointijärjestelmän videohaastettelutyökalun kautta. Ensimmäisen vaiheen arvion pohjalta haastatteluun kutsuttiin 2 hakijaa: Tiia Mäkiranta ja ********** Valinnat jatkoon kutsutuista tekivät toimitusjohtaja Anniina Kitula ja rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen. Haastatteluun kutsutut henkilöt erottuivat osaamisellaan selvästi, sillä heillä oli vakuuttavaa johtamiskokemusta talous- ja henkilöstöhallinnon palveluiden parista. Tämän takia syystä katsottiin perustelluksi edetä prosessissa ainakin aluksi vain heidän kanssaan. Mäkirannan haastattelu oli 4.1.2023 ja ********** haastattelu 13.1.2023. Hakijoita haastattelivat toimitusjohtaja Anniina Kitula, rekrytoinnin kehittämispäällikkö Heli Lappi-Rantanen ja Talpan henkilöstöpäällikkö Suvi Tiilikainen.

Hakija 1 Tiia Mäkiranta on suorittanut kauppatieteiden maisterin ylemmän korkeakoulututkinnon Vaasan yliopistossa vuonna 2000. Mäkiranta on työskennellyt vuodesta 2022 JCDecaux Finland Oy:ssa City Relations Director tehtävässä vastaten liiketoiminnan kehitysyksikön vetämisestä ja mainospaikkaverkoston tulosvastuusta. Lisäksi hän on työskennellyt vuodesta 2016 Fasilica Oy:ssa toimitusjohtajana vastaten konsultointiyrityksen liiketoiminnan johtamisesta. Aikaisemmin Mäkiranta on työskennellyt muun muassa MOST Digital Oy:ssa operatiivisena johtajana. Siinä roolissa hän on konsultoinut aikanaan myös Talpaa. Mäkirannalla on myös yli neljän vuoden kokemus Kunnan Taitoa Oy:ssa palvelujohtajana, jossa hänellä oli tulosvastuu talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen kehittämisestä ja tuottamisesta asiakkaille mukaan lukien ulkoistusprojektit. Lisäksi hänellä oli vastuu asiakkuuksista sekä asiakaspalvelusta (yli 100 asiakasta).

Hakija 2 ********** on suorittanut hallintotieteiden maisterin ylemmän korkeakoulututkinnon Tampereen yliopistossa vuonna 2007. ********** on työskennellyt vuodesta 2021 ********** liiketoiminnan johtajana vastaten muun muassa 60 henkilön palkanlaskentayksikön asiakkuuksista, henkilöstöstä, sopimuksista, hinnoittelusta, budjetoinnista sekä kehittämisestä. Tätä aikaisemmin hän on työskennellyt muun muassa ********** vanhempana konsulttina, ********** palvelujohtajana ja projektipäällikkönä.Molemmilla haastatelluilla oli vahvaa osaamista tehtävään. Kuitenkin Tiia Mäkirannan eduiksi katsottiin erittäin vahva ja monipuolinen johtamisosaaminen sekä kunnallisen toimintaympäristön ja myös Talpan tuntemus. Mäkirannan eduksi katsottiin myös varmaotteinen ja rohkea tapa johtaa muutosta sekä vahva motivaatio ratkaisujen löytämiseen haastavassa tilanteessa. Näin ollen Mäkiranta päätettiin kutsua henkilöarvioon ja toisen kierroksen haastatteluun.Henkilöarvioinnin toteutti Psycon Oy viikolla 3 ja toisen kierroksen haastattelu pidettiin 10.1.2023. Toisessa haastattelussa hakijoita haastattelivat toimitusjohtaja Anniina Kitula, rekrytoinnin kehittämispäällikkö Heli Lappi-Rantanen, vakauttamisprojektin johtaja Kirsti Laine-Hendolin sekä projektipäällikkö Jani Rahja.

Sulje

Rekrytointiprosessin aikana Tiia Mäkiranta on osoittanut olevansa erittäin osaava ja laaja-alainen johtaja. Hänellä on vahva motivaatio päästä ratkaisemaan Talpan haastavaa tilannetta ja positiivinen asenne ratkaisujen löytymiseen. Mäkirannalla on pitkä johtajakokemus ja erittäin vahva osaaminen talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen tuottajarooleista, it-projektien johtamisesta, palvelunhallintajärjestelmistä ja prosessien kehittämisestä. Hänen mahdollisuutensa tehtävässä onnistumiseen nähtiin sekä aiemman työkokemuksensa sekä henkilökohtaisten ominaisuuksiensa perusteella selvästi paremmiksi kuin muilla hakijoilla.

Mäkirannan valintaa puoltavat rekrytointiprosessin aikana esiin tulleet erinomaiset johtamisvalmiudet muuttuvissa ja kompleksisissakin tilanteissa. Hänellä on näkemyksellisyyttä ja strategista osaamista Talpan asiakkuustyön uudistamiseen sekä kykyä tehdä vaikuttavaa sidosryhmäyhteistyötä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 31.01.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Anniina Kitula

Lisätietojen antaja

Heli Lappi-Rantanen, kehittämispäällikkö, rekrytointi, puhelin: 09 310 27756

heli.lappi-rantanen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Asiakkuusjohtaja Lyhyt hakijalista
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Asiakkuusjohtaja Hakijayhteenveto
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.