Yhteistyösopimus, kaupunginkanslian palvelut sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle

HEL 2023-000015
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 19 §

Kaupunginkanslian ja sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan välinen palvelusopimus kaupunginkanslian tuottamista hallinnon palveluista

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä palvelusopimuksen kaupunginkanslian tuottamista hallinnon palveluista liitteen 1 mukaisesti.

Käsittely

Yhteyspäällikkö Hanna Laine oli kutsuttuna asiantuntijana.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Yhteyspäällikkö Hanna Laine on kutsuttuna asiantuntijana.

Sopimuksen tausta ja tarkoitus

Lain sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla (615/2021, jäljempänä Uusimaalaki) 20 §:ssä edellytetään, että Helsingin kaupungin on eriytettävä hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) nojalla maksettavalla rahoituksella, lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen järjestämisestä perittävillä asiakasmaksuilla sekä muilla lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen järjestämisestä kertyvillä tuotoilla rahoitettava sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestäminen (eriytettävät tehtävät) kaupungin talousarviossa ja kirjanpidossa muusta kaupungin toiminnasta.

Sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan (myöhemmin sotepe-toimiala) tulee maksaa kunta-Helsingille kaikista käyttämistään palveluista, jotka aikaisemmin on rahoitettu suoraan esimerkiksi kaupunginkansliasta.

Kaupunginkanslia tuottaa kaupunkiyhteisiä hallinnon palveluja, kuten erilaista yhteisten järjestelmien ylläpitoa ja ohjausta, sekä huolehtii muun muassa kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen toimintaedellytyksistä. Toimialojen hallinnot vastaavat toimialan tarvitsemista enemmän operatiivisista hallinnon palveluista, joista osa hankitaan kaupungin sisäisiltä tukipalvelutuottajilta. Tällaisia palveluja ovat muun muassa työterveyspalvelut, taloushallintopalvelut ja digitaaliset tukipalvelut. Sotepe-toimialalla noin puolet omistakin hallinnon tehtävistä on tukipalveluluonteisia tehtäviä, kuten aula- ja toimistopalveluita.

Kaupunginkanslian tuottamat kaupunkiyhteiset palvelut sotepe-toimialalle sekä kaupungin muiden toimijoiden sotepe-toimialalle tuottamat palvelut katetaan jatkossa valtion yleiskatteellisella rahoituksella. Niiltä osin, kun palvelusopimuksia ja laskutusta ei ole ollut, palvelujen tuottamisesta ja rahoituksesta laaditaan erilliset palvelusopimukset sotepe-toimialan ja kaupungin muiden toimijoiden välille. Nämä erät huomioidaan erikseen valtion raportoinnissa.

Edellä mainitun Uusimaalain 20 §:n mukaan Helsingin kaupunki ei toisaalta saa käyttää muuhun toimintaansa sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen järjestämiseen hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain nojalla maksettavaa rahoitusta taikka sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen järjestämisestä perimiään asiakasmaksuja taikka muita näihin tehtäviin kohdistuvia tuottoja.

Näin ollen esimerkiksi kaupunginkanslian tarjoamista kaupunkiyhteisistä hallinnon palveluista voidaan kattaa valtion rahoituksella vain se osa, joka palvelee sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämistehtävää. Tätä tarkoitusta varten on laadittu ehdotus palvelusopimuksesta sotepe-toimialan ja kaupunginkanslian välillä. Sopimuksessa kuvataan sotepe-toimialan kaupunginkanslialta saamat hallinnon palvelut ja niiden kustannusten kattaminen.

Nyt käsittelyssä oleva palvelusopimusehdotus on merkittävin uusi kaupungin sisäinen sopimus. Arvio kaupunginkanslian veloituksesta sotepe-toimialalta vuonna 2023 on noin 66 miljoonaa euroa.

Sopimuksen tavoitteena on toiminnan jatkuvuuden turvaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen ensimmäisenä vuonna.

Kustannusten muodostuminen

Ensimmäisessä vaiheessa kaupunkiyhteisten hallinnon palveluiden kustannukset ehdotetaan vyörytettäväksi pääosin prosentuaalisena osuutena, joka perustuu toimialan kokoon sidottuun suhteelliseen osuuteen kaupungin käyttömenoista (57,3 prosenttia). Henkilöstöosaston ja keskitettyjen henkilöstömenojen osalta sotepe-toimialan osuus perustuisi toimialan henkilöstön prosentuaaliseen osuuteen kaupungin henkilöstöstä (43,3 prosenttia). Palveluiden kustannukset, eli valtion rahoituksen pohjaksi siirtyvät kustannukset, on ilmoitettu valtiolle ennakollisesti käyttäen näitä prosentuaalisia osuuksia.

Sopimukseen kirjattuna yhteisenä tavoitteena on saattaa kustannukset jatkossa vastaamaan täsmällisemmin aiheuttamisperiaatetta. Tässä tarkoituksessa on sovittu, että kaupunginkanslia tuotteistaa hallinnon palveluitaan vuoden 2023 aikana.

Seuraavat vuonna 2022 kesken jääneet siirtoselvitettävät kokonaisuudet ratkaistaan vuoden 2023 alussa. Palvelut on tarkoitus siirtää aiheuttamisperiaatteen mukaisiksi. Tämä voi tarkoittaa myös sitä, että jokin palvelu poistetaan kokonaan veloitettavista kustannuksista sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämistehtävään kuulumattomana.

  • Erilaiset työkykytoimenpiteet sekä kansainväliset vaihtojen ja niin sanottujen kesänuorten kustannukset.
  • Osallistuvan budjetoinnin hallinnolliset ja ict-kulut.
  • Protokolla ja vieraanvaraisuus -yksikön kulut.
  • Tapahtumallisuus Brändi ja tapahtumat -yksikössä.
  • Elinkeinotapahtumat ja markkinointi sekä elinkeinopoliittinen edunvalvonta.
  • Jäsenmaksut.

Muutokset kustannusjakoon otettaisiin pääsääntöisesti huomioon kuluvalla sopimuskaudella heti, kun kustannusten jaosta on sovittu.

Sopimuksen kohde ja tarjottavat palvelut

Sopimuksessa kuvattaisiin sopijaosapuolet, eli sosiaali- terveys- ja pelastustoimiala sekä kaupunginkanslia.

Sopimuksen kohteena olisivat kaupunginkanslian toimialalle tarjoamat palvelut ja niiden kustannusten kattaminen. Kaupunginkanslian ja sotepe-toimialan oman hallinnon järjestämät palvelut olisivat yhdessä rinnasteisia hyvinvointialueiden keskushallinnolle.

Sopimuksessa kuvattaisiin toimialan käytössä olevat palvelut sekä niiden sisältö.

Kaupunginkanslia on jaettu kuuteen osastoon: elinkeino-osasto, hallinto-osasto, henkilöstöosasto (Stadin HR), strategiaosasto, talous- ja suunnitteluosasto sekä viestintäosasto. Lisäksi sisäinen tarkastus ja keskusvaalilautakunta toimivat suoraan kansliapäällikön alaisuudessa.

Elinkeino-osasto tuottaisi sopimuksen puitteissa sotepe-toimialalle vain palkkatukityöllistämisen hallinnollisia palveluja sekä terveys- ja hyvinvointialan yritys-, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioyhteistyötä.

Hallinto-osasto huolehtii kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja pormestarikunnan toimintaedellytyksistä, hallintomenettelyn ohjaamisesta, asianhallinnan ja asiakirjahallinnon johtamisesta, virastopalveluista sekä oikeudellisesta edunvalvonnasta ja asiantuntijapalveluista.

Henkilöstöosasto huolehtii kaupungin henkilöstöpolitiikasta, osaamisen johtamisen ja henkilöstösuunnittelun toimintatavoista, työhyvinvoinnista ja työturvallisuudesta sekä työnantajatoiminnasta ja HR-prosessien ohjaamisesta. Osasto huolehtii henkilöstön kehittämispalveluista ja muutostuesta.

Strategiaosasto huolehtii kaupungin strategisesta kehittämisestä ja strategisesti keskeisten asiakokonaisuuksien ja hankkeiden koordinoinnista, digitalisaation ja tietohallinnon ohjauksesta, tilasto- ja tutkimustoiminnasta, kansainvälisistä asioista sekä turvallisuus- ja varautumisasioista.

Talous- ja suunnitteluosasto huolehtii kaupungin talouden, toiminnan ja konsernin ohjauksesta, hankintatoimesta, rahoituksesta, aluerakentamisprojektien suunnittelun ja toteutuksen ohjauksesta, asuntopolitiikasta sekä henkilöstökassatoiminnasta.

Viestintäosasto huolehtii viestinnästä ja markkinoinnista, yleisneuvonnasta sekä osallisuudesta ja vuorovaikutuksesta.

Sopimuksessa on kuvattu palveluiden lisäksi toimintoja, joiden kustannuksia ei vyörytetä sotepe-toimialalle.

Muut sopimukseen sisällytettävät asiat

Sopimuksessa kuvattaisiin myös muiden kaupunginkanslian käyttömenojen kohdentaminen sopimuksessa kuvatuille palveluille. Kaupunginhallituksen käyttövarat ja avustukset olisivat eriä, joiden kustannuksia ei veloiteta toimialalta, ellei kaupunginhallituksen käyttövarojen kautta rahoitettaisi joitain yksilöityjä kaupunkiyhteisiä menoja. Kaupunkiyhteisistä investoinneista aiheutuvat poistot veloitettaisiin toimialan koon mukaisella perusveloituksella (57,3 prosenttia).

Sopimuksessa kuvattaisiin palveluiden hinnoittelu ja laskutus. Palvelut laskutettaisiin kustannusperusteisesti siten, että tuotettava palvelutaso ei voisi ylittää budjetoituja kustannuksia. Sopimus olisi voimassa vuoden 2023 ajan.

Sopimuksen allekirjoittaisivat toimielinkäsittelyn ja lainvoimaiseksi tulon jälkeen sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja ja kansliapäällikkö.

Sopimuksen liitteenä olisi erittely palvelukohtaisesta hinnastosta.

Palvelusopimusehdotus kaupunginkanslian palveluista vuodelle 2023 on liitteenä 1. Vuoden 2024 sopimusta valmistellaan yhdessä kaupunginkanslian kanssa keväällä 2023.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 01.02.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

vs. sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Leena Turpeinen

Lisätietojen antaja

Hanna Laine, yhteyspäällikkö, puhelin: 09 310 36172

hanna.e.laine@hel.fi