Katusuunnitelma, Lastenkodinkatu, Marian sairaala, Työmiehenkatu, Lastenkodinkadun silta, Baana, Kamppi, 31341/1
Lastenkodinkatu välillä Marian sairaala–Työmiehenkatu, katusuunnitelman hyväksyminen, Kamppi
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Amanda Pasanen: Pyydän asian pöydälle.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Amanda Pasasen ehdotuksesta.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan Lastenkodinkatu välillä Marian sairaala−Työmiehenkatu katusuunnitelman nro 31341/1.
Lisäksi lautakunta päättää määrätä tämän katusuunnitelman hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Lastenkodinkatu on olemassa oleva asuntokatu, jonka pohjoispuolella on asuinrakennuksia. Kadun eteläpuolella on asuinrakennuksia ja Työmiehenpuistikko. Kadun molemmin puolin on jalkakäytävät. Kadun länsipäädyssä on nykyisin pieni pysäköintialue. Pysäköintialueelta etelän suuntaan on jalankulku- ja pyöräliikenteen yhteys Baanalle. Katusuunnitelma pohjautuu voimassa oleviin asemakaavoihin nro 12629 (tullut voimaan 4.6.2014), nro 7889 (tullut voimaan 31.8.1981) ja nro 465. Suunnitellut ratkaisut ovat periaatteiltaan asemakaavan yhteydessä esitetyn liikennesuunnitelman nro 7014 mukaiset, päivätty 2.6.2020.
Katusuunnitelmalla mahdollistetaan asemakaavan mukaisen kasvuyrityskampuksen rakentamisen Marian sairaalan alueelle ja parannetaan liikkumisen sujuvuutta.
Suunnitelma
Lastenkodinkatu välillä Marian sairaala–Työmiehenkatu suunnitelmapiirustus nro 31341/1 (liite 2)
Lastenkodinkatu on nykyinen asuntokatu. Kadun länsipäädyssä sijaitsevat pysäköintipaikat poistuvat ja alueesta tehdään aukio. Aukion länsipäästä rakennetaan Lastenkodinkadun silta Marian sairaala-alueelle. Sillan länsipäästä rakennetaan ramppi pohjoisen suuntaan Baanalle. Ramppi ei vaikuta Baanan liikenteellisiin järjestelyihin. Pyöräliikenne on Lastenkodinkadulla ajoradalla sekaliikennejärjestelynä. Sillalla sekä Baanalle johtavalla rampilla jalankulku ja pyöräliikenne on yhdistettynä.
Marian alueen puoleinen maatuki ja rampin tukimuurit verhoillaan luonnonkivellä, kivien värisävy on musta. Lastenkodinkadun puoleinen maatuen ja tukimuurin nykyinen taideteos entistetään. Sillan kansirakenne käsitellään ns. umbra-värjäyksellä, jonka sävy sovitetaan lähelle Love Helsinki taideteoksen Baanalla sijaitsevan osan sävyä.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31341/1 (liite 1).
Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnitelma on laadittu yhteistyössä Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj ja GlobalConnect Oy:n kanssa.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 29.1.−11.2.2020 välisen ajan.
Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 3.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 8.2.−21.2.2023 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Suunnitelmasta on jätetty 1 muistutus.
Muistutuksen käsittely
Muistutus 1
Muistutuksessa painotetaan siltasuunnitelman roolia osana kasvuyrityskampuksen kokonaisuutta ja todetaan, että suunnitelman myötä Helsingin teollisuushistoriasta kertovan ainutlaatuisen ulkotilan arvoja hävitetään. Baanan todetaan olevan kantakaupungin läpäisevänä ei-kaupallisena kauttakulkutilana harvinainen. Kampuskokonaisuuden todetaan muuttavan vapaan levähdyspaikan kaupallisen rakennuksen etupihaksi samalla kun sillan ja rampin länsipuolelta hävitetään nykyinen puusto ja kasvillisuus. Silta ja ramppisuunnitelma kohdistuu muistutuksen mukaan Baanan toiminnalliselle osuudelle, jolla pyöräväylää ja toimintoja on siirrettävä ja osin poistettava sillan rakenteiden ja kampuksen rakentamisen vuoksi. Baanan julkisen ulkotilan todetaan olevan suosittu ja tärkeä hengähdystauko tiivistyvässä kaupunkirakenteessa. Sillan kohdalla sijaitsevan taiteen osittainen tuhoutuminen ja siirtäminen nähdään menetyksenä.
Muistutuksessa todetaan, että Marian kampuksen rakennusmassat vievät ilta-auringon alueelta. Avara kohta nähdään arvokkaana historiallisena jäänteenä ja osana Baanan tilasarjaa, johon ramppi ja silta vaikuttavat heikentävästi. Kaupunkirakenteessa todetaan olevan edelleen näkyvissä hierarkia, jossa meren rannalta matalan rakentamisen ja vehreän vyöhykkeen kautta noustaan kohti korkeampaa ja tiiviimpää kaupunkirakennetta, mikä on mahdollistanut pitkiä näkymiä meren suuntaan. Kampuksen korkeiden massojen koetaan rikkovan tämän jatkuvuuden haukaten samalla merkittävän palan vanhaa satamarataa sekä sitä reunustavan puuston. Marian sairaalan alue on muistutuksen mukaan osa laajempaa 1800-luvun viherakselia, joka yhdistää Ruoholahden villojen alueen Hietaniemen hautausmaan vanhimpaan osaan. Viherakselin puuston todetaan olevan vanhaa ja osoittavan entisen merenrannan sijainnin alueiden eteläpuolella.
Muistutuksessa esitetään, että jalankulun ja pyöräilyn yhteydet Marian sairaala-alueelle voidaan ratkaista ilman siltaa, jota epäillään vain kampuksen ja sen pelastustien tarpeisiin rakennettavaksi.
Muistutuksessa esitetään, että katusuunnitelmassa esitettyä historiallisen ratakuilun halkaisevaa ja kaupunkitilan toiminnallisuutta heikentävää siltaa ei toteuteta ja että Marian sairaala-alueen kehittämishanke jätetään harkintatauolle.
Esittelijän vastaus muistutukseen
Katusuunnitelma koskee Lastenkodinkadun uutta siltaa välillä Marian sairaala–Työmiehenkatu. Lastenkodinkadun sillan ja siihen liittyvän rampin suunnittelualueen ulkopuolelle kohdistuvia Baanan muutostöitä ja muita Marian aluetta koskevia katu- ja puistosuunnitelmia edistetään omina hankkeinaan ja ne vuorovaikutetaan erikseen.
Katusuunnittelu perustuu voimassa olevaan Marian kasvuyrityskampuksen asemakaavaan, jossa mahdollistetaan merkittävästi uutta toimitilarakentamista entisen sairaala-alueen alueen eteläosalle. Baanan ylittävä silta on asemakaavan mukainen. Kaavaratkaisun pohjaksi on tehty tarvittava vaikutustenarviointi ja sen edellyttämät selvitykset. Rakennetun ympäristön vaalimista koskeva sisältövaatimus on niin ikään otettu kaavaratkaisussa riittävällä tavalla huomioon.
Sillan rakentaminen mahdollistaa asemakaavan mukaisen kasvuyrityskampuksen toteuttamisen. Silta toimii jatkossa yhdistävänä jalankulun ja pyöräilyn yhteytenä Marian kampusaleen ja Baanan halkaisevan Kampin kaupunginosan välillä sekä pelastustienä Marian kampusalueelle. Sillan ja siihen liittyvän rampin osuudella nykyisiä Baanan elementtejä siirretään ja osin uusitaan. Lastenkodinkadun puoleisen maatuen ja tukimuurin nykyinen taideteos entistetään alkuperäisen taideteoksen tehneen taiteilija on Janne Siltasen toimesta. Love-Helsinki-veistokselle osoitetaan uusi paikka siten, että se muodostaa kokonaisuuden uudistuvan taideteoksen kanssa. Sillan ja rampin rakenteet toteutetaan kaupunkikuvallisesti korkeatasoisina ja ne tuovat alueelle uuden mielenkiintoisen, arkkitehtonisesti laadukkaan kerrostuman.
Muistutus ei aiheuta muutoksia laadittuun katusuunnitelmaan.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 1 185 000 euroa, 910 euroa/m² (alv 0 %).
Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 3 200 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset kasvavat noin 700 euroa nykyisestä.
Lisäksi siltojen ja muiden rakenteiden rakenteelliseen ylläpitoon tulisi varata vuosittain 2 % investointikustannuksista. Nämä kulut realisoituvat rakenteen elinkaaren aikana.
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2023 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01 Uudisrakentaminen.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Päätös tullut nähtäväksi 26.04.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Olli-Pekka Aalto, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 39681