Toimivallan siirtäminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla hankintojen tekemisestä
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hankintavaltuudet
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä hankintavaltuuksia koskevan toimivallan siirtämisen liitteen 1 mukaisesti siten, että se tulee voimaan 15.2.2023. Voimaan tullessaan päätös kumoaa edellisen hankintavaltuuksia koskevan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 24.5.2022 § 104.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Valtakunnallisen sote-uudistuksen myötä sosiaali- ja terveyspalvelut ja pelastustoimen tehtävät järjestetään uuden mallin mukaisesti vuodesta 2023 alkaen. Helsinki vastaa edelleen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä itse eikä kuulu mihinkään hyvinvointialueeseen. Pelastustoimi siirtyi kaupunkiympäristön toimialalta yhdeksi palvelukokonaisuudeksi uudelle sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle, joka aloitti 1.1.2023.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hankintavaltuudet saatetaan ajan tasalle vastaamaan uuden toimialan organisaatiota. Lisäksi selkeytetään hankintavaltuuksien rakennetta ryhmittelemällä viranhaltijat palvelukokonaisuuksittain päätöstasojen mukaisesti. Tässä yhteydessä huomioidaan organisatoriset muutokset sekä viranhaltijoiden tehtävissä ja nimikkeissä tapahtuneet muutokset. Lisäksi esitetään tehtäväksi joitain vähäisiä muutoksia hankintavaltuuksien määriin toiminnallisten ja organisatoristen muutosten myötä.
Toimialatasoisten hankintavaltuuksien osalta muutokset johtuvat nimikemuutoksista. Hankintajohtaja on uusi viranhaltija, jolle siirretään organisatorisista syistä tietyt tukipalveluhankinnat sekä toimialatasoiset tavarahankinnat. Tietohallintoon liittyvien hankintojen sanamuotoja tarkennetaan toimialajohtajan, hallintojohtajan ja tietohallintojohtajan osalta.
Hallinnon osalta muutos koskee nimikemuutoksia. Perhe- ja sosiaalipalvelujen, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen sekä pelastuslaitoksen osalta muutokset johtuvat yksittäisistä organisaatio-, tehtävä- ja nimikemuutoksista. Lisäksi perhe- ja sosiaalipalveluissa yhden viranhaltijan hankintavaltuuksien tasoa on tarkistettu. Pelastuslaitoksen valtuuksista poistetaan aiemmat erityisvaltuudet ilman eurorajaa oleviin hankintoihin. Terveys- ja päihdepalvelujen osalta ei aiheudu muutoksia.
Päätös tullut nähtäväksi 15.02.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Johanna Kahilakoski, kilpailutus- ja sopimuspäällikkö, puhelin: 09 310 21831