Virkasuhteen täyttäminen, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja, KANSLIA-07-8-22
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtajan virkaan ottaminen
Esitys
Kasvatus- ja koulutuslautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtajan virkaan otetaan ********** Virassa on 6 kuukauden koeaika.
Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 vuorokauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien. Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli rekrytointiasiantuntija Susanna Laakkonen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esteelliset: Harri Korhonen
Esteellisyyden syy: osallisuusjäävi (hallintolaki 28.1 § kohta 1)
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginhallitus on 19.9.2022 § 636 merkinnyt tiedoksi edellisen viranhaltijan eroilmoituksen kasvatuksen ja koulutuksen lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtajan virasta 1.1.2023 lukien ja kehottanut kasvatuksen ja koulutuksen toimialaa käynnistämään viran täyttämiseksi julkisen hakumenettelyn.
Kasvatuksen ja koulutuksen lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtajan virka oli julkisesti haettavana 5.10.-20.10.2022. Hakuaikaa jatkettiin 3.11.2022 saakka, koska haluttiin lisää hakijoita. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluiden sivuilla, Monsterissa, Duunitorilla, Oikotiellä ja Helsingin kaupungin LinkedIn työpaikoissa. Näiden lisäksi rekrytoinnin markkinoinnissa käytettiin Duunitorin tehokampanjaa sekä Helsingin Sanomien diginostoa. Haettavana ollut virka mainittiin Helsinkirekryn Facebook- ja Instagram -tileillä sekä Helsingin kaupungin LinkedIn -tilillä. Lisäksi lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtajan hakuilmoituksen lyhennelmä julkaistiin 7.10.2022 Opettaja-lehdessä sekä 9.10.2022 Helsingin Sanomissa.
Hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 10 kohdan mukaan palvelukokonaisuuden johtajan virkaan ottamisesta päättää kaupunginhallitus.
Hallintosäännön 5 luvun 6 §:n 5 ja 8 momenttien mukaan lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuutta johtaa lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja, joka suorittaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan määräämät tehtävät. Hallintosäännön 4 luvun 5 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus huolehtii suomenkielisestä lukiokoulutuksesta ja ammatillisesta koulutuksesta sekä nuorten työpajatoiminnasta. Palvelukokonaisuus huolehtii myös suomenkielisestä vapaasta sivistystyöstä, kuten työväenopistoista.
Hallintosäännön 5 luvun 1 §:n mukaan johtavien viranhaltijoiden tehtävänä on suunnitella, seurata ja valvoa johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden toimintaa sekä vastata sen tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Johtavien viranhaltijoiden tehtävänä on myös johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden strateginen ohjaus sekä suorituskyvyn ja toiminnan tuloksellisuuden kehittäminen ja ylläpito.
Virkaa täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädetyt yleiset virkanimitysperusteet, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Hallintosäännön 23 luvun 1 §:n 4 momentin mukaan palvelukokonaisuuden johtajan kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, kokemus johtamistehtävissä sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä menestyäkseen hakijalla on oltava vankkaa aiempaa kokemusta ja näyttöä koulutustoiminnan johtotehtävissä toimimisesta. Lisäksi edellytettiin laajaa näkemystä ja tuntemusta opinpolusta, laajennetusta oppivelvollisuudesta sekä koulutus- ja työelämäsektorista sekä kyvykkyyttä johtaa palvelukokonaisuutta näkemyksellisesti ja linjakkaasti. Valittavan tulee olla dynaaminen ja eteenpäin katsova johtaja, joka luotsaa organisaatiotaan valmentavalla otteella uuden kaupunkistrategian osoittamaan suuntaan. Hänellä on oltava myös hyvät vuorovaikutustaidot, hyvä paineensietokyky sekä kyky toteuttaa vaativaakin sidosryhmäyhteistyötä. Viestijänä, esiintyjänä ja verkostoitujana hänen on oltava myös taitava. Valittavalla on oltava hyvä suullinen englannin kielen taito ja hänen on koettava julkiset esiintymiset itselleen luontevina. Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä eduksi on tuloksellinen ja vaikuttava toimintatapa sekä koulutuksen rahoituksen tuntemus.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 8 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää palvelukokonaisuuden johtajan palkasta, palkan määräytymisperusteesta ja palkan harkinnanvaraisesta tarkistamisesta sekä näiden tehtävien vaativuusluokittelusta ja siihen perustuvasta palkasta. Kansliapäällikkö on rekrytointiprosessin yhteydessä päättänyt lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtajan kokonaispalkaksi 9 050 euroa kuukaudessa.
Hakijat ja rekrytointiprosessi
Määräajassa virkaan jätti hakemuksensa 15 henkilöä, joista yksi sittemmin perui hakemuksensa. Hakijaluettelo on esityslistan liitteenä 1. Hakijoiden esittämät ansiot, koulutus, kielitaito ja työkokemus ilmenevät hakemuksista. Hakemuksista laadittu yhteenveto on esityslistan liitteenä 2.
Haun ensimmäinen vaihe toteutettiin videohaastatteluna 11.11.-17.11.2022. Videohaastatteluun kutsuttiin 10 hakijaa, joilla arvioitiin olevan täytettävänä olevan viran kannalta sopivinta kokemusta koulutustoiminnan johtotehtävistä viran hoidossa onnistumisen kannalta. Kaikki videohaastatteluun kutsutut täyttivät viran kelpoisuusvaatimukset. Hakijoiden videohaastatteluita arvioivat kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Satu Järvenkallas, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan henkilöstöpäällikkö Tiina Harju-Kukkula ja kaupunginkanslian henkilöstöosastolta rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen.
Ensimmäinen haastattelukierros toteutettiin 25.11.2022. Videohaastattelun pohjalta ensimmäiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin kuusi hakijaa, joista yksi sittemmin perui hakemuksensa. Haastatteluun kutsutuilla hakijoilla arvioitiin olevan edellä mainittujen kriteerien lisäksi hakemuksen ja videovastausten kautta esiin tuotuja edellytyksiä linjakkaaseen johtamistyöhön sekä käytännön esimerkkien kautta esiin tuotua näyttöä onnistuneesta johtamisesta. Jatkoon valittujen henkilöiden näkemykset olivat monipuolisia ja kuvastivat johtamisajattelua ja johtamisen tasoa, jollaista Helsingin kaupunki johtamisen kulmakiviensä kautta johdoltaan edellyttää. Ensimmäisellä haastattelukierroksella haastattelijoina toimivat apulaispormestari Nasima Razmyar, toimialajohtaja Satu Järvenkallas, henkilöstöpäällikkö Tiina Harju-Kukkula ja rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen.
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
Kaikilla haastatelluilla arvioitiin olevan hyvää kokemusta ja näyttöä koulutustoiminnan johtotehtävissä toimimisesta. Lisäksi kaikilla haastatelluilla on hyvät valmiudet tämän kaltaiseen vaativaan verkostoyhteistyöhön aiempien tehtäviensä ja henkilökohtaisten ominaisuuksiensa pohjalta. Haastatellut ovat verkostoituneita koulutuksen ja opetuksen kentällä. Kuitenkin valmentava johtamiskyky, näkemyksellisyys toisen asteen koulutustoiminnan ilmiöihin sekä kyky välittää sanomansa uskottavasti ja luontevasti organisaatiolle arvioitiin yhdistyvän parhaiten **********
Näiden arvioiden perusteella hakijat kutsuttiin henkilöarviointeihin ja toiselle haastattelukierrokselle.
Henkilöarvioinnit suoritti Psycon Oy ajalla 28.11.-5.12.2022.
Jatkoon valittuja hakijoita haastattelivat 19.12.2022 apulaispormestari Nasima Razmyar, kasvatuksen- ja koulutuksen toimialajohtaja Satu Järvenkallas, kasvatuksen- ja koulutuksen toimialan henkilöstöpäällikkö Tiina Harju-Kukkula sekä kaupunginkansliasta kansliapäällikkö Sami Sarvilinna ja rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen.
Toisen haastattelun yhteydessä kaikki jatkoon valitut hakijat suoriutuivat hyvin näkemyksellisyyttä ja esiintymiskykyä kartoittavasta ennakkotehtävästä. Hakijoista ********** erityisenä vahvuutena nähtiin erinomainen näkemyksellisyys, laajempi koulutus- ja työelämäsektorin tuntemus sekä koulutustoiminnan johtamiskokemuksen kautta saatu vahva osaaminen viran hoitamisen kannalta. Näin ollen hakijat ********** kutsuttiin toisen haastattelukierroksen jälkeen jatkoon ja kasvatus- ja koulutuslautakunnan haastatteluun 17.1.2023.
Arviointi
Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja johtaa lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuutta ja vastaa sen tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Hänen vastuullaan johtajana on suunnitella, seurata ja valvoa palvelukokonaisuuden toimintaa sekä johtaa organisaation henkilöstöä ja kehittää toimintakulttuuria kaupungin ja toimialan yhteisten tavoitteiden mukaisesti. Johtaja on toimialan johtoryhmän jäsen.
Lopullinen vertailu suoritettiin kahden kärkihakijan, ********** välillä.
Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja johtaa suurta palvelukokonaisuutta ja hänen alaisuudessaan työskentelee 4 päällikköä ja muuta henkilökuntaa. Siksi on erityisen tärkeää, että hänellä on vankkaa kokemusta ja näyttöä koulutustoiminnan johtotehtävissä toimimisesta. Molemmilla kärkihakijoilla nämä vaatimukset toteutuvat riittävän hyvin. ********** **********
Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtajan tehtävässä edellytetään kokemusta johtamisesta ja kykyä johtaa suurta palvelukokonaisuutta näkemyksellisesti ja linjakkaasti valmentavalla otteella uuden kaupunkistrategian osoittamaan suuntaan. Molemmilla kärkihakijoilla on hyvää kokemusta strategisesta ja operatiivisesta johtamisesta, sillä he ovat toimineet johtamistehtävissä jo pidemmän aikaa ja ovat onnistuneesti edistäneet strategiatyötä johtamissaan organisaatioissa.
Rekrytointiprosessissa haettiin näkemyksellistä, dynaamista ja valmentavaa johtamisotetta käyttävää johtajaa. ********** johtamisotteessa on nähtävissä vahvan tason valmiudet strategisen tason suunnitteluun ja kokonaisuuksien hallintaan. Hän on aikaansaava, päättäväinen ja linjakas ja hän näyttäytyy rauhallisena ja maltillisena. Henkilöstön johtajana hän haluaa korostaa oman johtamistoimintansa eettisyyttä ja moraalisuutta. ********** on osoittanut, että hän haluaa toimia huolellisesti ja ennakoitavalla tavalla ja hän näyttäytyy toiminnassaan varsin läpinäkyvänä. Rekrytointiprosessin aikana hänen vahvuutenaan nähtiin hyvin monipuoliset johtamisvalmiudet sekä keskusteleva ja kuunteleva tyyli. Vuorovaikutustilanteissa hän tuo omat ajatuksensa esiin vastavuoroisesti ja antaa toisille tilaa. Lisäksi hänellä on kykyä tunnistaa hyvin johtajuuden eri tilanteita ja ********** kykenee myös toimimaan tilanteiden ehdoilla omaa johtajuusotettaan varioiden. Hän saa asiat liikkeelle ja eteenpäin ja sitoutuu annettuihin tavoitteisiin. Toiminnan johtajana ********** on osoittanut toimivansa tehokkaalla ja aikaansaavalla tavalla. Muutoksen johtajana hänellä on kykyä viestiä asioista selkeästi, rauhallisesti ja ymmärrettävästi, minkä johdosta henkilöstöllä on muutostilanteessa mahdollisuudet hahmottaa muutoksen suunta helpommin.
********** johtamistyyli painottuu tiedolla johtamiseen ja hänellä on kykyä määrätietoiseen asioihin ryhtymiseen ja niiden läpiviemiseen. Rekrytointiprosessin aikana ********** vahvuutena nähtiin erityisesti operatiivisten toimintojen johtaminen ja hän on toimintatyyliltään nopeasti myös käytännön ratkaisuja hakeva, asioihin keskittyvä ja lisäksi hänellä on neutraalin selkeä tapa toimia henkilöjohtajan roolissa. ********** on osoittanut olevansa aktiivisen ratkaisukeskeinen, tavoitteellinen ja toimeenpaneva johtaja, joka viestii asioista napakalla, selkeäpiirteisellä, varmaeleisellä ja vakuuttavalla tavalla. Henkilöjohtajana hänet nähdään faktalähtöisenä ja rauhallisella tavalla tilanteisiin asettuvana ja ********** toimintatyyli on erilaisissa tilanteissa rakentava ja vastavuoroinen. Lisäksi sosiaalisissa tilanteissa hän näyttäytyy varsin mutkattomana ja neutraalina. ********** on valmiuksia asettaa selkeitä tavoitteita, organisoida ja koordinoida toimintaa tavoitteiden suuntaan ja hän huolehtii toiminnassaan hyvästä laadusta.
Lisäksi valittavan johtajan tulee olla taitava sisäisten ja ulkoisten yhteistyöverkostojen rakentaja, jolla on kokemusta vaativasta sidosryhmäyhteistyöstä. Myös julkisten esiintymisten tulee olla valittavalle johtajalle luontevia ja laajenevassa kansainvälisessä yhteistyössä hän tarvitsee hyvää englannin kielen taitoa. Molemmat kärkihakijat ovat tahoillaan hyvin verkostoituneita omien työtehtäviensä kautta, ja he ovat rekrytointiprosessin aikana osoittaneet olevansa yhteistyötaitoisia ja esiintymiskykyisiä alansa ammattilaisia. ********** on osoittanut olevansa kokenut ja luonteva esiintyjä. Hänellä on keskusteleva ja kuunteleva tapa viestiä. ********** pystyy kommunikoimaan riittävällä tasolla myös englanniksi. ********** on viestintätyyliltään hyvin selkeäpiirteinen ja hän on tottunut esiintymään erilaisissa tilaisuuksissa ja mediassa. Lisäksi hänen englannin kielen taitonsa on riittävällä tasolla.
Molemmilla kärkihakijoilla on hyvää osaamista vaadituilla alueilla. Rekrytointiprosessin aikana saatiin kuitenkin syventävää tietoa heidän vahvuusalueistaan johtajina. ********** vahvuuksina ovat analyyttinen, looginen ja rationaalinen johtamisen toimintatyyli sekä keskusteleva ja kuunteleva vuorovaikutustyyli. ********** vahvuuksissa puolestaan korostuvat tiedolla johtava ja asioihin keskittyvä toimintatyyli sekä napakka, varmaeleinen ja vakuuttava tapa viestiä. Kun huomioidaan toisen asteen koulutuksen toimintaympäristö sekä organisaation kehittämisen tavoitteet, katsotaan että ********** pystyy luomaan paremmin edellytyksiä koulutustoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen strategisen tason suunnitteluvalmiuksillaan ja kokonaisuuksien hallinnan kyvyillään.
Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvion perusteella katsotaan, että hakijoista ********** on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä. Hänen valintaansa puoltavat rekrytointiprosessin aikana esiin tuotu monipuolinen koulutustoiminnan johtamiskokemus, hyvät valmiudet valmentavaan esihenkilötyöhön ja prosessien vahva tuntemus. Lisäksi hänellä katsotaan olevan parhaat valmiudet johtaa lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuutta sen nykytilanteessa päättäväisellä, linjakkaalla ja erittäin toimeenpanokykyisellä johtamistyylillään. Nähdään myös, että ********** keskusteleva ja kuunteleva vuorovaikutustyyli ja erittäin sitoutunut toimintatapa auttaa luotsaamaan palvelukokonaisuuden ja toisen asteen koulutuksen toimintaa kaupunkiorganisaation kannalta suotuisaan suuntaan myös tulevaisuudessa.
Muuta
Esitykseen liittyvät hakemukset ovat esityslistan liitteenä 3. Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsenillä on mahdollisuus tutustua esitykseen liittyviin tulostettuihin hakemuksiin ja niistä laadittuun yhteenvetoon sekä henkilöarviointiraportteihin ennen kokousta ja kokouksen aikana. Aineistoon liittyviin sisällöllisiin kysymyksiin vastaa lisätiedonantaja, rekrytointiasiantuntija Susanna Laakkonen, susanna.m.laakkonen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), 040 185 6069.
Päätös tullut nähtäväksi 15.02.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Susanna Laakkonen, rekrytointiasiantuntija , puhelin: 040 185 6069