Hankinta, puhtauspalvelut, Palvelukeskusliikelaitos
Palvelukeskusliikelaitos, Puhtauspalvelujen hankinta
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti
puhtauspalveluiden hankinnasta esitetyin perustein. Johtokunta päätti:
- hyväksyä Siivousliike UusPalvelu Oy:n (0626111-3) tarjouksen puhtauspalveluiden osa-alueen 1 Elimäenkadun toimitilojen puhtauspalvelut toimittajaksi ajalle 1.1.2024 – 31.12.2025 kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevan sopimuksen, koska Siivousliike UusPalvelu Oy:n (0626111-3) tarjous on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisin,
- hyväksyä SMC Palvelut Oy:n (2510087-6) tarjouksen puhtauspalveluiden osa-alueen 2 Pakkalantien toimitilojen puhtauspalvelut toimittajaksi ajalle 1.1.2024 – 31.12.2025 kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevan sopimuksen, koska SMC Palvelut Oy:n (2510087-6) tarjous on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisin,
- hyväksyä SOL Palvelut Oy:n (2160299-1) tarjouksen puhtauspalveluiden osa-alueen 3 Pakkalantien tuotantotilojen puhtauspalvelut toimittajaksi ajalle 1.1.2024 – 31.12.2025 ainoana tarjouksena ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevan sopimuksen, koska SOL Palvelut Oy:n (2160299-1) tarjous on osa-alueella 3 ainoa tarjous,
- hyväksyä Siskon Siivous Oy:n (0977912-9) ja Palmia Oy:n (2653762-3) tarjoukset osa-alueen 4 Kasvatuksen ja koulutuksen ylläpitosiivous toimittajiksi ajalle 1.1.2024 – 31.12.2025 kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja ainoina tarjoajina puitejärjestelyyn seuraavassa etusijajärjestyksessä:
1) Siskon Siivous Oy (0977912-9)
2) Palmia Oy (2653762-3)
ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevat puitesopimukset, koska etusijajärjestyksen mukaisesti Siskon Siivous Oy:n (0977912-9) ja Palmia Oy:n (2653762-3) tarjoukset ovat tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti ainoat tarjoajat ja kokonaistaloudellisesti edullisimmat,
- että hankintasopimuksia voidaan jatkaa niiden päättymisen jälkeen yhdellä kahden (2) vuoden optiokaudella (1.1.2026 – 31.12.2027) niin, että tästä päätti Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen puolesta toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä,
- että toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä voi tehdä nyt päätettävään hankintaan tarkennuksia hankintavaltuuksiensa puitteissa.
Lisäksi johtokunta merkitsee tiedoksi,
- että hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta sekä kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E-palveluhankinnassa tai käyttöoikeussopimuksessa hankintasopimus, voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi
- että hankinnan osa-alueen 1 Elimäenkadun toimitilojen puhtauspalvelut arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 150 000 euroa sisältäen mahdollisen optiokauden,
- että hankinnan osa-alueen 2 Pakkalantien toimitilojen puhtauspalvelut arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 116 000 euroa sisältäen mahdollisen optiokauden,
- että hankinnan osa-alueen 3 Pakkalantien tuotantotilojen puhtauspalvelut arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 655 000 euroa sisältäen mahdollisen optiokauden,
- että hankinnan osa-alueen 4 Kasvatuksen ja koulutuksen ylläpitosiivous arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 4 139 000 euroa sisältäen mahdolliset optiokaudet.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohteena on palvelukeskusliikelaitoksen omassa toiminnassaan tarvitsema ja päätösehdotuksessa tarkemmin mainittu puhtauspalveluiden hankinta. Hankinnalla on haettu sopimustoimittajia toteuttamaan palvelukeskusliikelaitoksen toiminnassaan tarvitsemia puhtauspalveluita.
Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 18.4.2023 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 15.6.2023 klo 12.00.
Määräaikaan mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:
Hankinnan osa-alue 1, Elimäenkadun toimitilojen puhtauspalvelut
Siivousliike UusPalvelu Oy (0626111-3)
Palmia Oy (2653762-3)
IC Siivous, Info-Controller Oy (2059341-3)
Hankinnan osa-alue 2, Pakkalantien toimitilojen puhtauspalvelut
SMC Palvelut Oy (2510087-6)
SOL Palvelut Oy (2160299-1)
Palmia Oy (2653762-3)
IC Siivous, Info-Controller Oy (2059341-3)
Hankinnan osa-alue 3, Pakkalantien tuotantotilojen puhtauspalvelut
SOL Palvelut Oy (2160299-1)
Hankinnan osa-alue 4, Kasvatuksen ja koulutuksen ylläpitosiivous
Siskon siivous Oy (0977912-9)
Palmia Oy (2653762-3)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.
Hankinnan osa-alueella 1, Elimäenkadun toimitilojen puhtauspalvelut, Siivousliike UusPalvelu Oy (0626111-3), Palmia Oy (2653762-3) ja IC Siivous, Info-Controller Oy:n (2059341-3) ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.
Hankinnan osa-alueella 2, Pakkalantien toimitilojen puhtauspalvelut, SMC Palvelut Oy (2510087-6), SOL Palvelut Oy (2160299-1), Palmia Oy (2653762-3) ja IC Siivous, Info-Controller Oy (2059341-3) ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.
Hankinnan osa-alueella 3, Pakkalantien tuotantotilojen puhtauspalvelut, SOL Palvelut Oy (2160299-1) on toimittanut vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoaja täyttää asetetut vähimmäisvaatimukset.
Hankinnan osa-alueella 4, Kasvatuksen ja koulutuksen ylläpitosiivous, Siskon siivous Oy (0977912-9) ja Palmia Oy (2653762-3) ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tarjottavalle hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Hankinnan osa-alueella 1, Elimäenkadun toimitilojen puhtauspalvelut, Siivousliike UusPalvelu Oy:n (0626111-3), Palmia Oy:n (2653762-3) ja IC Siivous, Info-Controller Oy:n (2059341-3) tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia ja ne täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Hankinnan osa-alueella 2, Pakkalantien toimitilojen puhtauspalvelut, SMC Palvelut Oy:n (2510087-6), SOL Palvelut Oy:n (2160299-1), Palmia Oy:n (2653762-3) ja IC Siivous, Info-Controller Oy:n (2059341-3) tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia ja ne täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Hankinnan osa-alueella 3, Pakkalantien tuotantotilojen puhtauspalvelut, SOL Palvelut Oy:n (2160299-1) tarjous on ollut tarjouspyynnön mukainen ja se täyttää tarjouspyynnön mukaiselle hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Hankinnan osa-alueella 4, Kasvatuksen ja koulutuksen ylläpitosiivous, Siskon siivous Oy:n (0977912-9) ja Palmia Oy:n (2653762-3) tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia ja ne täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten vertailu
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Hankinnan osa-alueelle 4, Kasvatuksen ja koulutuksen ylläpitosiivous muodostetaan tarjouspyynnön mukaisesti puitejärjestely, johon valitaan kokonaistaloudellisuuden perusteella viisi (5) edullisinta tarjousta, jollei soveltuvuusvaatimukset täyttäviä tarjoajia tai hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän. Sopimuskauden aikaiset tilaukset tehdään hankinnan osa-alueella 4, Kasvatuksen ja koulutuksen ylläpitosiivous ensisijaisuusjärjestyksessä kokonaistaloudellisesti edullisimmalta toimittajalta.
Tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset vertailtiin kokonaishankintahinnan perusteella. Vertailuhinnat muodostuivat yksikköhintojen ja tilaajan arvioimien toimitusmäärien perusteella.
Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tai ainoan tarjouksen ovat hankinnan osa-alueittain tehneet seuraavat tarjoajat:
Hankinnan osa-alue 1, Elimäenkadun toimitilojen puhtauspalvelut
Siivousliike UusPalvelu Oy (0626111-3)
Hankinnan osa-alue 2, Pakkalantien toimitilojen puhtauspalvelut
SMC Palvelut Oy (2510087-6)
Hankinnan osa-alue 3, Pakkalantien tuotantotilojen puhtauspalvelut
SOL Palvelut Oy (2160299-1)
Hankinnan osa-alue 4, Kasvatuksen ja koulutuksen ylläpitosiivous
1) Siskon siivous Oy (0977912-9)
2) Palmia Oy (2653762-3)
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Päätös tullut nähtäväksi 08.09.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Ville Hiltunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 22904