Hankinta, yhteishankinta, tulkkauspalvelut, kaupunginkanslia
Tulkkauspalveluhankintaan kohdistuva hankintaoikaisuvaatimus
Päätös
Kaupunginhallitus päätti hylätä Tulka Oy:n tulkkauspalveluhankinnasta 23.5.2023 § 31 tehtyyn hankintapäätökseen kohdistuvan hankintaoikaisuvaatimuksen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tulkkauspalveluhankinnassa (H014-23) tarjouksen antanut Tulka Oy on määräajassa esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus kohdistuu hankintajohtajan 23.5.2023 § 31 tekemään hankintapäätökseen. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän esityksen liitteenä. Tulka Oy on valittanut asiasta myös markkinaoikeuteen.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa vaaditaan hankintayksikköä kumoamaan hankintapäätöksensä ja järjestämään kokonaan uuden tarjouskilpailun.
Tulka Oy:n käsityksen mukaan hankintapäätös on lainvastainen sen vuoksi, ettei hankintayksikkö ole ilmoittanut puitejärjestelynä kilpailuttamansa hankinnan enimmäismäärää ja/tai enimmäisarvoa eikä kilpailuttanut hankintaa hankintalain E-liitteen mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluna.
Toisin kuin hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetään, hankintayksikkö on hankintalain mukaisesti ilmoittanut hankinnan enimmäisarvon tarjouspyyntöasiakirjoissaan. Enimmäisarvo on ilmoitettu hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä siten kuin se Helsingin kaupungin käyttämässä kilpailutusjärjestelmässä ilmoitetaan. Enimmäisarvo on ilmoitettu tarjouspyyntölomakkeen kohdassa II.1.5. alla kuvatulla tavalla. Tarjouspyyntölomake on tämän esityksen liitteenä.
II.1.5) Arvioitu kokonaisarvo
Arvo ilman alv:tä
15 500 000 EUR
Tarjouspalvelun omistavalta taholta on varmistettu, että kyseinen tarjouspyynnön kohta on terminologisista eroavaisuuksista huolimatta EU:n lomakeasetuksen mukainen ja että kohtaan merkitään hankinnan enimmäisarvo hankintalain 42 §:n 4 momentin mukaisesti.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetään toiseksi, että hankinta olisi tullut kilpailuttaa hankintalain E-liitteen mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluna siten, että CPV-koodina olisi tullut käyttää koodia "85000000-9 Terveyspalvelut ja sosiaalitoimen palvelut".
CPV-koodilla tarkoitetaan EU:n lomakeasetuksen mukaista yhteistä hankintasanastoa, jolla hankinnan kohde määritellään. EU:n ohjeen mukaan hankintaviranomaisten olisi löydettävä koodi, joka vastaa suunniteltua hankintaa mahdollisimman täsmällisesti.
Hankintayksikkö on kilpailuttanut hankinnan EU-palveluhankintana. Käytetty CPV-koodi "Tulkkauspalvelut 79540000-1" vastaa yksiselitteisen tarkasti hankinnan sisältöä. Hankintayksikön valitsema CPV-koodi kuvastaa hankintaa parhaalla mahdollisella tavalla, jolloin kilpailutus on ollut myös tarjoajille helpoimmin löydettävissä. Hankintaoikaisuvaatimuksen perusteluissa esiintyvä CPV-koodi "85000000-9 Terveyspalvelut ja sosiaalitoimen palvelut" ei kuvaisi hankinnan sisältöä yhtä selvästi, vaan jättäisi otsikon ylimalkaisuuden takia hankinnan tosiasiallisen sisällön epäselväksi. Tässä hankinnassa pääasiallisena kohteena ja hankintalajina ovat tulkkauspalvelut, eivät terveys- ja sosiaalitoimen palvelut yleisellä tasolla.
Oikaisuvaatimuksen viitataan potilas- ja sosiaalihuoltolain palveluihin ja korostetaan niiden merkityksellisyyttä. Hankinnan palvelukuvauksessa, hankinnan kohteeseen liittyvissä vaatimuksissa ja sopimusehdoissa on kuitenkin esitetty hankinnan vaativuutta koskevat ehdot asianmukaisesti. Tarjoajille ei ole voinut jäädä epäselväksi, että hankintaa käytetään paitsi kaupunkiyhteisissä tulkkausta vaativissa tilanteissa, myös sosiaali- ja terveyspalveluissa. Hyväksytyt tarjoukset ovat näin ollen sisältäneet myös sosiaali- ja terveystoimessa tarvittavan osaamisen. Todettakoon, että Helsingin kaupunki on aikaisemmin kilpailuttanut vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut erikseen omana hankintanaan.
Hankintayksikkö on kilpailuttanut hankinnan hankintalainsäädännön mukaisesti ja noudattanut hankintailmoituksessaan ja sen liitteissä voimassa olevaa EU:n lomakeasetusta. Hankintamenettelyssä ei ole tapahtunut virhettä eikä asiassa ole esitetty sellaista uutta tietoa, jolla olisi vaikutusta päätösedellytyksiin.
Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta ei ole hallintolain 34 §:n mukaisesti kuultu muita tarjoajia kuulemisen ilmeisen tarpeettomuuden vuoksi.
Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä. Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan kaupunginhallituksen, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee kaupunginhallitus.
Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 23.05.2023 § 31
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset kahdeksi (2) vuodeksi Tulkkauspalveluiden puitejärjestelyyn.
Tämä hankinta on jaettu osa-alueisiin
• Osa-alue 1. Läsnäolotulkkaus ja ennalta varattu etätulkkaus
• Osa-alue 2. Pikatulkkaus
Tulkkauspalvelut puitejärjestelyn osa-alueen 1. Läsnäolotulkkaus ja ennalta varattu etätulkkaus osalta hyväksytyt etusijajärjestyksessä olevat tarjoajat ovat:
1. Tultra Oy y-tunnus 2822645-8
2. Semantix Finland Oy y-tunnus 0836525-8
3. Tulka Oy y-tunnus 2757909-1
Tulkkauspalvelut puitejärjestelyn osa-alueen 2. Pikatulkkaus osalta hyväksytyt etusijajärjestyksessä olevat tarjoajat ovat:
1. Semantix Finland Oy y-tunnus 0836525-8
2. Tulka Oy y-tunnus 2757909-1
Lisäksi hankintaan kuuluu kaksi (2) yhden (1) vuoden optiokautta, joiden käyttöönotosta hankintayksikkö päättää kummastakin erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden ja vastaavasti ensimmäisen optiokauden päättymistä.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 15 500 000 euroa.
Hankintajohtaja päätti sulkea Youpret Oy:n (Y-tunnus 2761915-3) tarjouskilpailusta, koska tarjoaja ei täyttänyt soveltuvuusvaatimuksia eikä tarjous ollut tarjouspyynnön mukainen.
Hankintajohtaja päätti sulkea Suomen Tulkkauspalvelut Oy:n (Y-tunnus 2775173-6) tarjouskilpailusta, koska tarjoaja ei täyttänyt soveltuvuusvaatimuksia.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 08.02.2023 tarjouspyyntöön ja korjattuun 20.2.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön H014-23, Dnro HEL 2023-001805 Tulkkauspalvelut. Tulkkauspalveluiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 22.02.2023 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 13.03.2023 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saapui 5 tarjousta:
• Semantix Finland Oy
• Suomen Tulkkauspalvelu Oy
• Tulka Oy
• Tultra Oy
• Youpret Oy
Tämä hankinta on jaettu osa-alueisiin
• Osa-alue 1: Läsnäolotulkkaus ja ennalta varattu etätulkkaus
• Osa-alue 2. Pikatulkkaus
Osa alue 1: Läsnäolotulkkaus ja ennalta varattu etätulkkaus, valitaan enintään kolme (3) Palveluntuottajaa
Osa-alue 2: Pikatulkkaus, valitaan enintään kaksi (2) Palveluntuottajaa
Hankintayksikkö on pyytänyt Tultra Oy:ltä hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen. Selvitykseen saatu vastaus osoittaa, että Tultra Oy noudattaa lakisääteisiä velvoitteitaan ja että hankintasopimuksen toteuttaminen annetuilla hinnoilla on mahdollista.
Hankintayksikkö on pyytänyt Semantix Finland Oy:ltä hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen. Selvitykseen saatu vastaus osoittaa, että Semantix Finland Oy noudattaa lakisääteisiä velvoitteitaan ja että hankintasopimuksen toteuttaminen annetuilla hinnoilla on mahdollista.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa Yleiset ja osa-aluekohtaiset referenssivaatimukset ”Korjattu Liite 4 Referenssit” sekä kohdassa Tarjoajalta pyydettävät selvitykset ”Tilausprosessi” on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Youpret Oy:n tarjous ei täyttänyt seuraavia vaadittuja tietoja:
Tarjouspyynnön kohdassa ”Tarjoajalta pyydettävä selvitykset, Tilausprosessi, Tilausprosessin kuvaus tulee esittää erikseen osa-alueittain (sen mukaisesti, mihin osa-alueeseen/osa-alueisiin tarjous jätetään): 1) tilausprosessi ennalta varatun läsnäolo- ja etätulkkauksen sekä ilmoitustulkkauksen osalta 2) tilausprosessi pikatulkkauksen osalta”, tarjoajan esittämä tilausjärjestelmän kuvaus ei sisältänyt osa-alueen 2. Pikatulkkaus osalta omaa erillistä kuvausta kuten tarjouspyynnössä on vaadittu.
Youpret Oy:n ilmoittamat referenssit ovat vaatimusten mukaiset.
Suomen Tulkkauspalvelut Oy:n tarjouksen liitteessä ”Korjattu Liite 4 Referenssit” toimitetuista kolmesta (3) referenssistä kaksi (2) ei täyttänyt vaadittua sopimuksen arvoa 400 000 eur/vuosi.
Näin ollen Youpret Oy ja Suomen Tulkkauspalvelut Oy eivät täyttäneet tarjouspyynnössä esitettyjä soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia. Tarjoajat tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (muun muassa hintaryhmässä 3 on tullut tarjota vähintään 10 kieltä, joista ukraina on pakollinen), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia, lukuun ottamatta Youpret Oy:n tarjousta. Youpret Oy:n tarjous ei täyttänyt seuraavia hankinnan kohteen vaatimuksia:
Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit, Hintaryhmä 3. Tarjoajan muut kielet” luetelluista kielistä tarjoajan tuli ilmoittaa 10 kieltä ja Youpret Oy on ilmoittanut näistä vain kolme. Lisäksi pakollisena kielenä oli ilmoitettava ukrainan kieli, joka puuttui tarjoajan tarjouksesta.
Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä Youpret Oy:n tarjous tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjousten vertailu
Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.
Tarjouspyynnön kohdan Päätöksenteon perusteet mukaan hinnan painoarvo on 20 % ja laadun 80 %.
Osa-alue 1. Läsnäolo- ja ennalta varattu etätulkkaus
Tarjouksen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous, jossa hinnan painotus on 20 % ja laadun 80 %. Kolme (3) eniten vertailupisteitä saanutta tarjousta valitaan.
Osa-alue 2. Pikatulkkaus
Tarjouksen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous, jossa hinnan painotus on 20 % ja laadun 80 %. Kaksi (2) eniten vertailupisteitä saanutta tarjousta valitaan.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (Liite 1.)
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.
Lisätiedot
Tarja Pitkänen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 38134
Päätös tullut nähtäväksi 31.08.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651