Palvelusetelin arvon korotus, vammaispalvelulain mukainen palveluasuminen
Vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen palvelusetelin arvon muuttaminen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta vahvisti vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen palvelusetelin arvot (alv 0 %) alla olevan mukaisesti 1.5.2023 alkaen.
Palveluluokka | Palvelusetelin arvo |
Palveluluokka 1 | 127 euroa/vuorokausi |
Palveluluokka 2 | 178 euroa/vuorokausi |
Palveluluokka 3 | 205 euroa/vuorokausi |
Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti, että asiakasmaksua ei peritä palvelusetelin yhteydessä ja palveluntuottajan on hinnoiteltava palvelunsa siten, että palvelusetelin arvo kattaa palvelun koko hinnan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 1.10.2013 § 318, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen järjestämistapa ja vahvisti palvelusetelin arvon.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 31.5.2016 § 141 hyväksynyt vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen palvelusetelin nykyisen hinnoittelun ja palvelusetelin arvot (alv 0 %) 1.6.2016 lukien seuraavasti:
Palveluluokka: | Palvelusetelin arvo |
Palveluluokka 1 | 120 euroa/vuorokausi |
Palveluluokka 2 | 168 euroa/vuorokausi |
Palveluluokka 3 | 194 euroa/vuorokausi |
Perustelut palvelusetelin arvon muuttamiselle
Yleinen kustannustaso ja palvelujen tuottamisen kustannukset ovat nousseet, eikä nykyinen arvo ole enää riittävä korvaamaan palvelun tuottamisen kustannuksia vuonna 2023.
Palvelusetelin arvon korotuksella turvataan asiakkaiden palvelujen jatkuvuus ja varmistetaan, että palveluseteli säilyy palvelun tuottamistapana jatkossakin. Palvelusetelin arvo tulee asettaa niin, että se kattaa palvelusetelillä tuotettavan palvelun asiakkaalle myös kustannusten noustessa, eikä asiakkaan saama palvelu vaarannu. Palveluseteli on yksi tapa tuottaa vammaispalvelulain mukaista palveluasumista ja sen halutaan jatkossakin säilyvän yhtenä palvelun järjestämistapana.
Palvelusetelin arvo ja palvelukuvaus
Vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen palvelusetelin arvoa on vertailtu olemassa olevan ostopalvelusopimuksen hintoihin ja huomioitu sopimuksen mukaiset hinnan korotukset. Uudet arvot ovat näin linjassa ostopalvelujen hintojen kanssa.
Palvelusetelin arvon korotusta on käsitelty vammaisneuvoston kokouksessa 21.2.2023 ja vammaisneuvosto suhtautui positiivisesti tämän esityksen mukaiseen palvelusetelin arvon korotukseen.
Palvelun sisältöön tai palveluluokkiin (liite 1) ei ole tehty nyt muutoksia. Vammaisten palveluasumisen kilpailutettu sopimuskausi päättyy joulukuussa 2024, ja uuden kilpailutuksen valmistelu on käynnistymässä keväällä 2023. Samassa yhteydessä on tarkoitus päivittää tämän palvelusetelin sisältö, vaatimukset ja hinnoittelu yhdenmukaisiksi muun palvelutuotannon kanssa (kilpailutetut ja kaupungin omat palvelut).
Vammaispalvelulain mukaisen asumispalvelun palvelusetelin arvoksi esitetään nyt ostopalvelusopimuksen hintojen mukaisia korotuksia. Esitettävät arvot (alv 0 %) 1.5.2023 alkaen ovat seuraavat:
Palveluluokka | Palvelusetelin arvo |
Palveluluokka 1 | 127 euroa/vuorokausi |
Palveluluokka 2 | 178 euroa/vuorokausi |
Palveluluokka 3 | 205 euroa/vuorokausi |
Kustannusvaikutukset
Vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen palveluseteliä käyttää tällä hetkellä 38 asiakasta. Heistä 25 on palveluluokan 1 mukaisessa palvelussa, 9 palveluluokassa 2 ja 4 palveluluokassa 3.
Nykyisten palvelun käyttäjien palvelutarpeilla ja määrällä lisäkustannukset vuodelle 2023 ovat 75 705 euroa, mikäli muutos toteutuu esityksen mukaisesti 1.5.2023. Palvelusetelin kokonaiskustannukset vuodelle 2023 olisivat yhteensä 2 005 825 euroa. Mikäli asiakasmäärä ja asiakkaiden palvelutarpeet pysyvät samoina, ovat palvelun kokonaiskustannukset kokovuotisena (vuodelle 2024) yhteensä 2 042 905 euroa.
Palvelusetelistä päättäminen Helsingissä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) 4 §:n mukaan hyvinvointialue päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 §:n 1 momentin mukaisesti.
Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä palvelusetelin arvon vahvistamisesta.
Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Palvelusetelin käyttö parantaa sosiaali- ja terveyspalvelujen
saatavuutta, monipuolistaa palvelutuotantoa sekä edistää kunnan ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä.
Palvelusetelien käyttö oman tuotannon ja ostopalvelun tukena lisää helsinkiläisten ja heidän perheidensä terveyttä ja hyvinvointia sekä valinnan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Päätös tullut nähtäväksi 20.03.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859