Pakkalan keskuskeittiön korvaavat vaihtoehdot, Palvelukeskusliikelaitos
Esitys Pakkalantien keskuskeittiön korvaavan toimintatavan edistämisestä
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää, että Pakkalan keskuskeittiön korvaavan toimintamallin toteutussuunnittelua jatketaan tehdyn taloudellisen, toiminnallisen ja riskientarkastelun pohjalta keskittyen seuraaviin vaihtoehtoihin:
- Keskuskeittiö riittävällä ruokalogistiikkaterminaalitoiminnolla mahdollistamaan elintarvikealan yritysten tehokkaampi hyödyntäminen
- Ruokalogistiikkaterminaali keittiötoiminnallisuuksilla mahdollistaen erityisruokien valmistuksen ja riittävän kuumennuskapasiteetin
Johtokunta kehottaa Palvelukeskusta valmistelemaan johtokunnan seuraavaan kokoukseen esityksen keskitetyn ruokapalvelun tahtotilasta sisältäen vaiheittaisen toteutussuunnitelman valittuun tahtotilaan pääsemiseksi.
Käsittely
Vastaehdotus:
Niilo Toivonen: Muutos päätösehdotukseen:
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää, että Pakkalan keskuskeittiön korvaavan toimintamallin jatkotarkasteluun tuodaan kaikki kolme selvitettyä vaihtoehtoa.
Vaihtoehdot ovat:
- Pakkalan korvaaminen nykyaikaisella modernilla omalla keskuskeittiöllä, joka mahdollistaa pienimuotoisen yhteistyön teollisuuden ja elintarvikemarkkinoiden kanssa.
- Keskuskeittiö riittävällä ruokalogistiikkaterminaalitoiminnolla mahdollistamaan elintarvikealan yritysten tehokkaampi hyödyntäminen
- Ruokalogistiikkaterminaali keittiötoiminnallisuuksilla mahdollistaen erityisruokien valmistuksen ja riittävän kuumennuskapasiteetin
Muutokset perusteluteksteihin:
Poistetaan lause: Tehdyn vertailun pohjalta on todettavissa, että ensimmäinen vaihtoehto ei toiminallisesti tai kustannustehokkuudeltaan joustavasti skaalaudu alas tai ylös.
Lisätään päätösehdotukseen teksti: Vaihtoehto 1 eli moderni uusi keskuskeittiö on huoltovarmuuden näkökulmasta riskittömin ja turvallisin vaihtoehto.
Muutetaan lause:
Selvityksessä verrattiin toiminnallisesti ja taloudellisesti kolmea eri vaihtoehtoa. Tehtyjen vertailujen pohjalta esitetään jatkotarkastelun rajaamista kahteen toisistaan riittävän erilaiseen vaihtoehtoon, joissa molemmissa yhdistyy mahdollisuus hyödyntää tehokkaasti markkinoilta kysynnässä ja vaatimuksissa tapahtuviin muutoksiin sekä taloudelliseen ja kestävään toimitusten yhdistelyyn.
--> Selvityksessä verrattiin toiminnallisesti ja taloudellisesti kolmea eri vaihtoehtoa. Tehtyjen vertailujen pohjalta esitetään jatkotarkasteluun kaikkia vaihtoehtoja.
Muutetaan lause:
Vaihtoehdoissa 2 ja 3 on mahdollista rakentaa toimintamallia, jossa kaupungin kasvaviin tarpeisiin rakennetaan alusta
Palvelukeskuksen ainutlaatuisen ruokaosaamisen kytkemisestä yhteen hyödyntämään sekä omaa, että ruoka-alan parhaiden toimijoiden innovaatioita ja tuotekehitystä.
--> Kaikissa vaihtoehdoissa on mahdollista rakentaa toimintamallia, jossa kaupungin kasvaviin tarpeisiin rakennetaan alusta Palvelukeskuksen ainutlaatuisen ruokaosaamisen kytkemisestä yhteen hyödyntämään sekä omaa, että ruoka-alan parhaiden toimijoiden innovaatioita ja tuotekehitystä.
Ehdotusta ei kannatettu.
Niilo Toivonen: Jätän eriävän mielipiteen asiasta.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan ei ole tarkoituksenmukaista tässä käsittelyvaiheessa karsia tai priorisoida jatkotarkasteluun ja poliittiseen päätöksentekoon tuotavia esityksiä. Pakkalan keskuskeittiön korvaavan toimintamallin jatkotarkasteluun tulee tuoda kaikki kolme selvitettyä vaihtoehtoa.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää, että
Pakkalan keskuskeittiön korvaavan toimintamallin jatkotarkastelu rajataan kahteen toisistaan riittävän erilaiseen vaihtoehtoon, jotka on valittu tehtyjen asiantuntijaselvitysten ja 6.2.2023 hyväksytyn hankintakokeilun oppien pohjalta.
Vaihtoehdot ovat:
- Keskuskeittiö riittävällä ruokalogistiikkaterminaalitoiminnolla mahdollistamaan elintarvikealan yritysten tehokkaampi hyödyntäminen
- Ruokalogistiikkaterminaali keittiötoiminnallisuuksilla mahdollistaen erityisruokien valmistuksen ja riittävän kuumennuskapasiteetin
Johtokunta kehottaa Palvelukeskusta valmistelemaan huhtikuun johtokunnan kokoukseen yhdessä toimialojen ja henkilöstön kanssa osana Palvelukeskuksen 2023–2025 kehittämisohjelmaa
- esityksen keskitetyn ruokapalvelun tahtotilasta sisältäen vaihtoehtojen vertailun sekä vaiheittaisen toteutussuunnitelman valittuun tahtotilaan pääsemiseksi
- sisällyttämään toteutussuunnitelmaan investointi- ja kustannusvaikutusten vertailun lisäksi analyysin kahden vaihtoehdon vaikutuksista henkilöstöön, asiakkaisiin ja laatuun
- kuvaamaan valitun vaihtoehdon kannalta tarvittavat toimeenpanopäätökset sekä toteutukseen liittyvän toimivallan sekä valitun vaihtoehdon osalta varautumissuunnitelman.
Keskuskeittiö on elinkaarensa päässä ja korvaava ratkaisu tarvitaan nopeasti. Selvitys korvaavan toimintamallin valitsemiseksi on pohjautunut vuosien varrella tehtyihin lukuisiin asiantuntijaselvityksiin. Kanslian, toimialojen ja Palvelukeskuksen yhteisen kehittämisohjelma on valmistelut ja sen ohjausryhmä katselmoinut selvityksen johtokunnan linjattavaksi.
Selvityksessä verrattiin toiminnallisesti ja taloudellisesti kolmea eri vaihtoehtoa. Tehtyjen vertailujen pohjalta esitetään jatkotarkastelun rajaamista kahteen toisistaan riittävän erilaiseen vaihtoehtoon, joissa molemmissa yhdistyy mahdollisuus hyödyntää tehokkaasti markkinoilta kysynnässä ja vaatimuksissa tapahtuviin muutoksiin sekä taloudelliseen ja kestävään toimitusten yhdistelyyn.
Johtokunnan 26.10.22 päätöksen perusteella Helsingin keskitetyn ruokapalvelun uudistamiseksi ja Pakkalantien vanhentuneen keskuskeittiön korvaamiseksi on vertailtu kolmea vaihtoehtoa. Ensimmäisessä vaihtoehdossa Palvelukeskus toimittaisi uuden keskuskeittiön kautta itse valmistetun ruoan kaupungin tarpeisiin. Toisessa vaihtoehdossa Palvelukeskus operoisi keskuskeittiön riittävällä ruokalogistiikkaterminaalitoiminoilla, joka skaalautuu sekä kaupungin nykyisten että tulevaisuuden muuttuvien ruokailijoiden tarpeisiin hyödyntämällä elintarvikealan yrityksiä. Kolmannessa vaihtoehdossa Palvelukeskus nojaituisi ruokalogistiikkaterminaalimalliin, jossa ainoastaan erityisruoat valmistetaan omana tuotantona ja muutoin varattaisiin kuumennuskapasiteettia aterioiden lämmittämiseen.
Vertailussa volyymin ja kustannusten lähtökohdaksi otettiin vuosi 2021. Volyymin kasvun osalta vertailussa hyödynnettiin Helsingin kaupungin viimeisintä väestöennustetta sekä kasvatuksen- ja koulutuksen toimialan ruokailijoiden ennustetta, jonka ruokailijamäärät on muutettu tarjoiltaviin kilomääriin vuoteen 2050 asti (vuonna 2021 2,1 milj. Kg, 2050 2,9 milj. Kg). Eri vaihtoehtojen volyymijoustoa testattiin laskennallisella herkkyysanalyysillä. Vaihtoehtojen skaalautuvuutta arvioitiin volyymitarpeen vaihtelulla +15 % ja -20 %.
Tehdyn vertailun pohjalta on todettavissa, että ensimmäinen vaihtoehto ei toiminallisesti tai kustannustehokkuudeltaan joustavasti skaalaudu alas tai ylös. Vaihtoehdot kaksi ja kolme ovat paremmin skaalautuvia tulevaisuuden kysynnän muutoksiin mm. alan yritysten kytkeytyessä tiiviimmin toimitusketjuun. Alustavien riskiarviointien pohjalta vaihtoehto kaksi tarjoaa hyvän alustan joustavaan malliin, jossa yhteistyö eri keittiöiden ja vaiheittainen yhteistyön tiivistäminen elintarvikealan kanssa tarjoavat tehokkaan tavan vastata ruokapalveluiden muuttuviin tarpeisiin ja vaatimuksiin.
Vastatakseen tulevaisuuden kasvaviin ja monimuotoistuviin tarpeisiin on tärkeää, että Helsingin kaupungin ruokapalveluiden verkkoa kehitetään kokonaisuutena sekä hyödyntäen markkinoilla olevaa kyvykkyyttä ja kapasiteettia. Jo nykyinen hinnankorotuspaine ja inflaatio edellyttävät kaupungin ruokapalveluiden järjestämistavan uudistamista, jotta kaupungin ydinpalveluiden ruokapalveluun käyttämä osuus pysyy laadusta tinkimättä mahdollisimman lähellä nykyistä tai pienempänä.
Suurena toimijana Helsingin palvelukeskusliikelaitoksella on ruokapalveluun liittyvää tuotekehitysosaamista, jonka avulla vastuullisia ja kestäviä toimintatapoja sekä osaamista voidaan kehittää yhdessä alan toimijoiden kanssa. Vaihtoehdoissa 2 ja 3 on mahdollista rakentaa toimintamallia, jossa kaupungin kasvaviin tarpeisiin rakennetaan alusta Palvelukeskuksen ainutlaatuisen ruokaosaamisen kytkemisestä yhteen hyödyntämään sekä omaa, että ruoka-alan parhaiden toimijoiden innovaatioita ja tuotekehitystä.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 28.02.2023 § 14
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti jättää asian pöydälle.
Johtokunnan esitetystä palautusehdotuksesta käydyn keskustelun pohjalta todettiin yksimielisesti, että kokouksessa ei ole riittävää tietoa asian vaatiman poliittisen keskustelun vaatimasta ajasta tai tavasta. Asia jätettiin pöydälle ja käsitellään seuraavassa johtokunnan kokouksessa, kun tästä on ensin poliittisesti riittävästi keskusteltu.
Käsittely
Palautusehdotus:
Arja Karhuvaara: Ehdotan, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun keskustelussa esiin tullein tarkennuksin, jotta kaikkien kolmen investointivaihtoehdon oletukset ja riskianalyysi tulevat paremmin ymmärrettäviksi ja, jotta annetuista kolmesta vaihtoehdoista ehditään käydä myös poliittista keskustelua ennen päätöksen tekoa.
Ehdotusta ei kannatettu.
Pöydällepanoehdotus:
Markus Kühn: Johtokunnan esitetystä palautusehdotuksesta käydyn keskustelun pohjalta todettiin yksimielisesti, että kokouksessa ei ole riittävää tietoa asian vaatiman poliittisen keskustelun vaatimasta ajasta tai tavasta. Asia jätettiin pöydälle ja käsitellään seuraavassa johtokunnan kokouksessa, kun tästä on ensin poliittisesti riittävästi keskusteltu.
Eriävä mielipide:
Minna Hoffström: Asian pöydälle jättäminen hidastaa asian valmistelua, ottaen huomioon Pakkalan tuotantokeittiön kriittinen tilanne.
Kannattaja: Arja Karhuvaara
Esittelijä
Lisätiedot
Tuulia Pelli, puhelin:
Tuulia Pelli, kehityspäällikkö, puhelin:
Päätös tullut nähtäväksi 05.05.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Dan Colliander, projektinjohtaja, puhelin:
Tuulia Pelli, kehityspäällikkö, puhelin: