Hankinta, yleisten alueiden kaupunkikalusteet, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristön yleisten alueiden kaupunkikalusteiden pollareita koskevan väliaikaisen sopimuksen irtisanominen korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti irtisanoa Oy Jana Ab:n kanssa tehdyn väliaikaisen sopimuksen, joka koskee kaupunkikalusteisiin kuuluvia pollareita.
Korkein hallinto-oikeus antoi muutoksenhakuasiassa päätöksen 7.11.2024. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukaan Helsingin kaupungin hankintapäätös jää voimaan markkinaoikeudessa valituksen kohteena olleiden hankinnan osa-alueiden osalta.
Väliaikaisen sopimuksen mukaan se päättyy välittömästi hankintayksikön irtisanoessa sopimuksen korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen.
Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla tarjouspyynnön 4.3.2023 ja hankintapäätöksen 29.5.2023 mukaisella puitesopimuksella.
Päätöksen perustelut
Maankäyttöjohtaja päätti (29.5.2023 § 62), että Oy Jana Ab:n kanssa tehdään puitesopimus seuraavasta osa-alueesta:
- Osa-alue 1: B2 Teräs ja ruostumaton teräs pollari
Valintapäätös perustui kaupunkiympäristön toimialan 4.3.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-002935.
Maankäyttöjohtajan päätöksestä (29.5.2023 § 62) tehtiin hankintaoikaisuvaatimus sekä jätettiin valitus markkinaoikeuteen.
Kaupunkiympäristölautakunta jätti 5.9.2023 § 450 tutkimatta hankintaoikaisuvaatimuksen, koska se oli saapunut myöhässä.
Markkinaoikeus antoi hankintapäätöstä koskevasta valituksesta 15.1.2024 päätöksen, josta kaupunkiympäristön toimiala teki valituslupahakemuksen ja valituksen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Korkein hallinto-oikeus antoi 10.5.2024 välipäätöksen, jossa markkinaoikeuden päätöksen täytäntöönpano kielletään siltä osin kuin markkinaoikeus on velvoittanut Helsingin kaupungin järjestämään uuden tarjouskilpailun Helsingin kaupunkiympäristön yleisten alueiden kaupunkikalusteita koskevan tavarahankinnan osa-alueiden 1, 12 ja 13 osalta, mikäli Helsingin kaupunki aikoo edelleen toteuttaa kyseisen tavarahankinnan julkisena hankintana.
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun 10.5.2024 perusteluissa todetaan: ”Kun markkinaoikeuden päätöksen täytäntöönpano on hankinnan uudelleenkilpailuttamista koskevan velvollisuuden osalta ratkaisuosasta ilmenevällä tavalla kielletty, hankintayksiköllä ei ole velvollisuutta ryhtyä markkinaoikeuden päätöksestä johtuviin kilpailuttamista koskeviin toimenpiteisiin korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyn aikana. Markkinaoikeuden päätöksellä ja tällä korkeimman hallinto-oikeuden välipäätöksellä ei rajoiteta hankinnan väliaikaista järjestämistä hankintalain 153 §:n mukaiseksi tarkoitetulla väliaikaisella sopimuksella.”
Hankintalain 153 §:n 1 momentin mukaan, jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.
Maankäyttöjohtaja päätti 28.5.2024 § 59, että kaupunkikalusteisiin kuuluvia pollareita hankitaan väliaikaisesti hankintalain 153 §:ssä tarkoitetulla tavalla Oy Jana Ab:ltä. Maankäyttöjohtaja allekirjoitti väliaikaisen sopimuksen 4.6.2024.
Väliaikaisen sopimuksen ehtojen mukaan väliaikaisjärjestely on voimassa korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyn ajan ja se päättyy välittömästi hankintayksikön irtisanoessa sopimuksen korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen.
Korkein hallinto-oikeus antoi 7.11.2024 päätöksen, jossa markkinaoikeuden päätös kumotaan ja poistetaan sekä pääasian että oikeudenkäyntikuluratkaisun osalta. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukaan markkinaoikeuden ei ole tullut tutkia toisen tarjoajan markkinaoikeudelle tekemää valitusta. Helsingin kaupungin hankintapäätös jää siten voimaan markkinaoikeudessa valituksen kohteena olleiden hankinnan osa-alueiden osalta.
Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen väliaikainen järjestely päättyy hankintayksikön irtisanoessa sopimuksen. Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla tarjouspyynnön 4.3.2023 ja hankintapäätöksen 29.5.2023 mukaisella puitesopimuksella.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään väliaikaisen sopimuksen irtisanomisesta.
Päätös tullut nähtäväksi 15.11.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Miia-Riina Repola, lakimies, puhelin: 09 310 26094
Tomas Palmgren, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38586