Rakennuksen ja tontin rakenteiden purkaminen, päiväkoti Tahvonlahti, Gunillantie 10, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-003025
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 46

Lpk Tahvonlahti, rakennuksen ja tontin rakenteiden purkaminen

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä Lpk Tahvonlahden ja sen ulkorakenteiden purkamisen osoitteessa Gunillantie 10, 00870 Helsinki. Kiinteistötunnus 91-49-79-2.

Päätöksen perustelut

Lpk Tahvonlahti on rakennettu vuonna 1974. Rakennus on varhaiskasvatuksen käytössä ja toimii lasten päiväkotina. Purettavan rakennuksen laajuus on yhteensä 1037 brm². Rakennus on joitakin pintoja lukuun ottamatta alkuperäisessä kunnossaan ja teknisesti käyttöikänsä päässä.

Gunillantie 12:ssa sijaitsevan koulun laajennus- ja perusparannushanke valmistuu kesällä 2023 ja nyt purettavan päiväkodin toiminnot siirtyvät tulevaan laajennusosaan. Nyt purettavan päiväkodin tontille sijoittuu osa uuden päiväkodin pihan toiminnoista kuten tekonurmikenttä, polkupyöräkatos, päiväkodin lasten saattoliikenne ja noutopiha, sekä koulun ja päiväkodin autopaikat 17 kpl.

Näin saadaan päiväkotitoiminnoille uusi tiloiltaan suurempi ja monikäyttöisempi energiatehokas rakennus, jotta käyttäjät saavat uudet terveelliset, sekä toiminnoiltaan nykyaikaiset tilat ja jossa on myös paikkoja useammalle lapselle.

Päiväkodin purkamiselle tullaan hakemaan purkamislupa kevään 2023 aikana.

Hankesuunnitelma

Tahvonlahden koulun perusparannus- ja laajennushankkeen 22.3.2019 laadittu hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 28.8.2019 (233 §). Lpk Tahvonlahden purkaminen on kirjattu kyseiseen hankesuunnitelmaan.

Kustannukset

Lpk Tahvolahden purkuhankkeen urakkavaiheen (UKA 27.2.2023) kokonaiskustannukset ovat kustannustasossa tammikuu 2023 arvonlisäverottomina yhteensä 245 000,00 euroa ilman arvonlisäveroa. Purkutyön suorittaa Stara.

Rahoitus

Hanke toteutetaan esirakentamishankkeena ja rahoitetaan talousarvion alakohdasta 8 01 03 01, Muu esirakentaminen, alueiden käyttöönotto ja tonttien rakentamiskelpoiseksi saattaminen, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi.

Aikataulu

Työ on suunniteltu aloitettavaksi 7 kk/2023 ja valmistuvaksi 10 kk/2023.

Päätös tullut nähtäväksi 02.03.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Pentti Salo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 40308

pentti.salo@hel.fi

Päättäjä

Kari Pudas
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Kustannusarvio (UKA) 27.2.2023

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.