Työntekijöiden siirto pelastuslaitoksen huoltovarmuuspalveluista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hallinnon tietohallintopalveluihin
Eräiden työntekijöiden ja vakanssien siirtäminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan pelastuslaitoksen huoltovarmuuspalveluista hallinnon tietohallintopalveluihin
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti siirtää liitteessä 1 mainitut kymmenen työntekijää vakansseineen ja varsinaisine palkkoineen nykyisillä palvelussuhteen ehdoilla sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan pelastuslaitoksen huoltovarmuuspalveluista hallinnon tietohallintopalveluihin 1.4.2023 lukien.
Päätöksen perustelut
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan pelastuskomentaja on esittänyt neljän ict-tukihenkilön, kolmen tietotekniikkasuunnittelijan, tietotekniikkapalvelujen esimiehen ja kahden järjestelmäsuunnittelijan vakanssien siirtoa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan pelastuslaitoksen huoltovarmuuspalveluista hallinnon tietohallintopalveluihin 1.4.2023 lukien.
Siirtyvien työntekijöiden työpanos on kohdentunut jo aiemmin hallinnon tietohallintopalveluille siirtyviin tehtäviin, jossa tulee olemaan myös toiminnallinen johto. Kokonaisuuden kannalta on tarkoituksenmukaista, että myös hallinnollinen johtaminen tapahtuu hallinnon tietohallintopalveluissa.
Asia on käsitelty siirtyvän henkilöstön kanssa muutosmenettelyn mukaisesti hallinnon henkilöstötoimikunnassa 24.1.2023, toimialan henkilöstötoimikunnassa 13.2.2023 ja pelastuslaitoksen henkilöstötoimikunnassa 28.2.2023. Tehtävien siirrosta palveluiden välillä on keskusteltu huoltovarmuuspalveluiden ja tietohallintopalveluiden yhteistoimintakokouksissa 6.2. ja 3.3.2023. Tehtävien siirron suunnittelua on tehty yhteistoiminnassa työntekijöiden kanssa työtiimien kokouksissa, 7.2.2023, 13.2.2023, 16.2.2023, 20.2.2023 ja 22.2.2023 sekä esihenkilöiden suunnittelukokouksissa 24.2.2023, 28.2.2023 ja 3.3.2023. Muutosmenettelyä on ohjattu esihenkilöiden muodostamassa ydinryhmässä, joka on kokoontunut viikoittain 12.1.2023, 19.1.2023, 26.1.2023, 3.2.2023, 9.2.2023, 16.2.2023, 23.2.2023 ja 2.3.2023. Ydinryhmän 2.3.2023 pidetyssä kokouksessa sovittiin yhteistoimintakokoukselle esitettävistä organisaatioista. Yhteistoimintakokouksessa 3.3.2023 esiteltiin henkilöstölle yhteistoiminnassa valmistellut vaihtoehdot tietohallintopalveluiden ja huoltovarmuuspalveluiden organisaatioista sekä esihenkilöiden ydintiimin esitys valittavista organisaatiomalleista.
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003, jäljempänä viranhaltijalain) 24 §:n 1 momentin mukaan viranhaltija voidaan siirtää toiseen virkasuhteeseen, jonka kelpoisuusvaatimukset hän täyttää ja jota voidaan pitää hänelle sopivana, jos hänen asemansa toistaiseksi otettuna tai määräaikaisena viranhaltijana ei muutu ja perusteena on toiminnan tai tehtävien uudelleenjärjestelyyn liittyvä perusteltu syy ja hänen varsinainen palkkansa ei alene tai hän on antanut siirtoon suostumuksensa taikka siirtoon on muu hyväksyttävä syy ja viranhaltija on antanut siirtoon suostumuksensa.
Viranhaltijalain 4 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottaminen edellyttää julkista hakumenettelyä. Lain 4 §:n 3 momentin mukaan virkasuhteeseen voidaan kuitenkin 1 momentista poiketen ottaa ilman hakumenettelyä silloin, kun on kyse viranhaltijalain 24 §:ssä tarkoitettu tai muussa laissa säädetty viranhaltijan siirtäminen toiseen virkasuhteeseen.
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 momentin 8 kohdan mukaan toimialajohtaja päättää toimialallaan viranhaltijan siirtämisestä toiseen virkasuhteeseen ja työntekijän siirtämisestä toiseen työsuhteeseen.
Päätös tullut nähtäväksi 09.03.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Markku Havukainen, ict-palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 45436
Harri Lehto, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 31410