Hankinta, minikilpailutus, siivouspalveluiden hankinta kulttuurin ja vapaa-alan toimialan kohteille 1.1.2024 alkaen

HEL 2023-004791
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 65 §

Siivouspalveluiden hankinta Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kohteisiin 1.1.2024 alkaen

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti

A Hyväksyä Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan siivouspalveluiden hankinnan kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kohteille, hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa kulttuurin- ja vapaa-ajan toimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä

B Oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtajan
– tekemään hankinnasta päätöksen
– päättämään optiokauden käyttöönotosta

C Oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan palveluiden päälliköt
– allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat
sopimukset omien palveluidensa osalta.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala kilpailuttaa siivouspalveluiden hankinnan kirjastoihin, nuorisotiloihin ja kulttuurin kohteisiin. Vuonna 2023 aikana tulee kilpailutettavaksi ne siivoussopimukset, joiden sopimus päättyy 31.12.2023 kulttuurin ja vapaa-ajan kohteissa.

Siivouspalveluiden hankinta Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kohteille 1.1.2024 alkaen arvioitu arvonlisäveroton arvo sopimuskaudelle mukaan lukien mahdolliset optiokaudet on kokonaisuudessaan ilman arvonlisäveroa noin 1 200 000 – 1 500 000 euroa.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on siivouspalveluiden hankinta Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kohteille 1.1.2024 alkaen. Tarjouspyyntö on jaettu osa-alueisiin: Pasilan kirjasto, Herttoniemen kirjasto ja nuorisotalo, Laajasalon kirjasto ja nuorisotalo, Roihuvuoren kirjasto ja nuorisotalo, Pihlajamäen nuorisotalo, Viikin nuorisotalo ja Narrin näyttämön tila. Hankintayksikkö varaa mahdollisuuden lisätä tarjouspyyntöön tarpeen mukaan kohteita siten, että arvioitu kokonaisarvo ei ylity.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella rajoitetulla menettelyllä siivouspalvelut (DPS) H010–21/ HEL 2021–008058 ehtojen mukaisena minikilpailutuksena. Ehdokkaat, jotka ovat liittyneet dynaamiseen hankintajärjestelmään (DPS) ja jotka ovat täyttäneet ehdokkaille asetetut vähimmäisvaatimukset, voivat jättää tarjouksen tarjouspyyntöön. Tällä tarjouspyynnöllä pyydetään tarjouksia siivouskohteisiin kulttuurin ja vapaa–ajan toimialan kohteille 1.1.2024 alkaen. Tämän lisäksi tilaajalla on mahdollisuus kahteen (2) optiokauteen vuosille 2026–2028.

Vertailu tapahtuu kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, joka muodostuu alimman hinnan perusteella (60 pistettä) ja laadullisten valintaperusteiden mukaisesti (40 pistettä), laadullisissa vertailuperusteissa arvioidaan esihenkilön referenssiä, työllistämisvelvoitteen käyttöönottoa ja miten palveluntuottaja ottaa huomioon työntekijöiden työtyytyväisyyden toiminnassaan.

Tarjoajan tulee noudattaa Siivouspalvelut DPS H010-21/ HEL 2021–008058 sopimuksen ehtoja sekä tarjouspyynnössä palvelulle asetettuja laadullisia vähimmäisvaatimuksia. Sopimuksessa asetettuja vaatimuksia ovat mm. laadunvarmistusjärjestelmä ja ympäristöasioiden huomioiminen palvelun tuottamissa. Tarjouspyynnön laadullinen vähimmäisvaatimus on mm. vaadittu omavalvontasuunnitelma. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Sopimus

Sopimus palveluista tehdään liitteenä olevan sopimusluonnoksen mukaisesti (liite 3). Sopimus on suunniteltu aloitettavaksi 1.1.2024 ja se on voimassa 31.12.2024 saakka. Tämän lisäksi tilaajalla on mahdollisuus kahteen (2) optiokauteen vuosille 2025–2027.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi ovat liitteinä 1–3 (liite 1 tarjouspyyntö, liite 2 palvelukuvaus, liite 3 sopimusluonnos).

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 15.05.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 63, 64, 65 (A ), 66 ja 67 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 65 (B), 65 (C) ja 68 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Laura Aalto

Lisätietojen antaja

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573

niina.lammi@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.