Hankinta, kotihoidon asiakaspalveluostot, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Nordic Horizons Healthcare Oy:n oikaisuvaatimus sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätökseen 30.10.2023 § 69 koskien kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan osa-aluetta 1
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä Nordic Horizons Healthcare Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöstä 30.10.2023 § 69 kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta osa-alueelle 1.
Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu avoimella hankintajärjestelyllä, joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, myöhemmin hankintalaki) periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevan palvelun hankkimiseen.
Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 2.8.2023 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouspyynnöstä julkaistiin 25.8.2023 korjausilmoitus, jolla muutettiin tarjouspyynnön määräaikaa. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 11.9.2023. Hankintaan saatiin tarjoukset 29 tarjoajalta.
Hankittava palvelu oli kotihoitoa. Kotihoidolla tarkoitetaan palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään. Sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaan kotihoitoon kuuluu asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukainen 1) hoito ja huolenpito, 2) toimintakykyä ja vuorovaikutusta edistävä ja ylläpitävä toiminta, 3) muu kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettu henkilön suoriutumista tukeva toiminta ja 4) terveydenhuoltolain 25 §:ssä tarkoitettu kotisairaanhoito.
Hankinnassa oli kaksi (2) osa-aluetta, jotka olivat
osa-alue 1: kotihoito eteläisen ja itäisen Helsingin kotihoidon asiakkaille
osa-alue 2: kotihoito läntisen ja pohjoisen Helsingin kotihoidon asiakkaille.
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 80 prosenttia (hintavertailupisteet) ja laadun 20 prosenttia (laatuvertailupisteet).
Tarjousten vertailu tehtiin osa-alueittain siten, että kumpaankin osa-alueeseen valittiin kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat pois lukien kaksi kokonaistaloudellisesti kalleinta tarjousta.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti 30.10.2023 § 69 kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta. Päätöksellä Nordic Horizons Healthcare Oy suljettiin pois tarjouskilpailusta.
Oikaisuvaatimus
Hankintapäätöksen muutoksenhakuaika päättyi 13.11.2023 kello 16.00. Nordic Horizons Healthcare Oy on tehnyt hankintapäätöksestä oikaisuvaatimuksen 2.11.2023. Oikaisuvaatimus on jätetty määräajassa. Oikaisuvaatimuksessaan Nordic Horizons Healthcare Oy kehottaa lautakuntaa harkitsemaan Nordic Horizons Healthcare Oy:n hakemusta uudelleen ja pyytää lautakuntaa tekemään riippumattoman tutkimuksen hankinta-asiantuntijan puhelimeen ja sähköpostiin.
Nordic Horizons Healthcare Oy on liittänyt oikaisuvaatimuksen liitteeksi yrityksen toimitusjohtajan CV:n, tutkintotodistuksen ja työtodistuksen, yrityksen alihankkijatodistuksen, palvelun vastuuhenkilöksi nimetyn henkilön tutkintotodistuksen, kolme täsmennyspyyntöön lähetettyä sähköpostia ja viisi WhatsApp-kuvakaappausta. Lisäksi tarjoaja on liittänyt oikaisuvaatimuksen liitteeksi asiakirjan "Pääsopimus palvelujen hankinnasta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ja Frank Hoivan välillä" ja asiakirjan "Sote-alan henkilöstövuokraus 2021-2025 -sopimus dynaamiseen hankintajärjestelmään osallistumisesta - Ryhmittymä Nordic Horizons Healthcare Group / 6751". Oikaisuvaatimuksen liitteitä ei ole liitetty esitykselle, koska ne eivät ole olennaisia päätösesityksen kannalta.
Hankintayksikön perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle
Hankintalain 109 §:n mukaisesti hankintayksikön on noudatettava hankinnan kilpailuttamisessa sellaista menettelyä, joka on hankintalain 3 §:n 1 momentissa tarkoitettujen periaatteiden mukainen. Hankintayksikön on kuvattava käyttämänsä hankintamenettely hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä.
Hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. Hankintalain 114 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti palvelun vastuuhenkilöllä tulee olla sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinto tai vastaava sosiaali- ja terveysalan opistotasoinen tutkinto (esimerkiksi sosionomi tai sairaanhoitaja) ja työkokemukseen ja koulutukseen perustuvat johtamistaidot. Soveltuvana työkokemuksena pidetään vähintään yhden (1) vuoden yhtäjaksoista kokemusta vastaavista tehtävistä esimiesasemassa työskentelystä viimeisen kolmen vuoden aikana. Tiedot palvelun vastuuhenkilöstä pystyi ilmoittamaan joko tarjouksessa tai tarjoaja pystyi jättämään osana tarjoustaan vakuutuksen, jolla se sitoutuu palkkaamaan soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävän henkilön ennen sopimuksen solmimista. Mikäli palvelun vastuuhenkilön tiedot oli ilmoitettu tarjouksessa, tarkastettiin soveltuvuusvaatimusten täyttyminen ennen tarjousvertailun tekemistä.
Nordic Horizons Healthcare Oy oli nimennyt tarjouksellaan palvelun vastuuhenkilön ja liittänyt tarjoukselle hänen CV:nsä. CV:stä ei käynyt ilmi, miten soveltuvuusvaatimuksena ollut työkokemus esimiesasemassa työskentelystä täyttyy. Hankintayksikkö pyysi täsmentämään tarjouksella annettuja tietoja vastuuhenkilön esimiesasemassa työskentelyn osalta 29.9.2023 kello 15.00 mennessä. Tarjoaja vastasi täsmennyspyyntöön 28.9.2023 ja ilmoitti, ettei pyydettyä asiakirjaa ole vielä saatavilla, mutta tarjoaja lupasi lähettää sen heti, kun se on saatavilla. Täsmennyksen liitteeksi oli liitetty vastuuhenkilön koulutustodistus. Vastuuhenkilö lähetti 16.10.2023 sähköpostiviestin, jossa viitataan työtodistukseen ajalla 15.7.2018–15.12.2019. Sähköpostista ei käy ilmi esihenkilöasemassa työskentely eikä työkokemus, johon viestissä viitataan, täytä tarjouspyynnön vaatimusta siltä osin, että esihenkilöasemassa työskentelyn oli tullut tapahtua viimeisen kolmen vuoden aikana eli 10.9.2020 jälkeen.
Hankintayksikkö ei voi tarjousten jättämiselle asetetun määräajan jälkeen sallia tarjoajan täsmentää tarjoustaan kuin hankintalain mukaisesti. Täsmennykset tulee esittää kirjallisesti, jotta niiden oikeellisuus voidaan varmentaa myös myöhemmin. Puhelimitse täsmennyksiä ei voi esittää, eikä puhelimitse annetuilla tiedoilla olisi ollut merkitystä asian ratkaisun kannalta. Muiden hankintayksikköjen kanssa solmituilla sopimuksilla, toimitusjohtajan tiedoilla tai alihankkijatiedoilla ei ole merkitystä tämän päätöksen kannalta. Oikaisuvaatimuksen liitteissä ei tule esiin sellaisia seikkoja, joilla olisi ollut merkitystä asian ratkaisun kannalta.
Yhteenveto
Hankintayksikkö on tutustunut Nordic Horizons Healthcare Oy:n oikaisuvaatimukseen ja sen liitteisiin. Kaikki tarjoajan lähettämät täsmennykset on huomioitu tarkastettaessa tarjoajan soveltuvuutta. Tarjoaja ei ole osoittanut, että sen tarjouksellaan nimeämä vastuuhenkilö täyttäisi hankintayksikön tarjouspyynnöllä asettamat vaatimukset. Hankintayksikkö toteaa, että oikaisuvaatimus on perusteeton, eikä sen tueksi ole esitetty sellaisia väitteitä, että se tulisi hyväksyä. Perusteita sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksen 30.10.2023 § 69 muuttamiseen ei ole.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuus Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 30.10.2023 § 69
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan avoimeen järjestelyyn seuraavat palveluntuottajat:
Osa-alue 1:
Cinco Care Oy
Koti-Medi Oy
Vuovi Oy
Sam’s Care Oy
Lauran kotihoito Oy
Sievä tuki Oy
Heela Terveys Oy
Kenest Hoiva Oy
Finn-Hoito Oy
Lumina Care Oy
Piika & Sisar Oy
Capri hoivapalvelut Oy
Omegayksi Oy
ProHoiva Oy
Omakotisäätiö sr
Syke Kotipalvelut Oy
Stella Kotipalvelut Oy
Debora Oy
SihaCare Oy
Detair Oy
Medicare Oy
SuperHoiva Oy
Med Group Oy
Osa-alue 2:
Cinco Care Oy
Koti-Medi Oy
Kanlungan Oy
Vuovi Oy
Sam’s Care Oy
Lauran kotihoito Oy
ProHoiva Oy
Sievä tuki Oy
Kenest Hoiva Oy
Heela Terveys Oy
Lumina Care Oy
Piika & Sisar Oy
Suomen Hoitajavälitys Oy
Capri hoivapalvelut Oy
Omegayksi Oy
Syke Kotipalvelut Oy
Finn-Hoito Oy
Stella Kotipalvelut Oy
Debora Oy
SihaCare Oy
Medicare Oy
SuperHoiva Oy
Terveytesi Palvelut Oy
Med Group Oy
Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti, että Kultahoitajat ja Nordic Horizons Healthcare Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta.
Valinnat on tehty ja palveluntuottajien etusijajärjestys on määräytynyt tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1 Vertailutaulukko).
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0 prosenttia) on 120 000 000 euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa, palvelun tuottamiseen vaadittavat luvat ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa ja toimivalta
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan HEL 2023-004963 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 110 (6.6.2023) ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Hankinnan kohde
Hankittava palvelu on kotihoitoa. Kotihoidolla tarkoitetaan palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään. Kotihoitoon kuuluu asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukainen hoito ja huolenpito, toimintakykyä ja vuorovaikutusta edistävä ja ylläpitävä toiminta, muu kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettu henkilön suoriutumista tukeva toiminta ja terveydenhuoltolain 25 §:ssä tarkoitettu kotisairaanhoito.
Hankinnassa oli kaksi (2) osa-aluetta, jotka olivat
osa-alue 1: kotihoito eteläisen ja itäisen Helsingin kotihoidon asiakkaille
osa-alue 2: kotihoito läntisen ja pohjoisen Helsingin kotihoidon asiakkaille
Hankintamenettely
Kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu avoimella hankintajärjestelyllä, joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevan palvelun hankkimiseen.
Kyseessä on hankintalain luvun 12 tarkoittama sosiaali- ja terveyspalvelu.
Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 2.8.2023 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouspyynnöstä julkaistiin korjausilmoitus 25.8.2023, jolla muutettiin tarjouspyynnön määräaikaa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 18.8.2023 klo 10.00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 90 kappaletta ja niihin vastattiin julkisesti 23.8.2023.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 11.9.2023 klo 13.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:
Cinco Care Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Capri Hoivapalvelut Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Debora Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Detair (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Finn-Hoito Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Heela Terveys Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Kanlungan (osa-alue 2)
Kenest Hoiva Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Koti-Medi Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Kultahoitajat (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Lauran kotihoito Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Lumina Care Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Med Group Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Medicare Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Nordic Horizons Healthcare Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Omakotisäätiö (osa-alue 1)
Omegayksi Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Piika ja Sisar Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
ProHoiva Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Sam’s Care Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Sievä tuki Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
SihaCare Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Stella Kotipalvelut Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Suomen hoitajavälitys Oy (osa-alue 2)
SuperHoiva Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Syke Kotipalvelut Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Terveytesi Palvelut Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Vuovi Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Yhdessä huomiseen Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)
Tarjousten käsittely
Tarjoukset avattiin 11.9.2023 klo 13.12 sähköisestä järjestelmästä.
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajalle, tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti tarjoajien tuli ladata tarjouksensa liitteeksi omavalvontasuunnitelma. Kultahoitajat ei ollut ladannut omavalvontasuunnitelmaa, joten hankintayksikkö hylkäsi Kultahoitajien tarjouksen.
Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti palvelun vastuuhenkilöllä tulee olla sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinto tai vastaava sosiaali- ja terveysalan opistotasoinen tutkinto (esim. sosionomi tai sairaanhoitaja) ja työkokemukseen ja koulutukseen perustuvat johtamistaidot. Soveltuvana työkokemuksena pidetään vähintään yhden (1) vuoden yhtäjaksoista kokemusta vastaavista tehtävistä esimiesasemassa työskentelystä viimeisen kolmen vuoden aikana.
Tiedot palvelun vastuuhenkilöstä pystyi ilmoittamaan joko tarjouksessa tai tarjoaja pystyi jättämään osana tarjoustaan vakuutuksen, jolla se sitoutuu palkkaamaan soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävän henkilön ennen sopimuksen solmimista. Tämä päätös on ehdollinen, kunnes vaatimusten täyttyminen on osoitettu. Mikäli palvelun vastuuhenkilön tiedot oli ilmoitettu tarjouksessa, tarkastettiin soveltuvuusvaatimusten täyttyminen ennen tarjousvertailun tekemistä.
Hankintayksikkö pyysi täsmennystä palvelun vastuuhenkilön työkokemuksesta seuraavilta palveluntuottajilta: Cinco Care Oy, Vuovi Oy, Sievä tuki Oy, Nordic Horizons Healthcare Oy ja Medicare Oy. Saatujen täsmennysten jälkeen hankintayksikkö hylkäsi Nordic Horizons Healthcare Oy:n tarjouksen, sillä se ei täyttänyt asetettua vastuuhenkilön työkokemusvaatimusta. Nordic Horizons Healthcare Oy:n vastuuhenkilön mahdollinen työkokemus esimiesasemassa työskentelystä oli muodostunut yli kolme (3) vuotta sitten.
Lisäksi hankintayksikkö pyysi täsmennyksen tarjotusta hinnasta seuraavilta palveluntuottajilta: Cinco Care Oy, Vuovi Oy ja Kanlungan Oy. Saatujen täsmennysten jälkeen tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Muut tarjoajat ja tarjoukset täyttivät asetetut vaatimukset, ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Tarjousten vertailu tehtiin osa-alueittain siten, että kumpaankin osa-alueeseen valittiin kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat pois lukien kaksi kokonaistaloudellisesti kalleinta tarjousta. Tarjousten vertailutaulukko ja valitut palveluntuottajat on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 80 prosenttia (hintavertailupisteet) ja laadun 20 prosenttia (laatuvertailupisteet).
Hintavertailupisteet muodostuivat tarjotusta tuntihinnasta siten, että hinnaltaan halvin tarjous saa hinnan osalta vertailussa 80 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteytys suhteutetaan halvimpaan kaavalla: (halvin hinta / verrattava hinta) x 80.
Laatuvertailupisteet muodostuivat tarjoajan tarjoamasta sopimuskauden laatutasoon sidotusta laatuprosenttimäärästä (ns. laatutakuumalli). Vaihteluväli, jolta tarjoaja asetti tarjoukselleen laatutakuuprosentin, oli 5–9 prosenttia. Laatupisteet annettiin seuraavasti: 5 prosenttia - 0 pistettä, 6 prosenttia - 5 pistettä, 7 prosenttia - 10 pistettä, 8 prosenttia - 15 pistettä ja 9 prosenttia - 20 pistettä.
Tarjouspyynnön mukaisesti molempiin osa-alueisiin tuli tarjota sama laatutakuuprosentti. Mikäli prosentit erosivat toisistaan, huomioitiin molemmissa tarjouksissa korkeampi laatutakuuprosentti.
ProHoiva Oy oli tarjonnut osa-alueeseen 1 laatutakuuprosentin 8 ja osa-alueeseen 2 laatutakuuprosentin 6. Molemmissa osa-alueissa huomioitiin laatutakuuprosentti 8.
Finn-Hoito Oy oli tarjonnut osa-alueeseen 1 laatutakuuprosentin 9 ja osa-alueeseen laatutakuuprosentin 7. Molemmissa osa-alueissa huomioitiin laatutakuuprosentti 9.
Palveluntuottaja pystyi jättämään tarjouksen ja tulemaan valituksi yhden tai molempien osa-alueiden avoimeen järjestelyyn.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään toistaiseksi voimassa oleva sopimus.
Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2024.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207
Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 21183
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 06.06.2023 § 110
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti
A hyväksyä kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä
B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
-tekemään hankintaa koskevat päätökset
-allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
-päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Jem Alaye ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja pysyi poistuneena asian käsittelyn ajan.
Ostopalvelupäällikkö Kristiina Matikainen ja johtava hankinta-asiantuntija Outi Ekebom olivat kutsuttuina asiantuntijoina.
Esittelijä
Lisätiedot
Soili Partanen, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984
Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207
Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 21183
Päätös tullut nähtäväksi 29.11.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183